اخبار
 1399/06/10  تاریخ خبر
حجم تجارت ایران‌و‌ترکیه باید دو برابر پارسال شود

رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه از جبران افت صادرات ماه‌هاي ابتدايي خبر داد و گفت: امسال حجم تجارت خارجي دو کشور بايد دو برابر سال قبل شود چراکه قيمت کالاها به همين اندازه افزايش يافته است.


مهرداد سعادت دهقان درباره وضعيت فعلي تجارت ايران و ترکيه توضيح داد: تمامي مرز‌هاي مشترک دو کشور براي حمل‌و‌نقل بار باز شده و مشکلي در ترانزيت کالا وجود ندارد ولي درمورد مسافران، فقط ايرانياني که اتباع اين کشور هستند مي‌توانند وارد خاک ترکيه شوند.

او از جبران کاهش صادرات ماه‌هاي ابتدايي سال خبر داد و گفت: خوشبختانه از زماني که مرز دو کشور باز شده توانسته‌ايم افت صادرات ماه‌هاي ابتدايي سال را که بر اثر کرونا به وجود آمده بود، جبران کنيم که حجم بالاي کاميون‌هاي موجود در مرز گواه اين موضوع است.

حجم تجارت سال گذشته براي امسال قانع‌کننده نيست

اين عضو اتاق بازرگاني درباره آينده تجارت دو کشور اظهار کرد: سال گذشته حجم تجارت ايران و ترکيه 5.4 ميليارد دلار بود که امسال با وجود خلاء پيش آمده، به رقم سال گذشته قانع نيستيم و انتظار داريم صادرات افزايش يابد؛ البته شايد به لحاظ وزني نتوانيم نسبت به سال گذشته رشد داشته باشيم اما از آنجا که قيمت کالا‌ها حداقل دوبرابر افزايش يافته، ارزش صادراتي امسال هم بايد دو برابر سال قبل شود.

او همچنين به موانع موجود در تجارت دو کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مشکلات حمل‌و‌نقل و ترافيک گمرکي موانع موجود بر سر راه تجارت دو کشور است، اما جلسات خوبي در سطح مقامات ارشد دو کشور برگزار شده و ما به آينده تجارت ايران و ترکيه بسيار اميدوار هستيم.

سعادت در پايان تصريح کرد: ترکيه براي ما کشور راهبردي است و بايد اقداماتي صورت گيرد که روابط دو کشور ارتقا يابد، در اين راستا اتاق بازرگاني نيز در تلاش است تا اين هدف محقق شود.

منبع: اقتصاد آنلاين