اخبار
 1398/11/19  تاریخ خبر
همایش مناطق آزاد و ویژه با موضوع صادرات- ترانزیت و اوراسیا برگزار می‌شود
در پي توافقنانه تجاري ايران با اعضاي اتحاديه اقتصادي اوراسيا که به معناي کاهش قيمت تمام شده‌ي محصولات توليد شده در دو طرف در بازار مقصد است، به همت دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه رويدادي دو روزه در جهت آشنايي بخش خصوصي و تجار با اين موافقتنامه و با همکاري وزارت نيرو، وزارت اقتصاد، وزارت صمت، وزارت امور خارجه، وزارت راه و سازمان توسعه تجارت، در محل مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما در روزهاي 19 و20 بهمن ماه برگزار خواهد شد. 
مضمون اين توافقنامه به اين معناست که اگر کشور ايران مي‌خواهد کالايي را به کشورهاي اوراسيا صادر کند با توجه به کاهش پيدا کردن يا فريز شدن تعرفه‌هاي گمرکي که توسط اتحاديه بر آن کالا اعمال مي‌شود باعث خواهد شد قيمت تمام شده‌ي کالاي ايراني در بازار مقصد پايين‌تر شده و بتواند با کالاهاي مشابهي که در آن بازارعرضه مي‌شوند رقابت بهتري داشته باشد. 
مذاکرات اوليه موافقتنامه موقت تجاري بين ايران و کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا در دي‌ماه سال 1394 شروع و در مجموع هفت دور مذاکره براي کسب توافق انجام شد. انتظار مي‌رود پس از خاتمه مدت موافقتنامه و در صورت اجراي مناسب مفاد مربوطه در تشکيل منطقه آزاد تجاري اوراسيا، زمينه لازم براي تجارت آزاد ايران در اين اتحاديه فراهم گردد.
زيرا ايجاد فضاي واحد اقتصادي، توسعه بازارهاي مشترک و دستيابي به حرکت آزاد، ترويج رقابت سالم در بازار مشترک از عمده اهداف تشکيل اتحاديه اقتصادي اوراسيا است که به تبع آن، امکان استفاده از تعرفه‌هاي تجاري، فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و تسهيل روابط اقتصادي با کشورهاي اتحاديه، تخفيف‌هاي تعرفه براي صادرکنندگان به اتحاديه اقتصادي اوراسيا و رقابت پذيري کالاهاي ايراني و اشتغال را در بر خواهد داشت. 
همچنين تقويت و نقش برجسته ايران در کريدور بين المللي حمل و نقل شمال – جنوب از مزاياي عضويت ايران در اين اتحاديه است. اين همايش دو روزه که با موضوع بررسي راهکارهاي استفاده بهينه از اين توافق با محوريت ارائه ظرفيت هاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور در اين زمينه(19-20 بهمن ماه جاري) در سالن همايش هاي صداو سيما و با حضور رضا اردکانيان وزير نيرو مرتضي بانک مشاور رييس جمهور و دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد، رئيس اتاق ايران، معاونين وزراي اقتصاد و امور‌خارجه و تني چند از مديران و معاونين حوزه توليد و اقتصاد آغاز به کار خواهد کرد.

منبع: 55 آنلاين