اخبار
 1399/05/05  تاریخ خبر
بازگشایی مرز چذابه از پنجم مرداد

بازگشايي مرز چذابه که به دليل برخي ناهماهنگي‌ها در دوم مرداد به تعويق افتاد فردا (يکشنبه، پنجم مرداد) انجام خواهد شد.

 بر اساس سخنان سيد روح‌اله لطيفي ، سخنگوي گمرک ايران مرز خسروي صبح روز پنج‌شنبه، دوم مردادماه بازگشايي شده و تا اين لحظه محدوديتي براي پذيرش کالاي ايراني از طرف عراق اعلام‌نشده است.

او گفته است: «مسئولان مرز منذريه عراق با اعلام پذيرش کالاي صادراتي ايران، به مديران گمرک خسروي اعلام کرده‌اند که محدوديتي در پذيرش کالا از طريق اين مرز ندارند.»

به گزارش پايگاه خبري اتاق بازرگاني ايران، ايران با عراق هفت مرز زميني رسمي دارد؛ مرز تمرچين، مرز باشماق، مرز پرويزخان، مرز خسروي، مرز مهران، مرز چذابه و مرز شلمچه. با شيوع ويروس کرونا مرزهاي ايران با عراق تعطيل شد و مدتي بعد مرزهاي ايران با اقليم کردستان عراق جز نخستين مرزهايي بود که بازگشايي شد.

 براساس گزارش سازمان توسعه تجارت از وضعيت مرزها، امروزه مرز سيرانبد- بانه باز است و روزانه به‌طور ميانگين بيش از 250 کاميون بار صادراتي از اين مرز عبور مي‌کند. اما واردات و ترانزيت ممنوع است.

 مرز باشمقاق- مريوان هم براي تردد کالا باز بوده و از طرف اقليم کردستان عراق براساس بند 10 بخشنامه وزارت امور داخلي اقليم از 12 خردادماه به مدت 72 ساعت براي بررسي وضعيت بهداشتي و تنظيم روش‌هاي جديد پايش پيشگيري از کرونا فعاليت تعليق شده و بار ديگر مرز بازشده است.

 مرز سومار از بيست‌ودوم تيرماه به‌منظور انجام فعاليت‌هاي تجاري جزئي ميان عراق و ايران بازگشايي شد قبل از اين مرز شلمچه هم که تا مدت‌ها تعطيل بود با دستور مصطفي الکاظمي روز هيجدهم تيرماه بازگشايي شد. مرز پرويزخان هم براي تردد کالاها باز بوده و در مرز تمرچين، صادرات خشکبار و تره‌بار به‌کندي انجام مي‌شود. مرزهاي ما با عراق در اقليم در هفت گذرگاه باز است؛ سه مرز اصلي تمرچين، پرويزخان و باشماق و 4 مرز سيرانبند بانه، کيله سردشت و شيخ صله و شوشمي کرمانشاه فعال هستند و صادرات و واردات از اين مبادي در حال انجام است. همچنين مرز مهران از بيستم خردادماه بازگشايي‌شده است.

به گفته سخنگوي گمرک ايران، گذرگاه زرباطيه-مهران از هيجدهم خردادماه در روزهاي دوشنبه و چهارشنبه فعال است و تجارت در اين مرز به‌صورت ترانشيپ‌منت جريان دارد به اين صورت که کاميون‌هاي ايراني بارهاي صادراتي را در مرز تحويل کاميون‌هاي عراقي مي‌دهد. در اين مرز روزانه حداکثر 250 کاميون و هفته‌اي 500 کاميون در اين مرز جابه‌جا مي‌شود. مرز مهران جزو نخستين مرزهايي بود که در اسفند و در پي شيوع ويروس کرونا در کشور به حالت تعطيلي درآمد.

در حال حاضر بازگشايي مرز چذابه به تأخير افتاده است؛ قبلاً حميد سيلاوي، فرماندار دشت آزادگان از بازگشايي اين مرز در دوم مردادماه خبر داده بود که به دليل عدم هماهنگي به پنجم مردادماه منتقل‌شده است؛ مرزي که در صورت بازگشايي مي‌توان انتظار داشت وضعيت تجارت ميان دو کشور تا حدودي به حالت عادي برگشته است.

به گفته حميد حسيني، دبير کل اتاق بازرگاني مشترک عراق و ايران، در سه ماهه اول امسال، 5 ميليون تن کالاي غيرنفتي به ارزش1.45 ميليارد دلار از ايران به عراق صادر شده است. صادرات کالاي غيرنفتي ايران به عراق در حجم 40 درصد و در ارزش 38.3 نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. براساس اعلام اداره گمرک ايران، کل حجم صادرات غيرنفتي ايران در فصل بهار 21.92 ميليون تن به ارزش 6.36 ميليارد دلار بوده است.

سي‌ويکم تيرماه حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران در نشست خبري مشترک با مصطفي الکاظمي، نخست‌وزير عراق از هدف‌گذاري 20 ميليارد دلاري در مبادلات تجاري بين دو کشور خبر داد.

منبع: ماهنامه تربران