اخبار
 1399/07/02  تاریخ خبر
حمل و نقل و ترانزیت محور رایزنی‌ وزرای خارجه ازبکستان و ترکمنستان
«عبدالعزيز کامل اف» وزير امور خارجه ازبکستان و «رشيد مرداف» معاون رئيس کابينه وزرا، وزير امور خارجه ترکمنستان در رايزني?هاي سياسي دوره?اي به صورت ويديويي بين وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو کشور علاقمندي خود را براي توسعه روابط در زمينه هاي حمل و نقل و ترانزيت ابراز کردند.

وزراي امور خارجه ازبکستان و ترکمنستان خواستار اجرايي سريع قرارداد «عشق آباد» در شکل گيري کريدور بين المللي حمل و نقلي «ازبکستان- ترکمنستان- ايران- عمان» شدند.  

طرفين در اين رايزني‌هاي سياسي دوره اي چگونگي و چشم انداز گسترش بيش از پيش همکاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و بازرگاني، علمي و فني، منابع آبي، فرهنگي و  انساني را بررسي کردند.

تاکيد شد که در نتيجه اراده سياسي و حمايت قطعي روساي جمهور دو کشور روابط ازبکستان و ترکمنستان به مرحله جديد و با کيفيتي وارد شد و جنبه پايدار روزافزون پيدا کرده است.   

وزراي امور خارجه همچنين روند اجرايي توافقات پيشتر به دست آمده در سطح عالي را تجزيه و تحليل و پيشنهاداتي در مورد مدت‌ برگزاري مراسم‌هاي مشترک از جمله مرحله دوره‌اي کميسيون بين دولتي ازبکستان و ترکمنستان در همکاري‌هاي اقتصادي و بازرگاني، علمي و فني و فرهنگي، نخستين نشست شوراي بازرگاني ازبکستان و ترکمنستان را بررسي کردند.

طرفين در اين رايزني‌هاي سياسي دوره‌اي همچنين همکاري‌هاي متقابل در چارچوب ساختارهاي چندجانبه و همچنين دستور کار بين المللي و منطقه‌اي را بررسي و براي موضوع افغانستان توجه خاص مبذول داشتند.

علاوه بر اين، طرفين از روي تلاش‌هاي مشترک در مبارزه با شيوع کروناويروس و کاهش تاثير آن بر همکاري‌هاي دوجانبه نيز تبادل نظر کردند.

مبادلات بازرگاني دو کشور در سال 2019 ميلادي با 78 درصد افزايش نسبت به سال قبل ميلادي در سطح 541 ميليون و 900 هزار دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 11 شرکت با سرمايه گذاري ترکمنان در زمينه‌هاي بازرگاني و خدمات، نساجي، توليد مصالح نماي ساختمان و مبل فعاليت مي‌کنند.

در ترکمنستان نيز دو شرکت با سرمايه سرمايه گذاران ازبک در زمينه صادرات فرآورده‌هاي صنعتي به ترکمنستان فعاليت مي‌کنند.  

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاريخ 7 ژانويه  سال 1993 ميلادي به رسميت شناخته و در همين تاريخ سال 1993 ميلادي بين اين دو کشور روابط سياسي برقرار شده است. 

منبع: خبرگزاري فارس