اخبار
 1400/01/18  تاریخ خبر
الزامات ترانزیتی تفاهم نامه ایران و چین

کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزيت ضمن تشريح مواردي که ضرورت دارد، در برنامه ترانزيتي تفاهم‌نامه ايران و چين مدنظر قرار گيرد، گفت: پروژه‌هايي که در اين بستر تعريف مي‌شوند بايد به همراه ملاحظات امنيتي، دفاعي، پدافندي، زيست محيطي و مطابق با اسناد آمايش ملي کشور تعيين شود.

 محمدجواد شاهجويي،  درباره نکات مطرح همکاري راهبردي ايران و چين در حوزه ترانزيت و پيشنهاداتي درباره توجه به مفاهيم ترانزيت در اين تفاهم نامه، اظهار داشت: بايد توجه شود که همکاري ايران و چين در بستر طرح يک کمربند-يک راه، صرفا به توسعه زيرساخت‌هاي داخل کشور، آن هم به صورت سرمايه‌گذاري صرف انجام نشود.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزيت توضيح داد: اول آنکه اولويت پروژه‌هايي که در اين بستر تعريف مي‌شوند، بايد به همراه ملاحظات داخلي از جمله ملاحظات امنيتي، دفاعي، پدافندي، زيست محيطي و مطابق با اسناد آمايش ملي کشور تعيين شود و دوم آنکه همکاري شرکت هاي پيمانکاري و انتقال دانش فني و تجهيزات پيشرفته براي توسعه زيرساخت هاي خارج از حدود طرح هاي تعريف شده در پروژه يک کمربند يک راه در دستور کار قرار گيرد.

* ايران در قالب قرارداد با چين در پروژه هاي لجستيکي کشورهاي همسايه مشارکت کند

وي اظهار کرد: مطابق با بند هفتم از برنامه همکاري هاي جامع ايران و چين تحت عنوان همکاري در کشور ثالث که به همکاري دوجانبه و چندجانبه ايران و چين در برنامه هاي مشترک تحت عنوان طرح يک کمربند يک راه اختصاص دارد، جمهوري اسلامي ايران بايد با توجه به نيازهاي ترانزيتي و لجستيکي خود در منطقه غرب آسيا در تعريف، اجرا و بهره‌برداري از پروژه‌هاي زيرساختي در کشورهاي همسايه، مشارکت فعال داشته باشد و تلاش کند تا حداکثر منافع از پروژه‌هاي زيرساختي در حال تعريف و در حال اجرا براي کشور و همچنين در راستاي حفظ محور مقاومت استفاده شود.

* ضرورت تعريف پروژه‌هاي افزايش عملکرد و بهره‌وري براي شبکه راه‌آهن ملي ايران

شاهجويي بيان کرد: علاوه بر ساخت پروژه‌هاي زيرساختي، انتقال دانش فني در بهره برداري و فرآيندهاي تعمير و نگهداري زيرساخت‌ها به داخل کشور از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزيت افزود: تعريف پروژه‌هاي افزايش عملکرد و بهره‌وري براي شبکه راه‌آهن ملي ايران و همچنين همکاري گسترده در صنايع حمل و نقلي که در جهت افزايش عملکرد بهينه از زيرساخت‌هاي حمل و نقلي کشور مورد نياز است، به عنوان يکي از مهمترين وجوه همکاري با چين در زمينه ترانزيت و مساله حمل و نقل است.

* ضرورت استفاده از ظرفيت ديپلماسي چين براي حل مشکلات خارجي بر سر راه ترانزيت ايران

وي اظهار داشت: استفاده از ظرفيت‌هاي ديپلماسي چين براي حل مشکلات خارجي بر سر راه ترانزيت ايران از جمله کارشکني‌هاي بعضي از کشورهاي همسايه و مشکلات موجود بر سر راه انتقال مالي و فرآيندهاي بيمه‌اي، نيز از مسائلي است که ضرورت دارد در اين تفاهم نامه به آن توجه شود.

* ضرورت تعريف پروژه قطار زيارتي بين پاکستان، ايران، عراق و سوريه در قالب همکاري ايران و چين

شاهجويي تأکيد کرد: تعريف پروژه قطار زيارتي بين پاکستان، ايران، عراق و سوريه به صورت يک پروژه ايزوله مسافري و با سرعت بالا در جهت تخليه بار ترافيکي موجود در شبکه و خط آهن شرق به غرب ايران براي فعال شدن کريدور بين‌المللي اين مسير هم ضرورت دارد در اين تفاهم نامه مد نظر قرار گيرد.

سند برنامه همکاري جامع جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين موسوم به برنامه 25 ساله روز شنبه هفتم فروردين 1400 در تهران به امضاي محمدجواد ظريف و «وانگ يي»، وزراي خارجه دو کشور رسيد.

اين سند ظرفيت‌ها و چشم انداز همکاري دوجانبه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين در زمينه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي، فرهنگي و غيره را مورد بحث قرار داده است.

منبع: خبرگزاري فارس