اخبار
 1399/08/05  تاریخ خبر
رونق کریدورهای تجاری جدید ترانزیت در مرز دوغارون را افزایش داد

سته شدن مرز جنوبي افغانستان و مرزهاي زميني ترکمنستان با ايران و رونق کريدورهاي تجاري جديد بين المللي، ترانزيت کالا در مرز دوغارون خراسان رضوي با کشور افغانستان را افزايش داد.

رييس اداره ترانزيت اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي گفت: بسته شدن مرز جنوبي افغانستان و مرزهاي زميني ترکمنستان با ايران و رونق کريدورهاي تجاري جديد بين المللي، ترانزيت کالا در مرز دوغارون خراسان رضوي با کشور افغانستان را افزايش داد.

حميد محمدي فاز افزود: در پي اختلال در تجارت مرزي بين پاکستان و افغانستان، حجم ترانزيت کالا از بنادر جنوبي ايران به پايانه مرزي دوغارون افزايش يافت.
وي ادامه داد: همچنين با شيوع کرونا مرزهاي زميني ترکمنستان با ايران و ديگر کشورهاي همسايه بسته شد و اکنون فقط مرز زميني سرخس در حد محدود بازگشايي شده است لذا تجار بين المللي، مسيرهاي جايگزين ديگر از جمله مرز دوغارون را براي ترانزيت کالاي خود به آسياي مرکزي انتخاب کرده اند.
رييس اداره ترانزيت اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي گفت: در اين چارچوب مسير کتاي شامل ايران، افغانستان، تاجيکستان و قرقيزستان فعال گرديد و همچنين با اجراي توافقنامه تجاري ميان ايران، افغانستان و ازبکستان، اين مسير جديد نيز جايگزين مسير ترکمنستان براي ترانزيت کالا به کشور ازبکستان شد.
وي افزود: علاوه بر آن با فعال شدن محور تجاري شرق کشور و توسعه بندر چابهار، ترانزيت کالا از اين بندر به افغانستان از طريق مرز دوغارون مورد توجه تجار افغانستاني و شرکاي تجاري اين کشور قرار گرفت و به حجم ترانزيت کالا در اين مرز افزود.
محمدي فاز سهم هر يک از اين رويدادهاي مرزي و ترانزيتي در افزايش تبادلات تجاري مرز دوغارون را متفاوت دانست و ادامه داد: انسداد و اختلال در تجارت زميني پاکستان از گذرگاه مرزي جنوبي افغانستان و ولايت قندهار اين کشور، مهمترين عامل رونق ترانزيت در مرز دوغارون است و مي توان سهم 80 درصدي به اين رويداد براي رونق مرز دوغارون در نظر گرفت.

منبع: خبرگزاري ايرنا