اخبار حمل و نقل بین المللی
 1398/03/02  تاریخ خبر
آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از گمرک
مهدي ميراشرفي، با اشاره به اعلام خبري مبني بر دپوي گوشت در گمرکات کشور،گفت: از زماني که بخش خصوصي با ارز نيمايي کالا وارد مي کند وضعيت کالاها همانند گوشت در بازار عادي شده و ديگر مشکل خاصي در اين بخش وجود ندارد.

رييس کل گمرک کشور، افزود: هميشه ميزان بالايي کالا در اماکن غيرگمرکي يا گمرکي کشور وجود دارد، اما در حال حاضر شرايط به گونه اي است که کالايي وارد ايران شده و پس از اظهار اسناد، ترخيص و کالايي جايگزين آن مي شود.

ميانگين ترخيص کالاهاي اساسي 2 روز است

وي با بيان اينکه هيچ کالايي در گمرک وجود ندارد که ترخيص آن طولاني شده باشد، ادامه داد: ميانگين ترخيص کالاهاي اساسي که عمدتا کالاهايي يکنواخت هستند از زمان اظهار تا آغاز فرآيند شروع خروج بين يک تا 2 روز است و تنها کالاهايي که ثبت سفارش آن صورت نگرفته عمليات ترخيص آن آغاز نمي شود و سامانه اجازه اظهار به آن نمي دهد.

زماني که اين همه سخت گيري توسط سازمان هاي متعدد و متکثر از بنادر تا مناطق ويژه تا گمرک و ساير نهادهاي نظارتي وجود دارد آيا شخصي مي تواند از اين همه مانع عبور کرده و کانتينري کالا وارد کند؟
ميراشرفي با بيان اينکه مناطق آزاد و مناطق ويژه خارج از قلمروي گمرکي هستند، تاکيد کرد: اين بدان معناست که هر کالايي مي تواند وارد آن شود حتي کالاهايي که از قلمرو کشور ترانزيت مي شوند به اين اماکن وارد مي شود و نيازي به ثبت سفارش ندارند.

برنج کالايي فصلي است و صرفه قاچاق ندارد

وي درباره انتشار برخي اخبار مبني بر قاچاق کانتينري برخي کالاها به داخل و يا خارج از کشور، افزود: زماني که اين همه سخت گيري توسط سازمان هاي متعدد و متکثر از بنادر تا مناطق ويژه تا گمرک و ساير نهادهاي نظارتي وجود دارد آيا شخصي مي تواند از اين همه مانع عبور کرده و کانتينري کالا وارد کند در حالي که شايد ساير مفرها و مجاري ها براي اين اقدام راحت تر باشد؟

رييس کل گمرک کشور با بيان اينکه برنج کالايي فصلي است که صرفه قاچاق ندارد، تصريح کرد: ايران سالانه به ورود حدود يک ميليون تن برنج نياز دارد و هميشه براي واردات آن مشوق وجود داشته و انگيزه اي براي قاچاق آن وجود ندارد.

منبع: خانه ملت
 1398/03/02  تاریخ خبر
آمریکا با معافیت بندر چابهار هیچ کمکی به افغانستان نخواهد کرد


مديرکل بندر چابهار به اين باور است که امريکا در معافيت بندر چابهار به جهت کمک به مردم افغانستان، نه‌تنها هيچ‌گونه کمکي در اين خصوص به افغانستان نخواهد کرد، بلکه با تحريم کشور ايران، به‌مراتب هزينه انتقال کالاهاي ترانزيتي به افغانستان را افزايش داده و محدوديت‌هاي تجار افغانستان را افزون‌تر کرده است.

 بهروز آقايي در يادداشتي با عنوان  معافيت بندر چابهار از تحريم‌ها آيا با شرايط موجود واقعا به افغانستان و اقتصاد هندوستان کمک خواهد کرد؟!، خاطرنشان کرده است: تحليل‌ها حاکي از اين است که تحريم ايران به‌عنوان امن‌ترين و کم‌هزينه‌ترين مسير دسترسي به افغانستان، تحريم کشور افغانستان را در مبادلات تجاري در اذهان متبادر مي‌کند.

وي ادامه داده است، در خصوص کشور هندوستان نيز اين نکته حائز اهميت است که کالاهاي هندوستان براي ترانزيت به افغانستان آن‌قدر گسترده، حجيم و قابل‌توجه نيست که هزينه‌هاي دريايي و جاده‌اي را پاسخ‌گو وجهشي در تراز اقتصادي هندوستان ايجاد کند.

 مديرکل بندر چابهار يادآوري کرده است: بدون ايجاد قابليت انتقال کليه کالاهاي هندوستان به کشورهاي افغانستان، CIS و روسيه از طريق بندر چابهار تأثيري در مبادلات هندوستان نخواهد داشت، چراکه حجم مبادلات کالايي اين کشورها بالغ‌بر 16 ميليون تن است.

 بر اين اساس، به نوشته وي، معافيت بندر چابهار در صورتي براي هندوستان مزيت رقابتي خواهد داشت که انتقال کليه کالاها با مبدأ هندوستان به مقاصد روسيه، CIS و افغانستان و بالعکس از طريق بندر چابهار، آن‌هم بدون محدوديت تبادلات بانکي و بيمه‌اي صورت پذيرد.

 آقايي در خصوص افغانستان نيز اين نکته را برجسته کرده که معافيت بندر چابهار براي مردم اين کشور زماني بهره‌ور خواهد بود که ممنوعيتي براي کشتي‌هاي ورودي و خروجي حامل کالاهاي افغانستان به بندر چابهار و از اين بندر وجود نداشته و تبادلات تجاري صاحبان کالا، تجار و خطوط کشتي‌راني در خصوص انتقالات بانکي بدون محدوديت صورت پذيرد.

 اين در حالي است که پس از استثنا شدن بندر چابهار از تحريم‌هاي يک‌جانبه امريکا عليه جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته، اخيرا دستيار ويژه وزارت خارجه امريکا در امور آسياي جنوبي و مرکزي در سفري به کابل، در ديدار با سرپرست وزارت خارجه افغانستان، از تمديد معافيت بندر چابهار از تحريم‌هاي اين کشور خبر داده بود.

 اما حالا مديرکل بندر چابهار مي‌گويد که به دليل حجم پايين مبادلات کالاهاي افغانستان و هند از طريق اين بندر، استثنا شدن چابهار از تحريم‌هاي امريکا، تأثيري بر اقتصاد افغانستان و هند نخواهد داشت؛ درحالي‌که تحريم‌هاي عمومي عليه ايران هزينه انتقال کالاهاي ترانزيتي به افغانستان را افزايش داده و محدوديت‌هاي تجار افغانستان را افزون‌تر نموده است.

  پس از ارسال اولين محموله وارداتي هند به افغانستان از طريق بندر چابهار در سال 1396، در اواخر سال 1397 اوليه محموله صادراتي افغانستان به هند نيز با افزايش ظرفيت‌ها و آمادگي بندر چابهار و ارائه برخي سهولت‌ها در بندر چابهار از اين طريق صورت گرفت. حال افغانستان در آستانه فرستادن دومين محموله صادراتي خود از طريق بندر چابهار به هند است.

 رييس‌جمهور افغانستان با فرستادن نامه‌اي به دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريکا، نقش قابل‌توجهي در مستثني شدن بندر چابهار و روابط افغانستان و ايران در مواردي که به اقتصاد و توسعه کشور آسيب وارد کند، از تحريم‌ها داشته است.

منبع: خبرگزاري صداي افغان (آوا)

 1398/02/30  تاریخ خبر
حل مشکلات و رفع موانع توسعه صادرات محموله های ایران به افغانستان

مقرر گرديد در سال رونق توليد با توجه به درخواست روزافزون تجارافغان جهت واردات کالاهاي مورد نياز از طريق مرز ماهيرود تمام موانع و محدوديت هاي توسعه صادرات از اين مرز پيگيري و به قيد فوريت حل و فصل گردد .

مقامات مرزي و مدير گمرک مرزي ماهيرود با تجار و مقامات افغانستان جهت حل مشکلات و رفع موانع توسعه صادرات محموله هاي جمهوري اسلامي ايران به افغانستان ديدار و گفتگو کردند .

در اين ديدار مصوب گرديد از مورخه 1398/02/30:

1- ساعت کاري گمرک مرزي ماهيرود از ساعت 6 صبح تا 18عصر افزايش يافت .

2- مصوب گرديد گمرک مرزي ماهيرود جهت نوبت دهي ناوگان ايراني ، عمليات ترانشيب و تخليه وبارگيري نيروي مورد نياز به صورت شبانه روزي در مرز مستقر نمايد .

منبع: گمرک نيوز

3- مقرر گرديد در سال رونق توليد با توجه به درخواست روزافزون تجارافغان جهت واردات کالاهاي مورد نياز از طريق مرز ماهيرود تمام موانع و محدوديت هاي توسعه صادرات از اين مرز پيگيري و به قيد فوريت حل و فصل گردد .

4- مقرر گرديد با توجه به سفر و بازديد قريب الوقوع رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي افغانستان از مرز ماهيرود مراتب درخواست مجوز عمومي ترانزيت و شبانه روزي شدن مرز ماهيرود و رفع نيازها و امکانات مورد نياز مشترکان پيگيري گردد .

 1398/02/30  تاریخ خبر
نخستین کامیون‌های دارای نوبت اینترنتی وارد دوغارون شدند

از اهداف مهم راه‌اندازي سامانه اينترنتي نوبت‌دهي کاميون‌هاي ايراني در سايت منطقه ويژه اقتصادي دوغارون، ايجاد رفاه براي رانندگان و تسريع در روند ورود کاميون‌ها به منطقه ويژه اقتصادي دوغارون است.

نخستين کاميون‌هاي داراي نوبت اينترنتي وارد منطقه ويژه اقتصادي دوغارون شدند.

  سيدحسين آقائي، مدير اجرايي منطقه ويژه اقتصادي دوغارون در حاشيه ورود رانندگان اين کاميون‌ها به منطقه ويژه اظهار کرد: با عنايت به تاکيدات مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي دوغارون، در راستاي تکريم و احترام به رانندگان اقدام به راه‌اندازي سامانه نوبت‌دهي اينترنتي کاميون‌هاي ايراني شد و از روز دوشنبه اين فرآيند آغاز گرديد.

 وي افزود: از اهداف مهم راه‌اندازي سامانه اينترنتي نوبت‌دهي کاميون‌هاي ايراني در سايت منطقه ويژه اقتصادي دوغارون، ايجاد رفاه براي رانندگان و تسريع در روند ورود کاميون‌ها به منطقه ويژه اقتصادي دوغارون است.

شايان ذکر است سامانه اينترنتي نوبت‌دهي کاميون‌هاي ايراني به مقصد منطقه ويژه اقتصادي دوغارون از روز دوشنبه 98/2/23 راه‌اندازي شده و رانندگان مي‌توانند از مبدا، جهت ورود به منطقه ويژه اقتصادي دوغارون اقدام به دريافت نوبت نموده و بدون قرار گرفتن در صف، وارد منطقه ويژه شوند.

منبع: خبرگزاري برنا

 1398/02/29  تاریخ خبر
ملاقات مرزى مديران گمرك بازرگان و گوربلاغ تركيه

اين ملاقات به منظور حل مشكلات رانندگان و جلوگيرى از ايجاد صف هاى طولانى در پشت مرزهاى دوكشور صورت پذيرفت و طرفين بر پذيرش 400 الى 500 دستگاه كاميون به توافق رسيدند . 
ضمنا با توجه به افزايش حجم مبادلات بين دو كشور مقرر گرديد براى افزايش تعداد كاميون ها به 700 دستگاه اقدامات عملى صورت پذيرد.

منبع: گمرک نيوز
 1398/02/28  تاریخ خبر
کشف دو محموله قاچاق برنج توسط ماموران گمرک
ماموران گمرک موفق به کشف دو محموله قاچاق برنج شدند .
صبح روز گذشته با هوشيارى پرسنل گمرك خسروى دو كاميون حامل برنج وارداتي کشف و ضبط شد . برنج قاچاق مکشوفه در داخل كيسه هاى پودر شوينده جا سازى شده بودند که با هوشياري و کنترل دقيق ماموران گمرک اين محموله ها كشف و ضبط شد .
در حال حاضر صادرات برنج خارجي و وارداتي ممنوع و صادرات برنج ايراني نير صرفا با مجوز و تاييديه سازمان هاي همجوار مجاز است .

منبع: گمرک نيوز
 1398/02/28  تاریخ خبر
مرزهای مبادله کالایی ایران و عراق به ۱۲ مرز افزایش می‌یابد

رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق گفت: هم اکنون ايران و عراق در 8 مرز مبادله کالايي دارند که به زودي به 12 مرز افزايش مي‌يابد.

يحيي آل‌اسحاق اظهار داشت: استفاده از ظرفيت ترانزيت عراق، واردات کالاهاي مورد نياز از مسير اين کشور و افزايش فعاليت در طرح‌هاي فني و مهندسي عراق در کنار پوشش ريسکي که صندوق ضمانت صادرات براي سرمايه گذاري فعالان اقتصادي انجام مي‌دهد دستيابي به مبادلات 20 ميليارد دلاري ميان دو کشور را تسهيل خواهد کرد.

وي اضافه کرد: اگر بتوانيم بخشي از واردات خود را از طريق عراق انجام دهيم که امکان آن هم وجود دارد هم مبادلات دو کشور متوازن مي‌شود و هم ما نيازهاي وارداتي خود را کم هزينه‌تر وارد خواهيم کرد.

آل اسحاق گفت: البته در حوزه‌هاي زيرساختي حمل و نقل در عراق برخي مشکلات وجود دارد که با مذاکرات صورت گرفته و طرح‌هاي در دست اجرا اين مشکلات حل مي‌شود که از جمله آن احداث پل خرمشهر - بصره و ساماندهي به راه‌هاي زميني علاوه بر افزايش مرزهاي تبادل کالايي است.

وي افزود: در صورتي که بتوانيم از اين ظرفيت در عراق استفاده کنيم حجم مبادلات ميان دو کشور در مرحله نخست از ميزان کنوني، بيش از ? ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. ضمن اينکه مشکلات مالي و بانکي دو کشور هم تا حد زيادي رفع شده است که موجب مي‌شود هزينه‌هاي صادرات و واردات دو کشور کاهش يابد.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما


 1398/02/28  تاریخ خبر
رشد 7.5 درصدی صدور سند کارنه در سال 1397

در نشست بازنگري فعاليت‌ها و عملکرد کارنه تير توسط شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي، اعلام شد: ايران به عنوان دومين کشور از نظر صدور سند کارنه در بين 76 عضو کنوانسيون، در سال 97 با صدور 83 هزار سند، بيشترين ميزان کارنه را به مسير رفت‌وبرگشت از ترکيه اختصاص داده است.

بازنگري فعاليت‌ها و عملکرد کارنه‌تير توسط شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي، موضوعي بود که در نشست اخير واحد امور کارنه تير و حمل‌ونقل بين‌المللي مورد توجه قرار گرفت. در اين نشست بهنام فرامرزيان، سرپرست امور کارنه تير به تشريح وضعيت اين مرکز در سال گذشته پرداخت و به برخي مشکلات موجود در اين حوزه اشاره کرد.

به گفته فرامرزيان آشنايي شرکت‌هاي حمل‌ونقل با ابعاد و زواياي کار و جزئيات مورد تأکيد در کنوانسيون تير اولويت کارنه‌تير اتاق ايران است. او گفت: زماني که سطح بالايي از آگاهي نسبت به يک موضوع وجود داشته باشد، شرکت‌ها مي‌توانند براي در اختيار گرفتن بازارهاي جديد اقدام کنند.

وي همچنين يادآور شد: کنوانسيون تير که ايران به عنوان يکي از اعضاي مهم آن شناخته مي‌شود، ظرفيت‌هاي خوبي در اختيار اعضا قرار مي‌دهد. شرکت‌هاي فعال مي‌توانند به کمک اين ظرفيت‌ها، بازارهاي جديدي را پيدا کرده و حضور مؤثري در آنها داشته باشند. اگر اين اتفاق رخ ندهد و فقط روي يک مسير تمرکز شود، شرکت‌هاي ديگر بازار را به دست گرفته و حلقه رقابت را براي ما تنگ‌تر مي‌کنند.

فرامرزيان ادامه داد: با اينکه ايران در صدور سند کارنه در بين کشورهاي عضو، مقام دوم را دارد اما بايد اذعان داشت که در حوزه حمل‌ونقل بين‌المللي چندان موفق عمل نمي‌کند چراکه فقط متمرکز روي يک يا دو مسير خاص حرکت مي‌کند. تنوع‌بخشي و ورود به بازارهاي جديد، بسيار مهم و اثرگذار است. شرکت‌هاي ما براي حضور در اروپا چندان آمادگي ندارند و تلاشي براي کسب اين آمادگي نمي‌کنند.

سرپرست امور کارنه تير در اتاق ايران با اشاره به رشد 7.5 درصدي در صدور کارنه طي سال گذشته، گفت: در اين سال بيشتري سند کارنه براي مسير ترکيه مورد استفاده قرار گرفته است که بالغ بر 83 هزار سند مي‌شود. بعد از ترکيه، به ترتيب گرجستان، بلغارستان، ايتاليا و روماني، 5 کشور اصلي هستند که شرکت‌هاي حمل‌ونقلي در اين مسيرها حرکت مي‌کنند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به عضويت عراق در کنوانسيون تير تا 3 ماه آينده خبر داد و افزود: شرکت‌هاي فعال مي‌توانند با تمرکز بر اين کشور، مسيرهاي جديد را پيدا کرده و روي آنها سرمايه گذاري کنند. از طرف ديگر نبايد از بندر چابهار نيز غافل شد. امروز شرکت‌هاي زيادي از کشور هند در حال سرمايه گذاري در اين بندر هستند، متأسفانه شرکت‌هاي داخلي هيچ توجهي به اين بندر استراتژيک ندارند.

فرامرزيان همچنين به ميزان سفر کاميون‌ها و تريلي‌هاي فعال در حوزه بين‌المللي اشاره و تصريح کرد: در دنيا کاميون‌هاي ترانزيتي، سالانه حدود 100 هزار کيلومتر حرکت مي‌کنند، اين آمار براي ايران حدود 60 هزار کيلومتر است. يعني بخش حمل‌ونقل بين‌الملل کشور با 40 هزار کيلومتر خواب مواجه است که بايد آسيب‌شناسي شود.

بر اساس اظهارات وي مهم‌ترين رکن هر اقتصادي، بخش حمل‌ونقل بوده و بايد آخرين حوزه‌اي باشد که در اقتصاد دچار رکود مي‌شود.

سرپرست امور کارنه تير در اتاق ايران همچنين به وضعيت استفاده شرکت‌هاي حمل‌ونقلي در استفاده از سند کارنه تير اشاره و تأکيد کرد: در سال 97 بالغ بر 89 مورد به دليل حمل قاچاق، ماده سي و هشتي شدند، 238 مورد مغايرت اسنادي و 378 مورد اخطاريه عدم تسويه کارنه تير داشتيم. بدين ترتيب مطالبه شرکت‌هاي مختلف دنيا از شرکت‌هاي ايراني حدود 4 ميليون دلار برآورد مي‌شود.

در ادامه اين نشست نکات تخصصي در مورد چگونگي استفاده از سند کارنه و ظرفيت‌هاي موجود در آن تشريح شد.
منبع: پايگاه خبري اتاق ايران

 1398/02/28  تاریخ خبر
کامیونهای خالی از بار
منبع: روزنامه جهان صنعت
 1398/02/25  تاریخ خبر
ضرورت نصب دستگاه "ایکس ری" کامیونی در مرز تمرچین

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار آذربايجان غربي، ضرورت نصب دستگاه "ايکس ري" کاميوني در مرز تمرچين جهت تسريع امور بازرسي و کنترل کاميون‌ها را مورد تاکيد قرار داد و گفت: در صورت موافقت گمرک ايران، از طريق سرمايه گذاري، مشکل تأمين دستگاه ايکس ري در مرز تمرچين را حل خواهيم کرد.

رضا حسيني در جلسه کارگروه امور اقتصادي استان که با حضور اعضاي اين کارگروه در محل استانداري برگزار شد، از اعزام هيأت اقتصادي و تجاري استان به اقليم کردستان عراق در آينده‌اي نزديک خبر داد و گفت: در اين سفر، ضمن تقويت ارتباطات و تعريف پروژه‌هاي مشترک با سرمايه گذاران و فعالين اقتصادي اقليم کردستان عراق، موانع و چالش‌هاي پيش روي توسعه روابط اقتصادي و تجاري نيز مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

وي با تاکيد بر ضرورت اعمال مديريت واحد مرزي در استان گفت: تمامي دستگاه‌هاي ذيربط بايد در اسرع وقت جهت ارائه خدمات در گمرکات استان مستقر شوند؛ ناظر گمرکات استان نيز ظرف ?? ساعت گزارش وضعيت حضور دستگاه‌هاي اجرايي در گمرکات را به معاونت اقتصادي استانداري ارائه کند.

معاون استاندار آذربايجان غربي، ضرورت نصب دستگاه "ايکس ري" کاميوني در مرز تمرچين جهت تسريع امور بازرسي و کنترل کاميون‌ها را مورد تاکيد قرار داد و گفت: در صورت موافقت گمرک ايران، از طريق سرمايه گذاري، مشکل تأمين دستگاه ايکس ري در مرز تمرچين را حل خواهيم کرد.

وي، مشکل کمبود نيروي انساني در برخي گمرکات استان از جمله تمرچين را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: طي مکاتبه‌اي با سازمان امور اداري و استخدامي کشور، موضوع را پيگيري مي‌کنيم.

حسيني همچنين تاکيد کرد: هيچ وقفه‌اي نبايد در فعاليت بازارچه‌هاي مرزي پيش آيد؛ گاهاً برخي بازارچه‌ها بدون هماهنگي فرمانداران تعطيل مي‌شوند که اين امر قابل پذيرش نيست.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان غربي بر لزوم فعال‌تر شدن تشکل‌هاي صادراتي استان، تاکيد و خاطرنشان کرد: تشکل‌هاي صادراتي زيرمجموعه اتاق بازرگاني اروميه بايد فعال‌تر شده و در مأموريت‌هاي پيش رو با دولت همکاري لازم را داشته باشند.

حسيني از برگزاري همايش فرصت‌هاي سرمايه گذاري و تجاري استان نيز خبر داد و گفت: اين همايش مرداد ماه سال جاري برگزار و در اين همايش ظرفيت‌هاي اقتصادي و تجاري استان به سرمايه گذاران و فعالين اقتصادي داخلي و خارجي معرفي خواهد شد.

وي، اهتمام ويژه دستگاه‌ها در جهت جذب سرمايه گذاري را نيز مورد تاکيد قرار داد و افزود: با هر دستگاهي که در زمينه سرمايه گذاري وظيفه اش را بدرستي انجام ندهد برخورد مي‌شود و در اين خصوص با هيچ کس تعارف نداريم.

منبع: خبرگزاري ايسنا
 1398/02/25  تاریخ خبر
کاهش ۱۸.۳ درصدی صادرات در فروردین 98

بر اساس جديدترين آمار سرپرست سازمان توسعه تجارت،صادرات کشور با احتساب پتروشيمي و ميعانات گازي 2 ميليارد و 547 ميليون دلار بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 18.3 درصدي داشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران جديدترين آمارها از وضعيت آمارهاي تجاري ايران در نخستين ماه از سال 1398 را اعلام کرد.

محمدرضا مودودي در چهارمين جلسه شوراي راهبردي توسعه صادرات غير نفتي، در تشريح آمار تجارت خارجي در ماه فروردين اظهار کرد: صادرات کشور با احتساب پتروشيمي و ميعانات گازي 2 ميليارد و 547 ميليون دلار بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 18.3 درصدي داشته است.

وي افزود: ميزان واردات در مدت مذکور حدود 3.2 ميليارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.7 درصد کاهش داشته است. تجارت کل کشور نيز در فروردين سال 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.5 درصد کاهش داشته است و همچنين تراز تجاري کشور با 213 ميليون دلار مثبت بوده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينکه با وجود کاهش در صادرات کالا و خدمات، صادرات محصولات معدني نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: در فروردين 1398، چين با 711 ميليون دلار، عراق با 389 ميليون دلار و جمهوري کره با 350 ميليون دلار، سه مقصد اول صادرات ايران بودند.

مودودي با تاکيد بر اينکه در نيم قرن اخير نتوانستيم سياست‌ها و برنامه‌هاي توسعه صادرات را به خوبي مديريت کنيم، تصريح کرد: در فاصله سال‌هاي 1338 تا 1396 از محل صادرات بالغ بر 2000 ميليارد دلار درآمد داشته‌ايم که اگر بخشي از اين ميزان براي توليدات صادراتي سرمايه‌گذاري مي‌شد، امروز سهم صادرات غيرنفتي رقمي بيش از 50 ميليارد دلار فعلي مي‌بود، اما متأسفانه از اين رقم، بيش از 1700 ميليارد دلار صرف واردات شد که فرصت توسعه صنعتي و صادراتي را از ايران دريغ کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينکه بر اساس مصوبات شوراي عالي صادرات غيرنفتي، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان فرمانده جنگ اقتصاد مقاومتي معرفي شده است، خاطرنشان کرد: بسته حمايتي سال 98 به گونه‌اي تدوين خواهد شد که صرفاً شامل مشوق‌هاي صادراتي نبوده و بخشي از اقدامات حمايتي غير مالي نيز در آن لحاظ خواهد شد.

آخرين آمارهاي تجاري ايران در سال 1397 نشان از آن داشت که تاجران ايراني توانسته‌اند رقمي در حدود 40 ميليارد دلار صادرات داشته باشند. اين در حالي است که ميزان واردات کشور در ماه‌هاي گذشته روند کاهشي خود را حفظ کرده و به نظر مي‌رسد همين مسئله تأثير مستقيمي بر حفظ تراز تجاري مثبت کشور داشته است.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1398/02/24  تاریخ خبر
گسترش مناسبات تجاري و حمل و نقل جاده‌اي بين جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان
معاون وزير راه و شهرسازي در جريان سفر به تركمنستان به همراه هيأت اعزامي از جمهوري اسلامي ايران، نتايج مذاكرات صورت گرفته در زمينه توسعه همكاري‌هاي حمل و نقلي و ترانزيتي بين دو كشور را مثبت ارزيابي كرد. 
مهندس عبدالهاشم حسن‌نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان، طي سفر به عشق‌آباد به همراه دكتر جواد ظريف وزير امور خارجه كه رياست اين نشست را برعهده داشت، بيان كرد:
طي مذاكرات دو روزه كه در زمينه‌هاي مختلف تجاري، حمل و نقل، گمركي و غيره ميان مقامات طرفين صورت گرفت، در بخش حمل و نقل جاده‌اي، دو موضوع گسترش مناسبات حمل و نقل دو جانبه ميان دو كشور و افتتاح پل مرزي سرخس گفت‌وگو و رايزني‌ها انجام شد و مقرر گرديد تشريفات اداري باقيمانده با اولويت بهره‌برداري هر چه سريعتر از اين پل، به پايان برسد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه طرف ايراني تمايل خود به حذف يا كاهش عوارض حمل و نقل جاده‌اي متقابل بين دو كشور را اظهار كرد، افزود: در اين راستا پيشنهاد شد هيأت فني كارشناسي تشكيل شده و موضوع مورد بررسي قرار گيرد و امكان تسهيل در تردد ناوگان از مرز دو كشور فراهم شود.

منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي

 1398/02/24  تاریخ خبر
بلغارستان دروازه ورود بازرگانان ایرانی به کشورهای اروپایی
مسئول کميته روابط تجاري ايران و بلغارستان گفت: بلغارستان فرصتي مناسب براي بازرگانان ايراني با هدف ورود به بازار کشورهاي اروپاي شرقي و غربي است و نزديکي جغرافيايي اين کشور و امکان ارسال بار زميني اين مزيت را دوچندان‌ مي‌سازد.
سعيد‌‌هاديي در ديدار با عضو هيات ‌‌رئيسه اتاق بازرگاني اصفهان و جمعي از فعالان اقتصادي در تالار هيات نمايندگان اتاق بازرگاني اصفهان تصريح کرد:ارتباط با شرکت‌‌هاي بلغاري‌ مي‌تواند زمينه حضور آسان تر در بازارهاي اروپايي فراهم کند و شرکت‌‌هاي ايراني‌ مي‌توانند زمينه حضور شرکت‌‌هاي بلغاري در منطقه خاورميانه را فراهم سازند.
وي از تشکيل کميته مشترک تجاري ايران و بلغارستان زير نظر اتاق بازرگاني ايران خبر داد و گفت:اين کميته آماده ارايه اطلاعات و مشاوره به فعالان اقتصادي استان اصفهان براي تجارت با بلغارستان و ساير کشورهاي مرتبط با اين کشور است و ظرفيت تبديل به اتاق مشترک بازرگاني ايران و بلغارستان دارد.
هاديي تصريح کرد:ارسال بار زميني به بلغارستان از تهران چهار روزه انجام‌ مي‌شود و اين زمان فرصت طلايي براي حضور کالاهاي ايراني در بازارهاي اروپايي و واردات از اتحاديه اروپاست. وي خاطر نشان کرد:سال‌هاست که به کشورهاي اروپاي شرقي از جمله بلغارستان توجهي از سوي بازرگانان ايراني نشده است و در شرايط کنوني بايد از اين فرصت‌‌ها نهايت بهره‌برداري شود.
وي افزود:بلغارستان از نظر نرخ ماليات و دستمزد مزيت ويژه براي سرمايه گذاري در بين کشورهاي اروپايي دارد و قيمت تمام شده محصولات در اين کشور ارزان تر از ساير کشورهاي اروپايي است.
فرشته اميني عضو هيات ‌‌رئيسه اتاق بازرگاني اصفهان در اين ديدار گفت:بلغارستان به عنوان دروازه ورودي اتحاديه اروپا‌ مي‌تواند فرصت جديدي براي بازرگانان اصفهان فراهم سازد.
وي برقراري پرواز مستقيم بين ايران و بلغارستان را فرصتي براي نزديک شدن تجار و بازرگانان دو کشور عنوان کرد و گفت:متاسفانه پرواز مستقيم بين دو تهران و صوفيه وجود دارد که در قالب خرده بار روابط تجاري تعريف شود.
بلغارستان کشوري در جنوب شرقي اروپا با جمعيت بالغ بر 3/7 ميليون نفر است.توليد ناخالص داخلي 94 ميليارد دلار است و سرانه هر نفر 12373 دلار است.حجم تجارت ايران و بلغارستان در سال 97 به 121 ميليون دلار است.

منبع: روزنامه همدلي
 1398/02/24  تاریخ خبر
عبور و مرور در مرز پرویزخان انجام می شود، اما با کندی

فرماندار قصر شيرين بسته بودن مرز پرويز خان بر روي صادرات و کاميون داران را تکذيب کرد و گفت: عبور و مرور در مرز پرويزخان انجام مي شود، اما با کندي

در پي انتشار برخي فيلم ها از تجمع کاميون هاي حامل بار در مرز پرويز خان و جلوگيري از عبور و مرور آنها تاتار فرماندار قصرشيرين در توضيح اين خبر گفت: با افزايش حجم صادرات در مرز پرويز خان امور مربوط به ترخيص و تردد بايد تاکيد کنم که، تردد کاميون ها در اين مرز انجام ميشود اما با توجه به حجم کار اين امر به کندي صورت مي گيرد. 

تاتار هرگونه جلوگيري از ترخيصها و ممانعت از خروج را رد کرد و تصريح کرد: ما در مرز پرويز خان براي هيچ راننده کاميوني که به صورت قانوني در امر صادرات فعاليت ميکند منعي ايجاد نکرده و سعي بر تسريع امور رانندگان نيز داشته ايم 

فرماندار قصرشيرين در پايان ياد آور شد اين مرز يکي از پرترددترين مرزهاي بازرگاني کشور است که همه روزه صدها کاميون از آن وارد مرز عراق ميشود

منبع: خبرگزاري صدا و سيما

 1398/02/21  تاریخ خبر
واکنش گمرک به تاخیر در خروج برخی کالاها از بنادر و مناطق آزاد
گمرک ايران به برخي اخبار در رابطه با تاخير در ترخيص و خروج کالاها از محوطه هاي بندري و مناطق آزاد واکنش نشان داد و اعلام کرد : گمرک قانونا نسبت به کالاهايي مسئوليت دارد که به گمرک اظهار شده اند .

مهرداد جمال ارونقي معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران با بيان اين مطلب گفت : گمرک طبق قانون نسبت به کالاهايي مسئوليت دارد که به گمرک اظهار شده باشند بنابراين تا قبل از آن نمي‌تواند قانونا اقدامي انجام دهد. متعاقب دستور رسيدگي وزير اقتصاد، علي رغم اينکه گمرک وظيفه‌اي نسبت به کالاهاي اظهارنشده ندارد پيگيري‌هاي لازم در جهت اظهار و ترخيص کالا صورت گرفته است .

وي در اين باره اظهارداشت: به طور نمونه براساس آمارهاي تا مورخ 18 بهمن 97 بيش از 600 دستگاه کانتينر يخچالي گوشت اظهارنشده به گمرک وجود داشت که متعاقب دستور رسيدگي وزير اقتصاد، علي رغم اينکه گمرک وظيفه‌اي نسبت به کالاهاي اظهارنشده ندارد پيگيري‌هاي لازم در جهت اظهار و ترخيص کالا صورت گرفت.

معاون امور گمرکي و فني گمرک با اشاره به جديدترين آمار مبني بر وجود بيش از  700 کانتينر گوشت وارداتي در گمرکات، خاطرنشان کرد: گمرک طبق قانون نسبت به کالاهايي مسئوليت دارد که به گمرک اظهار شده باشند بنابراين تا قبل از آن نمي‌تواند قانونا اقدامي انجام دهد. موضوعاتي از قبيل عدم اظهارکالا به گمرک يا متروکه شدن آن به سازمان‌هاي مسئول در مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي باز مي‌گردد.

معاون فني گمرک با تاکيد بر اينکه گوشت‌هاي اظهارشده به گمرک در حداقل زمان ممکن فرايند ترخيص را طي کرده‌اند،‌ گفت:‌حداکثر زمان انجام تشريفات چند ساعت بوده و هيچ تاخيري در گمرک وجود ندارد. چرا که اين کالا در مسير سبز گمرکي تعريف شده و بلافاصله ارزيابي سيستمي صورت گرفته و به درب خروج گمرک براي ترخيص هدايت مي‌شود.

ارونقي با بيان اينکه گوشت نيازمند اخذ مجوزهاي قانوني است، تصريح کرد:‌ ممکن است سازمان‌هايي مانند دامپزشکي مجوز ترخيص را طي چند هفته به گمرک ارائه دهند که همين عامل منجر به تاخير در انجام تشريفات گمرکي مي‌شود. حتي در برخي موارد صاحب کالا به دليل عدم تمکن مالي قادر نبود حقوق ورودي اظهارنامه و ماليات و عوارض مربوطه را پرداخت کند که باعث تاخير در ترخيص گوشت‌ها شده است.

اين مقام مسئول افزود: يکي ديگر از مشکلات مربوط به گوشت‌هاي وارداتي مربوط به تاريخ اعتبار مجوزهاي ثبت سفارش محموله‌ها مي‌شود که در اين زمينه مشکلي وجود ندارد و کالاهاي اساسي فاقد مجوز ثبت سفارش معتبر، امکان پذيرش اظهارنامه آنها وجود دارد حتي اگر تاريخ اعتبار مجوز ثبت سفارش پس از اظهار يا قبل پايان انجام تشريفات گمرکي يا خروج منقضي شود گمرک نسبت به پذيرش اين مجوزها اقدام کرده و تاخيري از اين ناحيه متوجه کالا نيست.

وي به مشکلات بانکي ترخيص محموله‌هاي گوشت اشاره کرد و بيان داشت: حتي اگر صاحبان اين قلم کالا (گوشت)، مانند ساير اقلام اساسي مشکل بانکي از جمله مشکل در انتقال ارز با مشکل اسنادي داشته و کد بانک مربوطه به گمرک اعلام نشده با اين پروسه به طول انجامد، چنانچه نسبت به اظهار اين کالاي اساسي به گمرک اقدام کرده باشند گمرک با صدور حکم (پس از اخذ حقوق ورودي و ماليات و عوارض متعلقه و همچنين اخذ مجوزهاي قانوني مانند مجوز دامپزشکي) اجازه ترخيص و خروج کالا را حتي تا ميزان 90 درصد نيز صادر کرده است.

معاون گمرک يادآور شد: بدليل فسادپذيري کالاهايي مانند گوشت ، تسريع و تسهيل ترخيص با توجه به شرايط کشور در دستور کار است بنابراين مشکلي از اين جهت نيز وجود ندارد.

منبع: گمرک نيوز