اخبار
 1399/10/29  تاریخ خبر
جنگ قره باغ بر صنعت ترانزیت ایران چه تأثیری داشت؟

مديرکل ترانزيت وزارت راه و شهرسازي گفت: تصميم گرفتيم تا در پي جنگ قره باغ، شراکت‌هاي جديد چندجانبه در منطقه تعريف و کريدورهاي قديمي را تکميل و وارد چرخه تجارت منطقه کنيم.

مديرکل ترانزيت وزارت راه و شهرسازي گفت: تصميم گرفتيم تا در پي جنگ قره باغ، شراکت‌هاي جديد چندجانبه در منطقه تعريف و کريدورهاي قديمي را تکميل و وارد چرخه تجارت منطقه کنيم.

 امين ترفع در خصوص نشست مشترک وزارت راه و شهرسازي با وزارت امورخارجه با موضوع بررسي تحولات قره‌باغ بر وضعيت حمل و نقل و ترانزيت منطقه جهت بهره‌گيري از فرصت‌هاي ايجادشده براي کشور و اهداف آن نشست، گفت: فرصت‌هاي ايجاد شده در کشور به ويژه در حوزه‌هاي حمل و نقلي و ترانزيتي و چگونگي استفاده از اين فرصت‌ها در نشست مشترک مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وي با اشاره به اينکه تمامي دستگاه‌هاي تأثيرگذار از جمله بخش‌هاي حمل و نقلي وزارت راه و وزارت امور خارجه و دفتر توسعه تجارت، موضوعات مرتبط را موشکافانه بررسي کردند، افزود: در اين نشست، بر تکميل و فعال کردن کريدور شمال-جنوب و کريدور خليج فارس- درياي‌سياه تاکيد شد. اين موارد از جمله مواردي هستند که در تحولات قره‌باغ مي‌توان از آنها استفاده کرد.

ترفع توضيح داد: تصميم اين است که بتوانيم با اتخاذ سياست‌هاي هوشمندانه وزارت راه و شهرسازي، شراکت‌هاي جديد چندجانبه را در منطقه تعريف و کريدورهايي که سابقه چندين ساله دارند را تکميل کرده و آنها را وارد چرخه تجارت کنيم.

وي تصريح کرد: وزارت راه و شهرسازي به ويژه در دو سال گذشته که موضوع ديپلماسي حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي را تهيه کرده و نقشه آن را در دست تدوين دارد، آن پروژه‌هاي اولويت‌داري که جنبه ملي داشته و در عين حال کارکرد بين‌المللي دارند و اتصال کشور را با کشورهاي همسايه برقرار مي‌کنند، در اولويت قرار داده است.

مديرکل ترانزيت، تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: پروژه‌هاي حمل و نقلي اولويت دار در سطوح مختلف مطرح و تأييد شده است تا در قالب بودجه‌اي به جريان افتاده و تکميل شود.

ترفع بر تعامل وزارت راه و شهرسازي و وزارت امور خارجه در ترانزيت تاکيد کرد و گفت: وزارت امور خارجه از جنبه سياسي به وزارت راه و شهرسازي، کمک مي‌کند تا بتواند شراکت و ائتلاف‌هاي چندجانبه حمل و نقلي را شکل داده و از اين فرصت براي ارتقاي کشور، استفاده کند.

گفتني است، نهمين جلسه از سلسله نشست‌هاي ديپلماسي حمل و نقل به منظور بررسي تأثير تحولات قره‌باغ بر وضعيت حمل و نقل بين‌الملل و ترانزيت منطقه جهت بهره‌گيري از فرصت‌هاي ايجاد شده براي کشور، 17 ديماه با حضور مديرکل دفتر تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي و نمايندگاني از وزارت امورخارجه، دفتر ترانزيت گمرک جمهوري اسلامي ايران، دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ايران، دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، ترانزيت و لجستيک و توافق‌نامه‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي، بازرگاني خارجي و بين‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي، برگزار شد.

منبع:وزارت راه و شهرسازي