اخبار
 1397/02/17  تاریخ خبر
سهم خواهی ایران از ترانزیت بین المللی با تکمیل ۱۰ کریدور

توسعه ترانزيت و اتصال شبکه راه هاي کشور به مسير حمل و نقل بين المللي با ايجاد 10 کريدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول 21 هزار کيلومتر، از مهم ترين برنامه هاي وزارت راه و شهرسازي در طرح جامع حمل ونقل است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از ايرنا وزارت راه وشهرسازي در طرح بزرگ توسعه راه هاي مواصلاتي کشور به دنبال تسهيل تردد کالا و مسافر از اين 10 کريدور است تا جمهوري اسلامي ايران در ثبات اقتصادي و امنيتي منطقه بيشتر بتواند ايفاي نقش کند.

در طرح جامع حمل ونقل کشور قرار است نخستين کريدور مهم کشور به طول 1920 کيلومتر از منطقه گواتر در جنوب شرقي ايران آغاز و پس از گذر از جاسک، بندرعباس، بندرلنگه و بندر بوشهر به هنديجان و بندر آبادان و خرمشهر منتهي مي شود.

کريدور شماره 2 به طول 825 کيلومتر از منطقه مرکزي ايران از تهران، آغاز و با گذر از ساوه و کرمانشاه به مرز خسروي مي رسد و اکنون براي آماده شدن اين کريدور در غرب کشور، 105 کيلومتر ديگر در دست تکميل قرار دارد.

سومين کريدور مهم کشور به طول يک هزار و 940 از منطقه بازرگان در شمال غربي ايران آغاز و با گذر از تبريز، زنجان، قزوين، آبيک، آزاد راه کنارگذر جنوبي تهران به قم مي رسد و در ادامه از گرمسار، سمنان، شاهرود، سبزوار به مشهد منتهي مي شود که اين کريدور در ترانزيت کالا از اروپا به شرق ايران و افغانستان مي تواند نقش مهمي را ايفا کند.

وزير راه و شهرسازي با توجه به اهميت اين کريدورهاي 10 گانه در تسهيل حمل و نقل کشور و منطقه گفته است: براساس طرح جامع حمل ونقل، اين کريدورها براي اتصال مناطق مختلف کشور، تعريف و هزينه 60هزار ميليارد توماني براي آن برآورد شده است.

عباس آخوندي افزود: با احتساب کريدورهاي درجه دوم و سوم در طرح جامع حمل و نقل در مجموع به 100 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري نياز است تا اين پروژه مهم بخش حمل و نقل در کشور عملي شود.

وي ارزش جاده‌هاي کشور را نزديک به 200 هزار ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: اکنون 95 درصد جا‌به‌جايي‌ها در کشور از طريق جاده‌ها انجام مي شود که شامل 35 هزار کيلومتر راه‌هاي شرياني، 46 هزار کيلومتر راه‌هاي اصلي و فرعي و 100 هزار کيلومتر راه روستايي است.

وي افزود: اين ميزان سرمايه، ارزش آن را دارد که در چگونگي بهره‌برداري، افزايش کارايي و حفاظت از اين سرمايه ملي هرچه بيشتر برنامه ريزي کنيم.
جمهوري اسلامي ايران به دليل موقعيت استراتژيک خود در چهارراه کريدوري جهان قرار گرفته است و کريدورهاي شمال - جنوب، شرق - غرب، جنوب آسيا و تراسيکا چهار کريدور مهم ارتباطي جهان هستند که بخشي از آنها از ايران مي گذرد.

«تراسيکا» کريدوري بين‌المللي است که آسيا را به اروپا متصل مي‌کند؛ اعضاي اين کريدور کشورهاي بلغارستان، اوکراين، روماني، مولداوي و ترکيه در حاشيه درياي سياه و گرجستان، ارمنستان و آذربايجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجيکستان و قرقيزستان در آسياي ميانه اند که در سال 1388 جمهوري اسلامي ايران نيز به‌عنوان چهاردهمين کشور عضو اين کريدور شناخته شد.  

کريدور شماره چهار کشور به طول 2 هزار و 952 کيلومتر از بستان آباد در استان آذربايجان شرقي آغاز و پس از گذر از سراب، اردبيل، آستارا، رشت، ساري، گرگان، بجنورد، قوچان و مشهد به سرخس مي رسد و يکي از طولاني ترين مسيرها در کريدور غرب به شرق ايران است.

پنجمين کريدور مواصلاتي کشور به طول 2 هزار و 130 کيلومتر از مشهد آغاز مي شود و در ادامه از طريق تربت حيدريه، گناباد، بيرجند، نهبندان، زاهدان به ايرانشهر و سپس به بندرچابهار در جنوب شرقي ايران مي رسد؛ اين کريدور نيز در محور شرقي مي تواند در ترانزيت کالا و مسافر و افزايش درآمدهاي ارزي، از ايران به کشورهاي آسياي ميانه و افغانستان نقش آفريني کند.

در اين طرح، کريدور شماره 6 به طول 2 هزار و 581 کيلومتر از فيض آباد، بجستان و ديهوک آغاز و در ادامه به کرمان (باغين) و سپس به بم و ايرانشهر منتهي مي شود و يکي ازطولاني ترين کريدورهاي 10 گانه کشور است.

هفتمين کريدور ايران به طول 2 هزار و 581 کيلومتر از تهران آغاز مي شود و پس از گذر از قم، کاشان، نائين، يزد، شهر بابک، سيرجان و بندرعباس در محور مرکزي ايران براي تسهيل جابچايي کالا و مسافر اهميت زيادي دارد و يکي از پرترددترين مسير وسايل نقليه است.

معاون وزير راه وشهرسازي و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل معتقد است: اين 10 کريدور براساس طرح جامع حمل و نقل، شريان‌هاي اصلي جاده‌اي کشورند که به عنوان اولويت‌هاي توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل جاده‌اي از سوي وزارت راه و شهرسازي و شرکت ساخت در دست تکميل است.

خيرالله خادمي با بيان اينکه مبدا و مقصد اين کريدورها مرزهاي اصلي کشور است، افزود:‌ کريدورهاي شماره يک و 10 رديف اعتباري مجزا دارند؛ اکنون هشت کريدور ديگر در حال طي کردن مراحل قانوني براي دريافت رديف اعتباري هستند.

وي يادآورشد: مرز‌هاي زميني آستارا، سرخس و بازرگان در شمال شرق و شمال غرب، شلمچه، بوشهر و چابهار در جنوب شرق و جنوب غرب، مرز دوغارون در شرق و مهران و قصرشيرين در غرب کشور، مبدأ و مقصد اين کريدور‌هاي 10 گانه هستند.

به گفته مديرعامل شرکت ساخت وتوسعه، اکنون بيش از سه هزار و 600 کيلومتر از اين کريدورها در حال تکميل است و 485 کيلومتر آنها نيز پارسال به بهره‌برداري رسيده است؛ بيش از 12 هزار کيلومتر آن تا سال 1395 زير بار ترافيک قرار گرفته است.

وي، هدف اصلي از تعريف کريدورها را کاهش ترافيک در شريان‌هاي اصلي اعلام کرد و افزود: اين 10 کريدور با عنوان کريدور شمال، جنوب، غرب، مرکز و شرق کشور، کريدور شرق به غرب و شمال به جنوب شناخته شده‌اند و در اولويت اصلي تکميل قرار دارند.

به گزارش ايرنا، در طرح جامع حمل ونقل کشور هشتمين کريدور به طول يک هزار و 483 کيلومتر از قم آغاز و در ادامه از اصفهان، شيراز و فسا به نجف شهر و سپس به سيرجان منتهي مي شود؛ اين دالان در منطقه مرکزي ايران نقش مهمي در حوزه حمل ونقل کالا و مسافر خواهد داشت؛ اکنون براي آماده شدن اين محور 154 کيلومتر در دست تکميل قرار دارد.

نهمين کريدور ايران به طول سه هزار کيلومتر از زنجان آغاز مي شود و پس از گذر از همدان، بروجن، الوني، مال خليفه، ياسوج، نورآباد، نودان و قائميه به بندر بوشهر مي رسد؛ اکنون شرکت ساخت براي تکميل آن 521 کيلومتر پروژه راهسازي را در دست اقدام قرار داده است.

دهمين کريدور به طول يک هزار و 152 کيلومتر از ايواوغلي و سلماس آغاز مي شود و پس از گذر از تبريز، اروميه، مياندوآب، سنندج، کرمانشاه، خرم آباد و انديمشک به اهواز و در پايان به بندر امام خميني (ره) مي رسد.

اين کريدور با عنوان دالان شمال به جنوب، 10 پايانه مرزي را به شبکه جاده اي متصل مي کند و يکي از مهم ترين مسيرهاي ترانزيتي کشور محسوب مي شود.

وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه اين شبکه راهي، مسير توسعه ايران است، گفت: اکنون از 20 هزار و 908کيلومتر از اين کريدورهاي 10 گانه، 12 هزار و 364 کيومتر آن آماده بهره برداري و سه هزار و 660 کيلومتر آن در دست تکميل است. پارسال 485 کيلومتر از شبکه راهي اين کريدورها به بهره برداري رسيد.

مسيرهاي ديگري نيز هستند که با توجه به کارکرد منطقه‌اي و استاني، به نوعي تکميل کننده کريدورهاي 10 گانه کشورند.

وزارت راه وشهرسازي اکنون به دنبال تکميل اين کريدورهاي10 گانه در شبکه راه هاي کشور است و ضروري است مجلس و دولت با اختصاص منابع مورد نياز مالي در بودجه ساليانه کشور، زمينه تکميل اين کريدورهاي هاي مهم شمال - جنوب، شرق - غرب و منطقه مرکزي ايران را فراهم کند تا علاوه بر تسهيل تردد کالا و مسافر در سطح کشور با افزايش ترانزيت کالا در مسيرهاي مختلف از موقعيت استراتژيک ايران در منطقه بيش از پيش استفاده شود.