اخبار انجمن
 1397/10/26  تاریخ خبر
اطلاعیه
به آگاهي آن دسته از فارغ التحصيلان دوره ي هشتم و نهم مديريت  بارفرابري فياتا مي رساند که ديپلم هاي آنان از سوي سازمان فياتا به انجمن واصل گرديده است. لذا ضروري است با در دست داشتن کارت ملي در ساعات اداري به واحد آموزش انجمن مراجعه فرمايند.
 1397/10/17  تاریخ خبر
مراحل الحاق به کنوانسیون‌ها خیلی کند است
رئيس هيئت‌مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران ضمن تشريح دلايل تضغيف ترانزيت در ايران از کندي در الحاق به کنوانسيون‌ها گلايه کرد.

يونس جاويد عنوان کرد: فقدان ديدگاه سيستمي عامل بروکراسي شده است و باعث شده که ترانزيت به عنوان بخشي از صنعت و تجارت بومي سازي نشود.

جاويد دراين‌باره توضيح داد: حمل‌ونقل بين‌المللي در چهار راه چندين رشته تجاري بين‌المللي قرار گرفته است که با کنوانسيون‌ها، بيمه، قانون تجارت، قوانين داخلي، عرف‌هاي بين‌المللي و با خيلي از مسائل بين‌الملل ارتباط مستقيم پيدا مي‌کند و متأسفانه عدم توجه به يک بخش از اين موضوعات باعث مي‌شود که بخش بزرگي از نظام حمل‌ونقل بين‌المللي تحت‌الشعاع قرار بگيرد.

او مي‌گويد: مسائلي مثل اينکوترمز، تجارت خارجي، محاکم اختصاصي يا فقدان محاکم اختصاصي رسيدگي به اين موضوعات دست‌به‌دست هم مي‌دهد و شوربختانه آن‌چنان‌که شايسته کشور ماست در اين حوزه ما را رهنمون نمي‌کند. به‌طورکلي حمل‌ونقل بين‌المللي هشت‌سال جنگ تحميلي را تحمل کرده، در دوران تحريم پيشتاز تحريم‌ها بوده، اما همواره اين صنعت در کشور مورد غفلت بوده و با اقبال عمومي به‌ويژه در حوزه قانون‌گذاري مواجه نشده است.

جاويد ادامه داد: ازجمله موضوعات ديگر بحث کنوانسيون‌هاي حمل‌ونقل است. مراحل الحاق به کنوانسيون‌ها خيلي کند است به‌عنوان‌مثال کاميون‌هاي ما از اروپا نمي‌توانند کالاي خطرناک حمل کنند چون در آن‌جا يک کنوانسيوني است تحت عنوان کنوانسيون حمل کالاي خطرناک جاده‌اي (اي‌دي‌آر)، الزام به الحاق به اين کنوانسيون در برنامه سوم توسعه صراحتاً آمده بود.

وي گفت: بر اين اساس، وزارت راه و ترابري وقت مکلف است که مراتب الحاق به کنوانسيون اي‌دي‌آر را طي طريق و آن را به مجلس ارسال کند. تاجايي که من اطلاع دارم پس‌از اين همه‌سال اين لايحه اخيراً به مجلس ارجاع شده است.

او گفت: عدم الحاق به اي‌دي‌آر دو اثر منفي دارد؛ اول اينکه کاميون‌هاي ما نمي‌توانند کالاي خطرناک را حمل کنند در نتيجه کاميون‌هاي غير ايراني حمل مي‌کنند و دوم اين‌که موجب مي‌شود صاحبان کالاي ايراني براي اينکه کالا را با کاميون ايراني حمل کنند اظهار خلاف مي‌کنند، يعني کالاي خطرناک را کالاي غير خطرناک معرفي مي‌کنند که اين خود خطرات بسياري دارد.

 1397/10/17  تاریخ خبر
قوانین مربوط به ترانزیت باید بازنگری شود
محمد جواد عطرچيان، دبير انجمن شرکت هاي حمل ونقل بين المللي ايران  در گفت و گو با عصر اقتصاد  درباره موانع حوزه ترانزيت گفت: به دليل تعدد قوانين و مقررات، زمان و هزينه ترانزيت در ايران افزايش مي يابد که شامل تمام مشاغل مرتبط با حمل و نقل جاده اي و دريايي ، ريلي مي شود.

دبير انجمن شرکت هاي حمل ونقل بين المللي ايران با اشاره به برگزاري همايش ها و سمينارهاي متعدد درباره اين موضوع افزود : مشکل با برگزاري اين مراسم ها حل نمي شود و با بازنگري در قوانين و مقررات گمرکي و کاهش هزينه هاي ترانزيت، زمينه توسعه و رشد فراهم شود .

وي ادامه داد: ايران داراي موقعيت جغرافيايي ممتاز است چرا که در مسير کريدورهاي مهم ترانزيتي دنيا قرار گرفته است ولي با وجود همه زير ساخت ها و ناوگان حمل و نقل دريايي و ريلي و جاده اي ، به طور متوسط در حال حاضر حدود 20 ميليون تن کالا به غير از سوخت از ايران امکان جابجايي دارد و اين موقعيت ممتاز ايران هنوز به قدر کافي مورد استفاده قرار نگرفته است.

عطرچيان  تاکيد کرد: علت هم از نوع نرم افزاري و داخلي است نه سخت افزاري براي مثال، قوانين و مقررات متععد و صدور بخشنامه هاي خلق الساعه ، وجود تعرفه هاي دو رقمي و سه رقمي و مشکل قاچاق کالا از جمله عوامل ايجاد چنين مشکلاتي است.

دبير انجمن شرکت هاي حمل ونقل بين المللي ايران افزود: بايد براي توسعه ترانزيت در کشور مقررات زدايي و قوانين زدايي کرده و سرمايه ها را در حوزه مديريت خرج شود تا با کمترين تشريفات گمرکي و بندري و اداري، کالا را از کشور خودمون عبور دهيم.

عطرچيان خاطر نشان کرد: شبکه حمل و نقل راه آهن و جاده اي و بندري ظرفيت هاي بالايي دارد که از اين پتانسيل ها به ميزاني که مستحق ترانزيت است، استفاده نمي شود.

وي اشاره کرد: ميزان ترانزيت کالا از کشور در سال، حدود 9 ميليون تن است که حدود 50 درصد از اين ميزان  متعلق به حمل سوخت است که بايد تجديد نظر صورت گيرد.

دبير انجمن شرکت هاي حمل ونقل بين المللي ايران  ادامه داد: در چند ماه اخير ، مشکلات مربوط به نقل و انتقال و کرايه حمل و هزينه هاي حمل و ... باعث شده که قادر به فعاليت مطلوب در اين حوزه نباشيم.

رئيس سابق سازمان راهداري ايران معتقد است : بايد سازمان ها در حوزه ارزي و مالي تسهيلاتي را ايجاد کنند تا ميزان ترانزيت کالا از کشور افزايش پيدا کند.

منبع: روزنامه عصر اقتصاد

 

 1397/10/12  تاریخ خبر
نشست بررسی مشکلات حوزه ترانزیت و امورات شرکتها با حضور مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، نشستي در خصوص بررسي مسائل و مشکلات قاچاق کالا و مهمترين  مشکلاتي که شرکتهاي حمل ونقل بين المللي با آنمواجه هستند در سالن اجتماعات انجمن برگزار گرديد.


در اين نشست رضا نفيسي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي به همراه معاونانشان مهندس جميلي و مهندس حسيني، رئيس هيئت مديره و دبير انجمن ، چند تن از اعضاي هيئت مديره و رئيس ومعاونان بخش امور گمرکي و ترانزيت انجمن حضور داشتند.

در ابتداي جلسه يونس جاويد رييس هيئت مديره انجمن ضمن خير مقدم به مدعوين به بيان مشکلات شرکتهاي حمل و نقل بين المللي در خصوص قاچاق کالا و اداره امور شرکتها درحوزه هاي مختلف پرداخت. وي عنوان کرد: در حالا حاضر پرونده هايي ميلياردري در خصوص قاچاق کالا وجود دارد که قابليت ارجاع به ديوان عدالت اداري را ندارند چرا که نهاديا افرادي که در اين خصوص مقصر هستند از مجازات تبرئه شده و در نهايت مقصر اصلي به ناحق  شرکت هاي حمل و نقل بين المللي شناخته مي شوند که بايد جريمه هاي سنگيني را پرداخت کنند.

 يکي ديگر ازمشکلاتي که حمل و نقل بين المللي ما با آن مواجه ست مسئله مربوط به اسناد کالا است که ازمتصديان حمل مطالبه ميکنند در حالي که اين اسناد مانند ثبت سفارش به حمل کننده ارتباطي پيدا نمي کند و بعضي از گمرکات به صورت سليقه اي و يا تاکيد به دريافت اصل بارنامه از راننده رادارند در حالي که اين سند رابطه بين صاحب کالا و متصدي حمل است.
 از ديگر مسائل حائز اهميت بحث کارنه تير ونهايتاً آيين نامه تاسيس شرکتهاي حمل و نقل بين المللي است که خوشبختانه با انتصاب مهندس آدم نژاد به عنوان معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازي قطعا کمک بزرگي درجهت پيشبرد و حل معضلات  اين امور خواهند بود.
يونس جاويد در ادامه اظهار داشت: رفتارهاي چندگانه مديران سازمان در مرزهاي مختلف در خصوص ورود و خروج کاميونها در مرزها و اسناد همراه آنها  باعث ايجاد مشکلاتي در حمل ونقل بين المللي ميگردند.
نفيسي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان ضمن ابراز خرسندي از برگزاري چنين جلسه اي در انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران بيان کرد: ما به دنبال شناسايي مسائل و مشکلات حوزه حمل ونقل بين المللي هستيم تا بتوانيم با تعامل و همفکري يکديگر مسائل ومشکلات را استخراج کرده و جهت بررسي به وزير راه و شهرسازي ارائه دهيم.
در ادامه جلسه حسيني معاون دفتر ترانزيت عنوان کرد : بحث مربوط به قاچاق کالاموضوعي است که براي وزير راه و شهرسازي هم از اهميت بالايي برخوردار است. پيشنهاد ميکنم در رابطه با اين موضوع يک کميته بررسي تشکيل شود تا به بخش دولتي هم در اين زمينه کمکي شود.
ما بايد به دنبال اين باشيم که چگونه مي توانيم در برابر مشکلات ترانزيتي از خود محافظت کنيم و چه اقداماتي ميتوان انجام داد.
نفيسي در خصوص آيين نامه تاسيس شرکتهاي حمل ونقل بين المللي اظهار داشت: آيين نامه ي فعلي داراي نقاط ضعفي است که بايد برطرف شود. ما بايد عوامل موثر در تاسيس يک شرکت حمل ونقل بين المللي را بررسي و در آيين نامه لحاظ کنيم ، صرفا شخصي تنها باشرکت در آزمون تاسيس شرکت حمل ونقل سازمان راهداري و کسب نمره قبولي صلاحيت لازم براي اين امر را نخواهد داشت و بايد يکسري اصول و قوانين در نظر گرفته شود. باهمکاري انجمن و سازمان راهداري اصلاحات آيين نامه را انجام خواهيم داد تا نقاظ ضعف آيين نامه برطرف شود .
وي به تدوام برگزاري جلسات انجمن با سازمان راهداري ، بيان مشکلات حوزه حمل و نقل بين المللي و همفکري در جهت رفع مشکلات تاکيد نمود.
 جلسه با بررسي موارد مطروحه و اظهارنظرهاي طرفين برگزار گرديد و مقرر شد که به صورت دائمي و ماهيانه اين جلسات تداوم يابد.

 1397/10/09  تاریخ خبر
شفاف سازی قوانین لازمه رونق ترانزیت است

دبير انجمن شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران گفت: براي رونق ترانزيت از مسير ايران بايد قوانين و مقررات دست و پاگير را حذف کرد .
محمد جواد عطرچيان با بيان اينکه با وجود قوانين و مقررات متعدد ودست و پا گير در بخش ترانزيت نمي توان زيرساخت هايي مانند بندر چابهار يا بندرشهيد رجايي را به حداکثر بازدهي رساند، تصريح کرد: در اولويت اول براي رونق ترانزيتاز کشور مي بايست اين مقررات حذف و تعديل شوند .

وي با اشاره به اينکه از سال 1374 تا کنون مشکل عدم رونق ترانزيت در کشور در بخش زيرساخت ها يا پسکرانه هاي بندري، ريلي، دريايي و جاده اي نبوده است، خاطر نشان کرد: قوانين ومقررات متعدد که نتيجه دخيل شدن چندين ارگان مختلف در بخش ترانزيت است پيچيدگيهايي زيادي را در اين بخش ايجاد کرده است .

به گفته رئيس سابق سازمان راهداري کشور از گمرک گرفته تا وزارت خانه هاي صمت و راه و شهرسازي وحتي فرمانداري هاي مرزي به صورت جزيره اي در ترانزيت دخالت مي کنند .

عطرچيان در اين باره افزود: ترانزيت در حالي چندين ذيمدخل دارد که متولي واحد و مشخص ندارد .

وي همين مسئله را يکي از دلايل عدم بهره گيري مناسب از موقعيت جغرافيايي و سرزميني کشور براي ترانزيت دانسته، اظهار داشت: بندر چابهار در جنوب و بندر اميرآباد در شمال کشورظرفيت هاي بسيار مناسبي براي توسعه ترانزيت ايجاد کرده اند اما به دليل فقدان مقررات شفاف، ساده و همه فهم که دست اندرکاران ترانزيت را به درستي راهنمايي وهدايت کند اين ظرفيت ها معطل مانده اند .

معاون سابق وزير راه و شهرسازي اعمال تعرفه هاي دو و سه رقمي را يکي ديگر از موانع جدي در پيشروي ترانزيت از ايران اعلام کرد و در اين باره گفت: در هيچ کجاي دنيا چنين تعرفه هايي بر ترانزيت وضع نشده که همين امر به گراني ترانزيت از مسير ايران منجر شدهاست .

عطرچيان درادامه به رکود فعاليت کاميون داران طي ماه هاي اخير اشاره اي داشت و افزود: اگرترانزيت به شکل عادي و بر اساس قوانين، مقررات و کنوانسيون هاي بين المللي انجام مي شد اين حوزه رونق داشت و ايجاد اشتغال مي کرد .

  دبير انجمن شرکت هاي حمل ونقل بين المللي ايران با تاکيد دوباره بر کافي بودن زيرساخت هاي فعلي براي توسعه ترانزيت از ايران خاطر نشان کرد: بخش دريايي-بندري، ريلي و جاده اي کشور توان ترانزيت 20 ميليون تن کالا در سال را داراست در حالي که سال گذشته تنها هشت ميليون تن ترانزيت از طريق کشور انجام شده که چهار ميليون تن آن نيز ترانزيت سوخت بوده است .

وي در پايان اظهارات خود ارزان سازي هزينه هاي تعرفه اي و کاهش هزينه زمان با ابزار قوانين شفاف و مديريت قوي و واحد را لازمه توسعه ترانزيت از کشور اعلام کرد و اظهار داشت : کالا منتظر بهبود شرايط ما باقي نمي ماند و راه خود را به بازار پيدا مي کند، بر اين اساس اگر زودتر اقدام نکنيم کشورهاي همسايه مسيرهاي تازه اي براي حمل کالاي ترانزيتي خود مي يابند و زيرساخت هايي مانند بندر چابهار بلااستفاده مي شوند .

منبع: مانا

 1397/10/05  تاریخ خبر
تقاضای بخش خصوصی برای حذف خود تحریمی در حمل و نقل جاده ای
 1397/09/25  تاریخ خبر
بازدید وزیر راه و شهرسازی از غرفه انجمن در سومین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران ، صبح امروز همزمان با افتتاحيه سومين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل وصنايع وابسته وزير راه و شهرسازي به همراه تعدادي از معاونين آن وزارتخانه از غرفه انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران بازديد کردند.
در اين بازديد وزير راه و شهرسازي ضمن پرسش در خصوص سوابق و فعاليت هاي انجمن ،خواستار ارائه توضيحاتي در اين خصوص گرديد.
محمد جواد عطرچيان دبير انجمن ضمن خوش آمدگويي به ايشان در خصوص سوابق، تعداد شرکتهاي عضو و ساير فعاليت ها ي انجمن توضيحاتي را ارائه دادند.
همچنين مهندس محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي در خصوص تعداد ناوگان تحت پوشش شرکتهاي حمل ونقل بين المللي و ساير موضوعات سوالاتي را مطرح نمودند که در هر مورد توضيحات مبسوطي توسط دبير انجمن به ايشان وهيئت همراه ارائه گرديد .

 1397/09/20  تاریخ خبر
حضور انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در سومین نمایشگاه حمل‌ونقل

دبير انجمن شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران از حضور اين انجمن همراه تعدادي از شرکت‌هاي عضو در سومين نمايشگاه حمل‌ونقل و صنايع وابسته خبر داد و گفت: يکي از جذابيت‌هاي اين دوره از نمايشگاه حضوراستارتاپ‌ها براي ارائه خدمات خود به بخش خصوصي و دولتي است .

محمدجواد عطرچيان در گفتگو با خبرنگارپايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، با اشاره به برگزاري سومين نمايشگاه بين‌المللي حمل‌ونقل و صنايع وابسته و نقش بخش خصوصي در نمايشگاه امسال اظهار داشت: انجمن شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي همراه تعدادي از شرکت‌هاي فعال در اين حوزه در سومين نمايشگاه حمل‌ونقل و صنايع وابسته شرکت مي‌کند.

وي افزود: يکي از جذابيت‌هاي اين دوره نمايشگاه بين‌المللي حمل‌ونقل و صنايع وابسته حضور شرکت‌هاي استارتاپ است که البته مي‌توانند بازاري براي فروش محصولات و خدمات خود به بخش خصوصي و دولتي ارائه کنند.

دبير انجمن شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران با بيان اينکه «‌بايد فکري به حال هدف‌گذاري نمايشگاه حمل‌ونقل شود» تأکيدکرد: نمايشگاه حمل‌ونقل چه با هزينه دولت و چه بخش خصوصي برگزار شود، بايد خروجي آن مشخص گردد که آيا برگزاري نمايشگاه منجر به بهبود تجارت، ‌قرارداد تجاري و کسب‌وکاربين بخش خصوصي با يکديگر مي‌شود يا خير؟

عطرچيان تصريح کرد: اميدواريم سمت‌وسوي نمايشگاه حمل‌ونقل در ايران به سمت تجاري شدن حرکت کند، نه اينکه محلي براي ارائه دستاوردهاي دستگاه‌هاي دولتي در حد آمار و ارقام يا ارائه محصولات از سوي برخي شرکت‌هاي توليدکننده براي فروش باشد.

دبير انجمن شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران يادآور شد: در حال حاضر رمقي براي بخش خصوصي باقي نمانده است و شرکت‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي و ريلي با مشکلات جدي روبرو هستند.

سومين نمايشگاه حمل‌ونقل و صنايع وابسته با حمايت وزارت راه و شهرسازي و فدراسيون جهاني راه، همکاري وزارتخانه‌ها،سازمان‌ها، انجمن‌ها و اتحاديه‌هاي مرتبط به مناسبت هفته حمل‌و‌نقل از تاريخ 25 الي 27 آذر ماه سال جاري در محل شبستان اصلي مصلاي امام خميني (ره) تهران برگزار مي‌شود.

علاقه‌مندان نيز جهت کسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با دبيرخانه اجرايي نمايشگاه به شماره 9- 22893008 تماس حاصل کرده و يا به سايت اينترنتي نمايشگاه به آدرس   www.irantransexpo.com   مراجعه کنند.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي


 1397/09/13  تاریخ خبر
خود تحریمی ها، دست اندازی برای حمل و نقل برون مرزی
دبير انجمن صنفي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران، مي گويد: پيش از آنکه تحريم‌هاي خارجي بر روي حمل و نقل برون مرزي کشور تاثير بگذارد،‌ تحريم هاي داخلي براي اين بخش مشکل ساز شده است.

«محمدجواد عطرچيان» عنوان کرد: در سالهاي اعمال تحريم عليه ايران، ما به تجربه هاي ارزشمندي دست پيدا کرده ايم که اگرخود تحريمي ها کاهش پيدا کند، مي توانيم از اين تجربه ها در بخش هاي مختلف اقتصادي از جمله حمل و نقل برون مرزي استفاده کنيم.

وي درباره ميزان تاثيرگذاري تحريم‌ها بر روي حمل‌ونقل برون‌مرزي، گفت: تحريم‌هاي خارجي تاثير بسزايي بر روي صنعت حمل و نقل کشور داشته است، اما تحريم هاي داخلي نيز مشکلات زيادي را در بخش حمل و نقل بين المللي بوجود آورده است .

دبير انجمن صنفي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران با بيان اينکه شرکت هاي حمل و نقل به کار در شرايط تحريم آشناهستند، اضافه کرد: سالهاست کشور با تحريم‌هاي مختلف دست و پنجه نرم مي‌کند و شرکت‌هاي حمل و نقل تجربه آن را دارند که در شرايط تحريم چگونه به کار خود ادامه دهند.

عطرچيان تصريح کرد: با اينوجود، افزايش قيمت ارز و ابلاغ بخشنامه ها و دستورالعمل هاي غيرکارشناسي، منجر به‌‌‌‌‌‌‌‌معطلي کاميون‌ها در مبادي ورودي کشور شده است.

دبير انجمن صنفي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران با بيان اينکه معطلي کاميون ها آسيب زيادي به بخش حمل و نقل کشوروارد مي کند، افزود: در شرايطي که انتقال کالا از کشورهاي اروپايي تا مرز بازرگان يک هفته زمان مي برد، توقف کاميون در گمرکات ورودي کشور 2 هفته طول مي‌کشد.

** خطر جايگزيني ناوگان حمل و نقل خارجي

عطرچيان يکي ديگر از معضلات حمل ونقل را قيمت بالاي سوخت عنوان کرد و گفت: قيمت عرضه سوخت به کاميون‌هاي ايراني دقيقا برابر با قيمت سوخت به کاميون‌هاي خارجي محاسبه مي‌شود و دراين زمينه نيز هيچ‌گونه حمايتي از صادرکننده و حمل کننده ايراني نمي شود.

وي اظهار داشت: به اين ترتيب، ‌عملا ناوگان کشورهاي خارجي جايگزين ناوگان ايراني خواهد شد.

دبير انجمن صنفي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران ادامه داد: کاميون‌هايي که داراي باک 800 ليتري هستند نمي توانندبه قدر کفايت با قيمت جايگاه – هر ليتر 600 تومان - سوخت مورد نياز خود را تامين کنند؛ درصورتي که در کشور‌هاي خارجي، يارانه‌هايي را نيز براي حمل و نقل بين المللي در ‌نظرمي‌گيرند.

عطرچيان در رابطه با سايرمشکلات حمل ونقل کشور نيز گفت: از مشکلاتي ديگر که در اين صنعت وجود دارد مي توان به ماليات بر ارزش افزوده، مشکلات بيمه تامين اجتماعي، مشکلات بانکي، مبادلات کرايه حمل و خدمات حمل و نقل ارزي و اخذ کرايه اشاره کرد .

منبع: پايگاه خبري بازرگانان ايران

 1397/09/07  تاریخ خبر
توقف کامیونها در مرز بازرگان به دلیل مطالبه غیر قانونی ثبت سفارش در مرز

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي  حمل ونقل بين المللي ايران يونس جاويد  رئيس انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران در خصوص مطالبه ثبت سفارش کالا در مبادي ورودي توسط گمرکات اجرايي و درخواست اجراي کنوانسيون تير توسط مقامات گمرکي مطالبي را اظهار داشت .
يونس جاويد بيان کرد: مسئولين  گمرک بازرگان تاکنون به موجب بخشنامه هاي صادره اقدام به مطالبه ثبت سفارش کالاهاي وارداتي براي مناطق آزاد تجاري و مناطق ويژه اقتصادي را کرده اند که از تاريخ30 آبان سال جاري براساس دستور العمل داخلي صادره گمرک بازرگان اقدام به مطالبه ثبت سفارش کليه کالاهاي وارداتي به مقاصد داخلي ايران اعم از مناطق ويژه اقتصادي وآزاد تجاري و گمرک را نموده که منجر به توقف کاميونها در مرز شده است.

وي اظهار داشت: اصولاً کالاهايي که تحت شرايط اعتبار اسنادي خريداري مي شوند قبلا ثبت سفارش آنان در سازمان صمت انجام شده و بعدا اقدام به گشايش اعتبار اسنادي در بانکهاي کشور ميگردند. لذا مطالبه ثبت سفارش براي کالاهاي خريداري شده تحت شرايط اعتبار اسنادي در مرز ورودي ضرورتي نداشته و مسبوق به سابقه در هيچ کشوري نيست.بعضي از اقلام همچون موارد استثناء شده  در ماده 5 آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات  و واردات (بند 5 ماده 5) نيازي به ثبت سفارش ندارند.
کالاهايي که درچارچوب قانون به عنوان ورودموقت جهت پردازش وارد کشور شده است و بعدا تحت عنوان صادرات خارج ميگردد نيازي به ثبت سفارش ندارد.
کالاهاي وارده تحت عنوان ورود موقت که جهت عرضه در نمايشگاههاي بين المللي واردکشور ميگردد و مجددا به کشور مبدا مرجوع ميگردند.
در ادامه رئيس انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران  عنوان کرد: مشکلات مطرح شده بالا  ضمن ايجاد حق توقف و افزايش قيمتهاي تمام شده کالا،   موجب تاخير حمل کالا و افزايش نارضايتي صاحبان کالا شده و مشکلات مرز بازرگان را دامن زده  است. لذا با توجه به تحريم هاي اعمال شده وشرايط اقتصادي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي در تامين کالا براي رانندگان شاغل در خطوط بين المللي همواره با مشکل مواجه مي باشند ، انتظار دارد مسئولين محترم اجرايي کشور چنانچه تسهيلاتي براي فضاي کسب و کار ايجاد نمي کنند حداقل ازصدور دستورالعمل داخلي سليقه اي و دست و پا گير و آني خودداري کرده و عرصه را براي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي و صاحبان کالا تنگ نکنند، اگر ارائه ثبت سفارش کالا در مبادي ورودي به تشخيص دولت الزامي مي باشد مراتب بايد به طريق مقتضي به اتاق بازرگاني منعکس و درخواست گردد و موضوع را به اطلاع صاحبان صنايع و تجاررسانده و پس از تعيين مهلت مناسب نسبت به اجراي دستور العمل اقدام نمايند.

در نهايت تقاضا داريم با توجه به مشکلات و ايجاد نارضايتي در بخش حمل و نقل بين المللي کشور ، دولت عاجلاً بايد نسبت به برداشتن محدوديت سليقه اي درخواست ثبت سفارش در مرز بازرگان اقدام نمايد.

 1397/08/29  تاریخ خبر
جلسه هم اندیشی اساتید مرکز آموزش فیاتا برگزار شد

جلسه هم انديشي با اساتيد دوره مديريت بارفرابري فياتا  به رياست يونس جاويد و با حضور محمد صادق خانلو رئيس مرکز آموزش ، افسانه فخري نايب رئيس ، محمدجواد عطرچيان دبير ، حسين زماني خزانه دار و اساتيد مرکز آموزش در سالن اجتماعات انجمن برگزار گرديد.
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران در ابتداي جلسه يونس جاويد ضمن گراميداشت ياد و خاطره مرحوم استاد خجندي بنيانگذار دوره هاي فياتا در ايران و خير مقدم به اساتيد اظهار داشت: با توجه به شروع دوره دهم مديريت بارفرابري فياتا، مرکز آموزش انجمن نيازمند تغييراتي از جمله به روز رساني جزوات آموزشي، تجديد نظر وتعديل در ساعات تدريس هر درس توسط اساتيد و منطبق نمودن با دوره استاندارد فياتا ،آيين نامه اداره کلاسها و ثبت نام از متقاضيان است.
در اين نشست هر کدام از اساتيد نسبت به بيان ديدگاههاي خود در خصوص نحوه اداره کلاسها و ارائه مطالب درس خود پرداختند. همچنين مقرر گرديد هريک از اساتيد پيشنهادات خود را به صورت مکتوب به مرکز آموزش ارائه دهند تا در جلسات آتي شوراي مرکز آموزش مطرح و تصميم نهايي اتخاذ گردد.
 در پايان جلسه محمد صادق خانلو رييس مرکزآموزش، يونس جاويد رئيس هيئت مديره و حسين زماني خزانه دار انجمن به پاس قدرداني وسپاسگزاري از اساتيد با اهداي لوح تقدير از آنان تجليل به عمل آوردند.

 1397/08/28  تاریخ خبر
میزگرد "چالش‌های پیش‌روی واقعی‌سازی قیمت سوخت" با حضور کارشناسان برگزار شد

موضوع واقعي‌شدن قيمت سوخت و ارتباط آن با کاهش قاچاق و افزايش ايمني هنوز در بين کارشناسان و مسئولان حمل‌ونقلي محل اختلاف است و موافقان و مخالفان خود را دارد. بعد از آزادسازي قيمت ارز و جهش ناگهاني قيمت‌ها خيلي از کارشناسان اقتصادي عنوان کردند که زمان واقعي‌شدن قيمت سوخت هم رسيده است. در مقابل عده‌اي افزايش قيمت سوخت را نه‌تنها در افزايش ايمني حمل‌ونقل جاده‌اي تأثيرگذار نمي‌دانند بلکه معتقد هستند اين شوک بحران‌هاي اجتماعي و حتي سياسي براي دولت خواهد داشت.

محمد عطرچيان، دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي، جواد هدايتي سرپرست دفتر مطالعات راهبردي و اقتصاد حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، بهروزغروي، مديرعامل جمعيت طرفداران ايمني راه‌ها و محمدقاسم پورتقي مديرعامل مهندسين مشاور فراديد در ميزگردي در هفته‌نامه «حمل‌ونقل» به اين سؤال پاسخ دادند که آيا وضعيت حمل‌ونقل با واقعي‌شدن قيمت سوخت بهبود مي‌يابد يا خير.

 

 آقاي هدايتي در نقشه راه ايمني برافزايش قيمت سوخت به‌عنوان راهکاري براي کاهش تصادفات اشاره شد که مخالفان و موافقان خود را داشت، به‌عنوان نماينده سازمان راهداري در اين ميزگرد بفرماييد که چه ارتباطي بين افزايش قيمت سوخت و کاهش تلفات رانندگي وجود دارد؟
يکي از ابزارهايي که در تغيير و بهبود رفتار مردم در بخش حمل‌ونقل تأثيرگذار است مکانيزم مداخلات از نوع قيمت‌گذاري است. بحث‌هايي از جنس پولي و پرداختي در برنامه‌ريزي حمل‌ونقل با هدف بهبود ايمني وجود دارد. اگر در دنيا هم بررسي کنيد قيمت‌گذاري سوخت چه به شکل مستقيم و چه غيرمستقيم يعني دريافت عوارض بر موضوع ايمني تأثيرگذار است.

مطالعات انجام‌شده ثابت کرده است که اين موضوع در بحث ايمني تأثيرگذار است يعني گراني سوخت باعث مي‌شود مردم کمتر از ماشين شخصي استفاده کنند. مثلاً در استراليا مطالعه‌اي روي اين موضوع داشتند که نشان مي‌دهد با افزايش حدود 10 درصدي سوخت، 3 تا 4 درصد کاهش تصادفات را مي‌توان پيش‌بيني کرد. اما وقتي به ايران مي‌رسيم داستان مقداري متفاوت است. اينکه چه شد نقشه راه ايمني به سمت افزايش قيمت سوخت رفت؟ قرار بود توسعه حمل‌ونقل ريلي به‌عنوان جايگزين کننده حمل‌ونقل جاده‌اي و به‌عنوان راه‌حل زيربنايي براي کاهش تلفات حوادث جاده‌اي استفاده شود. خب؛ اين در حالي است که شبکه حمل‌ونقل ريلي نه به لحاظ کمي نه کيفي توسعه نيافته است و منابع زيادي مي‌خواهد که اين توسعه رخ دهد بنابراين يک هزينه خيلي سنگيني را مي‌خواست که خارج از توان فعلي دولت است.

محل تأمين اين بودجه را قيمت سوخت قرار دادند و گفتند از محل افزايش قيمت سوخت هر آنچه دريافت شد به توسعه شبکه ريلي اختصاص يابد و به‌نوعي در تصميم‌گيري مردم تأثير گذاشته شود. يعني با افزايش قيمت حمل‌ونقل جاده‌اي چه بنزين چه گازوييل زيرساخت‌هاي ريلي توسعه يابد و مردم به سمت استفاده از ريل کشيده شوند. منهاي نقدهايي که به اين طرح وارد است به نظر من قدم اول اين است که بايد اکوسيستم ايمني حمل‌ونقل جاده‌اي را بهبود دهيم يعني تا زماني که آموزش و بهبود زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي را نداريم خيلي معنايي ندارد به‌عنوان يک راه‌حل تک گزينه‌اي فقط به افزايش قيمت سوخت فکر کنيم.

ضمن اينکه افزايش ناگهاني قيمت سوخت در اين شرايط خيلي هم شدني نيست؛ افزايش قيمت سوخت عوارض و پيامدهاي اجتماعي و حتي سياسي زيادي دارد و حتي ممکن است باعث آشوب و اعتراض شود. تحليل عمومي هم اين بود که چون اصلاً نمي‌خواهند براي ايمني کاري کنند سنگ بزرگي را مي‌اندازيم که قيمت سوخت رخ دهد و مجموعه نظام نمي‌تواند به اين راحتي اين برنامه را اجرايي کند. اما نقدها نقدهاي درستي بود و در مقابل اين نظر که تمام کشورهايي که ايمني خوبي دارند قيمت سوخت در آنها بالا است اين پاسخ را داشت که ايمني دوبعدي نيست و اگر اينجوري بود دنيا قيمت سوخت را افزايش مي‌داد تا تصادفات به صفر برسد.

کشورهايي که به نسبت شرايط اقتصادي قيمت‌هاي واقعي‌تري براي سوخت گذاشتند در کنار آن براي بهبود ايمني اقدامات وسيعي را در قالب اکشن‌پلن‌ها و استراتژيک‌پلن‌ها انجام دادند و برنامه‌ريزي کردند و خود اکوسيستم ايمني و شبکه حمل‌ونقل جاده‌اي را چه در حوزه اعمال مقررات چه زيرساخت بهبود دادند. خودمان نگاهمان اين است که براي کاهش تلفات مي‌شود کاري کرد که داخل خود سيستم حمل‌ونقل عمومي باشد تا اينکه با افزايش قيمت سوخت دنبال بهبود ايمني باشيم.

 

آقاي غروي شما چطور با کارآمدي و ناکارآمدي اين استدلال موافق هستيد؟ افزايش قيمت سوخت مي‌تواند بهبود ايمني را در پي داشته باشد؟
من ازلحاظ تئوريک فرمايشات آقاي هدايتي را تأييد مي‌کنم اما کلي‌تر به موضوع نگاه مي‌کنم. اظهارات ايشان در جامعه‌اي صادق است که تعادل درآمد و هزينه وجود داشته باشد در اين صورت مي‌شود با پارامتر هزينه سيستم را به سمتي که مي‌خواهيد ببريد. مشکلات در بخش حمل‌ونقل در شش ماه اول سال افزايش ‌يافته است که يکي از دلايل آن عدم تعادل بين هزينه و درآمد رانندگان است. رانندگان معترض هستند چرا درآمد و هزينه ما با يکديگر مطابقت ندارد خيلي‌ها دست از کار کشيدند. بحث‌ها ازلحاظ تئوريک درست است اما مصداق آن در جامعه ايراني درست نيست.

ابتدا بايد مشکل داخلي حمل‌ونقل را شناخت. الآن دچار عدم تعادل در درآمد و هزينه هستيم و ديگري عدم تعادل بين عرضه و تقاضا. هر وقت توانستيم تعادلي در بازار حمل‌ونقل به وجود بياوريم بعدازآن مي‌توانيم به افزايش قيمت سوخت فکر کنيم. يعني وقتي تعادل هزينه و درآمد نداريم افزايش قيمت سوخت غيرازاينکه به مشکلات اضافه کند هيچ اتفاق بهتري را در پي نخواهد داشت. متوسط انتظار نوبت در يک سال گذشته در بندرعباس روزانه بين 10 تا 12 روز بوده است يعني تقاضاي حمل بار از بار بيشتر است. همين چند روز پيش آمار گرفتم به زمان انتظار 6 روز رسيده است با وجود اينکه قيمت کاميون بالا رفته است و عده‌اي به آن به‌عنوان يک کالاي سرمايه‌گذاري نگاه مي‌کنند و عده‌اي کلاً از کار کناره‌گيري کردند، هنوز ميزان بار کمتر از تقاضا است. اکنون قيمت کاميون بالاي يک ميليارد تومان است که دليل اقتصادي‌نبودن فعاليت بخش حمل‌ونقل است. بايد ببينيم نسخه‌هايي که در کشورهاي پيشرفته جواب داده در چه شرايطي بوده است.

 به نظر من در شرايط تعادل در بازار است که مي‌توان به واقعي‌شدن قيمت سوخت فکر کرد اما الآن در اين شرايط گرفتاري‌هاي حمل‌ونقل افزايش مي‌يابد. قاچاق سوخت هم به دليل تفاوت قيمت سوخت در ايران با کشورهاي همسايه است و به‌طور طبيعي اين اتفاق مي‌افتد. به‌جاي اينکه جلوي قاچاق را بگيرند از افزايش قيمت سوخت صحبت مي‌کنند؟ اين راه‌حل معکوس است بايد با قاچاق مبارزه کرد اما با روش‌هاي خودش. در دولت‌هاي گذاشته برنامه‌اي پلکاني داشتيم اما به‌يک‌باره معادلات بازار به هم‌ريخت و اين برنامه متوقف شد. ما اگر بخواهيم قيمت سوخت را بالا ببريم نه‌تنها نتيجه‌اي در افزايش ايمني ندارد بلکه موجب شکاف عميق‌تر بين درآمد و هزينه راننده خواهد شد و نتيجه آن مشکلات مضاعف در بخش حمل‌ونقل است. در يک بازار متعادل و در يک کشور پيشرفته افزايش قيمت سوخت کاملاً منطقي است اما در کشور ما نتيجه معکوس دارد.

 

آقاي عطرچيان در خصوص اظهارات آقاي غروي و به‌خصوص بخشي که مربوط به قاچاق سوخت است چه نظري داريد؟
ما در کشوري زندگي مي‌کنيم که دومين سوخت ارزان را در دنيا دارد؛ در شش ماه اخير شاهد کاهش ارزش ريال بوده‌ايم که تأثير زيادي بر ارزان‌شدن سوخت در کشور ما به نسبت کشورهاي همسايه گذاشته است. الآن با اين ارزش قيمت ريال قيمت گازوييل در کشور ما به 5 سنت رسيده است.
 از شما سؤال دارم در کجاي دنيا قيمت گازوييل و بنزين تا اين اندازه پايين است؟ بعد مي‌گويند چرا سوخت در ايران قاچاق مي‌شود؟ معلوم است قاچاق مي‌شود. حالا چه از مجراي رسمي چه غيررسمي. سال‌ها پرسيده شده چرا در ايران قاچاق کالا انجام مي‌شود؟

وقتي تعرفه‌هاي دورقمي و يا حتي سه‌رقمي داريد معلوم است قاچاق مي‌شود از هر اقتصادداني هم بپرسيد چرا کالا قاچاق مي‌شود نمي‌گويند چون مرزها باز است مي‌گويد تعرفه‌هاي دورقمي انگيزه را براي قاچاق افزايش مي‌دهد. ما در کشوري زندگي مي‌کنيم که بعد از ونزوئلا دومين سوخت ارزان را دارد؛ روزي 36 ميليون دلار سوبسيد بنزين مي‌دهيم. اگر مصرف بنزين را 90 ميليون ليتر در روز و مصرف گازوييل را صد ميليون ليتر در روز حساب کنيم. فقط براي بنزين ما 36 ميليون دلار سوبسيد پنهان مي‌دهيم و 40 ميليون دلار هم براي گازوييل پرداخت مي‌کنيم. آيا اين روش اداره کشور به دنبال خود قاچاق نخواهد داشت؟ آيا اين روش با خود مشکلات مربوط به قاچاق را افزايش نخواهد داد؟ ادامه اين روش استفاده از حمل‌ونقل عمومي را کاهش مي‌دهد و سرمايه‌گذاري روي حمل‌ونقل ريلي بي‌ارزش مي‌شود. يک‌بار براي هميشه بايد اين اتفاق بيفتد و قيمت سوخت واقعي شود.


اين مشکل هم مربوط به اين دولت و دولت گذشته نيست. صدسال است با اين پديده مواجه هستيم آيا نبايد دولت تکليف را روشن کند؟ ازنظر ما انجام قاچاق در اين شرايط طبيعي است گازوييل در ترکيه ليتري 100 سنت است؛ در ترکمنستان که تقريباً ارزان‌ترين گازوييل منطقه را دارد ليتري 30 سنت است؛ گازوييل در افغانستان ليتري 50 سنت، در آذربايجان 60 سنت، در ترکمنستان ليتري 55 تا 60 سنت است خب وقتي اينجا قيمت گازوييل 5 سنت است معلوم است که قاچاق مي‌شود. آيا معتقد هستيد بايد با اين روش غلط ادامه دهيم؟ يعني براي نسل‌هاي آينده هم سوبسيد پنهان دهيم؟ من طرفدار واقعي‌سازي قيمت سوخت هستم، آزادسازي قيمت سوخت را قبول دارم ضمن اينکه از مشکلات و تبعات اجتماعي آن‌هم باخبر هستم. هيچ دولتي شايد جرئت اين تصميم‌گيري را نداشته باشد.

سال‌هاي سال قيمت دلار را ثابت نگه داشتيم و به‌يک‌باره در يک‌جايي قيمت آن را آزاد کرديم و با اين جهش‌هاي قيمت مواجه شديم. اشاره کردند آقاي غروي قرار بود واقعي‌شدن قيمت سوخت به‌صورت پلکاني افزايش يابد؟ اما اين طرح ناموفق بود و حالا درست مثل آزادسازي قيمت دلار کار خيلي سخت است و حالا اين سؤال مطرح است که دولت مي‌تواند اين کار را انجام دهد. خير نمي‌تواند به دليل تبعات اجتماعي آن نمي‌تواند چراکه در صورت آزادسازي گازوييل به ليتري 15 هزار تومان مي‌رسد آيا امکان‌پذير است؟

 

شرايط براي آماده‌کردن جامعه در صورت تصميم براي واقعي‌شدن قيمت سوخت چيست؟
در نظر داشته باشيد اين افزايش قيمت براي دولت خيلي کارايي دارد. کسري بودجه دولت تأمين مي‌شــــود؛ بـــــراي تـــوسعه زيرساخت‌ها دولت بودجه کافي خواهد داشت و خيلي از منابع درآمدي دولت افزايش ناگهاني مي‌يابد و بنابراين دولت از بخشي از مشکلات رها مي‌شود. مي‌تواند حقوق کارمندانش را افزايش دهد چراکه ديگر کارمند نمي‌تواند از پس جهش قيمت‌ها برآيد. بايد از ماحصل قيمت سوخت، بسته حمايتي براي کل جامعه در نظر گرفته شود و براي بخشي ديگر مثل کارمند و کارگر بسته‌هاي حمايتي قوي‌تري ارائه شود. درواقع در صورت واقعي‌شدن قيمت سوخت جامعه به افزايش حقوق نيازمند است. اگر سوخت را بدون افزايش حقوق کارمند و کارگر زياد کنيم بايد منتظر بحران‌هاي اجتماعي باشيم.

هم‌زمان با افزايش قيمت سوخت در کشور بايد براي همه بخش‌ها يک برنامه داشته باشيم. اما چيزي که ما مي‌بينيم اين است که فعلاً قدرت اين برنامه‌ريزي وجود ندارد. با افزايش قيمت سوخت دولت از بسياري از مشکلات رها مي‌شود و بايد براي مشکلات مردم هم برنامه داشته باشد؛ هم‌زمان با افزايش حقوق کارگر و کارمند و هم‌زمان بخش حمل‌ونقل را پاسخ دهد. در اين صورت خودبه‌خود نوسازي ناوگان‌ هم اتفاق مي‌افتد؛ يعني همه موضوعات اين کشور به اين تصميم استراتژيک بستگي دارد.

 

الآن وقت اين تصميم استراتژيک است؟
مسئولان و کارشناسان اقتصادي مي‌دانند. يک‌جايي لازم است اين خودزني انجام شود. اگر بخواهيم قيمت بنزين را به‌جاي واقعي‌کردن دونرخي کنيم هيچ اتفاقي نمي‌افتد؛ مدتي سفرها کم مي‌شود اما به‌هيچ‌وجه تصادفات کاهش پيدا نمي‌کند. اما اگر اجازه دهيم اقتصاد منطق خود را داشته باشد و کشور را با سوبسيد اداره نکنيم اين تصميم گران تمام نخواهد شد اما دولت بايد يک پکيج هم‌زمان براي همه اقشار داشته باشد.

 

آقاي هدايتي آقاي غروي با بخش زيادي از اظهارات شما مخالف بودند و معتقد هستند در بستري که حمل‌ونقل دردهاي کهنه دارد افزايش قيمت سوخت شکاف بين درآمد و هزينه رانندگان را افزايش مي‌دهد؛ آقاي عطرچيان اما معتقد هستند ادامه پرداخت سوبسيد پنهان دولت را ورشکسته و قاچاق را بيشتر مي‌کند؛ شما دراين‌باره چه نظري داريد؟
من فکر مي‌کنم بايد بحث قيمت سوخت و ايمني در بخش حمل‌ونقل عمومي را جدا از هم ببينيم. با آقاي غروي موافق هستم. ايشان تحليلي از وضعيت فعلي دارند که درست است و درحال‌حاضر شکافي جدي بين عرضه و تقاضا داريم که داستان اعتصابات هم به آن مربوط مي‌شود. عمده داستان ما تلفات مربوط به شخصي‌سوارها است نه حمل‌ونقل عمومي و بايد تأثير افزايش قيمت سوخت را روي اين قسمت تحليل کرد. بحث واقعي‌شدن يک موضوع اقتصادي است نه حمل‌ونقلي، يعني تبعات آن در بخش حمل‌ونقل است و خود في‌النفسه موضوع حمل‌ونقلي نيست. اگر قاچاقي اتفاق مي‌افتد يک پديده اقتصادي است که راه‌حل اقتصادي دارد.

بنابراين نکته آقاي عطرچيان که مي‌گويند بايد متخصص اقتصادي دراين‌باره صحبت کنند درست است. من متخصص اقتصادي نيستم اما اشکال اين است که مدل اقتصادي ما هنوز مشخص نيست. معلوم نيست دنبال اقتصاد سرمايه‌داري هستيم، اقتصاد بازار، اقتصاد بخش خصوصي يا به دنبال اقتصاد ليبرال هستيم، يک شتر گاو پلنگي داريم تا مدل توسعه اقتصادي در کشور نداشته باشيم نمي‌توانيم تصميم بگيريم. در کشورهاي ديگر مدل توسعه اقتصادي معلوم است. در اين شرايط واقعي‌شدن قيمت سوخت ممکن است شوکي در حمل‌ونقل بگذارد اما از منظر حمل‌ونقل عمومي در ميان‌مدت تأثير مثبتي دارد و مشکل عدم تعادل را حل مي‌کند. مشکل حضور کاميون‌هاي کهنه در حمل‌ونقل هم به همين واقعي‌نبودن قيمت سوخت بازمي‌گردد. بر همين اساس اعتقاد داريم واقعي‌شدن قيمت سوخت فعاليت حمل‌ونقلي‌ها را واقعي مي‌کند و فقط کسي در حمل‌ونقل مي‌ماند که واقعاً قرار است از اين شغل کسب درآمد کند.

 

آقاي پورتقي شما به‌عنوان عضو ديگري از جمعيت ايمني راه‌ها آيا معتقد هستيد افزايش قيمت سوخت براي بهبود وضعيت حمل‌ونقل راهگشا است؟
اعتقاد دارم در افزايش تصادفات جاده‌اي پارامترهاي ديگري هستند که بايد روي آنها بحث کرد. به نظر من اثر واقعي‌شدن قيمت سوخت در کنترل تصادفات در بخش سواري‌ها تأثير اندکي خواهد داشت. اما اينکه آيا سوخت در اين شرايط بايد افزايش يابد يا خير؟ سؤال مهمي است که دولت بايد براي آن برنامه‌ريزي داشته باشد. متأسفانه شاهد افزايش ناگهاني قيمت ارز بوديم که برنامه‌ريزان با مدت‌ها تأخير نهايتاً اين کار را انجام دادند. نهايتاً در شرايطي اين اتفاق افتاد متوجه شديم در کجاي توليد و صنعت هستيم و تازه بعد از افزايش قيمت ارز مشکلات خود را نشان داد.

من معتقدم اين حرکت ارزي دير انجام شد اما لازم است اين افزايش قيمت را به فال نيک بگيرم تا شايد بخش توليد تکاني بخورد. تکان‌خوردن بخش توليد شايد بتواند حتي استاندارها را افزايش دهد که حتي مي‌تواند منجر به استانداردشدن و افزايش ايمني خودروها شود و کاهش تصادفات را در پيش داشته باشد.

شخصا اعتقاد دارم ناهنجاري‌هاي اجتماعي و مشکلات اقتصادي بيشترين عوامل در تصادفات هستند. بسياري از تصادفات به دليل ناهنجاري‌هاي اجتماعي است؛ راننده پشت فرمان مي‌نشيند اما نمي‌تواند تصميم‌گيري درستي داشته باشد. وضعيت رواني مردم ارتباط زيادي به وضعيت اقتصادي دارد و همان‌گونه که دوستان عنوان کردند بايد مدل اقتصادي اصلاح شود که خودبه‌خود تأثير مثبتي روي ساير بخش‌ها ازجمله حمل‌ونقل خواهد داشت.

 

آقاي غروي ظاهراً دوستان با افزايش قيمت سوخت موافق هستند، شما اما اصرار داريد واقعي‌شدن قيمت سوخت شوکي را به بخش حمل‌ونقل وارد مي‌کند که دولت از پس کنترل آن برنمي‌آيد؟
بحث اين است که اقتصاد ملي ما دچار مشکل است. مشکلات اقتصاد ملي به‌صورت دايره‌وار به هم ارتباط دارد. ما اگر نتوانيم براي اقتصاد کشور برنامه‌اي درست داشته باشيم تبعات آن عدم تعادل‌هاي مختلفي است که نه‌فقط در بخش حمل‌ونقل بلکه امروز در مسکن، در بخش نيروي کار و ساير بخش‌ها ديده مي‌شود. چون اقتصاد ملي ما بر پايه صحيحي نمي‌چرخد. اگر مي‌خواهيم ريشه‌اي مشکلات بخش حمل‌ونقل را حل کنيم بايد پايه‌هاي اقتصادي کشور را محکم کنيم. جمع‌بندي صحبت آقاي عطرچيان درست است. سوبسيد پنهان که بارمالي زيادي روي دست دولت گذاشته است به دليل کارکرد نادرست اقتصاد ملي به وجود آمده است و اگر بخواهيم ريشه‌اي با موضوع برخورد کنيم بايد به برنامه‌ريزي کلان براي اقتصاد فکر کنيم.

 

آقاي عطرچيان چرا بخش حمل‌ونقل تابه‌حال اين موضوع را از دولت نخواسته است؟
اين را بايد آقاي هدايتي جواب دهد. مشکل در اقتصاد کلان است و دولت دارد با سوبسيد پنهان روزانه ميليون‌ها تومان هزينه پرداخت مي‌کند که ناشي از عدم تعادل در بخش اقتصاد ملي است. الآن وقتي کاميون ترانزيتي من به سمت خارج بار مي‌برد به او سوخت نمي‌دهند يعني به کاميون ايراني حامل بار صادراتي ايران با اين هدف که مي‌خواهيم با قاچاق سوخت مبارزه کنيم سوخت گران‌تري مي‌دهند. يعني درحالي‌که تمام دنيا براي بارهاي صادراتي خود سوبسيد مي‌دهند ما نه‌تنها سوبسيد نمي‌دهيم بلکه کار را سخت‌تر مي‌کنيم.

چرا همين حالا ارز ناشي از فروش صادرات به کشور بازنمي‌گردد چون برخلاف معادلات اقتصادي تصميمات ارزي غلطي گرفتيم. اتاق فکر اداره کشور که در حال برنامه‌ريزي است به نظر مي‌رسد اين برنامه را نتوانسته است در حوزه اقتصاد انجام دهد. يکجايي بايد نشست و موضوع سوخت، صادرات و ارز را حل کرد. ما مي‌گوييم اتاق فکري که قرار است برنامه‌ريزي داشته باشد در حوزه اقتصادي ملي تا الآن ناتوان بوده است.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

 1397/08/24  تاریخ خبر
آزمون ورودی دوره دهم آموزش مدیریت بارفرابری فیاتا برگزار شد
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران آزمون ورودي دوره دهم آموزش مديريت بارفرابري فياتا جهت تعيين سطح  متقاضيان براي شرکت در کلاسهاي آتي فياتا  با حضور بيش از 150 متقاضي  در محل انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران برگزار گرديد.
نتايج آزمون هفته آينده از طريق مرکز آموزش انجمن اطلاع رساني خواهد شد.
لازم به ذکر است که انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران به عنوان تنها نماينده سازمان فياتا در ايران هر ساله اين دوره را برگزار مي کند و ايران از نظر کميت و کيفيت استاندارهاي فياتا رتبه دوم دنيا را  در زمينه برگزاري دوره آموزش مديريت بارفرابري فياتا  را داراست.
ضمنا کشور فرانسه رتبه اول را در اين زمينه دارد.
 1397/08/15  تاریخ خبر
یادداشت دبیر انجمن صنفی حمل ونقل بین المللی ایران "حمل ونقل" پاشنه آشیل وزارتخانه است

  محمدجواد عطرچيان-کارشناس رسمي دادگستري در حوزه حمل‌ونقل|


جناب وزير وقت بخير!
سال 1298 که ناصرالدين‌شاه وزارت فوائد عامه را تأسيس کرد و مسئوليت مربوطه به احداث راه، پل و راهداري را بر عهده آن وزارتخانه گذاشت، هزينه راه‌سازي با اخذ «باج راه» يا همان عوارضي امروز که در راهدارخانه‌ها اخذ مي‌شود، تأمين مي‌شد. البته رقم آن از حدود سيصد هزار تومان در سال تجاوز نمي‌کرد.
در سال 1301 «اداره کل طرق و شوارع» در وزارت فوائد عامه و تجارت تشکيل شد تا از طريق تقسيم‌بندي نواحي مختلف کشور و... کار ساخت‌وساز و راهداري با جديت بيشتري دنبال شود.

اواخر سال 1308 و اوايل 1309مرحوم محمدعلي فروغي که تازه به ايران برگشته بود، وزارت فوائد عامه و تجارت را به دو وزارت تازه تأسيس «وزارت اقتصاد ملي» و «وزارت طروق و شوارع» تقسيم کرد و حسن تقي‌زاده را در رأس آن قرار داد تا کار ساخت‌وساز زيربناها با رونق بيشتري پيگيري شود.
در سال 1315 وزارت طروق و شوارع به وزارت راه تغيير نام يافت و در سال 1353 وزارت راه به وزارت راه‌وترابري تبديل شد.
در سال 1390 هم با ادعاي کوچک‌سازي دولت نيز وزارت راه‌وترابري به وزارت راه‌وشهرسازي و با ادغام دو وزارتخانه «راه‌وترابري» و «مسکن‌وشهرسازي» شکل گرفت. هدف از اين يادآوري آن است که در حدود 90 سال وزارت متبوعه اولويت اصلي خود را ساخت توسعه و زيربناها و نگهداري جاده، ريل، بندر و فرودگاه قرار داد.

درحالي‌که به تأييد اکثر کارشناسان حمل‌ونقل «موتور توسعه اقتصادي کشور» است ولي هيچ‌وقت نام حمل‌ونقل بر تارک اين وزارتخانه شکل نگرفت. اساساً ساخت‌وساز چه در حوزه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقلي و چه در حوزه مسکن و شهرسازي با توجه به افتتاحيه‌ها، عکس‌گرفتن‌ها، پاره‌کردن روبان و غيره از جذابيت بيشتري براي ديده‌شدن افراد تا برنامه‌ريزي، سياست‌گذاري و مديريت حمل‌ونقل در اتاق‌هاي فکر برخوردار است. البته اگر بودجه و پول باشد، صد برابر راحت‌تر و اگر هم نبود که مي‌گويند بودجه و امکانات نبود، نساختيم و خبري از افتتاح نيست.

هرچند ما مردم هم عادت کرديم که در اين سال‌ها افتتاحيه‌هاي نصف و نيمه و حتي تعطيلي پروژه‌هاي مفتوحه را هم در اين دوران شاهد باشيم.
اما در حوزه حمل‌ونقل «مديريت» حرف اول و آخر را مي‌زند. اگر در حوزه حمل‌ونقل نتوانيم خوب برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري کنيم، آن امکانات، تأسيسات و زيربناها هم به هدر مي‌رود.

لذا جناب وزير با شما صحبت زياد داريم. فعلا عجالتاً بدانيم که «حمل‌ونقل» پاشنه آشيل آن وزارتخانه است. اگر حوزه حمل‌ونقل داخلي و بين‌المللي کشور چه در بخش کالا و چه در بخش مسافر در حوزه جاده‌اي، ريلي، دريايي و هوايي، خوب ساماندهي، مديريت، برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري نشود مشکلات وزارتخانه متبوع جنابعالي کماکان بر جاي خود باقي خواهد ماند.

حمل‌ونقل ازجمله سيستم‌هايي است که جنس و ظاهر آن در زمره ساخت‌وساز نيست و اساساً از نوعي ديگر بوده و نياز به نگاهي از نوع ديگر نيز دارد.
پيشنهاد مي‌کنيم اصلح است:
1- تکليف حوزه حمل‌ونقل را با حوزه مسکن و شهرسازي هر چه زودتر روشن کنيد.
2- بسياري از مشکلات حوزه حمل‌ونقل در بخش تأمين اجتماعي، ماليات، ارزش‌افزوده و...است، به آنان سروسامان دهيد.
3- واقعي‌سازي قيمت سوخت را به‌جد در هيئت دولت پيگيري کنيد تا روزي 35 ميليون دلار سوبسيد بنزين از جيب مردم پرداخت نشود.
4- کاهش تصادفات و افزايش ايمني سفر صرفاً از طريق سازمان‌هاي متولي در آن وزارتخانه امکان‌پذير نيست، طرحي نو دراندازيد.
5- ناوگان فرسوده که انرژي و سرمايه کشور را هدر مي‌دهند را با استفاده از تجارب ديگر کشورها نوسازي کنيد.
6- ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي را که درآمدي پايان‌ناپذير براي کشور است با توجه به حوزه لجستيک کشور و ژئوپليتيک منطقه برنامه‌ريزي کوتاه‌مدت کنيد.
هنوز حرف براي گفتن زياد است، ان‌شاءالله در فرصتي ديگر...


منبع : هفته نامه حمل و نقل  شماره 185 مورخ (1397/08/14)
 1397/08/13  تاریخ خبر
بازتاب خبر نامه یونس جاوید رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل بین المللی ایران به وزیر راه و شهرسازی در روزنامه عصر اقتصاد