اخبار
 1399/08/10  تاریخ خبر
شرکت های حمل و نقل باید از خودمالکی به شرکت‌مالکی تغییر یابند

فرسودگي حمل و نقل عمومي و باري مساله اي است که بارها مسئولان در مورد آن هشدار داده اند اما تا به حال تصميم براي نوسازي آن گرفته نشده است. حالا گويا فرسودگي در حمل و نقل باري که 5 سال پيش مقرر شد در تفاهم نامه اي که پيشتر  ميان وزارت راه و شهرسازي با وزارت نفت بسته شد قرار بود که 65 هزار کاميون فرسوده کشور در مدت 4 سال نوسازي شود اما طي اين مدت فقط 5000 کاميون نوسازي شده است به نوعي مي شود گفت فقط 10 درصد از تفاهم نامه اجرايي شد. حالا سخنگوي کميسيون عمران مجلس گفته: بر اساس آمارها، ميانگين عمر حدود 40 درصد از ناوگان حمل و نقل باري بالاي 35 سال است، در حوزه مسافري ميانگين عمر ناوگان ميني بوس بالغ بر 18 سال است که اين نشان مي دهد که عمر اين ناوگان بسيار بالا است.

همان طور که در بالا اشاره شد بارها از سوي مسئولان و دستگاه هاي ذي ربط مساله فرسودگي حمل و نقل عمومي و باري هشدار داده شده است اما تا اکنون تمصميمات در اين حوزه هيچکدام نه اجرايي شده اند و نا اقداماتي مبني بر رفع اين مشکل بين نهادها و دستگاه هاي مرتبط  صورت گرفته است. در بررسي موانع و مشکلات موجود در سر راه نوسازي حمل و نقل عمومي و باري ديده مي شود که از يک سو شهرداري ها از دولت درخواست دارند که در اين حوزه بودجه لازم در نظر گرفته شود و همچنين عدم رعايت تعهدات سنواتي دولت در جهت تامين ناوگان، چه در قالب تامين ارز و چه در قالب تامين قطعات را مانعي بر نوسازي مي دانند. از سوي ديگر برخي  نمايندگان مجلس کمبود اعتبارات از سوي شهرداري‌ها را مانع اصلي نوسازي ناوگان اتوبوسراني و ناوگان حمل و نقل عمومي کشور مي دانند. اين رفت و برگشت ها باعث شده است که ما شاهد برخي اعتراضات از سوي رانندگان به خصوص در حوزه حمل و نقل جاده اي براي عدم توجه به نوسازي اين سيستم باشيم.

*حمايت از سازمان راهداري جهت تأمين لجستيک حمل و نقل

حالا البرز حسيني سخنگوي کميسيون عمران مجلس با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل جاده اي به ويژه حمل بار، گفته: در چند سال اخير رانندگان وسايل نقليه به ويژه کاميون ها براي تأمين تجهيزات مرتبط، با مشکلات بسياري مواجه شده اند، اين مسئله موجب شد که در سال 97 کاميون داران نسبت به اين شرايط اعتراض کنند که خوشبختانه با تلاش مجلس و دولت اين مشکلات تا حدودي مرتفع شد.

نماينده مردم خدابنده در مجلس شوراي اسلامي ادامه داده: البته حمل و نقل يک چرخه فرابخشي است و تمام امور اين بخش بر عهده وزارت راه و سازمان راهداري نيست، از اين رو مسائلي مانند تأمين منابع، تأمين قطعات و سوخت جزء مواردي است که بايد به صورت فرابخشي مورد پيگيري قرار گيرد.

وي با بيان اينکه رويکرد مجلس و اعضاي کميسيون عمران مجلس به حوزه حمل و نقل جاده اي بسيار مثبت است، افزوده: کميسيون عمران در هفته جاري نيز نشستي را با هدف بررسي وضعيت حمل و نقل باري برگزار کرد و تمام محورهاي اين بخش مورد بحث و بررسي قرار گرفت. از اين رو اعضاي کميسيون براي حمايت و کمک به سازمان راهداري جهت تأمين لجستيک و تجهيزات اعلام آمادگي کردند.

 

*ميانگين عمر حدود 40 درصد از ناوگان حمل و نقل باري کشور بالاي 35 سال است

حسيني با اشاره به بالا بودن ميانگين عمر ناوگان حمل و نقل کشور، ادامه داده: بر اساس آمارها، ميانگين عمر حدود 40 درصد از ناوگان حمل و نقل باري کشور بالاي 35 سال است، در حوزه مسافري ميانگين عمر ناوگان ميني بوس بالغ بر 18 سال است که اين نشان مي دهد که عمر اين ناوگان بسيار بالا است.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم گفته: همچنين ميانگين عمر ناوگان اتوبوس کشور حدود 12 سال و ميانگين عمر ناوگان سواري کشور حدود 9 تا 11 سال است. از اين رو بسيار ضروري است تا با تأمين منابع مالي و نظم بخشي در اين حوزه وضعيت حوزه حمل و نقل کشور را ارتقا دهيم.

 

*شرکت هاي حمل و نقل بايد از خودمالکي به شرکت‌مالکي تغيير يابند

سخنگوي کميسيون عمران مجلس افزوده: يکي ديگر از اهداف، توانمندسازي شرکت هاي حمل و نقل است تا اين شرکت ها از خودمالکي به سمت شرکت‌مالکي تغيير يابند تا سياست‌گذاري، کنترل بار و نحوه مديريت اين بخش توسط سازمان راهداري صورت گرفته و اجرا توسط صنوف حمل و نقل انجام شود.

منبع: خبرگزاري خانه ملت