اخبار
 1398/12/11  تاریخ خبر
تمامی مرزهای مبادلاتی ایران به عراق باز است/ هیچ کامیونی در مبادی مرزی عراق متوقف نشده

يحيي آل‌اسحاق  درباره وضعيت صادرات به عراق اظهار داشت:‌ روزانه و بدون هيچ توقفي کاميون‌هاي بار صادراتي ايران از مرزهاي تمرچين، ‌باشماق، خسروي،‌ پرويزخان، شلمچه و چذابه وارد عراق مي‌شوند.

وي با اعلام جديدترين آمار از حرکت کاميون‌هاي حامل بارهاي صادراتي به عراق گفت: از ابتداي اسفند ماه سال جاري تاکنون 749 کاميون از مرز شلمچه، 321 کاميون از مرز چذابه، 659 کاميون از مرز مهران، 355 کاميون از مرز سومار و 129 کاميون از مرز خسروي وارد عراق شده‌اند.

وي گفت:‌ عمده کالاهاي صادراتي به عراق شامل ميوه و تره‌بار، مواد شيميايي، لوله‌هاي چدني، محصولات فلزي، ‌آهن‌آلات، ‌لوازم خانگي، کاشي و سراميک، مصالح ساختماني، مواد غذايي و نوشيدني، خشکبار و کالاهاي عمومي است.

آل‌اسحاق در عين حال با بيان اين جمله که "افت‌وخيزهايي در مرز مهران داشتيم"، افزود:‌ با اين حال تاکنون 800 کاميون از مرز مهران وارد عراق شده است و در زمان حاضر هيچ کاميون صادراتي ايران در اين مرز متوقف نيست.

وي با ابراز اينکه دولت عراق در مرز مهران تغيير مديريتي دارد،‌ ادامه داد:‌ تعطيلي موقت اين مرز نيز به‌دليل استقرار نيروهاي جديد در اين مرز است که به‌زودي شاهد استقرار نيروهاي جديد خواهيم بود.

آل‌اسحاق ميزان صادرات ايران به عراق را در سال گذشته 13 ميليارد دلار اعلام و اضافه کرد:‌ در 10 ماه امسال 9 ميليارد دلار کالا به اين کشور صادر شده است که تا پايان سال به اين رقم و حتي بيشتر مي‌رسد.

رئيس اتاق مشترک ايران و عراق با تأکيد بر اين جمله که ايران هيچ مشکلي در حرکت کاميون‌هاي خود به عراق ندارد، خاطرنشان کرد:‌ با توجه به شيوع ويروس کرونا طبيعي است که اين دولت در مورد مسافر و گردشگران نسبت به قرنطينه و مسائل بهداشتي ملاحظاتي داشته باشد.

وي درباره انتشار برخي اخبار در فضاي مجازي گفت:‌ اخبار جعلي و غيرواقعي از بسته بودن مرزهاي ايران و عراق بيانگر آن است که  دشمنان جمهوري اسلامي به‌دنبال ايجاد جنگ رواني هستند و طبيعي است که آمريکا تمام تلاش خود را براي ايزوله و قفل کردن اقتصاد ايران مي‌کند که قطعاً موفق نخواهد شد.

منبع: خبرگزاري تسنيم