اخبار
 1399/04/04  تاریخ خبر
همکاری های تجاری و گمرکی بین ایران و افغانستان شتاب گرفت
 همکاري هاي تجاري و گمرکي بين ايران و افغانستان در پي ديدار روز گذشته رئيس کل گمرک کشورمان و معين عوايد و گمرکات وزارت ماليه افغانستان شتاب گرفت.
به گزارش روابط عمومي گمرک ايران، مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران در ديدار با "محمد عيسي قدرت"، معين عوايد و گمرکات وزارت ماليه افغانستان با اشاره به اشتراکات فرهنگي دو کشور گفت: بايد از اين اشتراکات به نفع گسترش تجارت و تقويت روابط اقتصادي في‌مابين استفاده کنيم.
وي افزود: براساس شعارقبلي سازمان جهاني گمرک، مرزها جداکننده و گمرکات پيوند دهنده کشورها هستند و ما بايد در اين راستا حرکت کنيم و تجارت را با همکاري يکديگر گسترش دهيم.
ميراشرفي با بيان اينکه سند همکاري‌هاي جامع تجاري دو کشور درحال تدوين است ، اظهارداشت: انتظار مي رود موارد همکاري هاي گمرکي نقش  پر رنگي در سند مذکور داشته باشد و پيگيري و عملياتي شدن آن بصورت جدي در دستور کار قرار گيرد.
وي انتقال محموله گندم از هند به افغانستان از طريق گمرک چابهار و تلاش مستمر ايران براي انجام بهينه اين فرآيند را از نمونه‌هاي خوب همکاري گمرکي بين دو کشور در حوزه ترانزيت خواند و گفت: ما انتظار داريم شرايطي فراهم شود تا حجم ترانزيت افزايش يابد.
معاون وزير اقتصاد با اشاره به لزوم حرکت گمرکات به سمت الکترونيکي شدن و تجارت بدون کاغذ، بر آمادگي گمرک ايران براي انتقال تجارب خود در اين زمينه به گمرکات افغانستان تأکيد و ابراز اميدواري کرد که همکاري هاي مشترک گمرکي چه در سطح ستاد و چه گمرکات مرزي مشترک ادامه يابد.
بر پايه اين گزارش "محمد عيسي قدرت"، معين عوايد و گمرکات وزارت ماليه افغانستان نيز با ابراز خشنودي از انجام اين ديدار که در محل گمرک ايران صورت گرفت، آمادگي کشورش را براي الکترونيکي کردن فعاليت‌هاي گمرکي و تبادل اطلاعات با همکاري گمرک ايران اعلام کرد و اظهارداشت: لازم است کارشناسان دو کشور اين موضوع را که براي ما از اهميت زيادي برخوردار است نهايي کنند.
محمد عيسي قدرت افزود: ما تلاش مي‌کنيم تا از قابليت‌هاي صادراتي دو کشور که سبب افزايش مبادلات تجاري طرفين مي‌شود، استفاده کنيم و به طور قطع رعايت استانداردها در مورد کالاهاي صادراتي مي‌تواند به تحقق اين امر کمک کند.
معين عوايد و گمرکات وزار ت ماليه افغانستان همچنين ادامه داد: چنانچه موضوعات گمرکي مطرح شده در اين ديدار به‌خصوص مباحث صادرات و ترانزيت زمان‌بندي و در تاريخ مشخصي عملياتي شود، مي‌توانيم زودتر به اهداف مورد نظر دست يابيم.
مقام گمرکي افغانستان در بخش ديگري از اظهارات خود پيشنهاد تشکيل يک گروه کاري مشترک براي بررسي راه‌هاي افزايش همکاري‌هاي تجاري و گمرکي بين دو کشور را ارائه کرد که رئيس کل گمرک کشورمان با استقبال از اين پيشنهاد گفت: ايجاد دروازه مشترک تجاري که طبق آن فرآيندهاي گمرکي ازجمله کنترل‌ها، بازرسي‌ها و صدور تأييديه‌ها در يک طرف مرز مي‌تواند مورد قبول و پذيرش طرف ديگر قرار گيرد و باعث افزايش سرعت و کاهش هزينه عبور کالا از مرزهاي گمرکي و در نهايت تسهيل تجارت شود، از راهکارهاي مناسبي است که در قالب گروه کاري مذکور قابل بحث و تبادل‌نظر مي‌باشد.
ميراشرفي تأکيد کرد: ما زماني مي‌توانيم در زمينه توسعه همکاري گمرکي و تجاري در قالب کارگروه پيشنهادي به موفقيت بيشتري دست يابيم که قبل از آن مشکلات و چالش‌هاي موجود را به خوبي شناسايي و براي رفع آنها برنامه‌ريزي کرده باشيم و اگر اين کار صورت گيرد مطمئناً تجارت گسترش خواهد يافت.
وي همچنين ضمن اعلام آمادگي براي حضور فعال گمرک ايران در گروه کاري مزبور اظهارداشت: ما مايليم علاوه بر گمرک، نمايندگان ساير سازمان‌هاي مسئول در امر تجارت از جمله استاندارد، قرنطينه، بهداشت و... نيز در اين گروه کاري حضورداشته باشند تا هماهنگي و برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي توسعه و تسهيل تجارت صورت گيرد.
رئيس کل گمرک ايران گفت: سياست جمهوري اسلامي ايران در حوزه تجارت خارجي بر توسعه همکاري با کشورهاي منطقه، به‌خصوص همسايگان پايه‌ريزي شده است و اميدواريم در اين خصوص با کشور دوست و همسايه افغانستان به توافق هاي خوبي دست يابيم.
شايان ذکر است در اين ديدار حسين کاخکي مديرکل دفتر همکاري‌هاي بين‌الملل و تني چند از مسئولان گمرکي کشور افغانستان نيز حضور داشتند. شايان ذکر است معين عوايد و گمرکات وزارت ماليه افغانستان بالاترين مقام گمرکي کشور افغانستان محسوب مي شود که همراه هيئت بلندپايه از کشور افغانستان اخيرا به کشورمان سفر کرده است.

منبع: گمرک نيوز