اخبار
 1400/09/01  تاریخ خبر
رفع مشکل تردد کامیون های ایرانی برای رسیدن به ارمنستان و اوراسیا

تردد ناوگان ايراني از مسير 43 کيلومتري بازسازي شده قاپاق داتو (تاتو) که جايگزين قاپاق گوربس بين ايران و ارمنستان است، آغاز شد.

با توجه به مشکلات و اختلالي که از حدود 2 ماه پيش در تردد ناوگان باري و مسافري ايران و ارمنستان در جاده قاپاق گوربس رخ داد، ايجاد يک مسير جايگزين مورد توجه قرار گرفت که بر هيمن اساس از مدتي پيش ناوگان ترانزيتي ايران و ارمنستان در خاک ارمنستان از مسير کوهستاني قاپاق داتو (تاتو) در حال تردد هستند.

اختلال در تردد ناوگان ايراني از  قاپاق گوربس زماني آغاز شد که پس از جنگ 2 کشور آذربايجان و ارمنستان، جمهوري آذربايجان بر اساس نقشه هاي زمان شوروي سابق مدعي 21 کيلومتر از جاده ترانزيتي بين ايران و ارمنستان در ياتاق گوربس شد و با استقرار ايست و بازرسي از خودروهاي در حال عبور از جمله ناوگان مسافري و باري  ايراني حق گمرک دريافت کرد.

مبلغ بالاي حق گمرکي دريافتي از ناوگان ايراني براي رانندگان (130 دلار در مسير رفت و 130 دلار در مسير بازگشت) به صرفه نبود و به همين دليل رايزني هايي با کشور ارمنستان براي ايجاد جاده جايگزين از سوي مقامات 2 کشور صورت گرفت که در همين زمينه مهر ماه امسال خيرالله خادمي مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل و معاون وزير راه و شهرسازي کشورمان از برگزاري جلسات موثر با مقامات ارمنستان و حل مشکل وسايل نقليه ترانزيتي در منطقه گوريس خبر داد و گفت: براساس برنامه زمانبندي که مقامات 2 طرف تهيه کردند، مقرر شد روسازي جاده جايگزين که مورد نظر مقامات ارمنستان است، به اتمام برسد.

وي درآن زمان (14 مهرماه) اعلام کرد: همچنين، حداکثر تا 3 ماه آينده، گردنه‌ ها و نقاط حادثه‌ خيز در محور جايگزين برطرف خواهد شد و همزمان جاده اصلي جايگزين ديگري که به عنوان قطعه 4 کريدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ايروان و از ايروان به مرز گرجستان) در حال عمليات اجرايي است.

سرانجام اواسط آبان ماه عمليات بازسازي جاده جايگزين که همان مسير قاپاق داتو بود به  پايان رسيد و اين مسير به محل عبور ناوگان ايراني و ارمني تبديل شد.

اگرچه اين مسير از پيچ ها و گردنه هاي با شيب تند برخوردار است اما وزير زيرساخت هاي ارمنستان در مورد آن  گفته که قرار است تا چند ماه آينده بخش صعب العبور آن با احداث مسير مناسب مرتفع  شود.

همچنين بر اساس اظهارات مقامات ارمنستان قرار است يک بزرگراه شمالي جنوبي در کشور ساخته شود که از مرز ايران و ارمنستان آغاز و تا مرز گرجستان امتداد مي يابد.

منبع: تين نيوز