اخبار
 1399/01/10  تاریخ خبر
آخرین وضعیت بازارهای صادراتی ایران با کشورهای همسایه پس از شیوع کرونا
مسعود کمالي اردکاني، سرپرست معاونت توسعه بازارهاي صادراتي سازمان توسعه تجارت ايران، گزارشي از آخرين وضعيت مرزهاي تجاري با کشورهاي همسايه ارائه و اشاره کرد گزارش وضعيت مرزها در اپليکيشن راهنماي تجارت در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان توسعه تجارت ايران به صورت روزانه بارگذاري مي‌شود.

وي افزود: مرزهاي تجاري با شمال کشور عراق، شامل مرزهاي "باشماق"، "پرويزخان" و "تمرچين" فعلاً فعال است اما مرزهاي جنوبي با کشور عراق در حال حاضر مسدود است. در مورد عمان نيز تردد کالا در برخي بنادر مثل بندر "سلطان قابوس" با وجود برخي محدوديت‌ها برقرار است. اما کويت تقريباً تردد کالا و مسافر را ممنوع اعلام کرده و قطر نيز ارسال مواد غذايي را ممنوع  و مواد معدني را مجاز اعلام کرده است. همچنين تجارت کالا با امارات متحده عربي با اعمال محدوديت‌هايي در حال انجام است.

کمالي‌اردکاني بيان داشت: در مورد کشورهاي همسايه شمالي،  مرز ترکمنستان، حمل ريلي مواد غيرغذايي از طريق مرز "سرخس" در حال انجام اما مرز "اينچه‌برون" تا 13 فرودين مسدود خواهد بود. همچنين حمل و نقل ريلي و جاده‌اي مواد غذايي به طور کلي در اين مرز ممنوع است. در مورد آذربايجان نيز کالاها تقريباً در حال تردد و مسير ترانزيت باز است. در مورد کشور ارمنستان محدوديت‌هايي اعمال مي‌شود و لغو رواديدي که با اين کشور داشتيم، فعلا اعمال نمي‌شود.  اما برخي کالاهايي که فهرست آن بين دو کشور مبادله شده است، قابل تردد است و از طريق مرز "مغري"، ترانشيپ مي‌شود. در مورد کشور قزاقستان و روسيه نيز کالاها با کندي به دليل رعايت مسائل بهداشتي در حال تردد است.

سرپرست معاونت توسعه بازارهاي صادراتي سازمان توسعه تجارت ايران افزود: در مورد افغانستان نيز به غير از مشکل صدور ويزا براي راننده‌هاي کاميون افغان که در حال پيگيري هستيم، مورد خاصي در مرزها وجود ندارد. در مرزهاي ترکيه صرفا کالاهاي کشاورزي با کاميون‌هاي ترک موجود در ايران از مرز سرو اروميه صادر مي‌شود. همچنين در مرز خوي- رازي تردد کالا از مسير ريلي ميسر شده است. در مرز بازرگان- ماکو نيز صرفا بازگشت کاميون‌هاي ايراني و ترک (با بار صادراتي ايران و يا بدون بار) به کشور مبدأ در حال انجام است. مرزهاي ايران با پاکستان نيز با توجه به مصوبه شوراي امنيت پاکستان فعلاً  مسدود اعلام شده است.

منبع: خبرگزاري فارس