اخبار
 1399/07/05  تاریخ خبر
تردد بیش از ۵۴ هزار دستگاه کامیون طی نیمه اول سال از مرز بازرگان
مدير پايانه مرزي بازرگان با اشاره به اينکه اين مرز يکي از پايانه‌هاي مهم زميني کشور است، گفت: از ابتداي امسال تاکنون 54 هزار و 547 دستگاه کاميون از اين مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعاليت تجاري بين‌المللي در اين خطه از کشور با شروع فعاليت مجدد است.

جابر اکبرزاده متوسط تردد روزانه کاميون از اين مرز به علت کنترل‌هاي بهداشتي را 376 دستگاه عنوان کرد و افزود: در اين مدت 30 هزار و 619 دستگاه کاميون از کشور خارج شده که به علت شيوع بيماري کرونا و محدوديت‌هاي تجاري ناشي از آن، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 54 درصد کاهش نشان مي‌دهد.

وي  ادامه داد: تعداد کاميون ورودي به کشور از اين پايانه نيز امسال 23 هزار و 928 دستگاه بوده در حالي که سال گذشته در اين مدت 85 هزار و330 دستگاه بود.

وي اظهار داشت: عمده کالاهاي صادراتي در اين مدت شامل محصولات کشاورزي و پتروشيمي و مصنوعات سنگي و فلزي بود که به کشورهاي آسيايي و اروپايي صادر شد.

مدير پايانه مرزي بازرگان همچنين عمده کالاهاي وارداتي از طريق اين پايانه مرزي را انواع ماشين آلات صنعتي، MDF، موز، رنگ، اسکلت فلزي، انواع پارچه، لوازم و قطعات يدکي عنوان کرد.

گمرک بازرگان از روز پنجشنبه 15 خرداد ‌سال جاري پس از  پيگيري‌ هاي متعدد مسوولان فقط براي تردد کاميون‌ها به صورت 24 ساعته فعال شده است.

آذربايجان‌غربي داراي پنج پايانه مرزي شامل بازرگان ماکو، رازي خوي و سرو اروميه در مرز ترکيه، صنم بلاغي پلدشت در مرز نخجوان و تمرچين پيرانشهر در مرز عراق است.

کل پايانه‌هاي مرزي کشور 22 مورد است که حدود يک چهارم آنها در آذربايجان غربي قرار دارد؛ گمرک بازرگان يکي از مبادي سه گانه تجارت مرزي ايران و ترکيه به شمار مي‌رود و در شمال آذربايجان‌غربي واقع است.

منبع: خبرگزاري ايرنا