اخبار
 1399/04/18  تاریخ خبر
دبیر انجمن ایران در نشست هم اندیشی توسعه صادرات خدمات ترانزیت ، چالش ها و الزامات مطرح کرد:تعلل مسئولان در تصمیم گیری موجب افزایش 100 درصدی هزینه ها شده است

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ،نشست "هم انديشي توسعه صادرات خدمات ترانزيت ، چالش ها و الزامات "امروز مورخ 17 تيرماه سال جاري ، با حضور مير فتحعلي سيد زنوزي دبير انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، مهران سليمي سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات،علي محمودي سراي رئيس هيئت مديره فدراسيون حمل ونقل و لجستيک ايران ، جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، آيتي مديرکل دفتر نظارت بر ترانزيت – گمرک و شهرام جعفري مدير کل دفتر بازرگاني خارجي شرکت راه آهن در محل سازمان توسعه تجارت ايران برگزار شد.
سليمي سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات در رابطه با بخشنامه "ممنوعيت ترانزيت سوخت " بيان کردند: با توجه به محدوديت هايي که در بخش دولتي وجود دارد سازمان توسعه تجارت ايران هميشه  سعي براين داشته که در بحث صارات کالا و خدمات در جهت توسعه گام بردارد . در رابطه با بخشنامه اخير   تمام سعيمان اين است  که موضوع در شوراي عالي صادرات مطرح کنيم و  به مصوبه هيئت وزيران جهت اصلاح آن دست يابيم   تا از لطمه بيشتر به ترانزيت کشور جلوگيري شود.
هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در خصوص ممنوعيت ترانزيت سوخت اظهار داشتند : چون اين مصوبه  بدون نظرخواهي از ارگانهاي تخصصي بوده ،به نظر مي آيد که اين تصميم بايکسري ملاحظات امنيتي و اقتصادي گرفته شده است. ممکن است علت مهم آن در حال حاضر عدم فروش نفت کشورباشد و احتمالاً اين مصوبه به پيشنهاد وزارت نفت بوده است.چنين قوانين خلق الساعه ا ي اعتبار کشور را از بين مي برد.
وي همچنين در خصوص نوسازي ناوگان جاده اي بيان کردند: ما به دليل موقيعت جغرافيايي کشورمان پتانسيل خوبي   براي حمل ونقل داريم.اما در حال حاضربا توجه به نياز اين بخش به ناوگان جاده اي استاندارد متاسفانه به اسم توليد داخل و حمايت از آن اين مزيت نسبي کشو را ناديده گرفته ايم. کليه مرزهاي مشترک ما با افغانستان  همه در اختيارافغانها است . اگر اجازه واردات ناوگان به شرکتهاي حمل ونقل داده شود يکي از مهمترين مشکلات حمل ونقل بين المللي حل خواهد شد.
زنوزي دبير انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران در رابطه بانوسازي ناوگان اظهار داشتند: در رابطه با اين موضوع در جلسات متعددي حضور داشتيم و اعلام کرديم که مشکل اساسي ما با توليده کننده داخلي اين است که ناوگان توليد داخل استانداردهاي يورو 3 را دارد درحالي که  ما براي تردد در مسيرهاي اروپايي نيازبه ناوگان با استاندارهاي يورو 5 داريم.  ما پيشنهاداتمان را در اين رابطه در جلسات گذشته مطرح کرده ايم و بايد هر چه زودتر در اين رابطه تصميم نهايي اتخاذ شود چون تعلل شما در تصميم گيري موجب افزايش 100 درصدي هزينه ها شده است .
يکي ديگر از مشکلات اين حوزه هزينه هاي THC  است   باتوجه به اينکه تمام هزينه ها به ريال است از ما به صورت دلاري دريافت مي کنند.همچنين ما خواستار اجراي بند "ه" ماده 4 تصويب نامه 20082/ت/30784    مورخ 1383/04/21 داريم چون  طبق اين تصويب نامه بايد وزرات دارايي   درآمدهاي ارزي ناشي از حمل و نقل کالاي صادراتي را از دريافت ماليات معاف نمايد .
ايشان همچنين به بي نظمي در پايانه هاي مرزي اشاره کرده و اذعان داشتند : بايد بودجه اي براي ساماندهي پايانه هاي مرزي در نظر گرفته شود و پارکينگ هاي مناسب و باامکانات براي ناوگان ترانزيتي ايجاد شود.
در حال حاضر يکي از درخواستهاي ما مکاتبه با مقامات ترکيه   در رابطه با تسريع در راه اندازي   افزايش پذيرش ناوگان است که ميزان پذرش ناوگان را به همان ميزان پذيرش ايران افزايش دهند.
ثبت سفارش در مرز ورودي يکي ديگر از مشکلات اين حوزه است که موجب مسائل عديده اي براي ما مي شود در واقع ثبت سفارش جزو اسناد ترخيص قطعي است و به حمل و نقل کننده ارتباطي ندارد.
در ادامه محمودي سراي رئيس هيئت مديره فدراسيون حمل ونقل و لجستيک ايران عنوان کردند: دو سال قبل انجمن شرکتهاي حمل ونقل بين المللي مالکان کاميون دار در اتاق تاسيس شد . همان زمان هم ما درخواست واردات ناوگان داشتيم. حتي براي اينکه اين ناوگان وارداتي وارد ناوگان داخلي نشوند پيشنهاد داديم که توسط راهنمايي و رانندگي پلاک خاص زده شود. اما هنوز متاسفانه اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است .
جعفري مدير کل دفتر بازرگاني خارجي شرکت راه آهن  در مورد زير ساخت ريلي کشور عنوان کردند: متاسفانه زيرساخت ريلي مناسبي درکشور وجود ندارد،   ما در بخش زيربنايي به شدت با مشکل روبه رو هستيم .
 به عنوان مثال در مرز ميرجاوه عملاًوابسته به پاکستان هستيم چون خط ريلي بسيار قديمي است و فقط تعدادي محدودي واگن از سمت پاکستان وارد مي شود. اين موارد بايد در وزارت راه و شهرسازي که   ما زيرمجموعه آن هستيم مطرح شود اما سازمان توسعه تجارت هم به عنوان متولي توسعه تجارت  بايد به اين موارد ورود کند و ايراداتي که در مرزهاي ريلي وجود دارد را به عنوان يک سازمان مستقل به هيئت وزيران گزارش کند.

آيتي مديرکل دفتر نظارت بر ترانزيت – گمرک در خصوص وضعيت کنوني ترانزيت کشوراظهار داشتند: ترانزيت کشور در شرايط نامساعدي است و در اين شرايطي که به بن بست رسيده ايم تنها راه نجات، بخش خصوصي است. در اين شرايط خاص فقط بايد موانع  فعاليت بخش خصوصي برداشته شود و سازمان  توسعه تجارت بايد نهايت تلاش خود را براي واردات ناوگان به کار گيرد .