اخبار
 1399/03/21  تاریخ خبر
مرگ ترانزیت بر اثر مصوبه هیئت دولت

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي مصوبه هيئت دولت را درباره ممنوعيت ترانزيت بنزين، نفت‌گاز و هيدروکربورهاي مشابه، مرگ ترانزيت اعلام کرد.

جواد سمساريلر درباره مصوبه هيئت دولت براي ممنوعيت ترانزيت بنزين، نفت‌گاز و هيدروکربورهاي مشابه از ايران به کشورهاي همسايه تا پايان سال 99 گفت: «اين بخشنامه براي فعالان حمل‌ونقلي به منزله مرگ ترانزيت است زيرا شرکت‌هاي حمل و نقلي که براي اين کار سرمايه‌گذاري کرده و تانکر خريداري کرده، در کشور مخزن اجاره کرده و محموله کشورهاي خارجي را آورده و در مخزن ريخته‌اند تا بعداز آن به مقصد برسانند، اکنون با اين بخشنامه به بن‌بست خورده‌اند. دولت به آنها مي‌گويد نمي‌توانيد محموله کشور ديگر را ببريد.»

او با با اشاره به اينکه با درخواست وزارت نفت و يا شرکت نفت به اين بهانه که چون ما نمي‌توانيم صادر کنيم محموله کشورهاي ديگر هم از اين مسير رد نشود، خاطرنشان کرد: «هيچ‌گونه منطق و عقلانيتي پشت اين ماجرا نيست.»

سمساريلر با بيان اينکه ضرر و زيان هنگفتي با اين بخشنامه به شرکت‌هاي حمل‌ونقلي وارد مي‌شود، افزود: «هيچ‌گاه مسئولان ما از خودشان نپرسيدند که چرا ترانزيتي که تا 2 سال پيش به 15 ميليون تن در سال رسيده بود اکنون حتي به 2 ميليون تن هم نمي‌رسد. به اندازه‌اي مقررات دست و پاگير و ضدترانزيتي در کشور تدوين و وضع مي‌شود که ديگر رمقي براي ترانزيت باقي نمي‌ماند.»

گفتني است؛ هيئت وزيران در جلسه 28 ارديبهشت امسال به پيشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده 125 قانون امور گمرکي-مصوب 1390- عبور (ترانزيت) بنزين، نفت‌گاز، هيدروکربورهاي مشابه را از قلمرو ايران به کشورهاي همسايه تا پايان سال 1399 ممنوع اعلام کرد. محموله‌هاي موجود در بنادر و گمرکات جنوبي کشور نيز مشمول اين مصوبه است.

منبع: ماهنامه ترابران