اخبار
 1398/12/28  تاریخ خبر
کشف دو محموله بزرگ شیشه و کراک دردو تانکر حمل سوخت
دو محموله بزرگ  شيشه و کراک  روز دوشنبه 26 اسفندماه، جمعا  به وزن 760 کيلو و 562گرم  در مرزهاي شرقي کشور از دو تانکر حمل سوخت که به صورت ماهرانه اي جاسازي شده بود توسط  پرسنل گمرک و با کمک سگ هاي مواد ياب و دستگاه  ايکس ري کشف شد.

در اولين محموله مربي سمگا (سگ هاي مواد ياب) براي بررسي وارد تانکر مي شود و به دليل مغايرت در نظافت دريچه اول تانکر با دريچه هاي شماره دو و سه  به تانکر خالي سوخت که از کشور افغانستان در حال ورود به کشور بود مشکوک مي شود.

مربي سگ مواد ياب گمرک ايران که در اين مورد شاخص هاي خطر را تشخيص داده بود با دقت بالا و کمک سگ هاي مواد ياب گمرک  متوجه جاسازي مواد در دريچه شماره سه تانکر مي شود.

بر اساس اين گزارش، پس از کشف و استخراج مواد مخدر مشخص شد که 592 کيلو و 312 گرم مواد مخدر( شامل 73 کيلو و 750 گرم شيشه و518 کيلو و 562 گرم کراک) داخل تانکر سوخت جاسازي شده بود.

.به گزارش روابط عمومي گمرک ايران ، مواد مخدر مکشوفه پس از تعيين ماهيت و  توزين توسط پرسنل گمرک  ، طي يک صورتجلسه همراه با تانکر توقيفي و راننده به نماينده دادستان محل و ضابطين دادگستري تحويل شد.

در محموله دوم نيز،  يک دستگاه تانکر به رانندگي تبعه افغانستاني وارد يکي از گمرکات شرق کشور شده و پرسنل هنگ مرزي به احتمال جاسازي مواد مخدر در اين کاميون مشکوک مي شوند وسپس باهماهنگي با گمرک ، تانکر به واحد ايکس ري کاميوني گمرک ايران ارجاع و پس از اسکن و بررسي دقيق و احتمال جاسازي در قسمت بالاي تانکر، مشخص مي شود که سرتاسر تانکر دو جداره شده است و پس از بررسي دقيق و کنترل فيزيکي اين تانکر توسط پرسنل ايکس ري و مرزباني مشخص مي شود که تعداد 60 بسته با لفاف آلومينيومي مجموعاً به وزن168کيلو و250 گرم هروئين فشرده در قسمت بالاي تانکر بين پوشش دو جداره تانکر جاسازي شده است .

 همکاري واحد ايکس ري گمرک با هنگ مرزي در تشخيص دو جداره کردن تانکر و جاسازي ماهرانه مواد در لفاف هاي آلومنيومي ( براي عدم شناسايي با دستگاه هاي الکترونيکي)، بسيار مهم و نتيجه بخش بوده است.

واحد ايکس ري گمرک بابهره گيري از تکنيک هاي کنترلي و دقت بالا ، مواد جاسازي شده هروئين فشرده به وزن 168 کيلوو 250 گرم در اين تانکر را شناسايي و بعد از تخليه کامل مواد،  طي صورتجلسه اي کاميون و مواد تحويل مقامات قضايي شد.

از ابتداي سال جاري کشفيات ماده مخدر شيشه از مبداء افغانستان در مقايسه با سال گذشته ده ها برابر شده و رشد توليد فزاينده مواد مخدر صنعتي در اين کشور يکي از نگراني هاي جدي به شمار مي رود که  بايد مورد توجه مجامع جهاني قرار گيرد.

منبع: گمرک نيوز