اخبار
 1397/02/17  تاریخ خبر
بهره برداری از ایکس ری کامیونی پر سرعت در گمرک دوغارون
ايکس ري پر سرعت کاميوني گمرک دوغارون با حضور اميري معاون پارلماني رئيس جمهور و فرود عسگري رئيس کل گمرک ايران صبح امروز افتتاح شد.

 به گزارش روابط عمومي گمرک ايران ؛ اين دومين ايکس ري پيشرفته در نقاط مرزي گمرکات استان رضوي است که از محل اعتبارات داخلي گمرک خريداري و به بهره برداري رسيده است . روز گذشته نيز يک دستگاه ايکس ري پيشرفته کانتينري در گمرک سرخس به بهره برداري رسيد .

دکتر اميري معاون رئيس جمهور در اين مراسم با تقدير و تشکر از تلاش هاي رئيس کل گمرک ايران جهت تجهيز گمرکات به دستگاههاي کنترلي پيشرفته گفت : امروز شاهد   فصل جديدي از مبارزه با قاچاق کالا در کشور به کمک سامانه هاي الکترونيکي و با دسترسي آسان و شفاف به اطلاعات کالاها در کشور هستيم و نبايد تلاش هاي صورت گرفته در کاهش قاچاق کالا با تکيه بر سامانه هاي الکترونيکي در کشور ناديده گرفته شود .

 فرود عسگري معاون وزير اقتصاد و رئيس کل گمرک ايران در مراسم  بهره برداري از  ايکس ري کاميوني پر سرعت در گمرک دوغارون گفت : تا پايان سال 97 گمرکات حساس و مهم کشور به دستگاه هاي کنترلي ايکس مجهز خواهد شد و پيش بيني مي کنيم تا پايان سالجاري 90 درصد ترانزيت و واردات کشورمان تحت پوشش ايکس ري قرار بگيرند .

عسگري گفت :   ايکس ري پرسرعت گمرک دوغارون مي تواند در يک ساعت 120 کاميون را اسکن کرده و قادر است روزانه تا 1300 کاميون را اسکن و اطلاعات آنها را به اپراتورها منتقل کند. اين ايکس ري پيشرفته توانسته در تست هاي انجام شده به طور ميانگين درهر 30 ثانيه يک کاميون را اسکن و اطلاعات آن را در اختيار ماموران گمرک قرار دهد. پيش از اين ايکس ري هايي که فعال بودند تنها 20 کاميون را در ساعت اسکن مي کردند. در ايکس ري پر سرعت پلاک خواني و کانتينر خواني توسط دوربين ها انجام ميشود.  هم چنين اين ايکس ري راننده را تشخيص داده و تنها کاميون اسکن ميشود و راننده نيازي به خروج از کاميون ندارد.

 با راه اندازي اين  ايکس ري ، گمرک دوغارون صاحب دومين دستگاه کنترلي ايکس ري شد. پيش از اين يک  دستگاه ايکس ري معمولي در اين گمرک راه اندازي شده بود.

مرز گمرکي دو غارون يکي از پرترددترين مرزهاي گمرکي کشور است که در مرز مشترک ايران و افغانستان قرار دارد . همچنين اين گمرک از جمله مرزهاي گمرکي است که بيشترين کشفيات قاچاق مواد مخدر را در کارنامه دارد.

گمرک ايران در ادامه روند تجهيز گمرکات حساس به ابزارهاي کنترلي و دستگاههاي کنترلي ايکس ري طي دو روز گذشته دو گمرک سرخس و دوغارون را به ايکس ري کاميوني از نوع پيشرفته مجهز کرد.