اخبار
 1399/05/05  تاریخ خبر
افتتاح رسمی کریدور ترانزیتی کتای (KTAI)/کالاهای ایرانی از طریق افغانستان و تاجيکستان به آسیای میانه می روند
 مديرکل ترانزيت گمرک ايران اعلام کرد: براي اولين بار دو کاميون از مبدا گمرک شهيد رجايي بندرعباس به مقصد قرقيزستان از مسير افغانستان-تاجيکستان در کريدور جايگزين کتاي ارسال شد.

مصطفي آيتي اظهارداشت :کريدور کتاي از کشورهاي قرقيزستان، تاجيکستان ، افغانستان، ايران تشکيل شده و بعنوان مسير کوتاه و جايگزين براي ارسال کالا از بنادر جنوبي ايران به کشورهاي آسياي ميانه راه اندازي شده است.

وي افزود: به منظور توسعه کريدورهاي ترانزيتي و کاهش مسير و هزينه ترانزيت کالا به مقصد کشورهاي آسياي ميانه، فعال کردن آن از مسير افغانستان و با استفاده از کارنه تير، در دستور کار گمرک ايران با همکاري سازمان اکو،  ايرو و اتاق بازرگاني قرار گرفت که با توجه به اهميت مسير افغانستان در کريدورهاي منتهي به آسياي ميانه، در نيمه دوم سال 98 در دو مرحله از مسير هند-چابهار-افغانستان و مسير بندرعباس-افغانستان- تاجيکستان با استفاده از سند کارنه تير بصورت آزمايشي اين مسير افتتاح و بدليل شناخت مسير و مزاياي آن براي شرکتهاي حمل ونقل، براي اولين بار 2 دستگاه کاميون که از مبدا بندرعباس بارگيري شده بود با خروج از  گمرک دوغارون و  با عبور از افغانستان و تاجيکستان  به مقصد قرقيزستان ادامه مسير دادند.

مديرکل ترانزيت گمرک ايران در ادامه افزود:همچنين پنج دستگاه کاميون از مبدا ج .ا ايران تحت صحابت کارنه تير از طريق افغانستان به مقصد تاجيکستان ارسال شد که با انجام تشريفات کارنه تير در گمرک دوغارون   رسما مسير کتاي( KTAI) افتتاح شد.

آيتي در خصوص اهميت مسير ايران در تجارت اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران به دليل دسترسي کوتاه تر به آبهاي آزاد، اقتصادي ترين مسير براي ترانزيت کالاها به کشورهاي آسياي ميانه (CIS) است و توسعه مسيرهاي جديد از جمله کريدور کتاي با افزايش سرعت ارسال کالا و کاهش هزينه ها، منجر به توسعه تجارت و نهايتا رشد اقتصادي منطقه خواهد شد.


آيتي تصريح کرد:گمرک جمهوري اسلامي ايران، با اجراي پروژه هاي تير الکترونيک (eTIR) با کشورهاي ترکيه (1394)، آذربايجان (1398) و حمل ترکيبي اسلوني-ايران(1396)، هند-چابهار-افغانستان(1398) تلاش کرده است با توسعه ابزارها و مسيرهاي ترانزيتي بستر لازم براي فعالين ترانزيت را فراهم کند.

مديرکل ترانزيت گمرک ايران تاکيد کرد:  توسعه ترانزيت، ضمن ايجاد درآمد و افزايش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه اي خواهد شد، کنوانسيون گمرکي کارنه تير مربوط به تضمين ترانزيت کالا بوده که76 کشور از جمله اقتصادهاي بزرگ دنيا، چين، اتحاديه اروپا،... عضو آن بوده و تسهيل کننده عبور کالا در کشورهاي مسير هستند.

گفتني است توقف پذيرش کاميون ها در مرزهاي ترکمنستان، فعاليت هاي حمل ونقل و تجاري را بين ايران و آسياي ميانه مختل کرده بود که با راه اندازي اين کريدور مجددا فعاليت تجاري به اين منطقه از مسير جاده باز مي گردد.

منبع: گمرک نيوز