اخبار
 1399/01/17  تاریخ خبر
۱۹ کامیون ایرانی در آستانه بازگشت به کشور
رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در گفتگوي تلفني با سفراي جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي ترکيه، يونان، رماني و بلغارستان از انجام همکاري مطلوب با اين سازمان و تلاش‌هاي مجدانه به منظور فراهم کردن شرايط بازگشت 33 راننده و 26 کاميون ايراني گرفتار در کشورهاي اروپايي به دليل انسداد مرزهاي کشور‌هاي همسايه قدرداني و تشکر کرد.

 عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير و رئيس اين سازمان در جريان مکالمات تلفني جداگانه با توجه به انسداد‌ها و محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي دولت ترکيه که موجب متوقف شدن و مانع عبور رانندگان و ناوگان ايراني تردد کننده در کشورهاي اروپايي شده بود،‌ اظهار داشت: با همت جمعي همکاران سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي، معاونت ديپلماسي اقتصادي، دفاتر و ادارات سياسي وزارت امورخارجه و ساير نهادهاي ذيربط، مشکلات صدها نفر از رانندگان گرفتار در اين کشورها يا مرتفع شده و به کانون خانواده‌هاي خود ملحق شده اند و يا همچنان رايزني‌ها براي رفع مشکلات بازگشت آنها ادامه دارد.

معاون وزير راه و شهرسازي در تماس تلفني با محمد فرازمند سفير جمهوري اسلامي ايران در آنکارا، آخرين وضعيت 19 کاميون با 20 راننده ايراني را مورد بررسي قرار داد که طبق اظهارات سفير مشخص شد پس از رايزني‌هاي طولاني ،کاميون‌هاي ايراني موفق به ترک مرز رماني شده و با عبور از  مرزهاي بلغارستان وارد خاک ترکيه شده اند و در حال حاضر اين  19 کاميون ايراني با اسکورت پليس ترکيه به سمت مرز بازرگان در حرکت هستند.

به گفته سفير جمهوري اسلامي ايران در آنکارا؛ رايزني ها با طرف ترک جهت پذيرش رانندگان و ناوگان ايراني متوقف در مرز يونان (ايپسالا) با ترکيه (ايپيک) و رانندگان و ناوگان ايراني متوقف در بندر اودساي اوکراين و مرز مولداوي با آن کشور ادامه دارد.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي همچنين در تماس تلفني با احمد نادري سفير جمهوري اسلامي ايران در آتن، آخرين وضعيت هفت کاميون با 13 راننده ايراني که بعد از مدت‌ها توقف در بنادر ايتاليا و پس از رايزني‌هاي طولاني موفق به عزيمت با کشتي به يونان و مرز ايپسالاي ترکيه شدند، را مورد بررسي قرار داد که طبق اظهارات سفير مربوطه مشخص شد همکاران سفارت به طور مستمر با رانندگان ايراني در تماس هستند.

سفير جمهوري اسلامي ايران در آتن طي اين تماس تلفني ابراز اميدواري کرد؛ رايزني‌ها با مقامات ذيربط يوناني و همچنين مذاکرات نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در آنکارا با طرف ترک براي پذيرش ناوگان ايراني هرچه زودتر به نتيجه مطلوب برسد.

حسن‌نيا در ادامه سلسله تماس‌هاي تلفني با سفراي جمهوري اسلامي ايران در کشوهاي اروپايي همچنين با مرتضي ابوطالبي سفير جمهوري اسلامي ايران در بخارست گفتگو و از وي و همکارانش بابت تلاش‌ها و رايزني‌هاي صورت گرفته با مقامات ذيربط رومانيايي و همچنين رساندن آذوقه و لوازم بهداشتي به رانندگان ايراني تقدير و تشکر کرد.

سفير جمهوري اسلامي ايران در بخارست ابراز اميدواري کرد شرايط عبور يک نفر راننده باقيمانده که اخيراً به مرز آن کشور رسيده ، نيز مانند سايرين فراهم شود.

معاون وزير راه و شهرسازي در تماس تلفني با سيد محمد جواد رسولي محلاتي سفير جمهوري اسلامي ايران در صوفيا نيز، از وي و همکارنش بابت تلاش‌ها و رايزني‌هاي صورت گرفته با مقامات ذيربط بلغار و سفارت ترکيه در بلغارستان و همچنين رساندن آذوقه و لوازم بهداشتي به آنها قدرداني و تشکر کرد.

همچنين سفير جمهوري اسلامي ايران در صوفيا در جريان اين تماس تلفني، ضمن تشريح اقدامات صورت گرفته در خصوص ورود ناوگان گرفتار در مرز کالافات به بلغارستان و عزيمت آنها به مرز ترکيه، ابراز اميدواري کرد يک نفر راننده باقيمانده که اخيراً به مرز کالافات روماني رسيده است نيز مانند سايرين به سلامت از مرز آن کشور و سپس از مرزهاي بلغارستان و ترکيه عبور کند.

گفتني است؛ رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در جريان تماس‌هاي تلفني با سفراي ايران در کشورهاي مذکور از نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي ترکيه، بلغارستان، يونان، روماني، اوکراين، مولداوي، گرجستان، آلمان و ايتاليا،‌ همچنين دست اندرکاران اين اقدام ازجمله «گمرک جمهوري اسلامي ايران»، «اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي»، نيروهاي فعال در «تشکل هاي صنفي حمل‌و‌نقل بين‌المللي» و برخي از ايراني‌هاي مقيم اين کشورها نيز قدرداني و تشکر کرد.
منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي