کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزيت ضمن
تشريح مواردي که ضرورت دارد، در برنامه ترانزيتي تفاهمنامه ايران و چين
مدنظر قرار گيرد، گفت: پروژههايي که در اين بستر تعريف ميشوند بايد به
همراه ملاحظات امنيتي، دفاعي، پدافندي، زيست محيطي و مطابق با اسناد آمايش
ملي کشور تعيين شود.
محمدجواد شاهجويي، درباره نکات مطرح همکاري راهبردي
ايران و چين در حوزه ترانزيت و پيشنهاداتي درباره توجه به مفاهيم ترانزيت
در اين تفاهم نامه، اظهار داشت: بايد توجه شود که همکاري ايران و چين در
بستر طرح يک کمربند-يک راه، صرفا به توسعه زيرساختهاي داخل کشور، آن هم به
صورت سرمايهگذاري صرف انجام نشود.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزيت توضيح
داد: اول آنکه اولويت پروژههايي که در اين بستر تعريف ميشوند، بايد به
همراه ملاحظات داخلي از جمله ملاحظات امنيتي، دفاعي، پدافندي، زيست محيطي و
مطابق با اسناد آمايش ملي کشور تعيين شود و دوم آنکه همکاري شرکت هاي
پيمانکاري و انتقال دانش فني و تجهيزات پيشرفته براي توسعه زيرساخت هاي
خارج از حدود طرح هاي تعريف شده در پروژه يک کمربند يک راه در دستور کار
قرار گيرد.
* ايران در قالب قرارداد با چين در پروژه هاي لجستيکي کشورهاي همسايه مشارکت کند
وي اظهار کرد: مطابق با بند هفتم از برنامه
همکاري هاي جامع ايران و چين تحت عنوان همکاري در کشور ثالث که به همکاري
دوجانبه و چندجانبه ايران و چين در برنامه هاي مشترک تحت عنوان طرح يک
کمربند يک راه اختصاص دارد، جمهوري اسلامي ايران بايد با توجه به نيازهاي
ترانزيتي و لجستيکي خود در منطقه غرب آسيا در تعريف، اجرا و بهرهبرداري از
پروژههاي زيرساختي در کشورهاي همسايه، مشارکت فعال داشته باشد و تلاش کند
تا حداکثر منافع از پروژههاي زيرساختي در حال تعريف و در حال اجرا براي
کشور و همچنين در راستاي حفظ محور مقاومت استفاده شود.
* ضرورت تعريف پروژههاي افزايش عملکرد و بهرهوري براي شبکه راهآهن ملي ايران
شاهجويي بيان کرد: علاوه بر ساخت پروژههاي
زيرساختي، انتقال دانش فني در بهره برداري و فرآيندهاي تعمير و نگهداري
زيرساختها به داخل کشور از اهميت ويژهاي برخوردار است.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزيت افزود:
تعريف پروژههاي افزايش عملکرد و بهرهوري براي شبکه راهآهن ملي ايران و
همچنين همکاري گسترده در صنايع حمل و نقلي که در جهت افزايش عملکرد بهينه
از زيرساختهاي حمل و نقلي کشور مورد نياز است، به عنوان يکي از مهمترين
وجوه همکاري با چين در زمينه ترانزيت و مساله حمل و نقل است.
* ضرورت استفاده از ظرفيت ديپلماسي چين براي حل مشکلات خارجي بر سر راه ترانزيت ايران
وي اظهار داشت: استفاده از ظرفيتهاي
ديپلماسي چين براي حل مشکلات خارجي بر سر راه ترانزيت ايران از جمله
کارشکنيهاي بعضي از کشورهاي همسايه و مشکلات موجود بر سر راه انتقال مالي و
فرآيندهاي بيمهاي، نيز از مسائلي است که ضرورت دارد در اين تفاهم نامه به
آن توجه شود.
* ضرورت تعريف پروژه قطار زيارتي بين پاکستان، ايران، عراق و سوريه در قالب همکاري ايران و چين
شاهجويي تأکيد کرد: تعريف پروژه قطار زيارتي
بين پاکستان، ايران، عراق و سوريه به صورت يک پروژه ايزوله مسافري و با
سرعت بالا در جهت تخليه بار ترافيکي موجود در شبکه و خط آهن شرق به غرب
ايران براي فعال شدن کريدور بينالمللي اين مسير هم ضرورت دارد در اين
تفاهم نامه مد نظر قرار گيرد.
سند برنامه همکاري جامع
جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين موسوم به برنامه 25 ساله روز شنبه
هفتم فروردين 1400 در تهران به امضاي محمدجواد ظريف و «وانگ يي»، وزراي
خارجه دو کشور رسيد.
اين سند ظرفيتها و چشم انداز همکاري
دوجانبه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين در زمينههاي مختلف از جمله
اقتصادي، فرهنگي و غيره را مورد بحث قرار داده است.
منبع: خبرگزاري فارس