اخبار
 1399/06/12  تاریخ خبر
برگزاري هشتمين اجلاس كميته مشترك حمل و نقل جاده اي جمهوري اسلامي ايران و جمهوری اسلامی افغانستان

هشتمين نشست كميته مشترك حمل و نقل بين المللي جاده‌اي كالا و مسافر  بين دو كشورجمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي افغانستان ،از صبح امروز11 شهريور ماه سال جاري به ميزباني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي برگزار و طي 2 روز ادامه دارد.

عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان ، طي سخناني اظهارداشت :
موافقتنامه دو جانبه حمل و نقل بين المللي جاده‌اي كالا و مسافر بين دو كشور در ديماه 1381 در تهران امضاء و لازم‌الاجرا شده است و اميد است با اتخاذ تدابير مناسب و حذف برخي از موانع، مجدداً شاهد رشد آمار و توسعه همكاري‌ها که به واسطه شيوع بيماري کرونا طي چند ماه اخير با کاهش تردد روبهرو بوده ايم ، باشيم.
وي افزود :توسعه اين همكاري ها به ويژه در شرايط فعلي در اولويت مقامات ارشد دو كشور و بطور قطع از اولويتهاي كاري وزارت راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و اين سازمان بوده و   مي‌باشد.
حسن نيا با بيان اين كه در دو نشست قبلي در چابهار و كابل، دو كشور با حسن نيت و  با هدف ارائه تسهيلات بيشتر براي شركتهاي حمل ونقل ايراني و افغان، همكاري هاي خوبي داشتند ، افزود : در چارچوب همكاريهاي چندجانبه نيز دو كشور همكاريهاي خوبي در حوزه‌هاي مختلف دارند، نظير كريدور موافقتنامه چابهار، و كريدور تحت نظارت اكو  موسوم به كريدور كِتاي(KTAI) كه ميان كشورهاي قرقيزستان، تاجيكستان، افغانستان و ايران به امضا رسيده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام عزم جدي جمهوري اسلامي ايران براي فعالسازي هرچه بيشتر كريدور كِتاي و استقبال از الحاق سايركشورها نظير تركيه و ازبكستان به آن، از احياي مجدد موافقتنامه سه جانبه ايران، افغانستان و ازبكستان ، همچنين ايجاد موافقتنامه سه جانبه بين سه كشور ايران ، افغانستان و تركيه نيز استقبال  مي شود و آماده برگزاري اولين نشست كارشناسي به منظور بررسي پيش نويس موافقتنامه سه جانبه در آينده نزديك بصورت ويدئو كنفرانس هستيم.
وي همچنين اظهار داشت : مجدداً از الحاق دولت دوست و برادر جمهوري اسلامي افغانستان به موافقتنامه كريدور حمل و نقل بين المللي شمال ـ جنوب كه درحال حاضر 14 عضو دارد، نيز استقبال مي شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي يكي ديگر از زمينه هاي همكاري بين دوكشور، انتقال دانش و فناوري سامانه‌هاي نگهداري راه و ابنيه بين راهي، حمل و نقل هوشمند، مديريت پايانه‌هاي مرزي و مراكز لجستيكي   اعلام كرد كه اين سازمان آماده همكاري در اين زمينه ها با دولت افغانستان است.
بر اساس اين گزارش ، حسني مبارک عزيزي معين و سرپرست وزارت حمل و نقل جمهوري اسلامي افغانستان طي سخناني اظهار داشت : طي سالهاي اخير دو کشور ايران و افغانستان همکاري هاي تجاري و حمل و نقلي خوبي داشتند و ما همچنان از طرح‌هاي بهبود و توسعه مسيرهاي حمل و نقلي و ترانزيتي در سطح کشورهاي منطقه استقبال مي‌کنيم .
وي خاطر نشان کرد : در بخش عملياتي شدن تمام توافق ها با قاطعيت و جديت پيگير هستيم و اميد است که تيم نظارتي از سوي دو کشور بر مسائل گمرکي و ترانزيتي نظارت بيشتري داشته و مقامات ذيصلاح هر کشور را مطلع نمايند.
گفتني است در ادامه اين اجلاس جلسات کارگروه هاي تخصصي تشکيل و مذاکرات کارشناسي در حال انجام است تا پس از جمع بندي به پيش‌نويس تفاهم‌نامه حمل و نقل جاده‌اي افزوده گردد

منبع:سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي