اخبار
 1400/01/18  تاریخ خبر
ترددهای مرزی با ترکیه ادامه دارد/درخواست ترانزیتی ازبکها از ایران

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از حذف صف هاي طولاني مرزي کاميون ها ميان ايران و ترکيه طي 3 ماه اخير خبر داد.

 محمد جواد هدايتي درباره علت صف‌هاي طولاني کاميون‌ها در مرز بازرگان گفت: در حال حاضر توقف‌ها کم شده و صف چنداني در مرز نداريم. فقط در مقاطعي به دليل اينکه صادرات و واردات ما در برخي از فصول سال تغيير مي‌کند ممکن است صف تجاري ايجاد شود.

صف کاميون‌ها در مرز بازرگان جمع شد

وي افزود: از ژانويه (دي ماه) تاکنون صف چنداني در مرز ايران – ترکيه براي تردد کاميون‌ها ايجاد نشده است مگر در يکي، دو روزي که برف و بارندگي داشتيم.

تجمع رانندگان افغان، لطمه‌اي به ترددهاي مرزي نمي‌زند

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره تردد از مرز دوغارون ادامه داد: رانندگان افغانستاني معترض به عدم پرداخت خسارات وارده به کاميون‌هايشأن، جاده گمرک اسلام قلعه به هرات را مسدود کرده بودند اما مرز بسته نيست.

هدايتي گفت: اين رانندگان در پي آتش سوزي و انفجار بهمن ماه گمرک اسلام قلعه، دچار خسارت شده بودند ولي دولت افغانستان هنوز خسارات آنها را پرداخت نکرده است. از همين رو در خاک افغانستان بخشي از مسير را مسدود کرده بودند؛ اما تاکنون روي ترددهاي مرزي ما تأثيري نداشته است.

تمايل شديد ازبکستان به عبور ترانزيتي از خاک ايران

وي دربار اظهار نظر اخير وزيرامور خارجه کشورمان در خصوص تمايل ازبکستاني‌ها به ترانزيت کالا از خاک ايران يادآور شد: طي چند ماه اخير چندين بار با طرف ازبک جلسات حضوري و ويدئوکنفرانسي برگزار کرده ايم؛ ازبکستان جزو کشورهاي دابل لند لاک (کشورهاي محصور ميان کشورهاي محصور در خشکي) محسوب مي‌شود. يعني هم خودش به آب‌هاي آزاد راه ندارد و هم کشورهاي همسايه آن به آب‌هاي آزاد راه ندارند.

وي تاکيد کرد: با توجه به شرايط اين کشور، مقامات ازبکستان مايل هستند با عبور از شرايط کرونايي، مسير تردد کالاهاي خود از راه‌هاي ايران را هموار کنند. چرا که ترکمنستان محدوديت‌هاي بيشتري براي کاميون‌هاي اين کشور ايجاد کرده است و به همين دليل از وزير امور خارجه کشورمان درخواست کرده اند تا راه دسترسي آنها به آب‌هاي آزاد از طريق بنادر ايران و همچنين دسترسي به ترکيه که قبلاً از خاک ترکمنستان انجام مي‌شد از مسير ايران برقرار شود.

بررسي مسيرهاي دسترسي ازبکستان به زيربناهاي حمل و نقلي ايران

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: دو کشور افغانستان و ترکمنستان مسير دسترسي ازبکها به خاک ايران است. همچنين مي‌توانند از طريق قزاقستان و اتصال به بنادر اين کشور با بنادر شمالي ايران تبادل کالا با کشورمان داشته باشند. البته هيچکدام از اين مسيرها، صد درصد و مطمئن نيستند. افغانستان مشکلات امنيتي دارد؛ ترکمنستان نيز تبادلات به صورت تريلر دارد و بنادر درياي خزر نيز به صورت حمل با کشتي رو- رو (ro-ro) فعال هستند که آن هم محدوديت‌هاي خاص خود را دارد.

هدايتي درباره توافقنامه ترجيحي ما با ازبک ها گفت: امضاي اين نوع توافقنامه‌ها براي تسهيل صادرات و واردات ميان دو کشور است که در حوزه کاري سازمان توسعه تجارت ايران قرار دارد. بر اساس اين گونه توافقنامه‌ها، دو کشور تخفيف‌هايي در زمينه تعرفه‌هاي گمرکي به کالاهاي يکديگر ارائه مي‌دهند اما موضوع ترانزيت شامل توافقنامه ترجيحي نمي‌شود و ازبک ها بيشتر به تردد ترانزيتي از خاک ايران تمايل دارند.

ثبت 700 هزار تردد کاميون از مرزهاي ايران در سال 99

وي درباره تعداد تردد کاميون‌ها از مرزهاي کشور در سال گذشته گفت: حدود 700 هزار تردد از مرزهاي رسمي کشور در سال گذشته به ثبت رسيد. اين ميزان تردد به دليل شرايط کرونا نسبت به سال قبل از آن 20 تا 25 درصد کاهشي بود چرا که در سه ماه ابتدايي سال گذشته، مرزها مسدود بود و به تدريج از خردادماه ??، پايانه‌هاي مرزي با کشورهاي همسايه بازگشايي شدند.

منبع: خبرگزاري مهر