اخبار
 1398/11/27  تاریخ خبر
رئیس کل گمرک ایران : رویکرد تجاری ما نگاه به همسایگان و شرق است/ مذاکره با اتحادیه اوراسیا برای تعادل بخشی در تعرفه ها
رئيس کل گمرک ايران اظهار داشت: هرچند صحبت از اين موضوع در حال حاضر زود است اما در آينده بايد از طريق مذاکره با اتحاديه اوراسيا به تعادل بخشي در تعرفه ها برسيم.
مهدي ميراشرفي در مورد نقش گمرک کشور در تجارت با اتحاديه اوراسيا گفت: در حال حاضر گمرک 10 برنامه بصورت مشوق براي کساني که به دنبال استفاده از تعرفه هاي ترجيحي هستند در نظر گرفته است چون رويکرد ما در تجارت، تنوع سازي شرکاي تجاري و نگاه به همسايگان و شرق است، بنابراين قصد داريم از امکانات موجود به نحو احسن استفاده کنيم.
وي ادامه داد: در تجارت با 5 عضو اتحاديه اوراسيا بيش از 80 درصد تجارت اين کشورها و کمتر از 30 درصد صادارت ما مشمول تعرفه ها شده است. خوشبختانه اين 80 درصد که به ايران صادارت مي شود عمدتا کالاهاي اساسي و مواد اوليه صنايع هستند که از اين زاويه امکان خوبي محسوب مي شود.

ميراشرفي تصريح کرد: البته در 3 سال آينده بايد بررسي هايي انجام شود تا به سمت تعادل بخشي در تعرفه ها حرکت کنيم، هرچند صحبت از اين موضوع در حال حاضر زود است اما در آينده بايد از طريق مذاکره با اتحاديه اوراسيا به تعادل بخشي در تعرفه ها برسيم.
رئيس کل گمرک ايران در مورد استفاده از پلمب هوشمند در حمل و نقل جاده اي گفت: نزديک به دو ماه است که از پلمب هوشمند يا الکترونيک با تراشه هاي RFID براي محموله هاي داخلي و خارجي استفاده مي کنيم که در مبادي ورودي و خروجي اين تراشه ها خوانده مي شوند. البته اين برنامه قسمتي از کنترل غيرمحسوس ما است و در ماه هاي آتي با خريداري ساير آنتن هاي که به اين شبکه اضافه مي شوند اميدواريم تمام راه هاي ترانزيتي کشور را زير پوشش RFID ببريم تا محموله هاي داخلي و خارجي رصد بشوند.

منبع: خبرگزاري ايلنا