اخبار
 1399/11/01  تاریخ خبر
کامیون‌های ایرانی از فردا وارد آذربایجان می‌شوند

مديرکل ترانزيت سازمان راهداري از امکان ورود کاميون‌هاي ايراني به خاک آذربايجان از هفته جاري خبر داد.

جواد هدايتي درباره مذاکرات روز گذشته هيئت آذربايجاني به رياست معاون نخست‌وزير اين کشور با هيئت ايراني به رياست وزير راه و شهرسازي گفت: نوع تردد کاميون‌هاي ايراني به جمهوري آذربايجان به دو صورت ترانزيتي و صادراتي به مقصد آذربايجان است.

وي افزود: در مدل اول، کاميون‌هاي ايراني وارد قلمروي آذربايجان شده و با هدف سفر به اتحاديه اوراسيا که عمدتاً روسيه و بلاروس است، از مرز ديگر در اين کشور خارج مي‌شوند.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: در حال حاضر ترانزيت ناوگان ايراني از خاک آذربايجان با اسکورت انجام مي‌شود؛ به اين معنا که ناوگان ما وارد خاک آنها شده و تحت شرايطي که عمدتاً رعايت کنترل‌هاي بهداشتي است، با همراهي چند خودروي پليس و به صورت دسته ?? تا ?? تايي کاميون‌ها از مرز خارج مي‌شوند. نقش خودروهاي اسکورت براي نظارت بر کاميون‌ها جهت خارج نشدن از مسير و نيز رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي است که ناوگان ما را تحت‌الحفظ از يک مرز تحويل گرفته و تا خروج از مرز ديگر همراهي مي‌کنند.

هدايتي يادآور شد: نوع ديگر تردد کاميون‌هاي ايراني به آذربايجان با هدف صادرات کالاهاي ايراني به مقصد آذربايجان و حمل محموله‌هاي صادراتي است که از ابتداي پاندمي کرونا، اجازه ورود به قلمرو آذربايجان به ناوگان ايراني داده نمي‌شود.

وي تصريح کرد: در حال حاضر در مرزهاي آستارا و بيله‌سوار، آذري‌ها شرايطي ايجاد کردند که کاميون‌ها اجازه ورود به داخل قلمرو را نداشته و در محدوده‌اي در داخل پايانه مرزي مبادرت به تخليه کالاي ما مي‌کنند و از آنجا با ناوگان آذري به داخل آذربايجان حمل مي‌شود.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تأکيد کرد: اين موضوع مورد اعتراض هم بخش حمل و نقل و هم بخش صنعت و توليد بود چون تخليه و بارگيري مجدد کالاها از کاميون‌هاي ايراني به کاميون‌هاي آذري، آسيب جدي به کالاها وارد مي‌کند و هزينه بالايي براي بخش حمل و نقل و توليد دارد چرا که اين موضوع از سوي آذري‌ها با مبالغ بالايي به ما تحميل شده بود.

وي خاطرنشان کرد: روز گذشته معاون نخست‌وزير آذربايجان در جلسه‌اي با وزير راه و شهرسازي در اين خصوص مذاکراتي داشت که البته مذاکرات کارشناسي از شنبه آغاز شده بود و ديروز مذاکرات نهايي انجام شد. در اين جلسه که با موضوع اختصاصي حمل و نقل جاده‌اي، دريايي و ريلي برگزار شد، محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي به طور جد پيگير اين موضوع بود و قرار شد طرف آذري محدوديت مذکور را بردارد بخصوص که ايران توانسته کرونا را در هفته‌هاي اخير کنترل کند.

هدايتي گفت: قرار شد طرف آذري تا دو روز آينده مقدمات ورود ناوگان ايراني به خاک آذربايجان را فراهم کند که ممکن است اين موضوع تا آخر ژانويه هم به طول بينجامد.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره علت شلوغي‌هاي اخير مرز آستارا و ايجاد صف طولاني کاميون‌ها در پايانه مرزي آستارا گفت: مرز آستارا عمدتاً صادراتي است و يکي از مرزهايي است که کالاهاي ما را به اتحاديه اوراسيا و عمدتاً روسيه مي‌رسانند. اين کالاها بيشتر محصولات باغي و کشاورزي ما هستند.

وي ادامه داد: در حال حاضر در فصل باردهي باغات کيوي و پرتقال استان‌هاي شمالي و گوجه‌فرنگي و فلفل‌دلمه‌اي استان‌هاي جنوبي، اين محصولات در هفته‌هاي منتهي به ژانويه با استقبال خوبي در روسيه و بلاروس مواجه مي‌شوند که تقاضاي خريد آنها از ايران افزايش مي‌يابد، بنابراين کاميون‌هاي يخچالي ما براي صادرات اين محصولات در مرز آستارا متوقف مي‌شوند که علت آن، عدم کشش زيرساخت‌هاي گمرک آذربايجان و پيچيده بودن فرآيند تشريفات ورود کاميون به اين کشور است که سبب ايجاد صفوف طولاني کاميون‌ها در آستارا مي‌شود.

هدايتي يادآور شد: از سوي ديگر، ناوگان يخچالي روسيه و آذربايجان در کنار ناوگان يخچالي ايراني نيز وارد آستاراي ايران مي‌شوند تا اين محصولات را بارگيري و به روسيه منتقل کنند. در جلسه‌اي که با پيگيري‌هاي سفير ايران در آذربايجان داشتيم، قرار شد پذيرش کاميون‌هاي ايراني از سوي آذري‌ها افزايش يافته و تردد بيشتر شود. محدوديت‌هاي ساختاري و تشريفات پذيرش کاميون در مرزهاي اين کشور بالاست و هر سال اين اتفاق رخ مي‌دهد.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خاطرنشان کرد: بر اساس بررسي‌هاي سازمان راهداري، تردد از مرزهاي آستارا در ماه‌هاي منتهي به ژانويه امسال نسبت به سال‌هاي گذشته ?? درصد افزايش داشت که همين موضوع از ديگر علل تشکيل صف کاميون‌ها در مرز آستارا بود.

ورود کاميون‌هاي ايراني در خاک عراق در دست بررسي است

وي در بخش ديگري از اظهارات خود درباره مذاکرات کميسيون مشترک اقتصادي ايران و عراق با حضور وزير راه و شهرسازي گفت: هفته گذشته وزير صنعت عراق به عنوان رئيس عراقي کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور با وزير راه و شهرسازي جلسه‌اي برگزار کرد و در جريان اين مذاکرات، موضوع امکان ورود کاميون‌هاي ايراني به داخل خاک عراق مطرح شد.

هدايتي گفت: اين موضوع جزو خواسته‌هاي ما بود ولي طرف عراقي به دو دليل شرايط کرونايي و همچنين اشتغال رانندگان کاميون عراقي، اجازه ورود کاميون‌هاي ما به اين کشور را نمي‌دهد.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بيان کرد: رانندگان عراقي سهم خودشان مي‌دانند که از فرصت افزايش صادرات کالا از ايران به عراق استفاده کنند و اگر اين اتفاق رخ ندهد، بيکار خواهند شد.

وي افزود: علي‌رغم قول طرف عراقي براي بررسي اين موضوع، اما قول نهايي براي اجرا و همچنين زمان آغاز ورود کاميون‌هاي ايراني به عراق داده نشد. وزير راه و شهرسازي نيز به طرف عراقي اعلام کرد که روش فعلي، روش مناسبي نيست و تخليه و بارگيري که در مرزها رخ مي‌دهد، آسيب جدي به کالاهاي ايراني وارد کرده، هزينه‌هاي زيادي براي شرکت‌هاي توليدکننده ما داشته و برندهاي ايراني را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

چرا ترانزيت خودروي دست دوم کم شد؟

هدايتي در پاسخ به اين پرسش که چرا ترانزيت خودرو از خاک ايران کاهش يافته است؟ گفت: خودرو نيز مانند ساير کالاها بستگي به شرايط اقتصادي کشورهاي خريدار دارد. مرکز توزيع و فروش خودروهاي نو و دسته دوم ترانزيتي براي فروش به کشورهاي همسايه ايران معمولاً در کشورهاي حاشيه خليج‌فارس قرار دارد که سفارش خريد را از همسايگان شمالي يا شرقي و غربي ما دريافت کرده و از خاک ايران براي ترانزيت اين خودروها استفاده مي‌کنند.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تأکيد کرد: معمولاً در ايام قبل از ژانويه، تقاضاي خريد خودروي دسته دوم از شرکت‌هاي حاشيه خليج‌فارس افزايش مي‌يابد و در مقاطع پس از آن کم مي‌شود، بنابراين نمي‌توان يک قاعده کلي براي ثابت بودن حجم ترانزيت خودروي دسته دوم از ايران تعيين کرد.

منبع: خبرگزاري مهر