اخبار
 1398/05/27  تاریخ خبر
توسعه مراودات منطقه آزاد انزلی و لوتوس روسیه
مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي لوتوس روسيه در بازديداز زير ساخت هاي بندري منطقه آزاد انزلي نسبت به  توسعه مراودات ابراز تمايل کرد.;سرگئي ميلوشکين در نشستي مشترک با رييس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي پيرامون افزايش ترانزيت کالا در مسير کريدور شمال جنوب تبادل نظر کردند.

وي در اين نشست بندر کاسپين را يک ظرفيت مناسب جهت انجام فعاليت هاي تجاري عنوان و بيان کرد: پس از دو سال مجدد از بندر کاسپين بازديد داشتم و در حال حاضر يک بندر مدرن با شرايط ويژه را در اين منطقه ديدم که از تکنولوژي هاي روز برخوردار بوده و پاسخگوي تمامي نياز هاي تجار و بازرگانان است.

وي در ادامه بندر کاسپين را به عنوان الگويي مناسب براي بنادر در دست ساخت آستراخان دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ايران بندر کاسپين منطقه آزاد انزلي و بندر چابهار همچون ستاره در حوزه تجارت مي درخشند و در نظر داريم به عنوان نزديک ترين بندر کشور روسيه به بندر کاسپين با توسعه زير ساخت هاي بندري در آستراخان ستاره سوم حوزه تجارت باشيم.

مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي آستراخان با تشريح اهميت رونق فعاليت از طريق کريدور شمال–جنوب، افزود: ترانزيت کالاهاي کشور روسيه از طريق بندرکاسپين به کشور هندوستان از مهم ترين برنامه هاي ما بوده و تلاش مي کنيم تا اين مسير به عنوان کوتاه ترين و کم هزينه ترين مسير به تجار معرفي و هرچه سريع تر شاهد انتقال کالا از اين مسير باشيم.

تير ماه امسال مديران عامل منطقه آزاد اقتصادي لوتوس، سازمان منطقه آزاد انزلي و سازمان منطقه آزاد چابهار در سفر به کشور هندوستان با مديران بخش خصوصي و دولتي حوزه تجارت و حمل و نقل اين کشور در خصوص سازوکارهاي عملياتي سازي کريدور شمال- جنوب به بحث و تبادل نظر پرداختند و بازديد سرگئي ميلوشکين از منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد انزلي را بايد در راستاي اجرايي شدن توافقات صورت گرفته ميان طرفين عنوان کرد.

منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه درياي خزر است . کشورهاي حاشيه درياي خزر، ترکيه و کشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.

قرار گرفتن در مسير کريدور بين المللي شمال - جنوب، دارابودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با کشورهاي حاشيه درياي خزر، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربايجان، دسترسي از طريق راه هاي مناسب، به بازارهاي مصرف کشورهاي CIS، نزديکي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.

مزاياي قانوني همچون امکان ثبت، مالکيت و مشارکت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه، امکان فعاليت بانکها و موسسات مالي - بيمه اي در اين منطقه، معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي، وحدت مديريت در ارائه کليه خدمات به سرمايه گذاران و فعالين اقتصادي، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي - توليدي، فعاليت بورس کالاي منطقه، رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه کالاي همراه مسافر و برگزاري پانزدهمين اجلاس اتاق هاي بازرگاني کشورهاي حاشيه درياي خزر زمينه ساز رونق فضاي کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1398/05/26  تاریخ خبر
صدور بارنامه الکترونیکی واحد و کریدور‌های ترانزیتی در اجلاس روسیه و ترکمنستان بررسی شد
وزير راه و شهرسازي اجلاس سوچي و نشست مشترک وزراي حمل‌ونقل پنج کشور ساحلي درياي خزر را گامي مثبت در جهت هماهنگ سازي و يکسان‌سازي جريان عبور کالا با صدور بارنامه الکترونيکي واحد عنوان کرد و بحث و بررسي پيرامون تکميل و توسعه کريدور شمال-جنوب و خليج فارس-درياي سياه را مهم برشمرد. محمد اسلامي که پس از اجلاس ترکمنستان براي شرکت در «نشست مشترک وزراي حمل‌ونقل ايران، روسيه و آذربايجان» به سوچي روسيه سفر کرده بود، توسعه روابط حمل‌ونقل ريلي، حذف رواديد رانندگان کاميون، تکميل کريدور شمال-جنوب ‌و گسترش روابط دريايي را مهم‌ترين موارد مذاکره با همتايان خود در اين نشست عنوان کرد.وزير راه و شهرسازي افزود: اجلاس سوچي و نشست مشترک وزراي حمل‌ونقل پنج کشور ساحلي درياي خزر به برداشتن گامي مثبت در جهت هماهنگسازي و يکسان‌سازي جريان عبور کالا با صدور بارنامه الکترونيکي واحد از مبدا تا مقصد کمک کرد.وي بررسي رفع موانع خواسته و ناخواسته در مرزهاي سه کشور را نکته بعدي برشمرد و گفت: با شروع اين مذاکرات لغو رواديد رانندگان ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي بين‌المللي در دست پيگيري قرار گرفته است.اسلامي در ادامه به بحث و بررسي پيرامون ايجاد کريدور خليج فارس-درياي سياه اشاره کرد و گفت: راه اندازي کريدور خليج فارس-درياي سياه با هدف توسعه ترانزيت از اهميت بالايي برخوردار است.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي
 1398/05/26  تاریخ خبر
ایران به دنبال افزایش سهم خود از ترانزیت کالا بین شرق و غرب است
>وزير راه و شهرسازي توافق ها و تفاهم هاي حمل‌ونقلي در حوزه‌هاي ريلي، جاده‌اي، دريايي، هوايي و فرامُدي را تشريح کرد و گفت: با توجه به حجم 30 ميليون تني جابه جايي بار بين خاور دور، هندوستان، روسيه و اروپا و قابليت افزايش ظرفيت جابه جايي بار در اين مسير تا 100 ميليون تن، در تلاش هستيم سهم ايران در جريان جابه جايي بار بين شرق به غرب  را به ويژه از طريق حمل‌ونقل ترکيبي ريلي-دريايي افزايش دهيم.

محمد اسلامي به تشريح سه محور اصلي «نشست مشترک پنج کشور ساحلي درياي خزر» پرداخت و در اين باره اظهار داشت: در محور اول وزراي حمل‌ونقل در محور دوم وزراي اقتصاد و در محور سوم اتاق‌هاي بازرگاني به بحث و تبادل نظر پرداختند که نقطه مشترک ميان تمام کشورهاي شرکت کننده قرار داشتن «گسترش تبادلات تجاري و همکاري‌هاي اقتصادي با اتخاذ تصميمات شتاب‌دهنده» در دستور کار آنها بود.

وي افزود: در اين اجلاس به غير از پنج کشور حاشيه درياي خزر، کشورهاي ديگري همچون ازبکستان و بلغارستان در سطح نخست وزير حضور داشتند.

اسلامي با اشاره به جزئيات اجلاس وزراي حمل ونقل پنج کشور ساحلي درياي خزر گفت: يکي از مباحث مهم اين اجلاس، هماهنگ سازي و يکپارچه سازي رويه‌ها براي گسترش ظرفيت کريدور‌هاي حمل‌‌ونقلي بود که بر روي کليات آن، مذاکرات و کار کارشناسي در گذشته صورت گرفته بود. لذا اتفاق نظر در خصوص توسعه خطوط ريلي، جاده‌اي، دريايي و هوايي ميان پنج کشور حاضر در اين اجلاس پيشرفت خوبي محسوب مي‌شود.

ايران و ترکمنستان براي رفع مشکلات حمل‌ونقل بار همکاري مي‌کنند

وزير راه و شهرسازي به مذاکرات صورت‌ گرفته با مسئولان کشور ترکمنستان در حاشيه برگزاري اجلاس مذکور اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش حجم جابه جايي بار ميان دو کشور طي چند سال گذشته، در مذاکرات دو جانبه هماهنگي‌هايي براي شناسايي و رفع موانع، همچنين اتخاذ تصميمات لازم براي سرعت بخشيدن و روان‌سازي فرايند جابه جايي کالا ميان دو کشور از طريق حمل‌ونقل جاده‌اي و ريلي انجام گرفت. در همين راستا هيئتي متشکل از مسئولان و کارشناسان بخش حمل‌ونقل ترکمنستان براي پيگيري تصميمات و مذاکره با همتايان ايراني خود در آينده نزديک به تهران سفر مي‌کنند.

 وي افزود: علاوه بر مذاکره در خصوص بازگشايي پل جديد سرخس، صحبت‌هايي در زمينه‌ انرژي، گمرک  و ... نيز صورت گرفت که مقرر شد، ابتدا در کميته‌هاي تخصصي کميسيون مشترک ايران و ترکمنستان مورد بررسي قرار گيرد و سر انجام در کميسيون مشترک دو کشور که به ميزباني عشق آباد در آبان‌ماه برگزار مي‌شود، تصميم نهايي اتخاذ گردد.

اسلامي ابراز اميدواري کرد که اين کميسيون به نقطه عطفي براي گسترش مبادلات تجاري و فني بين دو کشور تبديل و سرانجام منجر به امضا تفاهم‌نامه شود.

ارائه برنامه گردشگري دريايي ايران و پيشنهاد تشکيل شرکت‌هاي کشتيراني مشترک

وزير راه و شهرسازي مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل دريايي را مثبت ارزيابي کرد و گفت: مقرر شد کشتي‌هاي مسافري گردشگري و تفريحي بين بنادر درياي خزر راه اندازي شوند که ما نيز با پيش‌بيني اين اتفقاق، برنامه‌ از قبل تهيه شده خد را ارائه کرديم. همچنين طرف روسيه آمادگي خود را براي راه ‌اندازي اولين کشتي بزرگ گردشگري خود به نام «پتر کبير» در آب‌هاي درياي خزر اعلام کرد.

اسلامي در ادامه بيان داشت: همچنين براي افزايش ظرفيت حمل دريايي پيشنهاد تشکيل شرکت‌ مشترک کشتيراني ارائه کرديم و روسيه افزايش ظرفيت عبور کشتي از رودخانه ولگا که جزو درخواست‌هاي ديرينه ايران بوده است را به عنوان يکي از راهکارهاي و برنامه‌هاي جدي خوداعلام کرد.

وي با بيان اينکه «درياي خزر به خاطر عدم حضور و دخالت کشور خارجي، يک درياي نمونه است» اظهار داشت: ظرفيت جمعيتي و بنادر پيرامون درياي خزر، کمک مي کند که صنعت کشتيراني سهم بزرگي در توسعه و شکوفايي اقتصادي پنج کشور ايفا کند.به همين خاطر با نگاهي به عزم جدي کشورهاي حاشيه درياي خزر براي توسعه کشتيراني، توسعه بنادر اکتائو، ترکمن‌باشي ،‌باکو،‌امير آباد و کاسپين( انزلي) در ميابيم که هر پنج کشور بسيار قوي دنبال توسعه و تقويت حمل‌ونقل دريايي هستند.

از سرگيري و افزايش پروازهاي کشور‌هاي حوزه درياي خزر به مقصد ايران

وزير راه و شهرسازي همچنين مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل هوايي را مثبت ارزيابي کرد و گفت: مهم ترين نکته‌اي که در بخش حمل‌ونقل هوايي از سوي ايران در اين اجلاس مورد تاکيد قرار گرفت، برقراري و از سرگيري پروازهايي بود که طي چند سال گذشته متوقف يا کاهش يافته بود. در مقابل پيشنهاداتي مبني بر لغو ويزاي تجار براي سفر هوايي و ايجاد شبکه پروازي جديد ميان پنج کشور پيرامون درياي خزر در سطح  وزراي حمل‌ونقل پنج کشور مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت و انتظار مي‌رود در کميته‌ تخصصي حمل‌ونقل هوايي بين کشورها به سر انجام رسد.     

اسلامي با اشاره به درخواست برخي کشورهاي حوزه درياي خزر براي برقراري پرواز مستقيم و برنامه‌اي به ايران بيان داشت: سازمان هواپيمايي کشوري نسبت به درخواست تاجيکستان در اين مورد اقدام کرده است و پيگيري درخواست ترکمنستان و قزاقستان در دستور کار قرار دارد تا پروازها از سر گرفته شود.

ايران به دنبال ايجاد شبکه پروازي برنامه‌ريزي شده با همسايگان حوزه خزر است

وي تصريح کرد: ما به دنبال ايجاد شبکه پروازي برنامه‌ريزي شده، جدا از پروازهاي فصلي که آژانس‌هاي مسافرتي تقاضا مي کنند هستيم.

وزير راه و شهرسازي از برنامه‌هاي کلان اين وزارتخانه براي استفاده از تمام ظرفيت‌هاي حمل‌‌و‌نقلي کشور در جهت حمل‌‌ونقل ترکيبي و چند وجهي خبر داد و گفت: با دستيابي به تفاهمات و توافق‌هاي مهمي که در هر دو اجلاس ترکمن‌باشي  و سوچي منعقد شد، از طريق حمل‌ونقل ترکيبي ريلي-دريايي سهم ايران از صادرات و ترانزيت کالا در درياي خزر و کشورهاي پيرامون آن افزايش مي‌يابد.

 راه‌آهن رشت-استارا حلقه تکميل کننده کريدورهاي شمال-جنوب و خليج فارس-درياي سياه

اين عضو کابينه دولت دوازدهم در ادامه به اجلاس سه جانبه وزراي حمل‌ونقل ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان که در سوچي روسيه برگزار شد، پرداخت و در اين خصوص بيان داشت: محور اصلي اين اجلاس، کريدور‌هاي حمل‌ونقلي به ويژه کريدور‌هاي شمال-جنوب و خليج فارس-درياي سياه بود. از آنجايي که شاخه شرقي کريدور شمال-جنوب از ترکمنستان و شاخه غربي از آستارا عبور مي‌کند، بر همين اساس تکميل راه‌‌آهن رشت-آستارا در داخل ايران مورد انتظار طرف روس و آذري در اين اجلاس بود تا بتوانند از اين طريق به آب‌هاي خليج فارس و درياي عمان دسترسي پيدا کنند.

وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: البته احداث اين قطعه به طور جدي از سوي ايران در حال پيگيري ‌است و وزارت راه و شهرسازي نيز ضمن ارائه برنامه عملياتي خود کارگاه عمراني پروژه را تجهيز کرده‌ است.

برخورداري ايران، روسيه و آذربايجان از نظام حمل‌ونقل يکپارچه تا پايان 2020

اسلامي در ادامه با اشاره مذاکرات صورت گرفته در حوزه حمل‌‌ونقل جاده‌اي بيان داشت: با هدف دستيابي به وحدت رويه ميان سه کشور ايران، آذربايجان و روسيه، برقراري سيستم صدور بارنامه الکترونيک و عدم فک پلمپ بارهاي عبوري ميان سه کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنين پيش‌نويس يکسان‌سازي مابه‌التفاوت قيمت سوخت و نرخ عوارض عبوري در اين اجلاس مرور و مقرر شد، سند سه جانبه بعد از امضا معاونان حمل‌ونقل به امضا وزراي سه کشور برسد تا در پايان 2020 شاهد برخورداري سه کشوراز نظام حمل‌ونقل يکپارچه و هماهنگ باشيم.

 وي با اشاره به حجم30 ميليون تني جابه جايي بار بين خاور دور، هندوستان، روسيه و اروپا بيان کرد: ظرفيت جابه جايي بار در اين مسير  تا 100 ميليون تن قابل افزايش است. لذا در تلاش هستيم تا بتوانيم طي سال‌هاي آينده فرصت از دست رفته در سال‌هاي گذشته را جبران کرده و سهم ايران را در جريان جابه جايي بار بين شرق به غرب افزايش دهيم.

گفتني است، محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران براي شرکت و سخنراني در «نشست مشترک وزراي حمل‌و‌نقل پنج کشور ساحلي درياي خزر با هدف توسعه همکاري‌ها» بيستم مردادماه به ترکمنستان سفر کرد

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 1398/05/23  تاریخ خبر
افزایش حجم روابط تجاری ایران و ترکمنستان تا 3 میلیارد دلار امکان‌پذیر است
معاون امور بين‌الملل اتاق ايران در حاشيه نخستين نشست اقتصادي درياي خزر در ترکمنستان، با معاون اتاق بازرگاني اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد. محمدرضا کرباسي مسائلي نظير تسهيل صدور ويزا، برقرار پرواز مستقيم و تسهيل در حوزه حمل‌ونقل، ترانزيت و تهاتر کالا را ازجمله مواردي دانست که بايد براي توسعه روابط دوجانبه در نظر گرفته شود.معاون امور بين‌الملل اتاق ايران در ديدار با معاون اتاق بازرگاني ترکمنستان، با اشاره به برگزاري نمايشگاه فناوري‌هاي نوين در اين کشور، گفت: بخش خصوصي دو کشور علاقه‌مند به استفاده از فرصت‌هاي موجود براي توسعه روابط هستند و برگزاري اين نمايشگاه يک شروع بزرگ براي اين کار است.

محمدرضا کرباسي در اين ديدار که در حاشيه نخستين نشست اقتصادي درياي خزر در ترکمنستان برگزار شد گفت: خاصيت فعالان بخش خصوصي اين است که در همکاري با همتايان خود در ديگر کشورها، اشکالات يکديگر را به‌خوبي متوجه مي‌شوند و براي رفع اين اشکالات،عملگرايانه رفتار مي‌کنند. 

او با بيان اينکه فعالان بخش خصوصي همواره به دنبال طراحي مسيرهاي برد-برد براي همکاري‌هاي اقتصادي هستند، تصريح کرد: ايران و ترکمنستان همواره روابط گرم و صميمي داشته‌اند و در سال 2014 نيز روابط تجاري 2 ميليارد دلاري را تجربه کرده‌اند، اما از اين سال به بعد حجم تجارت دو کشور رو به کاهش گذاشته است. اين در حالي است که ظرفيت‌هاي اقتصادي خوبي ميان دو کشور وجود دارد.

کرباسي ادامه داد: امروز شاهديم که حجم روابط ايران و ترکمنستان به حدود 250 ميليون دلار رسيده که اصلاً شايسته دو کشور نيست. از اين‌ رو پيشنهاد مي‌کنم اتاق‌هاي بازرگاني دو کشور وارد صحنه شوند و با بهره‌برداري از فرصت‌هاي موجود، زمينه را براي بهبود روابط تجاري فراهم کنند.

معاون امور بين‌الملل اتاق ايران با اشاره به الزامات افزايش حجم تجارت دوجانبه ميان ايران و ترکمنستان، گفت: افزايش دوباره حجم مبادلات نيازمند بسترسازي است و يکي از اولويت‌ها اين است که اتاق‌ها پيگير تسهيل رفت‌وآمد تجار بخش خصوصي دو کشور باشند. ايران و برخي کشورهاي همسايه با تسهيل موضوع رواديد دستاوردهاي خوبي در حوزه تجارت داشته‌اند و اين همکاري با ترکمنستان نيز قابل تحقق است.

او با اشاره به اينکه فعلاً ايران با کشورهاي هم‌مرز ازجمله ترکيه 10 ميليارد دلار، با عراق بيش از 15 ميليارد دلار و با افغانستان 4 ميليارد دلار روابط تجاري دارد، اظهار کرد: ما با ترکمنستان نيز هم‌مرز هستيم و معتقديم با استفاده از ظرفيت‌هاي دو کشور مي‌توان دوره جديدي در روابط اقتصادي دوجانبه آغاز کرد و باور داريم که مي‌توان روابط تجاري را به 3 ميليارد دلار افزايش داد.

از ديگر مواردي که ازنظر معاون امور بين‌الملل اتاق ايران بايد در روابط با ترکمنستان مدنظر قرار گيرد، تسهيل تردد کاميون‌ها براي حمل بار ميان دو کشور و همچنين ترانزيت کالاست و اتاق‌هاي بازرگاني بايد براي متقاعد کردن دولت‌ها و حذف موانع اين حوزه تلاش کنند.

کرباسيان همچنين بحث تسهيل مراودات تجار دو کشور را از جمله مسائلي دانست که بايد مورد توجه قرار گيرد. او افزود: يکي از بهترين روش‌ها براي افزايش حجم تجارت دو کشور، ايجاد مکانيسم تهاتر کالاست که مي‌تواند به افزايش مبادلات اقتصادي منجر شود و درعين‌حال به تعادل تجاري ميان دو کشور نيز کمک مي‌کند.

او ادامه داد: موضوع سرمايه‌گذاري مشترک براي توليد کالاهاي موردنياز دو کشور و تأمين نيازهاي ايران و ترکمنستان از اين محل نيز از زمينه‌هاي مستعد براي همکاري دوجانبه است، ضمن اينکه سرمايه‌گذاري مشترک نشان از عزم و علاقه‌مندي 2 کشور براي توسعه همکاري‌ها دارد.

به گفته کرباسي، شرکت‌ها و تشکل‌هاي عضو اتاق ايران اين آمادگي را دارند که در سرمايه‌گذاري و توليد مشترک با همتايان ترکمنستاني همکاري کنند.

او همچنين با اشاره به سابقه پروازهاي مستقيم ميان ايران و ترکمنستان گفت: مي‌توانيم دوباره خطوط پرواز مستقيم را ايجاد کنيم تا تجار دو کشور بدون دغدغه نسبت به توسعه همکاري‌ها اقدام کنند.

تلاش ترکمنستان براي جلب شرکت‌هاي ايراني

در ادامه معاون اتاق بازرگاني ترکمنستان نيز مسئله ويزا را يکي از مسائل مهم ميان دو کشور عنوان کرد و گفت: در اين زمينه ما مي‌توانيم خواسته‌هاي تجار را با وزارت خارجه در ميان بگذاريم و پيگير تسهيل آن باشيم به‌گونه‌اي که تجار بتوانند براي شرکت در تمام فعاليت‌هايي که در ترکمنستان برگزار مي‌شود به‌راحتي ويزا بگيرند.

او با اشاره به اينکه تجار دو کشور کارهايي براي بهبود روابط انجام داده‌اند، افزود: ما هم بايد براي افزايش مناسبات تلاش کنيم و در کنار فعالان اقتصادي بمانيم تا افت تجارت دو کشور که با ظرفيت‌ها همخواني ندارد، به‌سرعت جبران شود.

معاون اتاق بازرگاني ترکمنستان با اشاره به برگزاري دو نمايشگاه فناوري‌هاي نوين و ترکمن صحراسي گفت: در سال‌هاي نه‌چندان دور 250 شرکت در نمايشگاه‌هاي ترکمنستان شرکت مي‌کردند اما در شرايط فعلي اين تعداد به 30 شرکت هم نمي‌رسد.

به گفته او به نظر مي‌رسد افول روابط تجاري ايران و ترکمنستان بيش از اينکه به مسائلي نظير ويزا ربط داشته باشد ناشي از نبود علاقه‌مندي شرکت‌هاي ايراني در حضور در ترکمنستان است.

او تأکيد کرد: ما مي‌توانيم براي حضور شرکت‌هاي ايراني در نمايشگاه‌ها تسهيلاتي در نظر بگيريم مشروط بر اينکه تعداد شرکت‌ها افزايش پيدا کند.

کرباسيان در پاسخ به معاون اتاق بازرگاني ترکمنستان در مورد کاهش علاقه شرکت‌هاي ايراني براي حضور در اين کشور گفت: اينکه حضور شرکت‌هاي ايراني در اين نمايشگاه‌ها کمرنگ شده، دلايلي دارد ازجمله اينکه گزارش شرکت‌کنندگان در نمايشگاه‌هاي قبلي حاکي از آن است که مجوزهاي لازم براي حضور آنها در ترکمنستان صادر نشده است.

او با تأکيد بر اينکه بايد بحث سرمايه‌گذاري مشترک در پروژه‌هاي مختلف را جدي بگيريم، افزود: با اين اقدامات يقيناً علاقه‌مندي شرکت‌هاي ايراني براي حضور در نمايشگاه‌هاي ترکمنستان نيز دوچندان خواهد شد.

منبع: پايگاه خبري اتاق ايران

 1398/05/22  تاریخ خبر
تاکید ایران و بلغارستان بر تقویت مناسبات تجاری و ترانزیت
معاون اول رييس جمهوري و نخست وزير بلغارستان در حاشيه مجمع اقتصادي خزر در ترکمنستان ديدار و بر تقويت مناسبات تجاري و ترانزيت تاکيد کردند.;«اسحاق جهانگيري» در اين ديدار که بعد از ظهر دوشنبه برگزار شد، بر اراده جدي تهران براي توسعه و تعميق همه جانبه مناسبات با صوفيه تاکيد کرد.
جهانگيري با اشاره به زمينه هاي متعدد همکاري ميان دو کشور خاطرنشان کرد: ايران آماده است همکاري هاي خود را با بلغارستان در زمينه هاي مختلف نظير توسعه ترانزيت ارتقاء دهد.
وي با اشاره به روابط سياسي خوب و سازنده ايران و بلغارستان، بر لزوم گسترش مناسبات تجاري و اقتصادي فيمابين متناسب با روابط سياسي دو کشور تاکيد کرد.
«بويکو بوريسف» نخست وزير بلغارستان نيز در اين ديدار از اراده جدي صوفيه براي توسعه همه جانبه مناسبات با تهران خبر داد و گفت: ايران و بلغارستان از ظرفيت هاي فراواني براي گسترش مناسبات تجاري برخوردارند و مي توانند سطح اين مناسبات ارتقاء دهند.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1398/05/22  تاریخ خبر
برطرف شدن محدودیت‌های تجاری با رسمی شدن مرز شوشمی
فرماندار پاوه با اشاره به مصوبه هيات دولت (16 مرداد 98) مبني بر مجاز شدن مرز شوشمي گفت: با قانوني و مجاز شدن اين مرز بسياري از محدوديت هاي صادراتي، وارداتي و تردد افراد برطرف مي شود و مي تواند رونق خاصي به اين منطقه ببخشد.

پرويز ايده‌پور افزود: مرز شوشمي 70 ساله است به صورت بازارچه موقت (غير رسمي) بين دو کشور ايران و عراق شناخته مي شد اما به لطف سال‌ها تلاش و پيگيري مسئولان، هفته گذشته در هيات دولت مرز رسمي يا مجاز براي صادرات و واردات معرفي شد.

ايده‌پور در ادامه امکان مسافرت از مرز شوشمي را يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي رسمي شدن آن براي مردم منطقه با توجه به نسبت‌ها آن‌ها دانست و بيان داشت: مجاز شدن اين مرز حاصل سفر رييس جمهوري به عراق و سفر وزير امور خارجه به اقليم کردستان است که بر سر آن توافق شد.

او استقرار اداره گذرنامه را يکي از الزامات ارتقا جايگاه مرز شوشمي براي تسهيل تردد افراد دانست و گفت: پس از ابلاغ اجرايي اين مصوبه به استان و ادارات مربوطه بسياري از محدوديت تجارت از بازارچه فعلي شوشمي برداشته مي شود و پيله‌وري، صادرات و واردات آن رونق بيش‌تري مي‌گيرد.

وي در پايان ابراز اميدواري کرد با رسمي شدن بازارچه شوشمي بسياري از زير ساخت‌ها و شرايط گمرکي آن نيز ايجاد شود. 

امسال بيش از 13 ميليون دلار از بازارچه شوشمي صادرات شده است

ناظر گمرکات استان و مديرکل گمرک کرمانشاه گفت: در چهار ماه سپري شده از سال جاري 13 ميليون و 617 هزار و 36 دلار کالا به وزن 86 هزار و 258 تن از گمرک بازارچه مرزي شوشمي شهرستان پاوه صادر شد.

خليل حيدري افزود: اين ميزان کالاي صادر شده در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از حيث ارزش 12 درصد و از لحاظ وزن 51 درصد کاهش داشته است.

مرز شوشمي در بخش مرزي نوسود از توابع شهرستان پاوه واقع شده است. اين بخش با بيش از 10هزار نفر جمعيت داراي دو بازارچه مرزي است.

استان کرمانشاه 371 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و اکنون پنج مرز و بازارچه رسمي در اين استان فعال است.

منبع:خبرگزاري ايرنا

 1398/05/22  تاریخ خبر
افزایش ۳۷ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار
مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: در 4 ماهه نخست سال 98، آمار کل تخليه و بارگيري کالاهاي نفتي و غيرنفتي در بندر چابهار در مجموع 37 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

 بهروز آقايي مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان با اشاره به عمق 16 و نيم متري اسکله هاي بندر شهيد بهشتي چابهار و بهره گيري از تجهيزات مدرن تخليه و بارگيري اظهار کرد: اين بندر قابليت پذيرش کشتي‌هاي سايز بزرگ و انواع کالا را دارا است. تردد کشتي هاي لاينر بصورت منظم بين بنادر کشور هندوستان و بندر چابهار و همچنين ترانزيت اين کالاها به کشور افغانستان موجب رونق بيش از پيش محور شرق کشور و استان سيستان و بلوچستان شده است.

مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان با بيان اينکه در 4 ماهه نخست امسال آمار کل تخليه و بارگيري کالاهاي نفتي و غيرنفتي در مجموع 37 درصد بيشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است اظهار کرد: طي اين مدت بندر چابهار روند رو به رشدي را نسبت به دوره قبل سپري کرده است.

آقايي با اشاره به رشد 2 برابري صادرات غيرنفتي از بندر چابهار در 4 ماهه نخست سال جاري، گفت: خوشبختانه در صادرات کالاهاي غيرنفتي تا پايان تيرماه 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزايش 100 درصدي بوده ايم.

وي ادامه داد: همچنين بندر چابهار در عمليات تخليه و بارگيري به صورت کاپوتاژ نيز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 100 درصد افزايش بهره مند شده است.

مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان در خصوص تخليه و بارگيري مواد نفتي عنوان کرد: در عمليات تخليه مواد نفتي که به صورت کاپوتاژ صورت مي گيرد نيز رشد بيش از 101 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بوده ايم.
بر اساس گزارش اداره کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان؛ پهلوگيري شناورهاي با ظرفيت بيش از هزار تن تا پايان تير ماه سال جاري بيش از 28 درصد افزايش داشته است.

آقايي خاطرنشان کرد: برآيندها حکايت از آينده اي روشن و پربار در بندر چابهار است که اميدواريم با استفاده از تمامي ظرفيت هاي بزرگترين بندر اقيانوسي کشور شاهد رونق و‌ توسعه فزاينده اقتصاد دريامحور کشور باشيم.منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 1398/05/22  تاریخ خبر
برگزاری نشست با حضور کاردار سفارت ایران در کنسولگری اربیل ( عراق)
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، نشستي با حضور کاردار سفارت ايران در کنسولگري اربيل (عراق) و شرکتهاي حمل و نقل فعال در مسير کردستان عراق در خصوص مسائل و مشکلات رانندگان و شرکتهاي حمل ونقل در اقليم کردستان عراق در انجمن برگزار شد.
در اين جلسه حاضران در رابطه با مسائل و مشکلات شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايراني و رانندگان فعال در اقليم کردستان، مسائل گمرکات، مشکلات با صاحبان کالاي عراقي و وضعيت جاده ها مطالبي را عنوان کردند و بررسي هايي صورت گرفت.