اخبار
 1400/08/08  تاریخ خبر
توافق گمرک با ارمنستان برای مسیرهای جدید ترانزیت
رئيس کل گمرک در سفر به مسکو با مديران گمرک کشورهاي اوراسيا ديدار و بر ضرورت جايگزيني مسيرهاي جديد حمل و نقل کالا تأکيد کرد.

در سفر رئيس کل گمرک ايران به روسيه بر ضرورت توسعه زيرساخت‌هاي بندري و گمرکي تاکيد و گشايش‌هاي جديدي در مسير مبادلات اقتصادي و گمرکي بين دو کشور ايجاد شد.

سيد مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران که براي شرکت در همايش بين‌المللي گمرک به روسيه سفر کرده بود، گفت: در گفتگوهاي مفصل با مقامات روسيه و کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اورآسيا، بويژه روسيه و ارمنستان، توافقات خوبي در زمينه توسعه همکاري‌هاي گمرکي و نيز استفاده از مسيرهاي جايگزين حمل و نقل کالا به دست آمد.

ميراشرفي با اشاره به اين که حجم مبادلات کالا بين ايران با اتحاديه اقتصادي اوراسيا مسيري صعودي در پيش گرفته است افزود: با توافقات حاصل شده بزودي شاهد جهش در مناسبات تجارت و بازرگاني با کشورهاي عضو اين اتحاديه خواهيم بود.

وي در جمع تجار و فعالان اقتصادي ايران در روسيه گفت: 87 هزار ميليارد دلار حجم کل جي‌دي‌پي دنياست که بيش از 50 درصد آن، که بيشترين درآمد و اشتغال را در کشورها ايجاد مي‌کند، سهم صادرات و واردات است. در حال حاضر 10 گمرک و بندر بزرگ دنيا در آسيا قرار دارد و چنانچه ظرفيت بندري و گمرکي خود را افزايش دهيم، از سهم ترانزيت، واردات و صادرات کالا، ميلياردها دلار درآمد براي کشورمان بدنبال خواهد شد. کريدورهاي شرق به غرب و شمال به جنوب، دو راهگذر مهم بين‌المللي است که ايران در مسير هر دو گذرگاه بين‌قاره‌اي قرار دارد. ما هيچ راهي جز کمک به تجار و بازرگانان نداريم، چراکه موفقيت در تجارت بر اساس شانس نيست، بلکه موفقيت ناشي از برنامه‌ريزي دقيق و حاصل برنامه مدوني است که بايد تدوين و اجرا شود.

ميراشرفي با بيان اين که ايران کشوري نيست که بخواهند به طور کامل تحريم کنند، تصريح کرد: شايد بتوانند مسيرهاي هوايي را با تحريم محدود کنند، اما مسيرهاي زميني و دريايي ايران که با15 کشور از زمين و دريا همسايگي دارد، قابل تحريم نيست.

وي با اشاره به اهميت گذرگاه‌هاي زميني براي صادرات و واردات کالا بين ايران و روسيه گفت: تکميل هرچه سريع‌تر زيرساخت‌هاي دريايي و جاده‌اي، به ويژه در زمينه افزايش ناوگان کشتي‌هاي رو-رو در درياي خزر و تسهيلات بيشتر گمرکي، مي‌تواند حجم مبادلات را افزايش دهد.

رئيس کل گمرک ايران به اقدامات گمرک ايران براي تسهيل مراودات تجاري بين ايران و روسيه در سه سال اخير اشاره و تاکيد کرد: گمرک ايران همچنان با جديت پيگير حل مشکلات گمرکي است.

وي استفاده از گمرک سبز را يکي از مهمترين راه‌هاي تسهيل شرايط صادرات کالا به روسيه عنوان کرد و گفت: براي استفاده از کريدور سبز گمرکي به حضور شرکت‌هاي بسيار بزرگ يا هلدينگ‌هاي تجاري نياز است، اما متأسفانه در حال حاضر شرکت‌هاي مديريت صادرات، هلدينگ‌هاي تجاري يا شرکت‌هاي بزرگ فعال نيست و تنها بخش خصوصي يا شرکت‌هاي تجاري به صورت جزيره‌اي و کوچک وارد تجارت مي‌شوند.

ميراشرفي به ضرورت تشکيل شرکت‌هاي بزرگ مديريت صادرات، هلدينگ‌هاي تجاري و ورود شرکت‌هاي مادر تخصصي به بازار روسيه اشاره کرد و گفت: در اين صورت مي‌توان از مزاياي کريدور سبز گمرکي بهره برد.

در اين نشست کاظم جلالي سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه با تشريح وضعيت کنوني تجارت و بازرگاني بين ايران و روسيه، موانع و مشکلات گمرکي در مسير مبادلات بازرگاني بين دو کشور را تشريح کرد.

زارعي رايزن بازرگاني و حيدري رايزن اقتصادي سفارت جمهوري اسلامي ايران، جلالي فر عضو اتاق مشترک بازرگاني و صنايع ايران و روسيه و نيز جمعي از تجار و فعالان اقتصادي ايراني در روسيه در اين نشست با بيان مشکلات ترانزيتي و گمرکي، پيشنهادات و راهکارهاي خود در زمينه رفع مشکلات موجود را ارائه کردند.

منبع: صدا و سيما