اخبار
 1399/08/24  تاریخ خبر
عراقچی:مسیر ترانزیت ایران به ارمنستان و آذربایجان تغییر نمی‌کند
سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزارت امورخارجه شايعات درخصوص توافق آتش بس قره‌باغ را "بي اساس" خواند و گفت: هيچ تغييري در مسيرهاي ترانزيتي ايران به سمت ارمنستان يا آذربايجان ايجاد نخواهد شد.

معاون سياسي وزير امور خارجه گفت:متاسفانه اطلاعات غلط و گمراه کننده همراه با نقشه هاي جعلي در فضاي مجازي در حال انتشار است و ادعاهايي همچون قطع مرز ايران با ارمنستان،  ايجاد کريدور در داخل خاک ارمنستان يا حتي داخل خاک ايران، تغيير ژئوپلتيک منطقه و... مطرح شده است که از اساس واقعيت ندارد و با اغراض خاص سياسي و تبليغاتي صورت مي‌گيرد. 

عراقچي با اشاره به نقشه اصلي توافق گفت: چنانچه در اين نقشه مشاهده مي شود، بحث ايجاد يک نوار جغرافيايي در حاشيه مرز ايران با ارمنستان که زياد مطرح  شده است کاملا بي مبنا است.

فرستاده ويژه رييس جمهور براي ارائه طرح صلح ايران گفت: آنچه در توافق آتش بس قره باغ آمده ايجاد يک کريدور جاده اي، يا بهتر است گفته شود يک مسير ترانزيتي، داخل خاک ارمنستان از نخجوان به سمت خاک اصلي آذربايجان است که امنيت آن توسط روسيه تضمين خواهد شد و مسير دقيق آن نيز هنوز مشخص نيست.  

عراقچي گفت: اين ايده  جديدي نيست و طرح آن سابقه طولاني دارد، و اگر هم عملي شود، که با هزار اما و اگر همراه است، هيچ تغييري در مسيرهاي ترانزيتي ايران به سمت ارمنستان يا آذربايجان ايجاد نخواهد کرد.

معاون وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: با اين حال رايزني هاي ما با همه طرف ها ادامه دارد. عصر چهارشنبه گفتگوي طولاني با سفير روسيه در تهران در همين خصوص داشتم.

منبع: خبرگزاري ايرنا