اخبار
 1399/03/31  تاریخ خبر
31خرداد مرز ریلی ترکمنستان به روی کالاهای ایرانی باز می‌شود
سخنگوي گمرک از باز شدن مرز ريلي با ترکمنستان به روي کالاهاي ايراني در تاريخ 31 خرداد خبر داد.

سيدروح الله لطيفي در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرين وضعيت مرز ترکمنستان اظهار داشت: سفير ايران در ترکمنستان طي تماسي با مديرکل گمرک سرخس از باز شدن مرز ريلي با ترکمنستان در تاريخ 31خرداد خبر داده است.

سخنگوي گمرک افزود: در حال حاضر تمامي پروتکل هاي بهداشتي در رابطه با کالاهاي ريلي اعم از تونل ضدعفوني و موارد ديگر فراهم شده است.

وي با تاکيد بر اينکه براي سومين بار است که ترکمنستان تاريخ به منظور باز شدن مرز اعلام مي کند، بيان داشت:‌  پيش از اين در تاريخ‌هاي 12 و 21 خرداد زمان بازگشايي اعلام کردند اما فعلا به 31 خرداد موکول شده است.

لطيفي با اشاره به اينکه هنوز در رابطه با تجارت جاده‌اي توافقي صورت نگرفته است، گفت:‌ در اين راستا موضوع کنترل سلامت و بهداشت رانندگان از قبيل تب سنجي، قرنطينه و شيوه بازگرداندن رانندگان مطرح است و هنوز نتيجه‌اي حاصل نشده است.

سخنگوي گمرک افزود: در حال حاضر770 واگن کالا در مرز سرخس، 131 واگن در مرز اينچه برون و 6 واگن در مرز لطف آباد متوقف است. اين کالاها عمدتاً اقلام ساختماني و فاسدنشدني هستند که طي چند ماه اخير به دليل بسته بودن راه ها همچنان متوقف است. همچنين 50 کاميون کالاي صادراتي در مرز بار خود را تخليه  کردند و منتظر باز شدن مرز هستند.

به گزارش فارس، برخي منابع غيررسمي گفته‌اند ترکمنستان به دليل رعايت نشدن پروتکل‌هاي بهداشتي در مرز خود با کشور ازبکستان، باز شدن مرز با ايران را به تاخير انداخته است.

منبع: ماهنامه ترابران