اخبار
 1399/04/21  تاریخ خبر
ترانزیت ریلی کالا بین هند و روسیه از طریق ایران
مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اتصال ريلي چابهار به زاهدان گفت: ايران مي‌تواند از اين مسير براي انتقال بار کشورهاي حوزه سي. آي. اس به درياي عمان و همچنين ترانزيت ريلي هند و روسيه بهره بگيرد.

روز سه شنبه عمليات ريل‌گذاري راه آهن زاهدان به چابهار با دستور وزير راه و شهرسازي آغاز شد. اين خط ريلي در مسير خود از بندر چابهار، شهر جديد تيس، بخشي از شهرستان کنارک، نيکشهر، ايرانشهر، خاش و زاهدان عبور مي‌کند و پس از آن قرار است يک خط به زابل و ميلک در مرز افغانستان و استان‌هاي خراسان جنوبي و رضوي متصل شود.

زيرسازي راه آهن زاهدان - چابهار، در بخش‌هاي زيادي از مسير به اتمام رسيده و عمليات ريل‌گذاري آن روز سه شنبه آغاز شد و تا پايان امسال به ايستگاه خاش به طول ??? کيلومتر مي‌رسد. قرار است روزانه يک کيلومتر از اين مسير ريلي ساخته شود و آنطور که وزير راه و شهرسازي عنوان مي‌کند، از سمت چابهار نيز به زودي عمليات ريل‌گذاري آغاز خواهد شد.

دولت در برنامه خود افزايش ظرفيت بندر چابهار را از ?.? ميليون تن به?.? ميليون تن را در دستور کار دارد که براي جابجايي بار بندر تکميل کريدور ريلي شرق کشور به عنوان هدف نهايي دنبال مي‌شود. اين هدف، منهاي برنامه اصلي دولت براي اتصال بندر چابهار به آسيانه ميانه و بازپس‌گيري سهم خود از جابجايي بار در منطقه است.

مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران روز جمعه در خصوص اهميت ترانزيتي محور ريلي چابهار- زاهدان گفت: اين محور ريلي که با تدبير دولت دوازدهم عمليات ريل‌گذاري آن آغاز شد، يکي از قطعات مهم شبکه ريلي کشور است که علاوه بر نقش منطقه‌اي و ملي، به عنوان قطعه‌اي از کريدور شمال به جنوب منتهي به بندر چابهار اهميت بسيار بالايي دارد.

به گفته سعيد رسولي تاکنون به دليل عدم اتصال بندر اقيانوسي چابهار به شبکه ريلي، کمتر توانستيم در حمل بار از  اين بندر مهم  بهره‌مند باشيم و در واقع ترانزيت بار را در اين محور از دست داده بوديم.

معاون وزير راه و شهرسازي، ضمن اشاره به دستور رهبر انقلاب اسلامي در استفاده 300 ميليون يورويي از منابع صندوق توسعه ملي براي تامين اعتبار اين پروژه،  گفت: پيش‌بيني مي‌کنيم افتتاح و بهره‌برداري از اين مسير با توجه به تامين اعتبار انجام شده طبق برنامه اعلامي باشد.

به گفته رسولي اين مسير ريلي به طول 628 کيلومتر چابهار را به زاهدان و شبکه ريلي متصل مي‌کند و راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند از اين مسير براي برخورداري از سهم جابجايي بار ترانزيتي کشورهاي حوزه سي. آي. اس (اتحاديه کشورهاي مستقل) به درياي عمان استفاده کند.

وي اضافه کرد: همچنين از اين مسير مي توان براي ترانزيت بارهايي که به درياي عمان مي‌آيد از جمله بار هند به روسيه که عدد قابل توجهي است بهره بگيرد.

به گفته مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، در بند 25 سياست‌هاي کلي برنامه ششم، شاهد تاکيد بر توسعه کريدورهاي ترانزيتي هستيم که اقدام چند روز گذشته يکي از مهم‌ترين تلاش‌هاي دولت براي عمل به اين توصيه است.

رسولي به برنامه همزمان دولت براي اتصال رشت به آستارا اشاره کرد و گفت: 168 کيلومتر مسير براي اتصال اين محور در حال عملياتي‌شدن است که در نهايت اميدواريم اين محور هم روزي به ريل چابهار متصل شود و در ادامه با اتصال خواف به هرات که امسال به بهره‌برداري مي‌رسد و مرز سرخس، اينچه برون و اتصال ميرجاوه به پاکستان، صادرات و واردات کالا از طريق شبکه ريلي به اهداف کلان اقتصادي نزديک شود.

مديرعامل شرکت راه‌آهن در خصوص اينکه تکميل شبکه ريلي در محور شرق کشور تا چند درصد منجر به افزايش ترانزيت از مسير ايران مي‌شود، گفت: واقعيت اين است که ترانزيت تنها به تکميل زيرساخت مربوط نمي‌شود و به تقاضاي حمل بار و عناصر ديگر نيز مربوط است.

وي ادامه داد: حجم باري که اکنون از چابهار با کاميون جابجا مي‌شود عدد قابل توجهي است که به دليل پهلوگيري کشتي‌هاي بزرگ در اين بندر اقيانوسي و جذب سرمايه‌گذار در اين بندر تحقق يافته است.

مديرعامل شرکت راه‌آهن با بيان اينکه شبکه ريلي در سراسر جهان بر پايه حمل بار توجيه مي‌شود، گفت: تلاش دولت در اين سال‌ها اين بوده است که چشمه‌هاي بار را به ريل متصل کرده و با انتقال بار از جاده به ريل، بهره‌وري شبکه ريلي کشور را ارتقا دهد.

منبع : خبرگزاري ايرنا