اخبار
 1400/07/10  تاریخ خبر
کریدور ترانزیتی ITI جایگزینی برای کانال سوئز/ همکاری ایران، پاکستان و ترکیه برای کاهش ۳۰ درصدی هزینه های ترانزیت
جواد هدايتي مدير کل ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اين سازمان در خصوص مسير ترانزيتي ITI (استانبول-تهران-پاکستان) اظهار کرد: بايد بتوانيم براي توسعه ترانزيت از قلمرو جمهوري اسلامي ايران، کرويدورهاي جديد و همکاري هاي منطقه اي تنظيم کنيم.

وي ادامه داد: در اين راستا براي کريدور ITI عبور آزمايشي محموله ترانزيتي با همکاري سازمان اکو برنامه ريزي و اجرايي شده است.

وي با اشاره به افزايش دو تا 3 برابري هزينه هاي حمل ونقل دريايي پس از پاندومي کرونا، افزود : به همين دليل الان مسيرهاي زميني براي ترانزيت کالا از اهميت بيشتري برخوردار شده است. امروز بهترين زمان براي استفاده از ظرفيت هاي کشور جهت عبور کالاهاي ترانزيتي است.

مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري بيان کرد: کريدور ترانزيتي ITI با توجه به پتانسيلي که دارد مي تواند به راحتي جايگزين کانال سوئز شود. اين کريدور دو ويژگي مهم نسبت به حمل ونقل دريايي دارد؛ يکي کاهش قابل ملاحظه زمان سفر و ديگري کاهش هزينه هاست.

هدايتي در اين باره توضيح داد: با حمل کالا از طريق کريدور آي تي آي مسير استانبول تا پاکستان از 25 تا 30 روز کنوني به 10 تا 12 روز کاهش مي يابد.

وي تاکيد کرد: در عين حال هزينه هاي حمل کالا از اين مسير در مقايسه با کانال سوئز نيز حدود 30 درصد کاهش مي يابد.

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي