اخبار
 1399/06/12  تاریخ خبر
خلف وعده چندباره ترکمنستان برای بازگشایی مرز اینچه‌برون؛ صادرات گلستان به شدت اُفت کرد

با اينکه مسئول نمايندگي امور خارجه در استان گلستان از بازگشايي مرز جاده‌اي اينچه‌برون در روز ?? شهريورماه خبر داده بود اما ترکمنستان براي چندمين بار به وعده‌اش عمل نکرد.

 شيوع کرونا سبب شد تا کشورها براي کنترل اين بيماري گذرگاه‌هاي مرزي خود را به روي همسايگانشان ببندند اما اوضاع آن گونه که بايد و شايد پيش نرفت تا اينکه دولت‌ها به اين نتيجه رسيدند که بايد تجارت را با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در دستور کار قرار دهند. براي همين مرزهاي زميني و ريلي يکي يکي بازگشايي شد.

در استان گلستان که دروازه ورودي ايران به منطقه آسياي ميانه است اما اوضاع با تصميمات و خلف وعده‌هاي ترکمنستان متفاوت و پيچيده است. اين گذرگاه مرزي تقريبا از اوايل اسفندماه پارسال و در پي همه‌گيري کرونا بسته شد و با اينکه در چند نوبت اعلام شد که اين مرز بازگشايي مي‌شود اما هر بار ترکمنستان از زيربار قولي که داد شانه خالي کرد.

اين در حالي است که اين کشور در چند سال اخير همواره يکي از بزرگترين شرکاي تجاري استان گلستان بوده؛ قرابت فرهنگي و قوميتي با ترکمن‌هاي استان گلستان، کشور ترکمنستان را تا چند سال قبل نخستين شريک تجاري استان گلستان کرده بود اما بدقلقي اين همسايه شمالي سبب شد تا عراق و افغانستان جايش را در فهرست مقاصد صادراتي تجار و بازرگانان گلستاني بگيرند.

اما همه دغدغه‌ها براي بازگشايي مرز اينچه برون براي صادرات به کشور ترکمنستان خلاصه نمي‌شود، تزانزيت کالاهاي ايراني به مقصد کشورهايي مانند قزاقستان، ازبکستان و حتي چين و روسيه از اين گذرگاه مرزي بر اهميت بازگشايي آن افزوده است.

ذوالفقار اميرشاهي مسئول نمايندگي وزارت امور خارجه در استان گلستان مردادماه امسال از بازگشايي مرز جاده‌اي اينچه‌برون از يازدهم شهريورماه خبر داده و گفته بود: اين نمايندگي تلاش و پيگيري زيادي براي بازگشايي مرز اينچه‌برون انجام داده و اين گذرگاه طبق قول مسئولان ترکمنستاني در تاريخ اعلام شده بازگشايي خواهد شد.

اين در حالي است که بسياري از کارشناسان و حتي نمايندگان مجلس از جمله رمضانعلي سنگدويني عضو کميسيون انرژي مجلس از انفعال اين نمايندگي انتقاد کرده‌اند. سنگدويني در اين باره گفته است که بود و نبود اين دفتر نمايندگي الان که بيشتر از 6 ماه از تعطيلي مرز اينچه برون مي‌گذرد چه عايدي براي استان داشته و چقدر توانسته پيگير مشکلات تجار و بازرگانان گلستاني باشد.

براي اطلاع از چند و چون بازگشايي گذرگاه جاده‌اي اينچه برون به سراغ سيدابراهيم حسيني مديرکل گمرکات استان گلستان رفتيم که وي در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: طبق آخرين رايزني‌هايي که انجام شد قرار بود 11 شهريورماه (اول سپتامبر) مرز جاده‌اي اينچه برون بازگشايي و محدوديت‌هاي صادرات و واردات از سوي کشور ترکمنستان برداشته شود اما تاکنون اتفاقي رخ نداده است.

مديرکل گمرکات استان با بيان اينکه صادرات استان به علت بسته بودن مرز به شدت افت کرده است گفت: تقريبا صادراتي از استان انجام نمي‌شود و بازرگانان ما براي بازگرداندان ارز حاصل از فروش کالاهاي ايراني از اين کشور با مشکل روبه‌رو هستند.

وي درباره صادرات ريلي از مرز اينچه برون هم بيان داشت: در حوزه ريلي هم جابه‌جايي واگن‌ها همه روزه انجام نمي‌شود و هر چند روز يک بار بين 5 تا 10 واگن بارگيري مي‌شود.

حسيني ابراز داشت: هيچ چيزي درباره بازگشايي مرز اينچه برون مشخص نيست چون رفتار ترکمنستان را نمي‌توان پيش‌بيني کرد.

خلف وعده‌هاي ترکمنستان در حالي 7 ماه ادامه پيدا کرده که هزينه زيادي براي استقرار تونل‌هاي ضدعفوني براي کاميون‌ها و واگن‌ها در مرز اينچه برون انجام شده و مسئولان اين کشور هم در مذاکرات خود با طرف‌هاي ايراني چند بار قول بازگشايي مرز را داده بودند.

منبع: خبرگزاري تسنيم