اخبار
 1399/04/15  تاریخ خبر
بازگشت رونق تجاری به گمرک ریلی اینچه‌برون
مديرکل گمرکات گلستان گفت: بازگشايي گمرک اينچه‌برون و آغاز تردد ريلي به سمت کشور ترکمنستان، رکود اين بخش از گمرکات استان را از بين برده و رونق تجارت را به اين دروازه مرزي بازگردانده است.

سيدابراهيم حسيني گفت: پس از شروع مجدد مبادلات ريلي ايران و ترکمنستان که با رايزني مقامات دو کشور 10 روز پيش آغاز شد، علاوه بر صادرات 131 واگن کالا به وزن تقريبي هر کدام 65 تن، حدود 70 واگن ديگر هم در چند روز گذشته بارگيري و آماده صادرات از طريق اين خط ريلي بين المللي است.

وي افزود: کالاهاي بارگيري شده که هر روز به تعداد و حجم آن اضافه مي‌شود، بيشتر شامل مواد غيرغذايي از جمله سيمان، انواع آهن آلات (پروفيل، ميلگرد و تيرآهن)، مواد پلاستيکي، رنگ، کاشي و سراميک و سنگ معدني است.

حسيني اضافه کرد: وزن هر يک از واگن‌ها بين 65 تا 70 تن است که پس از انجام کارهاي اداري و گمرکي، با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و گذر از تونل‌هاي ضدعفوني کننده به کشورهاي مقصد صادراتي از جمله ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان به صورت حمل مي‌شوند.

مديرکل گمرکات گلستان ادامه داد: رايزني‌ مقامات ايران و ترکمنستان براي بازگشايي قسمت کاميوني و صادرات مواد غذايي از گمرک اينچه برون ادامه دارد تا پس از توافق طرفين، علاوه بر صادرات اقلام اشاره شده با کاميون‌ها و تريلي‌هاي ترانزيت، مواد غذايي واحدهاي توليدي استان هم به اين کشور و ديگر کشورهاي آسياي ميانه صادر شود. 

به گفته وي قبل از شيوع کرونا، به طور ميانگين گمرکات گلستان سالانه بين 250 تا 300 ميليون دلار صادرات و کمتر از 20 درصد اين مبلغ نيز واردات داشت که بخش زيادي از آن از طريق مرز اينچه برون انجام مي‌شد.

اينچه برون به عنوان تنها گمرک زميني و ريلي گلستان، مرکز گمرکات اين استان بوده و پايانه‌هاي صادراتي گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستي گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بين‌المللي گرگان زيرمجموعه آن است.

از آذر 93 با بهره‌برداري از راه آهن بين المللي قزاقستان - ترکمنستان - ايران و گذر آن از اينچه برون، خدمات گمرک ريلي نيز به فعاليت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزي گلستان در شمال ايران با کشور ترکمنستان و استان هاي مازندران، سمنان و خراسان شمالي همسايه است.

سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ديروز جمعه اعلام کرده بود که تاکنون 235 هزار و 429 نفر در کشور به طور قطعي به ويروس کرونا مبتلا شده و با فوت 154 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 11 هزار و 260 نفر رسيد.

منبع: خبرگزاري ايرنا