اخبار
 1399/01/16  تاریخ خبر
عراق اجازه تردد به رانندگان ایرانی ترانزیت سوخت را نمی‌دهد
فرماندار قصرشيرين گفت: عراق اجازه تردد به رانندگان ايراني کاميون‌هاي حامل سوخت که از مرز رسمي پرويزخان وارد اين کشور شده‌اند، را به سمت مقصدشان براي تخليه بار آن‌ها نمي‌دهد.

مرادعلي تاتار افزود: کاميون هاي حامل سوخت که حدود يک هفته است، از مرز پرويزخان وارد عراق شده اند و تمامي تشريفات گمرکي و کارهاي پذيرش آن ها از سوي گمرک کشورمان با گمرک مرز پرويزخان در عراق انجام شده اما به دليل بحران کرونا، عراق مانع از تردد آن ها به سمت مقصدشان در سليمانيه براي تخليه بارهايشان شده و در مرز مانده اند.

وي اظهار داشت: با وجود اينکه اين مشکل مربوط به داخل عراق است و به دليل بحران کرونا و منع رفت و آمد در عراق ايجاد شده اما بازهم موضوع از طريق سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشورمان، فرمانداري قصرشيرين، گمرک پرويزخان، استانداري کرمانشاه و کنسولگري ايران در سليمانيه در حال پيگيري است.

نماينده عالي دولت در قصرشيرين گفت: هم اکنون روزانه حدود يک هزار کاميون حامل کالاهاي صادراتي از مرز رسمي پرويزخان به عراق صادر مي شود و مشکلي در خصوص تخليه و بارگيري کالاهاي صادراتي وجود ندارد.

رانندگان کاميون هاي حامل سوخت که حدود يک هفته است در مرز پرويزخان عراق مانده اند با نشر کليپ هايي در فضاي مجازي از مسوولان ايراني براي رايزني باطرف عراقي حهت رفتن به مقصد و تخليه بارهاي خود در عراق با توجه به منع ترددي که هم اکنون وجود دارد و بازگشت به کشورمان کمک خواسته اند.  

اين رانندگان که حدود 60 تا ?70 نفر هستند از نبود امکانات رفاهي و بهداشتي در مرز عراق با توجه به بحران کرونا ابراز نارضايتي کرده و نگران وضعيت سلامتي خود هستند.

شهرستان مرزي قصرشيرين در غرب کرمانشاه با بيش از 27 هزار تن جمعيت، با عراق 186 کيلومتر مرز دارد که در امتداد اين مرز، 2 معبر رسمي پرويزخان و خسروي قرار دارد که مبادلات اقتصادي، تجاري و صادرات کالا به اقليم کردستان و حکومت مرکزي عراق از اين 2 مرز انجام مي شود.
روزانه 800 تا يک هزار و 200 دستگاه کاميون کالاهاي صادراتي از مرز رسمي پرويزخان به اقليم کردستان عراق و همچنين 500 دستگاه کاميون کالا از طريق مرز رسمي خسروي به حوزه حکومت مرکزي عراق (بخش مرکزي) صادر مي شود.
همچنين روزانه به طور ميانگين 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقي و ايراني از مبدا اقليم کردستان عراق از طريق مرز رسمي پرويزخان به مقصد بنادر جنوبي کشورمان، وارد خاک جمهوري اسلامي ايران مي شود.

منبع: خبرگزاري ايرنا