اخبار
 1399/06/26  تاریخ خبر
نخستین نشست کارگروه کمیته حمل ونقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به میزبانی انجمن ایران برگزار شد

نخستين نشست کارگروه کميته حمل ونقل کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي   باحضورميرفتحعلي زنوزي دبير انجمن، محمد جمالي خزانه دار، ، افسانه فخري، قربان جعفرزادگان ، قاسم حبيب پور اعضاي هيئت مديره،  دکتر نجف زاده رئيس کميته حمل ونقل کشور ، دکتر سليمي رئيس کارگروه کميته حمل و نقل ، غلامحسين اميري معاون اسبق دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري ، روزبه مختاري رئيس هيئت مديره انجمن کشتيراني و خدمات وابسته ،  حسين سنگاني رئيس بخش هوايي و مسعود عطري  رئيس بخش فورواردري و لجستيک،  دوشنبه  مورخ 24 شهريور ماه   سال جاري درسالن اجتماعات انجمن برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونفل بين المللي ايران  ، اين نشست حاصل نخستين جلسه اي است که با حضور چند تن از  نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دوره يازدهم مورخ 12خرداد ماه سال جاري به ميزباني فدراسيون حمل و نقل و لجستيک و با مشارکت انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران برگزار شد.
در ابتداي  نشست دبير انجمن ضمن خوشامدگويي و ابراز قدارني انجمن ايران از حضور رئيس کميته  حمل ونقل کشور   اظهار داشتند: ما متاسفانه در زمينه حمل   ونقل بين المللي بامشکلات عديده اي براي رساندن محمولات صادراتي به مصرف کننده خارجي و بالعکس براي حمل محمولات به ايران مواجه هستيم .
 ايشان  از حاضران در جلسه تقاضا کردند که به بيان مشکلات و چالشهاي موجود در حمل ونقل بين المللي اعم از جاده اي ، ريلي ، دريايي ،هوايي و همچنين مسائل مالياتي بپردازند.
خزانه دار انجمن در خصوص مسائل مالياتي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي اظهار کردند:شايد در قوانين مالياتي مشکلي وجود نداشته باشد اما تفاسيري که از قوانين مي شود متاسفانه براساس سليقه فردي است و در حال حاضر يکي از مهم ترين مشکلات ما مربوط به ماليات بر ارزش افزوده است . در حال حاضر براساس آمار ميزان مصرف کارنه تير را که ازطريق اتاق بازرگاني دريافت مي کنند ، شرکت هاي حمل ونقل بايد براساس مسافت طي شده در داخل کشور ماليات بر ارزش افزوده بايد پرداخت کنند که اين مورد مغاير مقررات کنوانسيون تير است .
در ادامه معاون اسبق دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري عنوان کردند:همه مي گويند چرا شرکتهاي حمل ونقل توانمند نيستند و چرا وسيله نقليه ندارند به اين دليل است که وقتي  يک شرکت ناوگاني را تهيه مي کند بعداز مدتي بايد   جايگزين و ناوگان را نوسازي کند براي جايگزيني بايد مالياتي متفاوت و بيشتر از ناوگاني که مالک هستند ، پرداخت کنند. به همين دليل است که شرکتها به سمت خريد کاميون نمي روند . پيشنهاد من اين است که رويه و ماخذ مورد عمل در مورد ماليات نقل و انتقال، ماليات بر ارزش افزوده وماليات عملکرد وسايل نقليه تجاري ملکي متعلق به شرکتهاي حمل و نقل عينا مشابه رويه مربوط به ناوگان خود مالک اضافه و اخذ گردد.   
مختاري رئيس هيئت مديره انجمن کشتيراني و خدمات وابسته در خصوص هزينه THC عنوان کردند : THC هزينه اي است که بايد سازمان بنادر و دريانوردي مستقيما از تجار دريافت کند اما بنابر دستور سازمان بنادر مقرر شده که شرکتهاي کشتيراني به نيابت از سازمان اين هزينه را دريافت کنند.شرکتهاي کشتيراني بايد اين هزينه را يکجا به سازمان بنادر پرداخت و تک به تک  دريافت کنند که اين امر  موجب مغايرت حساب مالي ما مي شود، چون ما يکجاپرداخت مي کنيم اما از بعضي تجار اين هزينه را دريافت نمي کنيم.
  دبير انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران در خصوص هزينه THC اظهار کردند: پرداخت به ما به صورت ريالي است اما براي وصول بايدارز پرداخت کنيم . براساس قانون صادرات و واردات ما فقط حمل کننده هستيم و در خريدو فروش نقشي نداريم   و خودمان را مستحقپرداخت ماليات بر ارزش افزوده نمي دانيم.
ايشان همچنين به کمبود کانتينر يخچالي اشاره و بيان کردند: طي جلسات متعددي که با آقاي زادبوم در سازمان توسعه و تجارت داشتيم بارها  کمبود کانتينر ريلي و دريايي را عنوان کرده ايم.
در ادامه  افسانه فخري عضو هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران اظهار داشتند: در حال حاضر ما نميتوانيم از واگن هاي خودمان براي حمل کالاي ترانزيتي و صادراتي استفاده کنيم . ما هميشه وابسته به وارداتي هستيم که با واگن وارد کشور مي شوند که اين يک روند مستمرو هميشه در دسترس نيست و ما هميشه با کمبود واگن مواجه هستيم و متاسفانه اين کمبودموجود يک رانت فساد برانگيز شده است .
در ادامه دکتر نجف زاده رئيس کميته حمل ونقل کشور  به تشريح   رويکردهاي کلي مجلس دوره يازدهم  با محوريت نگرشهاي ملي و توسعه اي پرداخته و برضرورت مشارکت بخش خصوصي  کشور به عنوان بازوهاي مشورتي در مسير نيل به اهداف توسعه تاکيد کردند.
ايشان در ادامه اظهار داشتند: نگاهي که امروز مجلس نسبت به ارتقا زيرساختهاي عمراني کشور دارد که حمل و نقل کشور هم بخشي از اين  اقتصاد ملي است،  ماموريت دهي اساسي به GDP   است که بايد از لجستيک دريافت کنيم ما متاسفانه در حال حاضر   با انباشت قوانين ،تبصره ها و تناقض هاي قانوني روبه رو هستيم که موجب ايجاد مشکلات مي شود .امروز کميسيون عمران نگاه جزء به جزء  براي حل مشکلات دارد اما در ابتدا نياز به استراتژي داريم که گره کار را پيدا کنيم. مامي خواهيم در لجستيک کشور در GDP   به درآمد 23% برسيم که در حال حاضر 8 / 7 % است که اين  درآمد حاصل از لجستيک براي کشور بسيار کم است. ما سند راهبردي حمل ونقل کشوري داريم که بسيار جامع است واگر ايراداتي دارد بايد رفع و عملياتي شود. مجلس توانمندانه در کنار شماست و ما دورويکرد را دنبال مي کنيم نخست درصد   اصلاح رويکردها نسبت   به حمل ونقل کشور هستيم  ، سپس اصلاح رويه ها و قوانين است.
در اين نشست به منظور تدوين راهکارهاي  اجرايي براي ايجاد تعامل بين بخش خصوصي و کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي و در راستاي ارتقاي کيفي و کمي صنعت حمل  ونقل کشور   پس از تبادل نظر ميان حاضران مقرر شد   در هريک از ابعاد وشقوق مرتبط با حمل ونقل ، کارگروه ويژه اي مرکب از کارشناسان سرآمد هر بخش به منظورمدون سازي چالشهاي موجود و ارائه راهکارهاي اجرايي در جهت بهبود شرايط تشکيل گرددو هر يک از کار گرو هها موظف هستند که مشکلات موجود در هر يک از ابعاد داخلي ،خارجي و کليه شقوق  را شناسايي و به ارائه پيشنهادات و راهکارهاي اجرايي بپردازند .
لازم به ذکر است که جلسات گارگروهها به طور منظم و هفتگي و با حضور دکتر نجف زاده و دکتر سليمي جهت ارائه گزارش و پيگيري روند اجرايي امور برگزار خواهد شد.