اخبار
 1398/11/27  تاریخ خبر
عدم صدور روادید برای بازرگانان ایرانی از سوی ترکمنستان
عضو کانون زنان بازرگان گفت: متاسفانه در پيمان‌نامه اوراسيا مراحل بانکي شفاف نشده و همچنان سياست گذاران و مديران بخش تجاري کشور در حال کار روي آن هستند به طور مثال هنوز دو بانک در ايران و ارمنستان به بخش خصوصي معرفي نشد که بتواند تراکنش‌هاي مالي را انجام دهد.

ليلا فتحي در خصوص بازار صادرات کشور در سال جاري گفت: با توجه به وضعيت سياسي که ما امسال شاهد آن بوديم عراق همچنان بازار اول کالاي ايراني بود اما پس از درگيري‌هاي داخلي و ايجاد موج ايران هراسي در اين کشور، مدتي بازار کالاهاي ايراني خراب شد به طوري که برخي از صادر کنندگان مجبور شدند فعاليت خود را متوقف کنند اما کردستان عراق همچنان براي ما فعال بود.

وي ادامه داد: در حوزه کشورهاي سي آي اس به دليل مسايل سياسي که با ترکمنستان داشتيم اکنون اين کشور براي هيچ بازرگان ايراني رواديد صادر نمي‌کند و گويا در مقابل نيز ايران از ورود ترکمن‌ها جلوگيري کرده و اکنون فعاليت ما در اين بازار به صفر رسيده است.

عضو اتاق بازرگاني تهران ادامه داد: پس از پيمان اوراسيا و اعمال تعرفه‌هاي ترجيحي فضا براي فعاليت ايران در اين حوزه بهتر شد و از سوي ديگر کشورهاي اين منطقه نيز تمايل بيشتري براي کارکردن با ايران پيدا کردند اين در حالي است که بيش از اين به دليل تحريم‌ها و مشکلات سياسي ما وضعيت خوبي نداشتيم اما در اين مدت چندين هيات بلند پايه اقتصادي بين ايران و اعضاي اين اتحاديه رفت و آمد کردند اما هنوز بحث مالي و ترانس اکشن‌ها برقرار است.

وي افزود: قرار است صندوق توسعه صادرات به عنوان يک اگزيم بانک براي صادرکنندگان ايراني تسهيلاتي فراهم کند تا آنها بتواند به صورت ارتقاء کالا صادر کنند.

فتحي در خصوص اثرگذاري تحريم‌ها بر روي بازارهاي صادرات ايران گفت: پس از خروج آمريکا از برجام و تحريم بانک مرکزي مدتي در شوک و انزوا بوديم اما دوباره بخش خصوصي توانست کار را جلو ببرد و اکنون در بازارهاي مختلف هرچند به صورت محدود حضور داريم.

وي در خصوص بازار سوريه گفت: قوانين سخت دولت سوريه در مورد واردات تاجران ايراني را دچار مشکل کرده از طرف ديگر دولت سوريه به دليل کمبود منابع ارزي دو بازار ارز دارد يکي ارز دولتي و ديگري ارز آزاد که تفاوت قيمت آن بيش از دو برابر است بنابراين يا بايد صادرکنندگان مدت طولاني جهت دريافت پول خود منتظر بماند يا اينکه مشتريان خود را از دست بدهند. در واقع اين کشور پولي ندارد تا بتواند کالاي ايراني خريد کند و منابع اندکي مالي خود را جهت واردات کالاهاي اساسي گذاشته است.

اين فعال اقتصادي در خصوص تاثير کرونا در بازارهاي جهاني گفت: اين ويروس بيشترين تاثير در مواد غذايي و خشکبار گذاشته که اتفاقا عمده صادرات ما در اين حوزه‌ها است به همين دليل تعداد آزمايش‌ها و تست‌ها در اکثر نقاط جهان دو برابر شده و مدت زمان صادرات و معاملات نيز به تبع آن افزايش يافته است.

وي در خصوص مشکلات بانکي بين ايران و اوراسيا گفت: متاسفانه در اين پيمان‌نامه مراحل بانکي شفاف نشده و همچنان سياست گذاران و مديران بخش تجاري کشور در حال کار روي آن هستند به طور مثال هنوز دو بانک در ايران و ارمنستان به بخش خصوصي معرفي نشد که بتواند تراکنش‌هاي مالي را انجام دهد اين درحالي است که ما بهترين روابط را به لحاظ سياسي، اجتماعي و اقتصادي با ارمنستان نسبت به ساير کشورهاي اتحاديه اوراسيا داريم

منبع: خبرگزاري ايلنا