اخبار
 1397/12/02  تاریخ خبر
صف طولانی ناوگان حمل سوخت در گمرک سرخس

يک فعال بخش ترانزيت سوخت از صف طولاني ناوگان حمل سوخت در گمرک سرخس خبر داد.

 به گزارش تين‌نيوز،آن‌چنان که اين راننده تانکر حمل سوخت عنوان کرده است: از صبح روز سه شنبه  سيستم شرکت نفت گمرک سرخس قطع شده و تا لحظه تنظيم خبر وصل نشده است.

به گفته اين راننده که تصويري نيزاز وضعيت فعلي گمرک سرخس در اختيار ما قرار داده، اين مشکل موجب ايجاد يک صف طولاني از ناوگان حمل سوخت در اين گمرک شده و رانندگان در يک هواي سرد و برفي در انتظار حل مشکل بوده و پاسخي نيز به اعتراضاتشان داده نمي‌شود.

منبع: تين نيوز

 1397/12/02  تاریخ خبر
ترانزیت سوخت از اقلیم کردستان عراق به ایران از سر گرفته شد
 ترانزيت سوخت و فرآورده هاي سوختي از اقليم کردستان عراق به ايران از سر گرفته شد و مسئولان گمرکات اين اقليم اعلام کردند: ورود کاميون‌هاي ايراني براي ترانزيت مواد سوختي از مبدا کردستان عراق به بنادر ايران بلامانع است.

 بر اساس اعلام گمرکات اقليم کردستان عراق ؛ آن دسته از محصولات نفتي که منبع توليدشان در کارگاه و پالايشگاه‌هاي داخل حريم کردستان عراق است و يا با حکومت قرارداد داشته و مجوز رسمي دارند مي‌توانند ترانزيت شوند.

همچنين  آن دسته از محصولات نفتي که منبع توليدشان در استانهاي ديگر عراق فدرال مي‌باشد، به شرط اينکه مجوز صادرات رسمي از وزارت نفت عراق فدرال داشته باشند و مجوز آنرا ارائه نمايند نيز مستثني هستند.

منبع: ماهنامه ترابران
 1397/12/01  تاریخ خبر
افتتاح آموزشگاه سه کلاسه دکتر بهنیا روستای چغابلک کرمانشاه

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، آموزشگاه سه کلاسه دکتر بهنيا در روستاي چغابلک کرمانشاه با حضور برخي از  اعضاي هيئت مديره،   پيشکسوتان صنفي ،  فعالان حوزه حمل ونقل بين المللي ، مقامات استاني از بخش آموزش و پرورش و اهالي روستاي چغابلک به نام انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران افتتاح گرديد.
لازم به ذکر است که اين مدرسه پس از زلزله کرمانشاه با  همت عالي صنف و تلاش کارگروه مهر و خيرين مدرسه ساز تاسيس و مدرسه دخترانه حضرت مريم نيز در جوار اين مدرسه توسط کارگروه مهرانجمن بازسازي گرديد .
در آيين افتتاح اين آموزشگاه هدايايي از طرف کار گروه مهر انجمن تهيه و به تک تک دانش آموزان اهدا و عکسهايي به يادگار ثبت گرديد
 1397/12/01  تاریخ خبر
تاثیر مشکلات کلان اقتصاد بر بخش حمل‌و‌نقل
مشکلات ناشي از کاهش واردات رسمي و افزايش قاچاق از يکسو و اختلال در مبادي ورودي و خروجي کشور از سوي ديگر حمل‌و‌نقل زميني کشور را با مشکل جدي مواجه کرده است.

يونس جاويد رئيس انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بين‌المللي با اعلام اين مطلب گفت: بخش حمل‌و‌نقل تابعي از قراردادهاي خريد و فروش، واردات و صادرات کشور بوده و طبيعتا مشکلات ارزي و ال سي، بانکداري و تجارت به اين بخش منتقل مي‌شوند. رئيس انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بين‌المللي ايران با اعلام اين مطلب، افزود: متاسفانه در پديده کنترل قاچاق مدير شرکت‌هاي حمل‌و‌نقلي بازخواست مي‌شوند و عامل اصلي در معرض اتهام نيست. همين مساله سبب کناره‌گيري شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بزرگ از فعاليت ترانزيتي مي‌شود. وي با اشاره به اينکه مبارزه با قاچاق عملا به مبارزه با پديده ترانزيت منجر شده، گفت: دولت به‌جاي اصلاح تعرفه‌ها و کاهش حقوق و عوارض ورودي گمرکي و واقعي کردن قيمت سوخت، به‌دنبال راه سخت مبارزه با پديده قاچاقي هستند که در واقع به نوعي مبارزه با معلول است، نه مبارزه با علت.

جاويد در پاسخ به اين سوال که آيا واقعي شدن نرخ گازوئيل به افزايش هزينه شما منجر نمي‌شود، گفت: حاضريم نرخ سوخت واقعي شود، اما در مقابل، حقوق ورودي گمرکي کاهش و اختلال کنوني در بخش تجارت از بين برود؛ چراکه مشکلات اداري و موانع متعدد، سرعت حرکت ناوگان را کاهش يا آنقدر کم مي‌کند که هزينه‌هاي ما دو چندان مي‌شود.

وي افزود: رشد بخش قاچاق عملا تجارت و حمل‌و‌نقل رسمي را از سودآوري مي‌اندازد، پديده قاچاق در خلأ به‌وجود نمي‌آيد با وضعيت عدم اشتغال، بيکاري و سطح زندگي در نواحي مرزي کشور اين عامل به پديده درآمد‌زا و جذاب تبديل شده است. جاويد در ادامه گفت: فرض قانون ماليات بر مصرف اين بوده که بر قيمت نهايي يک کالا، ماليات بر مصرف لحاظ شود. اما امروز از تمام اجزاي کالايي که وارد کشور مي‌شود، نظير بيمه کالا، کرايه، کرايه حمل داخلي، بيمه‌هاي مختلف کاميون حمل‌کننده آن، بيمه ترانزيت، بيمه مسووليت بارنامه، به ميزان 9 درصد ماليات ارزش افزوده توسط دولت گرفته مي‌شود. اين موضوع سبب افزايش قيمت تمام شده کرايه حمل مي‌شود.

وي افزود: با ورود کالا براي ترخيص از گمرک مقصد، تعرفه گمرکي(حقوق ورودي) مطابق قانون بر اساس CIF کالا (ارزش کالا، بيمه، کرايه حمل) پرداخت مي‌شود. اتفاقي که مي‌افتد اين است که در حالي که روي اجزاي تشکل دهنده آن ماليات ارزش افزوده دريافت شده، گمرک مجددا روي حقوق ورودي CIF کالا اين ميزان ? درصد ارزش افزوده را دريافت مي‌کند. متاسفانه اين ماليات يکبار ديگر نيز هنگام تبديل کالا به محصول نهايي دريافت مي‌شود و بازهم بخشي از اين رقم را شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بايد بپردازند.

وي درباره ساير مشکلات بخش حمل‌و‌نقل گفت: سازمان تامين اجتماعي، قراردادهاي حمل‌و‌نقل را طبق ماده 38 به‌عنوان قرارداد پيمانکاري محسوب مي‌کند و 7 تا 32 درصد بر حسب شرايط، ماليات بر شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل تحميل مي‌کند؛ به همين علت پرونده‌هايي براي شرکت‌هاي حمل ونقل داريم که تا 2 ميليارد تومان محکوم به پرداخت به تامين اجتماعي هستند. در حالي که بعضي از شرکت‌ها حتي يک پنجاهم اين مبلغ نيز درآمد نداشته‌اند.

رئيس انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بين‌المللي درباره مشکلات گمرکات مرزي گفت: در همه کشورها در مرز تنها يک سند حمل را هنگام عبور مي‌خواهند؛ در حالي که در کشور ما گمرک مرزي تبديل به محلي براي کنترل موارد ديگر شده است.  کاميوني که مدتي در محل مرز متوقف مي‌شود شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل براي آن حق توقف مي‌پردازند. اين حق توقف قيمت تمام شده کالا را افزايش مي‌دهد و اين هزينه را در نهايت مصرف‌کننده و همه آحاد جامعه پرداخت مي‌کنند.

منبع : روزنامه دنياي اقتصاد

 1397/11/29  تاریخ خبر
دروازه مشترک مرزی بهترین راه برای تسهیل تجارت در مرزها
رئيس کل گمرک ايران گفت : گمرک از توسعه مبادلات مرزنشينان حمايت مي کند و بهترين راه براي تسهيل تجارت در مرزها دروازه مشترک مرزي است .

 مهدي مير اشرفي در بازديد از مرز باشماق مريوان و در جمع تجار و بازرگانان اين نقطه صفر مرزي در استان کردستان با بيان اين مطلب افزود : کشور عراق  يکي از مهمترين شرکاي اصلي و عمده تجاري ايران است که تا پايان سال انتظار مي رود بيش از 10 ميليارد دلار صادرات کالا به اين کشور انجام شود  که حدود نيمي از اين کالاها از مرز باشماق  به کشور عراق صادر مي گردد .
وي افزود : گمرک ايران  نسبت به مرز باشماق عنايت ويژه اي خواهد داشت. اين منطقه بضاعت لازم  و کافي جهت توسعه تجارت و توريسم را دارد.

مير اشرفي ادامه داد :  در دنيا علاوه بر بحث تسهيل تجارت بحث مديريت هماهنگ مرزي بسيار مورد توجه و يک راه حل موثر در حل چالش هاي موجود به شمار مي رود و مديريت هماهنگ و يکپارچه مرزي و ايجاد دروازه مشترک مرزي از مهمترين مسائل مد نظر گمرک ايران خواهد بود.

در اين جلسه حق پناه مدير کل گمرک باشماق مريوان در گزارشي عملکرد اين گمرک را تشريح و با تاکيد بر اقدامات بعمل آمده در خصوص پياده سازي و اجراي مديريت هماهنگ مرزي در اين گمرک از راه اندازي ايکس ري کانتينري قبل از آغاز سال 98 خبر داد .

بنابراين گزارش در اين جلسه تجار و بازرگانان از حضور مير اشرفي و هيات همراه در مرز باشماق مريوان و پيگيري و رفع مشکلات و ارائه پيشنهادات مناسب براي تسريع و تسهيل تجارت با کشور عراق تشکر و قدرداني کردند . همچنين فعالان اقتصادي عملکرد گمرک باشماق را قابل تحسين ارزيابي و از خدمات کارکنان اين گمرک تقدير و تشکر نمودند .

اين گزارش مي افزايد ؛ رئيس کل گمرک ايران را در اين سفر مهرداد جمال ارونقي معاون فني و امور گمرکي و احمد ذاکري سرپرست معاونت توسعه مديريت و منابع گمرک همراهي مي کنند .

منبع: گمرک نيوز
 1397/11/27  تاریخ خبر
انتظار رشد قیمت‌های حمل دریایی در میان‌مدت و بلندمدت
طبق ابلاغ سازمان بين‌المللي دريانوردي IMO قرار است از اول ژانويه 2020، ميزان سولفور در سوخت مصرفي کشتي‌ها از 3.5% به 0.5% کاهش يافته و وضعيت محيط‌زيست و انتشار گازهاي گلخانه‌اي بهبود يابد. اين سياست  عامل افزايش قابل توجه قيمت سوخت و نوسازي تجهيزات بوده که هزينه نهايتا به مشتري منتقل مي‌شود.

بيمه يکي از ابزار اعمال قدرت IMO است و کشتي‌هايي که از اين مقررات سرپيچي کنند، پوشش بيمه تردد در دريا را از دست مي‌دهند.

راهکار موقت فرار از هزينه سرسام‌آور تجهيزات و مصرف سوخت گران، نصب اسکرابر روي دودکش کشتي‌ها با سرمايه‌گذاري تقريبي 2 الي 7 ميليون دلار است. تاکنون اين اقدام در مورد 2000 کشتي اجرايي شده و تا 10 هزار کشتي ديگر بايد به اين وسيله تجهيز شود.

منبع: ماهنامه ترابران
 1397/11/27  تاریخ خبر
صادرات ایران در 300 روز نخست سال ۹۷ به کدام کشورها بوده است؟

اگرچه کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادي سال‌هاست که بر رهايي کشور از اقتصاد تک‌محصولي و اجتناب از خام‌فروشي تاکيد مي‌کنند و بر ضرورت سياستگذاري دولت براي صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا به‌جاي صادرات نفت خام اصرار مي‌ورزند، اما آمار تجارت خارجي کشور در 10 ماه گذشته نشان مي‌دهد سهم نفت و فرآورده‌هاي نفتي در سبد صادراتي کشور همچنان سهم قابل‌توجهي است. کميسيون توسعه صادرات اتاق بازرگاني ايران با استناد به آمار گمرک از تجارت خارجي کشور در 10 ماه گذشته، تحليلي را مبتني‌بر بررسي وضعيت صادرات و واردات کشور و پيش‌بيني تجارت خارجي ايران تا پايان سال جاري ارائه داده است. براساس آمار منتشرشده از سوي گمرک ايران، ارزش تجارت خارجي کل کشور از ابتداي سال جاري تا پايان دي‌ماه افزون بر 72 هزار ميليون دلار بوده که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، ‌کاهش 10 درصدي داشته است.

تحليلگران اقتصادي، دليل اصلي کاهش آمار تجاري کشور را ناشي از کاهش ميزان واردات عنوان مي‌کنند، چراکه آمار منتشرشده از سوي گمرک ايران نشان مي‌دهد در 10 ماهه سال 97، 3/36 ميليارد دلار کالاي غيرنفتي از کشور صادر و 35.7 ميليارد دلار کالاي مورد نياز به کشور وارد شده است. مقايسه آمار صادرات و واردات کشور در مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته گوياي افزايش 2.21 درصدي در ارزش و کاهش 4.56 درصدي در وزن کالاهاي صادراتي (غيرنفتي و غيرچمداني) است؛ از سوي ديگر واردات کشور در 10 ماه سال جاري به ميزان 18.87 درصد از نظر ارزش و 17.38 درصد از نظر وزني نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش يافته است؛ در نتيجه مازاد طراز تجاري کشور در 10 ماهه امسال رقمي معادل 678 ميليون دلار را نشان مي‌دهد.

19درصدي آمار ماهانه واردات

طبق آمار منتشرشده، صادرات ماهانه کشور از آبان‌ماه سال جاري روند کاهشي داشته که اين روند در دي‌ماه نيز همچنان ادامه داشته است. متوسط ماهانه صادرات غيرنفتي کشور تا دي‌ماه سال 96، 3556 ميليون دلار بوده که در سال 97 به 3635 ميليون دلار افزايش يافته است. اين شکاف که در ماه‌هاي ابتدايي حتي به 500 ميليون دلار نيز مي‌رسيد، در دي‌ماه به 79 ميليون دلار کاهش يافته است. همچنين اين اطلاعات نشان مي‌دهد آمار صادرات 2.2 درصد بيشتر از 10 ماه سال قبل بوده است. در مقابل نيز آمار ماهانه واردات عکس اين وضعيت را نشان مي‌دهد، به‌طوري‌که در سال 96 متوسط آمار واردات ماهانه تا دي‌ماه 4397 ميليون دلار بوده که اين رقم در سال 97 به 3567 ميليون دلار، معادل 19 درصد کاهش يافته است.

صعود 13درصدي ارزش واحد واردات

اگر ارزش واحد صادرات کشور را بر ارزش واحد واردات تقسيم کنيم، نتيجه به دست آمده نشان‌دهنده رابطه مبادله کشور است. بهبود اين شاخص (بدون تغيير در قيمت جهاني) مي‌تواند گوياي تغيير ترکيب کالاهاي صادراتي از مواد خام به کالاهاي صنعتي‌اي باشد که ارزش افزوده بالاتري نيز براي کشور موردنظر به‌همراه دارد. از ديدگاه اقتصاددانان رابطه مبادله يکي از مهم‌ترين ابزارهاي تجزيه و تحليل مسائل اقتصاد کلان است و بهبود رابطه مبادله، اين امکان را در اختيار کشورها قرار مي‌دهد تا در همان سطح درآمدي صادرات، کالاهاي بيشتري را خريداري کنند. اما کاهش رابطه مبادله، گوياي کاهش قدرت خريد کشورها در بازارهاي جهاني است. نگاهي به آمار تجارت خارجي کشور بيان‌کننده اين نکته است که تجارت خارجي کشور از سال‌ 1388 به بعد به‌طور نسبي با کاهش رابطه مبادله مواجه بوده، به اين معنا که با هر دلار صادراتي، کمتر کالا وارد کشور شده است. در ابتداي سال1397 و به‌دنبال اعمال محدوديت‌هايي که در بخش واردات اجرا شد، وضعيت رابطه مبادله کشور بهبود يافت تا اينکه از مردادماه به بعد به‌دليل گشايش‌هاي صورت‌گرفته در واردات، وضعيت اندکي بهتر از گذشته شد اما با وجود اين، آمار نشان مي‌دهد رابطه مبادله به زيان کشور در حال تداوم است.

ارزش واحد صادرات در سال‌هاي 1388تا 1396 به‌طور متوسط 447 دلار بوده است. اين رقم در 10 ماهه سال 97 به 383 دلار کاهش يافته است. اين آمار نشان مي‌دهد خام‌فروشي در سال 97 همچون سال‌هاي گذشته تداوم داشته و ميزان آن در 10ماه گذشته بيشتر از ميزان خام‌فروشي در يک دوره هشت‌ساله بوده است. درواقع مي‌توان گفت افزايش نرخ ارز در سال‌هاي 91 و 97 موجب افزايش صادرات کالاهاي با ارزش افزوده بالا نشده است. از سوي ديگر ارزش واحد واردات نيز نشان مي‌دهد اين شاخص در دوره تحريم‌هاي سال‌هاي 90 و 91 به‌دليل افزايش هزينه‌هاي معاملاتي افزايش يافته و بعد از امضاي برجام روند کاهشي به خود گرفته است، اما بار ديگر مجددا در سال جاري به‌دليل محدوديت‌هاي وارداتي کشور، تا مهرماه افزايش يافته و سپس در آبان‌ماه سال جاري به پايين‌ترين سطح خود (از سال 94 به بعد) رسيده است. روند افزايشي ارزش واحد واردات کشور از آبان‌ماه امسال بار ديگر آغاز شد، به‌طوري که ارزش واحد واردات در دي‌ماه با 13 درصد افزايش نسبت به آبان‌ماه روند صعودي به خود گرفت.

سهم 8.4 درصدي صادرات ميعانات گازي

کميسيون توسعه صادرات اتاق بازرگاني ايران در تحليل خود از آمار تجارت خارجي کشور اين‌گونه بيان کرده که صادرات ميعانات گازي به‌نفع ساير کالاها (صنعتي و کشاورزي، فرش و صنايع‌دستي) در حال کاهش است به‌طوري که سهم اين گروه از 10 درصد به 8.4 درصد کاهش يافته. نکته قابل‌توجه در آمار سبد صادراتي کشور، رتبه نخست ميعانات گازي است. در ترکيب سبد صادراتي 10 ماهه سال جاري، با وجود کاهش 48.85 درصدي صادرات ميعانات گازي، اين محصول همچنان بالاترين رتبه صادرات را با 3035 ميليون دلار در اختيار دارد و سهم 8.4 درصدي از صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده است. نکته قابل‌توجه اينکه ارزش واحد اين محصول در 10 ماه سال 97 به 521 دلار در هر تن رسيده، اين در حالي است که ارزش واحد ميعانات گازي در 10 ماه سال 96، 392 دلار در هر تن بوده است. ناگفته نماند مقايسه آمار ماهانه صادرات ميعانات گازي کشور نشان مي‌دهد صادرات اين محصول از دي‌ماه سال جاري مجددا از سر گرفته شده است.

محصولات پتروشيمي نيز در 10 ماه سال 97 به ميزان 12330ميليون دلار صادر شده که 33.92 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است؛ اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل رشدي 24.69 درصدي را نشان مي‌دهد. البته ارزش واحد صادرات اين گروه کالايي تغييرات محسوسي نداشته است، چراکه براساس آمار ارزش هر تن محصولات پتروشمي در 10 ماه سال 96، 414 دلار و در سال 97، 411 دلار بوده است.

همچنين طبق آمار، صادرات ساير کالاها (صنعتي و کشاورزي، فرش و صنايع‌دستي) در 10 ماه سال 97، 20967 ميليون دلار بوده که اين ميزان 57.68 درصد از کل صادرات کشور را تشکيل مي‌دهد. مقايسه صادرات اين گروه کالايي در 10‌ماه سال جاري و مقايسه آن با مدت مشابه سال قبل گوياي افزايش 4.64 درصدي است. علاوه‌بر اين، ارزش واحد اين گروه از محصولات که در 10 ماه سال 96، 328 دلار بوده در سال 97 با رشد 8.4 درصدي به 355 دلار افزايش يافته است.

آمار نشان مي‌دهد ارزش صادرات 15 قلم اول صادرات کشور 16.35 ميليارد دلار است که اين ميزان 45 درصد از کل صادرات غيرنفتي کشور را تشکيل مي‌دهد. پيش از اين گفته شد که ميعانات گازي در جايگاه نخست صادرات غيرنفتي کشور قرار دارد و سهمي 45.85 درصدي از کل صادرات را به خود اختصاص داده است، در حالي 55 درصد از کل صادرات غيرنفتي کشور را 14 قلم کالاي صادراتي تشکيل مي‌دهند. صادرات 10 ماهه سال 97 به ميزان 787 ميليون دلار بيشتر از مدت مشابه سال 96 بوده، بر اين اساس 14 قلم اول صادرات کشور 4406 ميليون دلار افزايش داشته است.

کاهش سهم هند و کره از صادرات ايران

ميان کشورهاي مقصد صادراتي ايران، سه کشور چين، عراق و امارات بيشترين سهم را از صادرات غيرنفتي ايران به خود اختصاص داده‌اند. اين سه کشور که در 10 ماه سال 96 سهم 49.4 درصدي از کل صادرات ايران را در اختيار داشتند، براساس آمار در 10 ماه سال جاري سهمي 56 درصدي از کل صادرات ايران را به خود اختصاص داده‌اند. به اين ترتيب پنج کشور اول مقصد صادراتي ايران حدود 68.5 درصد و 10 کشور اول 82.6 ‌درصد از سهم صادرات ايران را در اختيار دارند.

اما بررسي تجارت خارجي ايران در دي‌ماه سال جاري گوياي اين نکته است که چين با 20.7 درصد سهم در جايگاه نخست مقاصد صادراتي ايران قرار دارد. پس از چين، عراق، امارات، افغانستان، ترکيه، هند، جمهوري کره، پاکستان، اندونزي و عمان عمده‌ترين مقاصد صادراتي ايران بوده‌اند. نکته قابل‌توجه اينکه مقايسه سهم کشورها از کل صادرات ايران در سال‌هاي 96 و 97 نشان مي‌دهد سهم دو کشور هند و جمهوري کره در سال 97 در مقايسه با سال 96 کاهش قابل‌توجهي داشته است. بر اين اساس، هند سهم 6.3 ‌درصدي و جمهوري کره سهم 9.8 درصدي از کل صادرات ايران را در سال 96 داشته‌اند؛ اين در حالي است که در سال 97 سهم هند به 4.7 درصد و سهم جمهوره کره به ? درصد کاهش يافته است.

کره‌جنوبي نخستين کشوري بود که در پي اعمال تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران، به‌طور کامل واردات نفت از ايران را قطع کرد. سئول تا پيش از قطع واردات نفت از ايران روزانه به‌طور ميانگين حدود 180 هزار بشکه نفت خريداري مي‌کرد. توقف واردات نفت ايران از سوي کره‌جنوبي موجب شد واردات نفت کره‌جنوبي از ايران در ماه ژوئن سال 2018 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40.3 درصد کاهش يابد و به پايين‌ترين رقم از ژانويه ???? برسد. هند نيز پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌اي، در ماه ژوئن سال 2018 نزديک به ?? درصد کمتر از ماه قبل از آن از ايران نفت خريداري کرد. بر اين اساس، هند که در ماه مي سال 2018 روزانه بيش از هفت‌ميليون بشکه نفت از ايران وارد مي‌کرد، در ماه ژوئن همان سال ميزان واردات نفت خود را از ايران به حدود 6 ميليون بشکه در روز کاهش داد.

کاهش واردات 4289 ميليون دلار کالاي واسطه‌اي

آنچه از ماحصل آمارهاي تجارت خارجي کشور مي‌توان به دست آورد، بيان‌کننده اين نکته است که صادرات ماهانه سال 97 در مقايسه با سال 96 افزايش داشته است. در ماه‌هاي ابتدايي سال 97 و به‌دنبال افزايش نرخ ارز، صادرات نيز با افزايش قابل‌توجهي روبه‌رو شد اما پس از آنکه در فروردين‌ماه، دولت بخشنامه تک‌نرخي شدن نرخ ارز را ابلاغ کرد، شتاب صادرات به‌ناگهان گرفته شد و از ابتداي خرداد تا مهرماه موجب ايجاد ثبات نسبي در صادرات شد. در مرداد و شهريورماه، بخشنامه «بازگشت ارز حاصل از صادرات ظرف سه‌ماه» که از سوي بانک مرکزي ابلاغ شد، بار ديگر صادرات به شکل چشمگيري کاهش يافت، چراکه صادرکنندگان به‌واسطه کاهش حاشيه سود خود، ‌انگيزه‌شان را براي افزايش صادرات از دست دادند. در کنار اين موارد نبايد از تاثير تحريم‌ها، مشکلات نقل‌و‌انتقال پول، کاهش واردات کالاهاي واسطه‌اي و بي‌ثباتي نرخ ارز غافل شد. نمونه بارز آن کاهش واردات 4289 ميليون دلاري کالاي واسطه‌اي در 10 ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. 

فعالان اقتصادي اتاق بازرگاني ايران بر اين باورند که چشم‌انداز صادرات دوماهه آينده و حتي سال آينده چندان مثبت نيست، چراکه تدوام عوامل بازدارنده يادشده همراه با کاهش نرخ رشد اقتصادي و حتي مصوبات اخير دولت (تسهيل تسويه ارز صادرکنندگان) و از سرگيري صادرات ميعانات گازي از ابتداي بهمن‌ماه و ذخيره اين کالا روي آب اين اجازه را نخواهد داد که صادرات در دو ماه آينده درمجموع فراتر از هفت‌ميليارد دلار برود و اين به اين مفهوم است که در سال جاري، کشور با افت صادرات به ميزان هفت‌درصد نسبت به سال 96 مواجه خواهد شد. در نتيجه تداوم عوامل بازدارنده و رشد نقدينگي و فشار تورمي ناشي از آن که تشديدکننده عوامل بازدارنده خواهد بود، سال سختي را پيش روي صادرکنندگان قرار خواهد داد.

منبع: روزنامه فرهيختگان

 1397/11/27  تاریخ خبر
روزانه بیش از ۲۰۰ کشتی در بنادر ایران تخلیه و بارگیری می‌شوند

معاون سازمان بنادر گفت: تحريم‌ها محدوديت‌هايي را براي اقتصاد کشور ايجاد کرده‌ است اما در حوزه بندري و دريايي روال عادي بوده و روزانه حداقل 200 کشتي در بنادر ايران تخليه و بارگيري مي‌شوند.

 هادي حق‌شناس با بيان اينکه از سال 1368 هر ساله تمامي ارگان‌هاي دريايي در بخش بازرگاني براي بررسي مشکلات ناوگان کشتيراني و دريانوردي اقدام به برگزاري همايش مي‌کنند، اظهار داشت: بخش دريا سهم  به سزايي در توسعه اقتصادي کشور دارد، مشکلات صنعت کشتي سازي، سازه‌هاي دريايي و شيلات با برگزاري همايش ارگان‌هاي دريايي برطرف شده است.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: بررسي قانون و آئين نامه‌هاي حوزه دريانوردي و همچنين ارتقاء آموزش حوزه دريانوردي از ديگر اهداف برگزاري همايش ارگان‌هاي دريايي است.

حق شناس شعار اين همايش را کشتيراني بهتر در راستاي توسعه پايدار دانست و افزود: در اين همايش 2 پنل تخصصي وجود دارد که پنل اول مربوط به آموزش، اشتغال و حقوق دريايي و پنل دوم مربوط به کشتيراني و موانع پيش روي آن است.

وي با بيان اينکه در اين همايش چشم اندازهاي سال‌هاي آينده در بخش دريايي بررسي مي‌شود، گفت: به دليل آنکه ايران عضو سازمان بين‌المللي دريايي است، برگزاري چنين همايش‌هايي به طور قطع چشم انداز بين‌المللي هم دارد.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي يادآوري کرد: از سال 1970 هر ده سال يک بار يک متر به آبخور کشتي‌ها اضافه مي‌شود و به همين منظور بايد بنادر متناسب با اين آبخور ساخته شود؛ هم اکنون آبخور کشتي‌ها در بنادر ايران از 7 متر به 18 متر افزايش يافته است.

افزايش ظرفيت پذيرش کشتي ها به 150 هزار تن

حق شناس به دستاوردهاي حوزه دريايي طي 40 سال گذشته اشاره کرد و گفت: پيش از انقلاب بزرگترين بند ايران خرمشهر بود و کشتي‌هايي با ظرفيت زير 20 هزار تن وارد اين بندر مي‌شدند، اما هم اکنون ميزان ظرفيت پذيرش کشتي‌ها به 150 هزار تن افزايش يافته و هر کشتي که در آب‌هاي دنيا تردد مي‌کند مي‌تواند در بنادر ايران پهلوگيري کند.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در تمامي بنادر ايران از پيمان‌کاران خارجي استفاده مي‌شد گفت: امروزه در بنادر چابهار، امام خميني و شهيد رجايي از پيمانکاران و مشاوران ايراني استفاده مي‌شود به طوري که در بزرگترين بندر ايران (شهيد رجايي) ساخت 1400 متر اسکله به صورت کامل توسط متخصصان داخلي انجام شده است.

وي توضيح داد: ظرفيت بنادر ايران پيش از انقلاب 19 ميليون تن بوده، اما هم اکنون ظرفيت تخليه و بارگيري کالا به 230 ميليون تن افزايش يافته است.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي اظهار کرد: ظرفيت تخليه و بارگيري ما در شمال ايران پيش از انقلاب زير 3 ميليون تن بود، اما هم اکنون ظرفيت تخليه و بارگيري به 30 ميليون تن افزايش يافته است.

حق شناس تاکيد کرد: طي 2 سال گذشته 300 ميليون تن تخليه و بارگيري در بنادر ملکي و غير ملکي سازمان بنادر و دريانوردي انجام شده است.

ظرفيت بندر چابهار به 8.5 ميليون تن افزايش يافت

وي به توسعه چشمگير بندر چابهار اشاره کرد و گفت: براي توسعه بندر چابهار به عنوان يک بندر اقيانوسي گام‌هاي بلندي برداشته شده است، به طوري که ظرفيت بندر چابهار از 2.5 ميليون تن به 8.5 ميليون تن افزايش يافته و سال گذشته 1800 متر اسکله در اين بندر ساخته شده است.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي يادآوري کرد: به دليل آبخور مناسب در اين بندر و نزديک بودن به اقيانوس هند کشورهاي هند و افغانستان در اين بندر سرمايه گذاري بسيار زيادي انجام داده‌اند.

وي با اشاره به اينکه 90 درصد صادرات و واردات کالا از طريق دريا انجام مي‌شود گفت: کاهش هزينه تمام شده جا به جايي کالا و بالا بودن امنيت جا به جايي کالا از مهمترين مزايايي حمل و نقل دريايي به شمار مي‌رود.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي به ايجاد کريدور بين‌المللي شمال و جنوب از بنادر شمالي و جنوبي اشاره کرد و افزود: با ايجاد اين کريدور هر تن کالايي که از ايران عبور مي‌کند چندين اشتغال براي کشور ايجاد مي‌کند به همين دليل بايد بنادري که در جنوب کشور وجود دارند را تقويت کنيم.

حق‌شناس اظهار کرد: اولين زنجيره توسعه کشور در بسياري از کشورهاي توسعه يافته حمل و نقل دريايي است به طوري که با تقويت اين حوزه توانسته‌اند تمامي بخش‌هاي اقتصادي کشور را توسعه دهند.

وي گفت: صنعت کشتي سازي و توسعه ساخت سازه‌هاي دريايي از مهمترين اقدامات سازمان بنادر طي سال‌هاي گذشته است.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه کمترين نرخ بيکاري در بين فارغ‌التحصيلان حوزه دريايي وجود دارد، گفت: 1 ميليون و 500 هزار نفر دريانورد در کشور وجود دارد که کمتر از 100 نفر آن‌ها بيکار هستند.

وي به رتبه حمل و نقل کشتيراني در دنيا اشاره کرد و گفت: رتبه حمل و نقل کشتيراني و نفت‌کش تجاري ايران در بين ساير کشورها به ترتيب کمتر از 20 و 5 است.

حق‌شناس افزود: هم صنعت نفتکش و هم صنعت کشتيراني تجاري ايران در دنيا داراي جايگاه بسيار مناسبي است به طوري که مجموع رتبه اين دو ناوگان در دنيا زير 21 است.

خودکفايي در صنعت کشتيراني و کشتي سازي

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينکه در صنعت ساخت شناورهاي مسافري به خودکفايي رسيده‌ايم، گفت: ايران در بين20 کشور توسعه يافته توانسته در صنعت کشتيراني و کشتي سازي به خودکفايي برسد.

وي به اقتصاد دريا پايه اشاره کرد و اظهار داشت: در اقتصاد دريا پايه بخش بزرگي از درآمدهاي کشور از طريق دريا به دست مي آيد، با توجه به آنکه دسترسي ايران به آب‌هاي آزاد فراهم شده در حوزه ترانزيت علاوه‌ بر امنيت درآمد هم کسب مي شود.

حق‌شناس با تاکيد بر اينکه هيچ کدام از بنادر ايران تحريم نيستند، گفت: تحريم‌ها محدوديت‌هايي را براي اقتصاد کشور ايجاد کرده‌ است، اما در حوزه بندري و دريايي روال عادي رفت و آمد کشتي‌ها انجام شده و روزانه حداقل 200 کشتي در بنادر ايران تخليه و بارگيري مي‌شوند.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي، يادآور شد: در تعطيلات هفته گذشته 830 هزار نفر به جزيره قشم سفر کرده اند که اين ميزان سفر به يک جزيره نقش بسيار موثري در توسعه گردشگري و ايجاد اشتغال براي ساکنان اين جزيره دارد.

منبع: شبکه خبر