اخبار
 1400/05/18  تاریخ خبر
هدایتی: رشد تردد کامیون‌های ترانزیتی از خاک ایران

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از افزايش 157 درصدي تردد کاميون‌هاي ترانزيتي از خاک ايران در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه 1399 خبر داد.

در چهار ماهه ابتدايي سال جاري 3 ميليون و 753 هزار تن حجم ترانزيت زميني و جاده‌اي کشور اعم از سوختي و کالا، بوده است؛ اين در حالي است که در مدت مشابه سال گذشته 1 ميليون و 919 هزار تن ترانزيت جاده‌اي رخ داده که نشان دهنده افزايش 95.56 درصدي ترانزيت در مدت مذکور در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته است.

پيش بيني مي‌شود ترانزيت کالا از خاک ايران در سال جاري به 11 ميليون تن برسد؛ سال گذشته ترانزيت زميني از کشور 7.5 ميليون تن بود؛ در 4 دهه اخير، بيشترين ميزان ترانزيت از خاک ايران به سال 1393 با عبور 13 ميليون تن انواع کالا، برمي‌گردد.

مديرکل ترانزيت سازمان راهداري: رشد 157 درصدي ترانزيت کاميون‌ها در 4 ماهه 1400 نسبت به 4 ماهه 1399

جواد هدايتي درباره حجم رشد ترانزيت در چهار ماهه ابتدايي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزايش 157 درصدي ترانزيت خبر داد و گفت: اين ميزان ترانزيت مقايسه تردد کاميون‌هاي ترانزيتي از مرزهاي کشور در مقايسه با سال گذشته است.

وي با بيان اينکه علت اين رشد بالا نبود تردد در ماه‌هاي نخست سال جاري به دليل شيوع کرونا بود، افزود: با اين حال ميزان ترانزيت کاميون‌ها از مرزهاي زميني کشور در چهار ماهه نخست امسال نسبت به چهار ماهه نخست سال 98 که از کرونا خبري نبود رشد 12 درصدي را نشان مي‌دهد.

تنها فعاليت مرزهاي اينچه برون و باجگيران با ترکمنستان متوقف است

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره آخرين وضعيت مرزها افزود: در حال حاضر همه مرزهاي زميني ما براي انجام صادرات، واردات و ترانزيت فعال هستند، فقط دو مرز باج گيران و اينچه برون در مرز با ترکمنستان که فعاليت در آنها متوقف است؛ با ترکمنستان 4 پايانه مرزي داريم که دو پايانه آن متوقف و دو پايانه لطف آباد و سرخس فعال است.

هدايتي درباره ورود کاميون‌هاي ايراني به خاک کشورهاي همسايه تصريح کرد: در مرزهاي عراق و پاکستان عمدتاً شاهد تخليه و بارگيري کاميون‌ها در مرز هستيم و از ورود کاميون‌هاي ايراني به داخل خاک اين کشورها جلوگيري مي‌شود و اگر ترددي هم باشد بسيار محدود است. مثلاً در مرز ايران و عراق در منطقه اقليم کردستان عراق شاهد ورود برخي کاميون‌هاي ايراني به شهرهاي سليمانيه و اربيل هستيم که عمدتاً به کالاهاي نفتي اختصاص دارد ولي کالاهاي غيرنفتي در داخل مرزها با کاميون کشورهاي همسايه تخليه و بارگيري مي‌شود.

کاهش تردد متقاضيان واکسيناسيون از مرز نوردوز به ارمنستان

هدايتي درباره کاهش ترددهاي مسافري به خاک ارمنستان از طريق مرز نوردوز اظهار کرد: در ماه گذشته به دلايلي که مهمترين آن زدن واکسن در ارمنستان بود، ايراني‌ها به اين کشور تردد مسافري از طريق مرزهاي زميني داشتند اما پس از آنکه ارمنستان اعلام کرد کساني که براي زدن واکسن وارد اين کشور مي‌شوند بايد حداقل ?? روز اقامت داشته باشند و همچنين روند رو به رشد واکسيناسيون در داخل، حجم تردد مسافري به اين کشور کاهش يافته و ترددها به حالت عادي برگشته است.

ترکيه خواهان بازگشايي مرز زميني مسافري است / ستاد کرونا بايد تصميم بگيرد

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره مذاکره با ترکيه براي از سر گيري ترددهاي زميني مسافري ميان دو کشور گفت: بعد از شيوع کرونا مذاکرات ما با ترکيه به صورت ويدئو کنفرانسي برگزار مي‌شود و درباره موضوعات ترددهاي زميني اعم از مسافري و کالا مذاکراتي داشته‌ايم که اميدواريم به زودي امکان تردد مسافري ميان دو کشور فراهم شود؛ ترکيه يکي از مهمترين کشورهاي طرف مقابل ما در حوزه حمل و نقل و ترانزيت است.

وي تصريح کرد: اخيراً ترکيه براي از سر گيري تردد مسافري اعلام آمادگي کرده است اما صدور مجوز تردد زميني مسافر با ترکيه نيازمند تصويب ستاد ملي مقابله با کروناست، در حال حاضر تنها گروه‌هاي چند گانه ديپلمات، دانشجو، اتباع مقيم، دو تابعيتي‌ها، رانندگان کاميون، بيماران و… از طرف ستاد کرونا مجاز به تردد زميني به ترکيه هستند اما ترکيه‌اي ها مشکل خاصي براي پذيرش مسافران توريستي و گردشگري ندارند و اعلام آمادگي کردند تا مسافران ايراني مثل گذشته بتوانند به راحتي از مرزها وارد ترکيه شوند. نگراني‌هاي ستاد مقابله با کرونا وجود برخي شرايط در ترکيه است از جمله اينکه اخيراً اين کشور يک موج سهمگين کرونا را در چند ماه گذشته پشت سر گذاشته و اگر نياز به تصميم گيري مجدد باشد از طرف ترکيه با مشکل مواجه نخواهيم شد.

علت صفوف طولاني کاميون‌ها در مرز آستارا چيست؟

هدايتي در پاسخ به پرسشي درباره مشکلات کاميون‌هاي ترانزيتي و عبوري از مرز آستارا به جمهوري آذربايجان تصريح کرد: در حال حاضر صف کاميون‌ها در مرز آستارا کم شده است، معمولاً علت تشکيل صفوف کاميون‌ها در مرز آستارا در فصول صادرات محصولات کشاورزي ايران از طريق خاک آذربايجان به روسيه است که از مهر يا آبان ماه تا ژانويه (اواخر دي ماه و اوايل بهمن) به طول مي‌انجامد در اين برهه از سال به دليل سرما در کشورهاي حاشيه خزر محصولات صيفي کشت نمي‌شود که روس‌ها خريدار اين محصولات از جنوب ايران هستند.

روس‌ها مرز خود با آذربايجان را محدود کرده‌اند / آذربايجان هم از پذيرش کاميون‌هاي ايراني جلوگيري مي‌کند

وي ادامه داد: توقف کاميون‌ها در مرز آستارا در نيمه دوم سال چند علت دارد که يکي از علل آن به محدوديت تردد مرزي آذربايجان با روسيه برمي گردد که در مرز محرم کندي (حد فاصل آذربايجان با روسيه) به دليل ساخت و ساز مرزي از طرف روس‌ها پذيرش کاميون به شدت کاهش يافته است. لذا جمهوري آذربايجان از سمت آستارا ميزان پذيرش کاميون‌ها را کاهش داده تا بتواند تعادل در تردد را برقرار کند. ما در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به دنبال مذاکره سه جانبه ايران، آذربايجان و روسيه هستيم تا تردد در اين محور را افزايش دهيم چون بخشي از کريدور شمال-جنوب محسوب مي‌شود؛ آذري‌ها نيز قول همکاري در اين خصوص را به ما داده‌اند.

تعدد مراکز تصميم گير داخلي؛ عامل کندي تردد کاميون‌ها از مرزها

هدايتي با تاکيد بر اينکه قرار است به زودي مرز دومي به نام آذربايجان و روسيه افتتاح شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه از طرف مرز داخلي خودمان هم به دليل آنکه با ساختار متمرکز و سنتي که همه چيز اعم از تشريفات اداري، کنترل و نظارت بر کاميون‌ها، انبارداري و مجوز خروج را بايد در داخل مرز انجام دهد رو به رو هستيم. همچنين هر دستگاهي از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد سوخت، هيأت دولت، يا شوراهاي عالي ديگر مجوزهايي براي اعمال کنترل شخصي اخذ کرده است که در کندي تردد مرزها مؤثر بوده است.

حجم عبور کاميون‌ها از مرز سارپ (گرجستان و ترکيه) از کل مرزهاي ايران بيشتر است!

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي يادآور شد: متوسط عبوردهي کاميون‌ها از مرزهاي 26 گانه کشور در سال گذشته 114 کاميون در هر شبانه روز بوده است. اين در حالي است که مرز سارپ ميان گرجستان و ترکيه به تنهايي روزانه 138 تردد کاميون را ثبت مي‌کند که از مجموع تردد کاميون از همه مرزهاي ما بيشتر است.

گمرک و شرکت نفت؛ دو دستگاهي که در مديريت يکپارچه مرزي اخلال مي‌کنند

هدايتي درباره واگذاري مديريت يکپارچه مرزها از گمرک به سازمان راهداري تاکيد کرد: از زماني که رئيس جمهور سابق دستور داد تا مديريت مرزها به وزارت راه منتقل شود حداکثر پنج تا شش ماه مي‌گذرد. طرحي را براي اداره يکپارچه مرزها آماده کرديم و اين طرح در شوراي ساماندهي مرزها به رياست وزير راه به تصويب رسيد. در اين نشست مقرر شد مرز بازرگان به عنوان مهمترين مرز ايران و به عنوان پايلوت طرح اجراي مديريت يکپارچه مرزي انتخاب شود ولي متأسفانه دو دستگاه گمرک ايران و شرکت نفت همکاري خوبي با ما نداشتند و از اجراي اين طرح تاکنون سر باز زده‌اند.

آخرين وضعيت مرزهاي ايران با افغانستان / ‌10 هزار پناه جوي افغان از ترس درگيري‌ها به ايران آمدند

سيد روح الله لطيفي سخنگوي گمرک نيز درباره آخرين وضعيت مرزهاي افغانستان اظهار داشت: در حال حاضر فعاليت در پايانه مرزي ميلَک و بازارچه مرزي گَمشاد متوقف است.

وي افزود: پايانه‌هاي مرزي دوغارون و ماهيرود با افغانستان باز هستند؛ ترددها در مرز دوغارون کاهش ولي در ماهيرود افزايش يافته است.

لطيفي درباره ورود افغانستاني‌ها به ايران از مرز ميلک ادامه داد: بيش از 10 هزار پناهجوي افغانستاني وارد کشور شده‌اند و ما در اتفاقي انسان دوستانه آنها را پذيرش کرده‌ايم؛ اکثر افغان‌هايي که خواهان ورود به ايران هستند، کساني هستند که در نيمروز سيستان و بلوچستان اقوام و خويشاني دارند و به اقوام خود پناه برده‌اند.

به گفته اين مقام مسئول، اگرچه طالبان به آنها گفته است که در خانه‌هاي خود بمانيد و ما با شما کاري نداريم، اما از ترس بروز درگيري طالبان با نيروهاي دولتي، به ايران پناه آورده‌اند.

منبع: خبرگزاري مهر