اخبار
 1399/05/14  تاریخ خبر
توقف کامیون‌های حامل بار صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون تایباد

2610کاميون حامل انواع کالا در مرز زميني دوغارون متوقف شده اند و منتظر ورود به خاک افغانستان هستند.

مدير پايانه مرزي دوغارون شهرستان تايباد گفت: تعطيلات چهار روزه عيد قربان در کشور افغانستان افزايش تقاضاي خريد انواع کالاهاي ايراني و بسته بودن مرز پاکستان و فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم در افغانستان از ديگر علل توقف کاميون‌هاي ترانزيتي در مرز دوغارون است.
 
کريم نوايي نظامي افزود: از ابتداي امسال تاکنون نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل تردد ناوگان حمل و نقل کالا در اين معبر رسمي 10درصد افزايش يافته است.
 
وي تصريح کرد: به منظور تسهيل در روند ورود و خروج کاميون‌ها در مرز دوغارون و اسلام قلعه افغانستان پيشنهاد افزايش ساعت کاري در 2مرز ايران و افغانستان به دستگاههاي متولي ارائه شده است.
 
مدير پايانه مرزي دوغارون تايباد گفت: در حال حاضر روزانه ميانگين 120دستگاه کاميون حامل بار از اين پايانه به مقصد افغانستان خارج مي شود.
 
پايانه مرزي دوغارون در فاصله 120کيلومتري شهر هرات افغانستان و 18کيلومتري شهر تايباد قرار دارد.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما
 1399/05/14  تاریخ خبر
بسته شدن مرز میلک به روی کامیون‌های ایرانی توسط افغانستانی‌ها

سرپرست دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از بروز اختلافات مرزي با افغانستان و بسته شدن مرز ميلک به روي کاميون داران ايراني طي روزهاي گذشته توسط برخي کاميون داران افغانستاني خبر داد و گفت: اين اتفاق به دليل توقيف شدن برخي کاميون هاي افغانستان به دليل حمل و جابجايي کالاي قاچاق بوده است که متوليان و دستگاه ديپلماسي در حال مذاکره براي حل اين مشکل هستند.

جواد هدايتي  اظهار کرد: به دليل اختلاف قيمت سوخت در ايران با افغانستان و کشورهاي همسايه انگيزه قاچاق آن و ديگر کالاهايي که مشمول يارانه هستند براي عده اي بالا مي رود و از آنجا که بيشترين تردد ناوگان افغانستاني در مرز ميلک است که به 85 درصد مي رسد اين مسئله يعني جابجايي کالاي قاچاق توسط کاميون هاي افغانستاني در آنجا اتفاق افتاده بود.

وي افزود: با توجه به رواج و شيوع اين تخلف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به اين مسئله ورود پيدا کرد و تصميم بر اين شد که کاميون هاي مکشوفه اي که بار غيرمجاز و قاچاق حمل کرده باشند ضمن معرفي رانندگان و مالکان آن به دستگاه هاي نظارتي و قضايي، به مدت چند ماه توقيف مي شود که البته اين مسئله به کاميون داران افغانستاني از قبل اطلاع رساني شده بود و بنرهايي نيز در مسير تردد آنها نصب شد.

سرپرست دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ادامه داد: در اين راستا و با توجه به ادامه داشتن اين تخلف تعدادي از کاميون هاي افغانستاني مکشوفه توقيف شدند و در اين راستا کاميون داران افغانستاني نسبت به اين مسئله معترض بودند و براي حمايت از هم صنفان خود با قرار دادن کاميون در مسير مرز را بستند و اين مسئله سبب شد که مشکلاتي براي کاميون داران ايراني که در افغانستان مانده اند و مي خواهند به کشور برگردند به وجود بيايد.

هدايتي با تاکيد بر اينکه کاميون داران و رانندگان افغانستاني بايد به قوانين کشورمان احترام بگذارند، گفت: در اين راستا برخي کاميون داران ايراني نيز پايانه ميلک را براي خروج کاميون هاي افغانستاني بستند تا اين مشکل حل شود. البته طي روزهاي گذشته مذاکرات بسياري با مقامات محلي انجام داديم و با توجه به پيگيري ها و مذاکرات ديگر متوليان و دستگاه ديپلماسي انتظار داريم دولت افغانستان به اين مسئله ورود پيدا کند تا اين مشکل برطرف شود.

وي با بيان اينکه متولي برخورد با اين موضوع ستاد مبارزه با قاچاق کالاست، گفت: نبايد اجازه فرار سرمايه ايران به هيچ کس از طريق قاچاق داده شود و اميدواريم با هماهنگي هاي انجام شده با متوليان و مسئولان دو کشور اين مشکل هر چه سريعتر برطرف شود. البته ديگر مرزهاي ايران و افغانستان از جمله مرز ماهي رود در خراسان جنوبي و مرز دوغارون در خراسان رضوي به عنوان ديگر مرزهاي ايران و افغانستان باز بوده و هيچ مشکلي براي تردد در آنجا نداريم و با توجه به اينکه دوکشور مبادلات تجاري بسياري با يکديگر دارند اميدواريم با همکاري طرف افغانستاني نيز اين مشکل به زودي برطرف شود.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1399/05/14  تاریخ خبر
کامیون‌های اروپایی در راه ایران / ثبت سفارش واردات خودروهای سنگین آزاد است

مدير کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت درباره واردات خودروهاي سنگين  گفت: ثبت سفارش خودروهاي سنگين از جمله کاميون آزاد است. اخيرا با هماهنگي وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازي واردات ماشين آلات سنگين را در دستور کار داريم. عمده اين کاميون‌هاي جديد از اروپا وارد کشور مي‌شود.

سعيد عباسپور در پاسخ به اين پرسش که فعالان بخش‌خصوصي معتقدند که نگاه وزارت صمت بر واردات خودروهاي هيبريدي مثبت است. آيا واردات خودروهاي هيبريدي در سال 99 آزاد مي‌شود؟ پاسخ داد: واردات خودرو هيبريدي منتفي است و چنين نگاهي مبني بر واردات خودروهاي هيبريدي و خارجي به کشور وجود ندارد.

او اظهار کرد: با مشکل تامين ارز مواجه هستيم. بنابراين واردات خودروهاي خارجي و هيبريدي فعلا مطرح نيست.

منبع: تجارت نيوز

 1399/05/14  تاریخ خبر
ترکیه پذیرش کامیون‌های ایرانی را محدود کرد

سخنگوي گمرک ايران درباره علت کندي تردد کاميون‌هاي ايراني از مرز بازرگان به سمت ترکيه و يا کاميون‌هاي ترانزيتي اظهار داشت: «دليل کندي ترددها اين است که ترکيه روزانه فقط حدود 150 دستگاه کاميون را از مرز بازرگان پذيرش مي‌کند و ساير مرزهاي ايران و ترکيه هم امکان تردد کاميون نيست.»

چند روزي است که صف کيلومتري از کاميون‌هاي صادراتي ايراني و کاميون‌هاي ترانزيتي پشت مرز کشور ترکيه در مرز بازرگان ايجاد شده است. در حالي که برخي از اين کاميون‌ها داراي بار فسادپذير هستند يا طبق قرارداد بار بايد در تاريخي مشخص به مقصد برسد در غير اينصورت صاحب بار دچار خسارت قابل توجهي مي‌شود، اما ترکيه به کندي کاميون ايراني را از مرز بازرگان مي پذيرد.

از سوي ديگر چند وقتي است که هيچ مرز مشترک ديگري با ترکيه به غير از بازرگان کاميون باري را نمي‌پذيرد و ساير مرزها از جمله سرو يا پلدشت و نخجوان براي پذيرش کاميون غيرفعال شده‌اند.

اين اقدام ترکيه باعث شده چندين کيلومتر کاميون در صف مرز ترکيه بمانند که هر روز تاخير در تردد اين کاميون‌ها به معناي افزايش هزينه حمل‌ونقل است. گمرک مي‌گويد دليل کند شدن تردد در مرز بازرگان اين است که ترکيه فقط 150 کاميون پذيرش مي‌کند.

روح‌الله لطيفي درباره آخرين وضعيت مرز بازرگان اظهار داشت: ـدر روز گذشته از مرز بازرگان 96 دستگاه کاميون صادراتي از مرز بازرگان وارد ترکيه شدند همچنين 59 دستگاه کاميون ترانزيتي هم از اين مرز به ترکيه رفتند.»

وي ادامه داد: «روز گذشته تعداد کاميون‌هاي ورودي از ترکيه هم 190 دستگاه بوده و 82 دستگاه کاميون ترانزيت هم از خاک ترکيه از مرز بازرگان وارد کشورمان شد.»

به گفته سخنگوي گمرک ايران همچنين 350 کاميون که اسناد خروج گرفته‌اند اما هنوز از مرز بازرگان به سمت ترکيه خارج نشده‌اند.

لطيفي درباره علت کندي تردد کاميون‌هاي ايراني از مرز بازرگان به سمت ترکيه و يا کاميون‌هاي ترانزيتي اظهار داشت: «دليل کندي ترددها اين است که ترکيه روزانه فقط حدود 150 دستگاه کاميون را از مرز بازرگان پذيرش مي‌کند و ساير مرزهاي ايران و ترکيه هم امکان تردد کاميون نيست.»

او افزود: «پيش از اين، از مرز سرو هم پذيرش کاميون انجام مي‌شد اما در حال حاضر اين مرز فقط به پذيرش مسافر اختصاص يافته است.»

اين تصميم ترکيه در حالي است که ايران روزانه بيش از 300کاميون وارداتي و ترانزيتي از ترکيه پذيرش مي‌کند و اگر در روزهايي هم تقاضا وجود داشته باشد بدون محدوديت اقدامات پذيرش بيشتر از 300 کاميون را هم انجام مي‌دهد. حال اينکه در ملاقات مرزي، ايران درخواست پذيرش بيش از 150 کاميون در روز را داده اما طرف ترک اعلام کرده است که در اين باره بايد در مذاکرات تهران- آنکارا تصميم‌گيري شود.

طبق آخرين گزارش تجارت خارجي، صادرات ايران به ترکيه در چهار ماه اول امسال حدود 90 درصد کاهش يافته است اما ميزان افت واردات از ترکيه به يک درصد هم نمي‌رسد که البته بخشي از اين کاهش‌ها هم به شرايط کرونا برمي‌گردد.

در چهار ماهه امسال يک ميليون و 870 هزار تن به ارزش يک ميليارد و 178 ميليون دلار واردات از ترکيه داشتيم که 11 درصد سهم واردات کشور را به خود اختصاص داده است اما ميزان صادرات ما به ترکيه حدود 842 هزار تن به ارزش 450 ميليون دلار بوده است که طبق اين آمار از لحاظ وزني 90 درصد و از لحاظ ارزش دلاري 82 درصد کاهش در صادرات به ترکيه تجربه کرديم.

منبعک خبرگزاري ايلنا

 1399/05/12  تاریخ خبر
تخفیف‌ ویژه برای کشتی‌ها و کانتینرها در بندر شهید بهشتی چابهار
عضو هيات عامل و معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي گفت : براي توسعه و تقويت مبادلات تجاري در بندر شهيد بهشتي چابهار ، معافيت‌هاي تعرفه‌اي براي مواد معدني را از پنج روز به سه ماه رسانديم که تاثير بسزايي در فعاليت‌ها و عملکرد تجاري اين منطقه خواهد داشت که در ماه‌هاي آتي مي‌توان ميزان پيشرفت در اين زمينه را ارزيابي کرد .

فرهاد منتصر کوهساري اظهار کرد : ايجاد زير ساخت‌هاي مناسب و اعطاي تخفيف‌هاي تعرفه‌اي و مشوق‌هاي ارائه شده به فعالان اقتصادي در بندر چابهار سبب شده است که اين بندر استراتژيک ، هر روز نقش پررنگ‌تري در اقتصاد ملي ايفا کند . چابهار از نظر ژئوپلتيکي در مقايسه با ديگر مناطق ساحلي در جنوب ايران اهميت بالايي دارد چرا که اين منطقه داراي موقعيت ممتازي در زمينه کشتيراني و حمل نقل دريايي است .

وي افزود : عمق زياد آب براي تردد شناورهاي اقيانوس پيما و ايجاد تاسيسات بندري بستري مناسب جهت تردد شناورها در بندر چابهار با توان عمليات بالا فراهم کرده است و در همين راستا سازمان بنادر و دريانوردي با ارائه مشوق‌هاي تعرفه‌اي سعي در جذب کالا و کشتي به ويژه کشتي‌هاي لاينر به بندر شهيد بهشتي چابهار داشته و در سال جاري نيز علاوه بر تخفيف‌هاي سال‌هاي گذشته تخفيف‌هاي ديگري نيز در نظر گرفته‌ايم .

معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد : مدت معافيت کالاهاي مواد معدني در مصالح ساختماني در بندر شهيد بهشتي چابهار در کليه رويه‌هاي گمرکي سه ماه تعيين شده است . همچنين100 درصد تخفيف در هزينه شيفتينگ شناورهاي بين بندر شهيد کلانتري و شهيد بهشتي يا بالعکس براي بارگيري کانتينرهاي پر صادراتي يا ترانزيتي از مبداء بندر شهيد بهشتي چابهار و سه ماه معافيت بر هزينه انبارداري کانتينرهاي خالي که براي بارگيري کالاهاي صادراتي يا ترانزيتي وارد بندر شهيد بهشتي چابهار مي‌شود از جمله اين مشوق‌هاست .

منتصر کوهساري  گفت : يکي ديگر از مشوق‌هاي تعريف شده براي افزايش تبادلات تجاري از طريق بندر چابهار ازمذاکره با خطوط لاينر و ارائه مشوق‌هاي تعرفه‌اي به شناورهاي مذکور براي تردد بيشتر به بندر شهيد بهشتي چابهار است که مسلما تاثير بسزايي در اين ز مينه مي‌گذارد اما برخي از اين مشوق‌ها از ابتداي امسال و برخي ديگر از ابتداي مرداد ماه عملياتي شده و پس از گذشت چند ماه مي‌توان آثار آن را مورد ارزيابي قرار داد .

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1399/05/12  تاریخ خبر
قرارداد مقاطعه‌‌کاری، راهکار مناسب برای حضور کامیون‌داران ایرانی در کریدور کتای

سرپرست واحد حمل‌و‌نقل بين‌المللي و کارنه تير اتاق ايران، کريدور جاده‌اي جديد راه‌اندازي شده ميان 4 کشور قرقيزستان، تاجيکستان، افغانستان، ايران موسوم به کريدور «کتاي» را به دليل کوتاه شدن مسير دسترسي ايران به منطقه آسياي ميانه داراي اهميت دانست و گفت: کوتاهي، ايمني و استاندارد بالا جزو مهم‎‌ترين مزاياي اين کريدور به شمار مي‌رود که خوشبختانه با توجه به اهميت و موقعيت جغرافيايي ايران در حمل و نقل و ترانزيت، طي روزهاي اخير مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.

 بهنام فرامرزيان در توضيح عملکرد اين کريدور گفت: کريدور کتاي منجر به کاهش مدت زمان ترانزيت و هزينه‌ها خواهد شد و قطعا با تقويت زيرساخت‌ها، به مرور شاهد افزايش مبادلات تجاري در کشورهاي منطقه و به خصوص کشورهاي عضو اکو خواهيم شد.

به گفته سرپرست واحد حمل و نقل بين المللي و کارنه تير اتاق ايران، در حال حاضر عمليات بارگيري و انتقال کالا در کريدور کتاي از طريق کاميون هاي افغان صورت مي‌گيرد و کاميون‌هاي ايراني در اين مسير تردد ندارند. او در همين زمينه «نبود امنيت» در مسير افغانستان براي تردد کاميون‌هاي ايراني را از مهم‌ترين مانعي عنوان کرد که کاميون داران ايراني را از فعاليت در اين کريدور منصرف کرده است.

فرامرزيان، تسهيل حمل و نقل و فراهم آوردن امکان تردد براي کاميون‌هاي ايراني را از مهمترين ترين برنامه‌ واحد حمل و نقل بين‌المللي و کارنه تير اتاق ايران در زمينه کريدور کتاي اعلام کرد و گفت: بدون شک قصد ما اين نيست که فقط به عنوان واسطه حمل‌و‌نقل يا همان forwarding agent عمل کنيم. معتقدم اگر قرار باشد نقش ايران تنها به يک ترانزيتي محدود شود، سهم ناچيزي از تجارت در کريدور کتاي را به خود اختصاص خواهيم داد.

پيشنهاد فرامرزيان براي حضور کاميون‌هاي ايراني در کريدور کتاي، استفاده از مدل قرارداد مقاطعه‌‌کاري است. او گفت: درصورتي‌که حمل‌ونقل در اين مسير در قالب مقاطعه‌‌کاري ترتيب داده شود، آن زمان ناوگان ايراني و خارجي باهم درگير حمل‌ونقل مي‌شوند و مسئوليت‌ها تقسيم خواهند شد. در اين صورت امنيت کاميون‌داران ايراني هم تامين مي شود به اين صورت که کاميون کشنده ايراني محموله را با کارنه ايراني را تا مرز منتقل مي‌کند و سپس کاميون افغان وظيفه انتقال محموله را با کارنه ايراني در ادامه مسير به عهده مي‌گيرد. اين نوع حمل‌ونقل در کنوانسيون تير هم شناخته‌شده است.

فرامرزيان بر ضرورت مشارکت هرچه بيشتر شرکت‌هاي حمل‌ونقل و ناوگان ايراني در مسير اين کريدور تاکيد کرد و افزود: در فاز دوم و سوم فعال شدن کريدور کتاي بايد تردد ناوگان کشورهاي مسير مانند تاجيکستان، افغانستان، قرقيزستان و ايران به کشورهاي يکديگر در چارچوب پروتکل‌هاي مشترک و چارچوب مقررات بين‌المللي از جمله کنوانسيون تير امکان‌پذير شود.

مشارکت بخش خصوصي، لازمه فعال شدن هرچه بيشتر کتاي

به باور سرپرست واحد حمل‌ونقل بين‌المللي و کارنه تير اتاق ايران، اقدامات انجام‌شده براي افتتاح کريدور کتاي، اگرچه درخور توجه است اما کافي نبست و فعال شدن هرچه بيشتر اين کريدور در گروي مشارکت بخش خصوصي به‌ويژه اتاق‌هاي مشترک بازرگاني است.

او در همين زمينه خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه استراتژيک و رقابتي که بين کشورهاي عضو اکو وجود دارد، بايد زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل و ترانزيت تقويت شود. در اولين قدم هم بايد سيستم‌هاي تبادل اطلاعات الکترونيکي گمرکات و بخش خصوصي تقويت شود تا عمليات بارگيري و تخليه بار کانتينرها با نهايت سرعت انجام گيرد. در اين صورت است که مي‌توانيم کريدور کتاي را براي حمل‌ونقل در تجارت بين کشورها جا بيندازيم و شاهد رقابت اين کريدور با مسيرهاي مهم حمل‌ونقل، ازجمله بندر گوادر باشيم.

فرامرزيان تصريح کرد: ايجاد اين رقابت‌پذيري در گروي اين است که مشکلاتي را که در بخش اجرايي وجود دارد شناسايي و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنيم. خوشبختانه نتايج پايلوت‌هايي که در کارنه تير انجام داده‌ايم بسيار رضايت‌بخش است و نشان مي‌دهد که توانايي اجراي گسترده انتقال کالا از بنادر جنوبي در مسير کريدور کتاي داريم، به‌شرط اينکه ظرفيت‌هاي اين کريدور را به بخش خصوصي معرفي کنيم.

منبع: پايگاه خبري اتاق ايران

 1399/05/11  تاریخ خبر
صادرات بیش از 187 هزار تن کالا از پایانه دوغارون تایباد به افغانستان
مدير پايانه مرزي دوغارون تايباد گفت: در چهار ماهه نخست امسال 187 هزار و 825 تن انواع کالا با هفت هزار و 630 دستگاه کاميون ترانزيتي از پايانه مرزي دوغارون شهرستان تايباد در خراسان رضوي به افغانستان صادر شد.

کريم نوايي نظامي افزود: انواع مصالح ساختماني، ميلگرد، بنزين و گاز مايع از مهم‌ترين اقلام صادراتي به افغانستان در اين مدت بوده است.

وي گفت: در همين بازه زماني هزار و 98 تن انواع کالا با 44 دستگاه کاميون از کشور افغانستان وارد اين پايانه رسمي کشور شده و 14 هزار و 580 تن انواع کالا با 610 دستگاه کاميون از افغانستان پس از ورود به پايانه مرزي دوغارون، از اين معبر رسمي به سمت برخي از کشور‌هاي آسيايي و اروپايي ترانزيت شده است.

مدير پايانه مرزي دوغارون تايباد گفت: پارسال نيز 640 هزار و 256 تن انواع کالا با 25 هزار و 640 دستگاه کاميون از اين پايانه به کشور افغانستان صادر شد.
نوايي نظامي افزود: پايانه مرزي دوغارون دروازه طلايي براي تجارت و ترانزيت کالا و از پرترددترين معبر‌هاي زميني کشور در بخش کالا و مسافر است و هرات از مهمترين بازار‌هاي کشور افغانستان با نقطه صفر مرزي و منطقه ويژه اقتصادي دوغارون 120 کيلومتر فاصله دارد.

وي افزود: اين پايانه رتبه پنجم ترانزيت خروجي و رتبه سوم صادرات را بين پايانه‌هاي خروجي کشور دارد.
مدير پايانه مرزي دوغارون تايباد گفت: در بخش مسافري نيز روزانه بيش از سه هزار و 500 نفر شامل راننده، مسافر و کارکنان بخش‌هاي مختلف اداري و خدماتي در اين پايانه تردد مي‌کنند و سالانه بيش از يک ميليون مسافر از طريق اين معبر وارد دو کشور ايران و افغانستان مي‌شوند.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما
 1399/05/11  تاریخ خبر
دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در روند پیوستن به کنوانسیون ADR
در 4 ماهه نخست سال جاري هزار و 448 فقره تصادف فوتي در شبکه راه‌هاي برون‌شهري رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.4 درصد کاهش داشته است .

در صدونهمين نشست کميسيون ايمني راه‌ها که با حضور وزير راه و شهرسازي و به شکل ويدئو کنفرانس برگزار شد ، رضا نفيسي رئيس مرکز تدوين مقررات ، ايمني حمل و نقل ، پدافند غيرعامل و مديريت بحران آماري از وضعيت تصادفات و جانباختگان در 4 ماه نخست سال جاري ارايه کرد و گفت : آمار مقايسه‌اي تصادفاتي فوتي و جرحي برونشهري 4 ماه نخست سال 99 و 98 نشان از اين دارد که سال گذشته هزار و 775 نفر تصادف فوتي ، 2 هزار و 285 نفر فوتي سر صحنه ، 21 هزار و 767 فقره تصادف جرحي رخ داده است . همچنين در 4 ماهه نخست سال جاري هزار و 448 فقره تصادف فوتي رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.4 درصد کاهش داشته است . همچنين تعداد فوتي سر صحنه هزار و 788 فقره ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن 21.7 درصد کاهش نشان مي دهد .

او ادامه داد : تعداد تصادفات جرحي راه‌هاي برون‌شهري در اين مدت 16 هزار و 918 مورد بوده است که نسبت به سال گذشته 22.3 درصد کاهش داشته است . در مجموع ميزان کل تصادفات در 4 ماه ابتدايي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است . سهم تصادفات فوتي از تصادفات کل در 4 ماه سال جاري 7.9 درصد بوده و نسبت فوتي سرصحنه به فقره تصادف فوتي 1.2 بوده است .

همچنين بر اساس آمار پزشکي قانوني ، تعداد جانباختگان تصادفات درون شهري در 3 ماه ابتدايي سال 99 ، 981 مورد ، در تصادفات برون شهري 2 هزار و 274 مورد و در مجموع 3 هزار و 469 مورد بوده است که نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش دارد .

در مجموع جانباختگان تصادفات رانندگي در سال گذشته 4 هزار و 164 بود و اين ميزان در سه ماهه نخست سال جاري 3هزار و 481 نفر ثبت شده که نسبت به سال گذشته 2.16 دصد کاهش داشته است .

نفيسي ادامه داد : در سال جاري استان هاي زنجان ، مرکزي و ايلام به ترتيب بيشترين افزايش را در تعداد جانباختگان تصافات داشته‌اند .

بنا بر دستور مقام عالي وزارت ، مقرر شد موضوع افزايش تصادفات رانندگي استان زنجان توسط يک تيم کارشناسي با مديريت دبيرخانه کميسيون ايمني بررسي و گزارش شود .

در ادامه جلسه موضوع بازنگري آيين نامه حمل و نقل جاده اي مواد خطرناک در دستور کار قرار گفت . به گفته نفيسي آيين نامه اجرايي حمل و نقل جاده اي مواد خطرناک به پيشنهاد وزارت راه و ترابري  و سازمان حفاظت محيط زيست در سال 80 تصويب شد و اکنون پيشنهاد الحاق کنوانسيون ADR مطرح است . در اين خصوص محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي به کارگروه مربوطه دستور داد با فوريت نسبت به انجام اصلاحات مورد نياز جهت ارائه آئين‌نامه به دولت اقدام کنند تا در مجلس مطرح شود .

دستور جلسه سوم در خصوص پروژه مديريت سرعت بود که به صورت پايلوت در استان هاي خراسان رضوي ، خراسان مرکزي  و اصفهان انجام مي شود .

دستور جلسه چهارم طرح سنجش سلامت جسم و روان رانندگان پر خطر بود که مقرر است به شکل پايلوت در تهران انجام مي شود . بر اين اساس رانندگان اتوبوس بر اساس معيارهاي مصوب کارگروه تخصصي که در يک تصادف منجر به فوت و دو تصادف منجر به جرح مقصرشناخته شده‌اند ، تخلف رفتارهاي پرخطر مثل سرعت و سبقت غيرمجاز داشته‌اند و ... ، بايد به لحاظ روانشناسي و سلامت جسماني مورد بررسي قرار گيرند. موضوع پس از بررسي‌هاي کارشناسي با حضور ذينفعان موضوع شامل پليس راهور ، وزارت بهداشت و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي جهت تصميم‌گيري نهايي براي اجراء به کميسيون ايمني ارايه خواهد شد .

در ادامه گزارش عملکرد سامانه سپهتن و نحوه بهره‌برداري از اطلاعات سامانه در کنترل تردد ناوگان عمومي مسافري ، برخورد با تخلفات بصورت برخط و ميزان اثرگذاري آن بر کاهش تخلفات رانندگان و شرکتهاي جابجايي مسافر توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ارايه شد .

منبع: پرتال حمل و نقل