اخبار
 1399/02/30  تاریخ خبر
بررسی آخرین وضعیت مبادلات مرزی بین ایران و پاکستان
سفير جمهوري اسلامي ايران در پاکستان در نشست مجازي با مسئولان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، آخرين وضعيت مبادلات تجاري و مرزي بين دو کشور پس از شيوع ويروس کرونا را بررسي کرد.

 جلسه ويدئو کنفرانس معاونت امور بين‌الملل اتاق بازرگاني ايران و برخي از روساي تشکل‌ها و کميسيون‌هاي تخصصي اين اتاق با «سيد محمد علي حسيني» سفير کشورمان در اسلام‌آباد برگزار شد. 

طرفين تازه‌ترين تحولات مربوط به گذرگاه‌هاي مرزي ايران و پاکستان، فعاليت‌هاي تجاري مشترک و تبادلات مرزي در وضعيت حاکم ناشي از شيوع کرونا را بررسي کردند. 

سفير ايران آخرين وضعيت کشور پاکستان درخصوص مبارزه با ويروس کرونا، اقدامات سفارت درخصوص پيگيري موضوع رفع انسداد مرز با مسئولان پاکستاني و پروتکل‌هاي بهداشتي براي تسهيل تجارت و ترانزيت در مناطق مرزي را تشريح کرد. 

وي بر عدم تمرکز بر حمل و نقل جاده‌اي و لزوم نگاه جدي‌تر به ترانزيت ريلي و دريايي با استفاده از مدل چند وجهي جاده‌اي، ريلي و دريايي با پاکستان تاکيد کرد. 

حسيني ضمن تشريح ظرفيت‌هاي بالقوه تجاري ايران و پاکستان و جايگاه مهم بازار اين کشور همسايه براي ايران، نکات و پيشنهاداتي را براي کاهش محدوديت‌ها به ويژه در بخش ترانزيت ميان دو کشور همسايه ارائه کرد. 

طي مذاکرات ميان مديران گمرک ميرجاوه ايران و مديران مرزي تفتان پاکستان، مرز ميرجاوه يک هفته پيش به صورت محدود پس از بيش از دو ماه توقف، فعاليت خود را از سر گرفت.  

بر اساس تصميم مسئولان مرزي ايران و پاکستان، اين گذرگاه در روزهاي زوج از ساعت 8 صبح تا 14 فعال خواهد بود و در دو بخش گمرک و بازارچه 75 کاميون کالاي صادراتي ايران را پذيرش مي‌کند. اين تصميم از روز دوشنبه 22 ارديبهشت عملياتي شد و کاميون‌هاي متوقف و کالاهايي که از اسفندماه براي ورود به پاکستان اقدامات قانوني را انجام داده بودند، در اولويت قرار گرفتند. 

سخنگوي گمرک ايران در اين خصوص گفته بود: در صورت عادي شدن شرايط و پذيرش بيشتر محموله‌هاي صادراتي و ترانزيتي از سوي پاکستان،  گمرک ايران آمادگي دارد ضمن اجراي کامل پروتکل‌هاي بهداشتي، به صورت 24 ساعته براي تسريع و ارائه خدمات فعاليت کند. 

از اواخر اسفند ماه گذشته مرز ايران و پاکستان به دليل شيوع ويروس کرونا از سوي اين کشور بسته و اين موضوع منجر به توقف تعداد زيادي کاميون پشت مرز شد. 

رييس جمهوري اسلامي ايران دهم ارديبهشت امسال در تماس تلفني با نخست وزير پاکستان، بازگشايي بازارچه‌هاي مرزي دو کشور با رعايت کامل دستورالعمل‌هاي پزشکي را موجب توسعه روابط تجاري تهران-اسلام‌آباد دانست و افزود: علاقه‌منديم همانطور که با برخي کشورهاي همسايه مبادلات کالا انجام مي‌شود، با کشور پاکستان نيز تبادل کالا و تجارت از مرزها انجام گيرد.

منبع: خبرگزاري ايرنا