اخبار
 1400/03/02  تاریخ خبر
افتتاح شعبه صلحی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی شورای حل اختلاف استان تهران

شعبه ويژه صلحي انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي ايران افتتاح شد.

 مراسم افتتاح شعبه صلحي 2636 انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي ايران با حضور مهدوي معاون قضايي رئيس کل دادگستري و رئيس شوراي حل اختلاف استان تهران ،دبير و چند تن از اعضاي هيئت مديره انجمن ، ديگر مقامات و مسئولان عصر چهارشنبه مورخ 29 ارديبهشت ماه در محل ساختمان انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي ايران برگزار شد.

غلامرضا مهدوي معاون قضايي رئيس کل دادگستري و رئيس شوراي حل اختلاف استان تهران ضمن تبيين جايگاه شوراهاي حل اختلاف ويژه در بخش‌هاي مختلف توليدي در اصناف و اتحاديه‌ها اظهار کرد: مقام معظم رهبري طي ساليان مختلف سال‌ها را به نام‌هاي اقتصادي و توليدي نامگذاري کردند تا توجه جامعه ما را به اهميت اقتصاد و توليد جلب کنند، چرا که مسأله اقتصاد و معيشت بسيار حياتي است و نظر به آنکه طبق بخشنامه رياست معزز قوه قضائيه آيت الله رئيسي ايجاد شعبه‌هاي صلح و سازش شوراي حل اختلاف به ما تکليف شده است.

وي افزود: ما در دادسراهاي تهران 55 شعبه صلح و سازش مستقر کرديم و در 32 اتحاديه و صنف شعبه ويژه صلح و سازش داريم که شاهد برکات بسيار آنها بوده ايم.

رئيس شوراي حل اختلاف استان تهران خاطرنشان کرد: آماري که ما داريم در اين 32 شعبه مستقر در اصناف شايد به تعداد انگشت دو دست پرونده به دادسرا برنگشته است، يعني پرونده‌ها در همان شعبه منتهي به صلح و سازش شده و تا حالا از اين شعب هيچگونه شکايتي نداشته‌ايم و اين نقطه قوت شعب مستقر در اتحاديه‌ها و اصناف است.

مهدوي تاکيد کرد: اگر ديگر اصناف هم بخواهند اين امکان را داريم تا با طي مراحل قانوني شعب شوراي حل اختلاف در آن اتحاديه‌ها را راه اندازي کنيم تا کار مردم توسط خود مردم به انجام برسد.

وي در ادامه بيان کرد: همگان مي‌دانيم وقتي مردم به اين شعب صنفي مراجعه مي‌کنند چون از جنس خودشان است بهتر و راحت‌تر به سازش مي‌رسند در حاليکه هرگونه تصميمي که اعضاء شعبه شوراي حل اختلاف مي‌گيرند به عنوان سند رسمي قضايي تلقي مي‌شود، چه در قالب صورتجلسه اصلاحي يا گزارش صلح و سازش باشد.

همچنين در اين مراسم، محمد علي به عنوان پيشکسوت صنعت حمل و نقل طي سخنان کوتاهي ضمن عرض خير مقدم توضيح مختصري از قوانين منضبط و سختگيرانه حمل و نقل بين المللي و کنوانسيون‌هاي آن و الحاق ايران از دهه40 به اين کنوانسيون‌ها بيان کرد و گفت: در حال حاضر 1500 شرکت حمل و نقل بين المللي در ايران به ثبت رسيده است و انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي به تمام اين شرکت‌ها اعم از عضو انجمن و غير عضو خدمات ارزشمندي ارائه مي‌کند.

وي در ادامه اظهار کرد: نظر به آنکه آموزش و حل اختلاف بين اعضاء در اساسنامه انجمن آمده است، لذا بر آن شديم تا شعبه حل اختلاف را در اين مجموعه داير کنيم که در زمان تصدي آيت الله رئيسي و همکاري آقاي دکتر مهدوي اين مهم به انجام رسيد.

وي خاطرنشان کرد: انجمن از مقامات دادگستري مي‌خواهد همه پرونده‌هاي مطروحه در موضوعات مربوطه به منظور حصول صلح و سازش را به اين شعبه ارجاع کنند.

در ادامه مراسم، ضيائي رئيس شعبه شوراي حل اختلاف ويژه دعاوي شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي طي سخناني به ضرورت وجود مرجع حقوقي تخصصي براي رسيدگي به آنها اشاره کرد و گفت: از آنجا که در دو سال گذشته و با درايت رياست قوه قضائيه موفق به تأسيس شعبه دريانوردي در شوراي حل اختلاف شدند و آن مجموعه در خدمات خود موفق عمل کرد، لذا تلاش ما براي ايجاد مرجع حقوقي تخصصي افزايش يافت چرا که بسياري از اختلافات متصديان حمل و نقل را مي‌توان با صلح و سازش به انجام رساند.

وي افزود: حالا که اين ظرفيت در راستاي سياست‌هاي کلان دستگاه قضايي فراهم و اين شعبه تأسيس شده از تمام مقامات قضايي و مسئولين حمل و نقل به پاس اعتماد به اين مجموعه کمال تشکر را دارم.

در ادامه اين مراسم، سرهنگ نوري جانشين فرمانده نيروي مقاومت بسيج قوه قضائيه و وزارت دادگستري طي سخنان کوتاهي از تغيير رويکرد شوراي حل اختلاف استان تهران با درايت مهدوي رئيس شوراي حل اختلاف تهران با هدف افزايش حصول صلح و سازش و ايجاد اخوت و برادري در جامعه و کمک به صنايع و مانع زدايي از توليد  و همچنين تغيير نام مجتمع‌هاي شوراي حل اختلاف تهران به نام شهداي گرانقدر تقدير و تشکر کرد.

در پايان اين مراسم، احکام اعضاء و دبير شعبه به ايشان اعطا گرديد و شعبه ويژه صلحي انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي ايران افتتاح شد.