اخبار
 1399/07/07  تاریخ خبر
نقش ویژه ایران در ترانزیت جهانی چگونه محقق می‌شود؟

تکميل راه‌آهن رشت-کاسپين-انزلي و راه‌آهن رشت-آستارا موجب گسترش مبادلات با کشور روسيه مي‌شود.

مهدي کوچکيان، سرکنسول ايران در آستراخان روسيه با بيان اينکه تکميل پروژه‌هاي راه‌آهن موجب گسترش مبادلات با کشور روسيه مي‌شود، خاطرنشان کرد: سراي تجاري ايرانيان در آستراخان به‌همت استان گيلان در آستراخان راه‌اندازي شده و براي تقويت ارتباط تجار گيلاني و ديگر استان‌ها بسيار موثر است.

يک کارشناس حمل ونقل ريلي در اينباره به خبرنگار ما گفت: اقدامات فوق، خوب است اما ترکيه با سرعت بيشتري در حال ربودن گوي سبقت از ايران در زمينه ترانزيت است.

مهرداد فرشيدي اضافه کرد: در جنوب کشور نيز کشورهاي حاشيه خليج فارس با سرعت در حال افزايش سرعت سير در بخش مسافري و دور زدن ايران از طريق ظرفيت هاي خود هستند.

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: ما در طول سال هاي اخير بوِيژه با کشورهاي حوزه سي آي اس روابط تجاري ريلي داشته ايم و رشد و توسعه ريلي در اين سال ها اتفاق افتاده اما اين رشد و روند کافي نيست و کند هم هست.

گفتني است که امسال هدف‌گذاري صادرات غيرنفتي 600 ميليون دلاراز طريق گيلان ممکن خواهد شد. تکميل راه‌آهن رشت-کاسپين-انزلي و رشت-آستارا نيز در گسترش تعاملات تجاري با ديگر کشورها موثر خواهد بود. ضمن اينکه تکميل پروژه‌هاي راه‌آهن و احداث اسکله “رو – رو” در منطقه آزاد انزلي در کاهش هزينه، زمان و گسترش تعاملات تجاري با ديگر کشورها تاثير شگرفي خواهد داشت.

در بنادر جنوبي کشور نيز هند با1.4ميليارد جمعيت و يکي از پنج اقتصاد بزرگ جهان و فدراسيون روسيه با همه توانمندي‌ها و ظرفيت‌ها اقتصادي و سياسي توافق کرده‌اند مراودات خود را از يک بندر چابهار انجام دهند. اين بندر به دليل موقعيت استراتژيک خاص و به شرط تسريع پروژه هاي توسعه اي مي‌تواند مهمترين کريدور تجاري جنوب به شمال جهان باشد.

منبع: پايگاه خبري تين نيوز