اخبار
 1399/09/11  تاریخ خبر
افزایش ۶۰ درصدی روابط تجاری ایران و بلغارستان طی ۸ ماه گذشته

اگرچه هم‌اکنون شاهد شيوع کرونا هستيم اما با توجه به اينکه روابط تجاري ايران با بلغارستان از يکسري پارامترهاي پايه اي نشات مي‌گيرد ، توسعه همکاري‌هاي تجاري ايران با بلغارستان در هشت ماه گذشته به ميزان 50 تا 60 درصد افزايش يافت که اين خود آمار قابل توجهي است و نشان مي‌دهد که در روابط تجاري دو کشور ، يکسري تعاملات پايه‌اي وجود دارد .
مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي ، با اعلام اينکه نتايج نشست کميته هاي پيگيري نوزدهمين اجلاس همکاري‌هاي اقتصادي در قالب سند مجزا به تفاهم ايران و بلغارستان مي‌رسد از افزايش 60 درصدي روابط تجاري دو کشور در هشت ماه گذشته خبر داد .

کميته پيگيري نوزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ، بازرگاني ، علمي ، فني و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري بلغارستان با هدف بررسي مفاد سند اجلاس نوزدهم و پيگيري تفاهمات وزراي جمهوري اسلامي ايران و بلغارستان تشکيل جلسه داد .

اين جلسه با هدف اجرايي‌سازي بندهاي اجلاس نوزدهم در حوزه‌هاي حمل‌و‌نقل ، ترانزيت ، ارتباطات، بانکي، همکاري‌هاي بين سازماني ، صنعتي ، هوايي ، ريلي ، مناطق آزاد ، سرمايه گذاري ، فناوري و ارتباطات ، نفت و... برگزار شده است که تا چهارشنبه 12 آذر ادامه خواهد يافت .  

تيمور بشيرگنبدي با اعلام اينکه کميته پيگيري نوزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري بلغارستان برگزار شد ، در خصوص جزئيات اين نشست و دستاوردهاي آن توضيحاتي را ارايه کرد .

مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينکه نوزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي بين جمهوري اسلامي ايران يکي از منظم‌ترين کميسيون‌هاي مشترک ايران با کشورهاي اروپايي است ، يادآور شد :  نوزدهمين اجلاس در آوريل 2019 در صوفيا برگزار شد که همواره يکسال بعد کميته پيگيري آن تشکيل مي شود اما امسال با توجه به شيوع کرونا شش ماه از گذشت زمان مقرر کميته پيگيري تشکيل جلسه داد که تا روز چهارشنبه 12 آذرماه به طول مي‌انجامد .

اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي توضيح داد : مهندس اسلامي وزير راه و شهرسازي در کميسيون مشترک با طرف بلغارستاني هشت تفاهم‌نامه مجزا و سند اجلاس را امضا کردند . تفاهم‌نامه‌هاي امضا شده تفاهمات گسترده‌اي در حوزه‌هاي صنعتي ، تجاري ، صنايع کوچک ، حوزه گردشگري ، حوزه کار و امور اجتماعي ، حوزه سرمايه‌گذاري ، همکاري‌هاي بانکي ، همکاري‌هاي حمل‌و‌نقل هوايي ، ريلي ، دريايي و بندري بود که لازم بود کميته پيگيري بار ديگر همکاري هاي دو کشور ايران و بلغارستان را تنظيم و ترسيم کند .

بشيرگنبدي افزود : اگرچه هم‌اکنون شاهد شيوع کرونا هستيم اما با توجه به اينکه روابط تجاري ايران با بلغارستان از يکسري پارامترهاي پايه اي نشات مي‌گيرد ، توسعه همکاري‌هاي تجاري ايران با بلغارستان در هشت ماه گذشته به ميزان 50 تا 60 درصد افزايش يافت که اين خود آمار قابل توجهي است و نشان مي‌دهد که در روابط تجاري دو کشور ، يکسري تعاملات پايه‌اي وجود دارد . وزارت راه و شهرسازي به عنوان بخشي از دولت وظيفه ايجاد هماهنگي و تسهيل در روابط تجاري بين دو کشور را برعهده گرفته است و انتظار است که اين روان‌سازي و تسهيل روابط در حوزه‌هاي حمل و نقل ، تجارت ، ‌صنعت ، گمرک ، گردشگري ، کار و امور اجتماعي ، IT، تمامي حوزه هاي بخش خصوصي و اتاق بازرگاني، به وجود بيايد.

بشيرگبندي گفت : کميته بانکي ، کميته انرژي در حوزه نفت و گاز ، حوزه همکاري‌هاي تجاري و اتاق‌هاي بازرگاني ، حوزه گردشگري و IT ، روز 10 آذر ، تشکيل جلسه دادند و به بحث و تبادل‌نظر در خصوص همکاري‌هاي آتي پرداختند . فردا 11 آذر نيز کميته‌هاي حمل‌و‌نقل هوايي ، حمل‌و‌نقل ريلي ايران و بلغارستان برگزار  خواهد شد .

مديرکل توسعه امور بين‌الملل همچنين از تشکيل جلسه جمع‌بندي نشست در روز چهارشنبه 12 آذر ، خبر داد . بعد از جلسه جمع بندي ، نتايج اين نشست ها در قالب سند مجزايي به تفاهم خواهد رسيد . بلغارستان يکي از شرکاي تجاري و همکار روان جمهوري اسلامي ايران حتي در دوران تحريم است . بلغارستان جمهوري اسلامي ايران در دهه‌هاي گذشته حجم روابط تجاري تا 500 ميليون دلار را با بلغارستان تجربه کرد . اگرچه اخيرا شرکاي ديگر تجاري جاي بلغارستان را گرفتند اما اين به معناي کم شدن روابط تجاري با بلغارستان نبود . بلکه بلغارستان در مقعطي به منظور عضويت در اتحاديه اروپا، همکاري تجاري اش با ايران تحت تاثير قرار گرفت .

بشير گنبدي گفت : بلغارستان يکي از اعضاي اتحاديه اروپا در شرق اروپاست که با جمهوري اسلامي ايران همکاري مناسبي دارد و در حوزه هاي حمل و نقل و کريدورهاي حمل و نقل ، منافع مشترک بين دو کشور وجود دارد . ايران همواره در صدد است به منظور ايجاد شرايط برد - برد همکاري خود را با بلغارستان افزايش دهد .


منبع: پرتال حمل ونقل