اخبار
 1399/04/08  تاریخ خبر
سند ترانزیتی ایران تنظیم می‌شود

سازمان توسعه تجارت خبر از تدوين برنامه جامع توسعه صادرات خدمات ترانزيت کشور داده است، برنامه‌اي که پس از سال‌ها مي‌تواند، خلل موجود در برنامه‌ريزي ترانزيتي کشور را برطرف کند.

 با وجود موقعيت خاص جغرافيايي ايران و قرار گرفتن در مسير اتصال کشورهاي آسياي ميانه و شرق اروپا به اقيانوس هند و آسياي ميانه به اروپا، با توجه به نبود سياست کلان در عرصه ترانزيت، نتوانسته ميزان درآمد بالقوه موجود در اين زمينه را به دست بياورد.

در اين بين اتحاد ترانزيتي برخي کشورهاي همسايه و کشورهاي حاضر در منطقه با يکديگر نيز باعث شده، بعضا ايران در رقابت ترانزيتي با اين کشورها با مشکل مواجه شود و همين امر، باعث شده بسياري از فعالان اقتصادي از نبود يک سند جامع ترانزيتي و دستگاه متولي که در اين زمينه پاسخگوي همه نيازها باشد، انتقاد کنند.

اما پس از سال‌ها گمانه‌زني حالا سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که سند ترانزيتي کشور تدوين خواهد شد. بر اساس اعلام اين سازمان، اين برنامه با مشخص کردن يک متولي واحد در حوزه ترانزيت و با تأکيد بر نقش سازمان توسعه تجارت ايران به عنوان فرمانده اصلي تجارت خارجي کشور، ضمن تدوين سياست‌ها، اهداف و استراتژي‌ها با همکاري ساير دستگاه‌ها نسبت به نظارت و اجراي مفاد سند ارائه شده با هدف توسعه صادرات خدمات ترانزيت از کشور اقدام مي‌کند. فقدان يک سند جامع که قادر به هم‌افزايي و هم‌راستايي بين نهادهاي تصميم‌گير در حوز? ترانزيت باشد، همواره محسوس بوده است که خوشبختانه تهيه اين سند با رويکردي جامع مي‌تواند از طريق کاهش زمان و هزينه حمل و نقل، منجر به افزايش صادرات خدمات ترانزيت از کشور شود.

در اين رابطه جلال ابراهيمي – رييس خانه اقتصاد ايران و ترکيه – در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به مشکلاتي که نبود يک سند ترانزيتي در مسير فعاليت‌هاي اقتصادي کشور به وجود آورده، بيان کرد: نزديک‌ترين مثالي که مي‌توان در اين زمينه به آن اشاره کرد، مشکلي است که ما در ايام کرونا با ترکيه داشتيم. ترکيه از سالها پيش در تلاش بوده که در حوزه ترانزيت با ما رقابت کند و شيوع کرونا به اين هدف کمک کرد.

وي ادامه داد: تعدادي از کشورهاي همسايه و منطقه مانند ترکمنستان و گرجستان نيز همراستا با ترکيه تلاش کرده‌اند در حوزه ترانزيت قدرتمند شوند و اگر ما فکري به حال اين موضوع نکنيم با مشکل مواجه مي‌شويم. نبود يک دستگاه متولي ترانزيت در ايران و برنامه‌اي کلان که بتواند به محدوديت‌ها در اين حوزه پاسخ دهد، حائز اهميت است.

منبع: خبرگزاري ايسنا