اخبار
 1399/03/17  تاریخ خبر
ممنوعیت ترانزیت سوخت از ایران؛ به نام جلوگیری از قاچاق به کام همسایگان
رئيس هيئت‌ مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ و نقل بين‌المللي ايران در مورد مصوبه اخير هيئت دولت مبني بر ممنوعيت ترانزيت سوخت از ايران تا پايان سال 99، گفت: اين انجمن مراتب اعتراض شديد خود را به مصوبه مذکور اعلام کرده و درخواست تجديد نظر دارد.;
جواد سمساريلر اين مطلب را در جمع اعضاي باشگاه متخصصان تين نيوز بيان کرد و افزود: هدف از  ابلاغ اين مصوبه ظاهراً جلوگيري از قاچاق سوخت اما نتيجه آن فروپاشي ترانزيت است.وي اظهار کرد: پس از فروپاشي شوروي سابق مقدمات موهبت و موقعيتي استثنائي به‌نام «ترانزيت کالا» از طريق ايران فراهم شد وي افزود: اما، گويي «ابر و باد و مه و خورشيد» را در راه ايجاد مانع بر سر روان‌سازي به‌کار گرفته‌ايم.
رئيس هيئت‌ مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ و نقل بين‌المللي ايران با بيان اين‌که اين اقدام نتيجه‌اي جز سود رساندن به همسايگان  ندارد، عنوان کرد: چراغي که به خانه رواست به مسجد حرام است.
سمساريلر گفت: با اين مصوبه کل درآمد ترانريت سوخت و به‌طور کلي «ترانزيت» به حلقوم همسايگان سرازير مي‌شود و ديگر هيچ.
به گزارش تين نيوز، او افزود: به‌ويژه اينکه مصوبه عطف به ماسبق نيز شده است و اينک ترانزيت کننده ايراني با کلي سرمايه خريد و اجاره مخازن سوخت و اجاره کاميون و قسط و... به‌حال خود رها شده به اميد اين‌که سوخت توليد داخل عرضه شود.
اين مقام صنفي عنوان کرد: آيا مشاوران  معاون اول رئيس جمهوري(که اين مصوبه را ابلاغ کرده است)، از تعداد رانندگان کاميون‌هاي شاغل و کاميون‌هاي «سوخت‌بر» داراي اقساط ليزينگي و هزينه توقف کاميون در پارکينگ‌ها و اجاره مخازن سوخت اطلاع دارند؟ آيا سود و زيان مصوبه اخير به دقت محاسبه شده است؟ آيا با توقف ترانزيت سوخت از طريق ايران، عمليات ترانزيت متوقف مي‌شود يا اين‌که تغيير مسير خواهد داد؟وي تاکيد کرد: انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران با بيش از نيم قرن سابقه ساماندهي به امر حمل و نقل، با در نظر گرفتن جميع جهات، مراتب اعتراض شديد خود را به مصوبه مذکور اعلام و درخواست تجديد نظر دارد.

منبع: تين نيوز