اخبار
 1398/11/02  تاریخ خبر
تردد کامیونها در مرز دوغارون به سختی در جریان است
رييس اداره ترانزيت اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي گفت: در مرز با افغانستان و محدوده اسلام قلعه در خاک اين کشور به دليل فقدان امکانات برف روبي تردد کاميونها به سختي در جريان است.

حميد محمدي فاز افزود: با توجه به انبوه ناوگان ترانزيتي در مرز دوغارون از امروز مقرر شد ساعات کار مجموعه مرز ياد شده از هفت صبح تا هشت شب افزايش يابد تا ترددها آسان و مرز زودتر از کاميونها تخليه شود.

وي ادامه داد: به شرکتهاي حمل و نقل نيز اعلام شد با توجه به معطلي پيش آمده جهت اعزام ناوگان از مبدا به مرز برنامه ريزي لازم را انجام دهند اما مطلبي براي بازگشت ناوگان ترانزيتي به محل مبدا بارگيري اعلام نشده است.

رييس اداره ترانزيت اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي ضمن رد بسته بودن مرز دوغارون - اسلام قلعه طي دو هفته گذشته تصريح کرد: به دليل بارش کم سابقه برف در منطقه طي هفته گذشته و يخ‌زدگي مرز در قسمت اسلام قلعه در داخل خاک افغانستان با وجود باز بودن مرز اما امکان تردد وجود نداشت.

محمدي افزود: مشکل اصلي اين روزهاي اين مرز وجود گل و لاي و يخ‌زدگي پارکينگ کاميونها در اسلام قلعه افغانستان است و در حال حاضر مرز دوغارون فعال است و از صبح امروز تا کنون 70 کاميون از مرز تردد کرده اند.

وي اضافه کرد: در حال حاضر تردد در پايانه هاي مرزي سرخس و لطف آباد در مرز ترکمنستان به دليل فراهم بودن زير ساختهاي لازم براي برف روبي بدون مشکل در حال انجام است.

محمود امتي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: جاي بسي تاسف است که بارش برف هفته پيش، بيش از هزار دستگاه کاميون را در محدوده مرز و قبل از پاسگاه 17 شهريور متوقف و رانندگان را سرگردان کرده است و  در اين شرايط شوربختانه تعاملي با طرف افغاني در جهت برف روبي و روان‌سازي تردد کاميون ها در داخل منطقه ويژه، گمرک و فضاي حد فاصل بين دو کشور در مرز دوغارون صورت نگرفته است.

وي ادامه داد: در اين بين شاهد اطلاعيه عجيبي از سوي منطقه ويژه دوغارون بوديم که در آن اعلام شده بود به علت برودت و يخ‌بندان، بارگيري از مبادي متوقف و کاميونهاي حامل بار به مبدأ بارگيري برگردند.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي مشهد گفت: از يک طرف مدعي توسعه تجارت با افغانستان بوده و از طرف ديگر  با وجود روزانه ميليون‌ها تومان عايدي از منطقه ويژه و مرز دوغارون عاجز از  مديريت  يک  برف و سرما هستيم که به واسطه آن در معابر اين محدوده تردد هم انجام نمي‌شود.

امتي افزود: با بارش برف اخير باسکولها يخ مي‌زند، راه بسته مي‌شود، گل و لاي مانع تردد در مرز مي‌ شود و تعامل و هماهنگي سازنده با خودمان و طرف مقابل در افغانستان نداريم از اين رو هزاران کاميون متوقف مي شود و ميلياردها تومان خسارت بابت توقف و ديرکرد کانتينرهاي کشتيراني و محموله هاي تجاري نصيب شرکتهاي حمل و نقل مي شود و در نهايت يک نعمت بالفعل يعني گمرک و پايانه مرزي را به يک نقمت بدل کرده و توصيه به بازگشت کاميونها به مبدا مي شود.

وي ادامه داد: متاسفيم از اين که مرزي که گنجايش دارد روزانه دو هزار کاميون از آن تردد کنند و مي‌تواند تراز تجاري فزاينده‌اي بيش از دو ميليارد دلار با کشور افغانستان عايد کشور کند و به يک بازي برد- برد را رقم بزند به يک مرض کهنه و قديمي بدل شده که اگر به همين وضعيت دل خوش شويم فرصتها از دست مي رود و همين وضعيت موجود در مرز دوغارون نيز تضعيف مي شود.

نايب رييس هيات مديره انجمن شرکتهاي حمل و نقل بين المللي خراسان رضوي گفت: موضوع پايانه مرزي و گمرک دوغارون  يکي از مشکلات تکراري  است که هيچ‌گاه ساختاري و اساسي حل نشده  و صرفا وقتي کارد به استخوان مي رسد و هزاران کاميون متوقف و سروصدايي بلند مي‌شود و رسانه ها پيگيري مي کنند جنب و جوشي در بين دست اندرکاران ايجاد شده و بعد از رفع موقتي مشکل، انگيزه ها فروکش مي‌کند و مشکلات به قوت خودش باقي مي‌ماند.

روزانه سه هزار و 500 مسافر که 90 درصد آنها اتباع افغانستان هستند از  مرز دوغارون رفت و آمد مي‌کنند و سالانه 1.5 ميليارد دلار صادرات، سه ميليارد دلار ترانزيت خروجي و 20 ميليون دلار واردات از طريق اين مرز انجام مي‌شود.

گمرک دوغارون در 18 کيلومتري تايباد واقع است.

مرکز شهرستان 120 هزار نفري تايباد نيز در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا