اخبار
 1399/02/20  تاریخ خبر
تنها ۵ راننده ایرانی منتظر ورود به کشور هستند

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از کاهش ميزان کاميون هاي متوقف شده در مرز ميرجاوه و پيگيري ها بابت تعيين تکليف مابقي کاميون ها خبر داد.

 منوچهر سلمان زاده، مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درخصوص آخرين وضعيت ورود و خروج کاميون ها در مرزهاي کشور پس از بسته شدن و بازگشايي بابت شيوع ويروس کرونا اظهار داشت: درخصوص کاميون‌هاي ايراني که خارج از کشور هستند، تقريبا همه آن ها از ترکيه، لبنان، گرجستان و ديگر کشورهاي اروپايي وارد کشور شده‌اند.

وي ادامه داد: با اين حال تنها 5 دستگاه کاميون که يک دستگاه ايراني و 4 دستگاه ديگر که ناوگان خارجي است اما راننده ايراني دارد، هم اکنون پشت مرز ترکمنستان هستند. منتظر اجازه ترکمنستان هستيم تا اين رانندگان را که از قزاقستان و قرقيزستان راهي ايران بوده و هم اکنون پشت مرز اين کشور هستند، وارد کشور کنيم تا در اين زمينه کار تمام شود.

به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي سلمان‌زاده درباره آخرين وضعيت کاميون‌هايي که پشت مرزهاي ايران منتظر خروج هستند، گفت: در شرايط فعلي به غير از ميرجاوه در هيچ مرزي کاميوني متوقف نيست و تقريبا همه تعيين تکليف شده اند و اگر مرزها فعال هستند که به راحتي عبور کردند.

وي افزود: هم اکنون در مرز ميرجاوه 612 دستگاه کاميون است که منتظر ورود به کشور پاکستان هستند و به خاطر مسدود بودن مرز اين امکان وجود ندارد. به همين خاطر يکسري تمهيدات با کمک وزارت نفت، گمرک، شرکت ملي گاز و وزارت کشور در نظر گرفته شده تا بتوانيم اين تعداد را نيز تعيين و تکليف کنيم.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري در ادامه گفت: البته اين تعداد 612 کاميون در ابتدا 1000 دستگاه بود که در اين زمينه به دنبال اين هستيم تا با يکسري هماهنگي اين کاميون ها به مبادي برگردانده و يکسري هم در انبارهاي استان‌هاي همجوار تخليه تا شرايط در کشور پاکستان عادي شود.

سلمان‌زاده در مورد اين‌که چه زماني اين612 دستگاه تعيين و تکليف خواهند شد، تصريح کرد: زمان دقيقي را نمي‌توان اعلام کرد چون صرفا وزارت راه و شهرسازي تصميم‌گير در اين خصوص نيست و ما در تلاش هستيم تا شرايط را براي کمک به حل اين موضوع فراهم کنيم.

وي در ادامه گفت: در اين مسير بخش عمده تصميم گيري برعهده گمرک جمهوري اسلامي ايران و صاحبان کالا است. وقتي يک کاميون اظهارنامه صادراتي يا ترانزيتي دارد، تنها صاحب کالا مي تواند با هماهنگي گمرک آن را مرجوع يا باطل کند.

وي افزود: به همين خاطر براي حل اين موضوع جلساتي با وزارت نفت، شرکت ملي گاز، گمرک و وزارت کشور برگزار شد تا بتوان به راهکارهايي رسيد. عمده بارهايي که پشت مرز هستند سوختي و گازي بوده و به همين خاطر از وزارت نفت و مسئولان استاني خواسته‌ايم انبار در اختيار بگذارند.

وي تصريح کرد: اقدامات انجام شده شامل تغيير مرز و انتقال به مناطق آزاد است. همچنين يکسري از کالاها مثل گاز در  استان‌هاي مختلف تخليه شدند و اگر اين پيگيري‌ها وجود نداشت هم اکنون اين ميزان کاهش را شاهد نبوديم.

منبع:  سايت خبري ماهنامه صنعت حمل و نهنقل