اخبار حمل و نقل بین المللی
 1398/04/25  تاریخ خبر
ایران؛ مسیر ترانزیت کالاهای قزاقستان به ترکیه

مديرعامل منطقه آزاد انزلي ايران  اعلام کرد به‌زودي ترانزيت کالاي قزاقستان به ترکيه از طريق کشورش صورت خواهد گرفت.

رضا مسرور، مديرعامل منطقه آزاد انزلي در شمال ايران  اظهار داشت: ترانزيت کالاهاي قزاقستان به ترکيه و بالعکس، از طريق بندر کاسپين در استان گيلان ايران آغاز خواهد شد.

وي افزود: ترکيه و قزاقستان نيز طي جلساتي درباره استفاده از اين مسير به توافق رسيده اند.

مسرور درباره اهميت جايگزيني مسير ايران تصريح کرد: 

«قزاقستان مي تواند از طريق جمهوري آذربايجان و گرجستان ترانزيت انجام دهد، اما مسير ايران به دليل اينکه تنها از يک کشور عبور مي‌کند مقرون به صرفه است.

کاسپين، از مهمترين بنادر درياي خزر است و با اتصال به ريل مي‌تواند نقش مهمي در کريدور شمال-جنوب بازي کند. بندر کاسپين 22 پست اسکله دارد و ظرفيت آن 15 ميليون تن کالا در سال است».

او درباره پروژه احداث بزرگترين آکواريوم ايران به دست متخصصين ترکيه نيز گفت:

بازرگانان ترک، سرمايه‌گذاري بزرگي در منطقه آزاد انزلي ايران انجام داده اند. مجموعه پارک اكواريوم با سرمايه‌گذاري کمپاني ترک به عنوان يکي از شركت هاي موفق در حوزه ساخت پارک هاي تفريحي ساخته شده است.

سرمايه‌گذاري 30 ميليون يورويي ترک‌ها براي احداث ايجاد يک مجموعه دوطبقه در 10 هزار مترمربع همراه با تونل اكواريوم، شهر بازي، بولينگ، رستوران توانسته گردشگران زيادي را به اين منطقه جذب كند. سال گذشته 500 هزار نفر از اينجا بازديد کردند.

از سرمايه‌گذاران خارجي، به‌ويژه ترک‌ها استقبال مي‌کنيم. درخواست چند پروژه در حوزه زيرساخت و گردشگري از سوي آنها مطرح شده است. از حضور بيش از پيش آنها استقبال مي‌کنيم چرا که از کشور دوست، برادر و همسايه ما هستند».

مسرور درباره مشوق‌هايي که اين منطقه براي سرمايه گذاران خارجي در نظر گرفته است هم اظهار داشت: «مهمترين مساله اين است که سرمايه گذاران داراي مديريت واحد هستند. معافيت‌هاي مختلفي همچون 20 سال معافيت مالياتي و بازار هدف 80 ميليوني ايران روبرو هستند».

منبع: خبرگزاري آناتولي
 1398/04/25  تاریخ خبر
3 راهکار اتاق ایران برای تجارت با همسایگان

معاون بين‌الملل اتاق ايران در نشستي با مسئولان بين‌الملل اتاق‌هاي استاني، توسعه روابط و مناسبات تجاري با کشورهاي همسايه و کشورهاي منطقه را به عنوان محور اصلي برنامه‌هاي اتاق ايران به ويژه در دوران تحريم اعلام و تأکيد کرد: در اين رابطه اتاق‌هاي مرزي، اتاق‌هاي مشترک و اتاق‌هاي معين نقش سازنده‌اي دارند.

معاون بين‌الملل اتاق ايران طي نشستي با مسئولان بين‌الملل اتاق‌هاي استاني به وضعيت اقتصادي کشور و فشارهاي ناشي از تحريم‌ها اشاره و تصريح کرد: با توجه به مشکلاتي که در روند تجارت کشور پيش آمده است، راهي جز توسعه صادرات غيرنفتي نداريم و در اين راستا بايد تمرکز خود را روي کشورهاي همسايه و کشورهاي منطقه بگذاريم.

محمدرضا کرباسي، معاون بين‌الملل اتاق ايران با توجه به توان اقتصادي که در ايران وجود دارد، گفت: علي‌رغم تحريم‌هاي حاکم بر اقتصاد ايران، نبايد ارزش پول کشور نسبت به ديگر ارزها تا اين حد سقوط مي‌کرد. بايد دليل اصلي اين افت ارزش پول را در جاي ديگري پيدا کرد.

به اعتقاد وي آنچه منجر به کاهش ارزش پول ملي ايران شده است، وابستگي صرف به درآمدهاي نفتي است. او گفت: اگر ايران بتواند ميزان صادرات غيرنفتي خود را افزايش دهد، ارزش پول ملي را حفظ خواهد کرد.

معاون بين‌الملل اتاق ايران با اشاره به بسته شدن دروازه‌ کشورهاي اروپاي غربي به روي کالاهاي ايراني و اجتناب کشورهاي آسيايي مانند کره جنوبي و ژاپن از تداوم همکاري‌هاي تجاري با ايران، تأکيد کرد: در حال حاضر راهي جز تمرکز بر بازار کشورهاي همسايه نداريم. اين استراتژي را از ابتداي سال 97 اتخاذ کرديم و در حال حرکت در اين همين مسير هستيم.

وي ادامه داد: البته در اين حوزه هم طي سال‌هاي گذشته آن‌طور که بايد رفتار نکرديم و برخي دلخوري‌ها وجود داشت. بدين ترتيب از سال گذشته بازسازي روابط با همسايگان را آغاز کرديم. امروز خوشحاليم اگر بگوييم با وجود همه مشکلات و فشارها توانستيم با کشوري مانند ژاپن که وابستگي قابل توجهي به آمريکا دارد به طور غيرمستقيم همکاري کنيم.

کرباسي خاطرنشان کرد: در اين مسير بخش خصوصي و دولتمردان با يکديگر همکاري کردند و توانستند راه‌هايي را براي ادامه همکاري‌هاي تجاري با برخي از کشورها پيدا کنند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به برخي کارشکني‌ها، محدوديت‌ها و عوامل داخلي که مسير تجارت را پيچيده‌تر مي‌کنند، اشاره و تشريح کرد: اتاق ايران در برابر مشکلاتي از اين دست نيز تلاش کرده تا با ارائه راهکارهاي عملياتي، راه را براي تداوم فعاليت‌هاي تجاري بخش خصوصي آسان کند. براي مثال زماني که موضوع پيمان‌سپاري ارزي مطرح شد، بسياري از صادرکنندگان براي واردات تجهيزات و مواد اوليه موردنياز توليد خود و يا ديگر توليدکنندگان دچار مشکل شدند.

کرباسي تأکيد کرد: در آن زمان، نشست‌هاي متعددي با مسئولان و تصميم‌گيرندگان در بخش توليد و صنعت ترتيب داديم و خواستار مقابله با اين موانع شديم که خوشبختانه جواب هم گرفتيم هرچند که حدود يک سال از اين تصميم گذشته بود و آسيب‌هاي جدي بر فعاليت‌هاي تجاري کشور وارد آمد.

به گفته اظهارات معاون بين‌الملل اتاق ايران بايد در دوران جنگ، قوانين و مقررات مناسب با همان دوران بر اقتصاد کشور حاکم شود؛ قوانين مربوط به دوران صلح نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي مردم در شرايط جنگي باشد.

وي در ادامه روند ثبت سفارش و درج اطلاعات کامل مربوط به صادرات و واردات را در وضعيت کنوني نادرست خواند و افزود: طرف‌هاي تجاري نمي‌خواهند هيچ‌گونه اطلاعاتي از آنها در مورد ادامه همکاري‌شان با ايران ثبت شود، آنگاه مسئولان کشور بدون توجه به اين مسئله همچنان بر اساس سازوکار گذشته روي ثبت سفارش‌ها تأکيد دارند.

کرباسي ادامه داد: اتاق ايران از دولت مي‌خواهد که در اين شرايط سازوکار ديگري را براي تأمين اهداف نظارتي خود بر امر تجارت پيدا و اجرايي کند.

معاون بين‌الملل اتاق ايران در ادامه از لزوم برنامه‌ريزي بلندمدت براي حضور در بازار کشورهاي همسايه سخن گفت و تصريح کرد: اتاق ايران مطالعاتي را در مورد 19 کشور پيراموني انجام و نتيجه آن را در اختيار مسئولان کشور قرار داده است. در اين گزارش 3 راهکار براي حضور بلندمدت و مؤثر در بازار کشورهاي موردنظر ارائه شده است.

وي راهکار اول را تمرکز بر صادرات در قالب تهاتر عنوان کرد چراکه در اين شيوه ديگر نيازي به مناسبات بانکي بين کشورها نيست.

راهکار ديگري که در اين رابطه از سوي کرباسي مطرح شد، امضاي موافقت‌نامه‌هاي تجارت آزاد و تجارت ترجيحي با همسايگان بود که تاکنون مغفول مانده است.

وي همچنين رونق بخشيدن به تجارت مرزي را به عنوان راهکار سوم مطرح کرد و گفت: در اين رابطه به قوانين جديدي نياز داريم تا بتوانيم در بستر آن از ظرفيت‌هاي موجود بهترين استفاده را ببريم.

معاون بين‌الملل اتاق ايران در اين راستا از اقداماتي که در مورد بازار پاکستان و مطالعاتي که به همت اتاق مشترک و اتاق زاهدان انجام شده، سخن گفت. طبق اظهارات وي فهرستي از کالاهايي که مي‌توان براي آنها تعرفه‌هاي ترجيحي در نظر گرفت، تهيه شده که به تأييد دولت هم رسيده و در حال مذاکره با طرف مقابل براي اجراي اين پروژه هستيم.

وي يادآور شد: سطح روابط تجاري ايران و پاکستان در سال 97 چيزي در حدود 500 ميليون دلار بوده که طبق هدف‌گذاري‌هاي انجام شده بايد به سطح 5 ميليارد دلار در سال برسد.

کرباسي در ادامه از برنامه‌ريزي معاونت بين‌الملل اتاق ايران براي برگزاري همايشي در تهران با حضور هيات هاي تجاري از اتاق‌هاي بازرگاني 19 کشور مورد مطالعه در سال 98 خبر داد و گفت: هنوز زمان و جزئيات برگزاري اين همايش نهايي نشده است. از آنجا که قرار است از سفراي اين کشورها هم دعوت شود، در حال رايزني و هماهنگي با وزارت امور خارجه هستيم.

معاون بين‌الملل اتاق ايران همچنين به برگزاري اولين همايش اقتصادي کشورهاي حاشيه درياي خزر که قرار است 20 و 21 مرداد در ترکمنستان برگزار شود، اشاره و از مسئولان بين‌الملل اتاق‌هاي استاني خواست تا در اطلاع‌رساني و معرفي فعالان اقتصادي علاقه‌مند به حضور در اين همايش و نمايشگاه دو روزه، مشارکت فعالانه‌اي داشته باشند.

وي متذکر شد: هيات اعزامي ايران به ترکمنستان مي‌توانند در هر کدام از 7 بخش گردشگري، حمل‌ونقل، معدن، صنعت، خدمات فني و مهندسي، انرژي (پتروشيمي، گاز، برق و نفت) و مواد غذايي فعال باشند.

کرباسي همچنين با توجه به تمهيداتي که بانک مرکزي براي تأمين مواد اوليه موردنياز توليد، اتخاذ کرده است، از مسئولان بين‌الملل اتاق‌هاي استاني خواست تا از طريق مطالعه ميداني و ارتباطاتي که با توليدکنندگان استان خود دارند، نيازهاي آنها را به صورت کلان فهرست کرده و در اختيار معاونت بين‌الملل اتاق ايران قرار دهند.

منبع: اتاق بازرگاني ايران

 1398/04/25  تاریخ خبر
معافیت ناوگان ایرانی خروجی از پایانه مرزی اینچه برون از پرداخت مابه التفاوت سوخت

مدير پايانه مرزي اينچه برون در گلستان گفت: ناوگان ايراني بين المللي خروجي از پايانه مرزي اينچه برون با مصوبه هيات از پرداخت مابه التفاوت 200 ليتر سوخت همراه معاف شدند.

 محسن عامريون مدير پايانه مرزي اينچه برون در گلستان گفت: اين اقدام از اول اين ماه در پايانه مرزي اينچه برون اجرايي شده است.

به گفته وي، پيش از اين کاميون‌هاي ايراني خروجي از پايانه اينچه برون بابت کل سوخت همراه مابه التفاوت پرداخت مي‌کردند که در حال حاضر از پرداخت مابه التفاوت 200 ليتر براي مقصد ترکمنستان و 500 ليتر به کشور ثالث معاف هستند.

عامريون ادامه داد: علي رغم کاهش آمار تردد سه ماهه ناوگان نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما روند منفي کاهش يافته و طي روز‌هاي اخير شاهد رشد تردد ناوگان بوده ايم.

وي همچنين افزود: تردد سه ماهه مسافرين و تجار چمداني مرزي نسبت به مدت مشابه سال قبل نزديک به 72 درصد بيشتر شده است.
 
اينچه برون تنها گمرک زميني و ريلي گلستان است که در شمال استان و در فاصله حدود 80 کيلومتري گرگان مرکز استان قرار دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 1398/04/25  تاریخ خبر
برای نخستین بار در جهان؛منطقه آزاد ماکو میزبان طرح «تیر الکترونیکی» شد
معاون ترانزيت گمرک جمهوري اسلامي ايران گفت: طرح موسوم به «تير الکترونيکي» براي نخستين بار در جهان بين منطقه آزاد ماکو و 2 کشور همسايه اجرايي شده است.

مصطفي آيتي  بيان کرد: اين طرح با همکاري کشورهاي ترکيه و جمهوري آذربايجان در حال اجراست و به زودي با کشورهاي همسايه ديگر نيز اجرايي خواهد شد.

وي افزود: هدف از اجراي اين طرح ارتقاي سطح سلامت کار، افزايش سرعت، شفافيت، کاهش هزينه‌ها و پيشگيري از تخلفات مربوط به لجستيک در حوزه گمرکي و حذف کاغذ در تمام رويه‌هاي گمرکي است.

وي اضافه کرد: پس از اين، رويه و تشريفات قانوني ترانزيت و صادرات به صورت الکترونيکي انجام مي‌گيرد که اين امر موجب کاهش توقف کارنه تير در مرز بازرگان خواهد شد.

کلمه تير (TIR) مخفف حمل و نقل جاده‌اي بين‌المللي است و در زمان حاضر سيستم TIR تنها سيستم ترانزيت جهاني و تحت نظارت کميسيون اقتصادي اروپايي سازمان ملل است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌هاي هماهنگ و پروسه‌هاي مشترک با تضمين بين‌المللي معتبر منتقل مي‌شود. اين امر موجب تسهيل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوري حقوق و عوارض گمرکي جلوگيري مي‌کند.

گمرک بازرگان يکي از مبادي سه‌گانه تجارت مرزي ايران و ترکيه به شمار مي‌رود که به صورت شبانه روزي در شمال آذربايجان غربي فعال است؛ اين مرز که دروازه ورود ايران به کشورهاي اروپايي به شمار مي‌رود، در فاصله يک کيلومتري شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربايجان غربي قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال 1305 شمسي راه اندازي شد و تنها مرز 24 ساعته و بين‌المللي مابين ايران و ترکيه است.

آذربايجان‌غربي داراي 960 کيلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکيه، عراق و جمهوري خود مختار نخجوان و چندين پايانه مرزي است.


منبع: خبرگزاري ايرنا

 1398/04/23  تاریخ خبر
ورود بیش از ۱۰ هزار دستگاه کامیون به پایانه مرزی آستارا طی سه ماه نخست امسال

پايانه مرزي آستارا و گمرک از فعال‌ترين دستگاه‌هاي اجرايي و خدمات رسان در مرز پرتردد و بين المللي آستاراي جمهوري اسلامي ايران هستند .

 مدير پايانه مرزي آستارا با اشاره به ورود 10 هزار و 496 دستگاه کاميون در سه ماه نخست امسال به مرز زميني آستارا ، گفت : در مقايسه مدت مشابه سال گذشته شاهد افزايش 7 درصدي هستيم .

منصور بابايي با بيان اينکه پايانه مرزي آستارا در حوزه حمل و نقل ملي و بين المللي از جايگاه و اهميت زيادي برخوردار است ، اظهار کرد : از ابتداي امسال تا پايان خرداد ماه 21 هزار و 259 دستگاه کاميون براي صادرات و واردات کالا از مرز زميني آستارا تردد کرده‌اند . از اين تعداد 10 هزار و 763 دستگاه کاميون براي خروج بار و 10 هزار و 496 دستگاه کاميون نيز براي ورود بار بوده است .

بابايي با اشاره به اينکه نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد کاميون‌هاي وارد شده به مرز آستارا با افزايش هفت درصدي و خروج کاميون‌ها نيز با کاهش 14 درصدي همراه بوده است ، گفت : پايانه مرزي آستارا و گمرک از فعال‌ترين دستگاه‌هاي اجرايي و خدمات رسان در مرز پرتردد و بين المللي آستاراي جمهوري اسلامي ايران هستند .

مدير پايانه مرزي آستارا افزود : در قالب طرح جامع ساماندهي پايانه مرزي آستارا ، ساخت پاسگاه ، پل مرزي ، نمازخانه ، سرويس بهداشتي و بهسازي مسير تردد کاميون‌ها در دستور کار پايانه مرزي آستارا قرار دارد .

منبع: پرتال حمل و نقل

 1398/04/23  تاریخ خبر
توزیع بیش از ۴ هزار برگ دوزبلاغ در پایانه مرزی بیله سوار طی فصل بهار
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اردبيل گفت : در سه ماه نخست امسال بيش از 4 هزار برگ دوزبلاغ در پايانه مرزي بيله سوار توزيع شده است .

علي رحمتي در بازديد از پايانه مرزي بيله سوار افزود : دوزبلاغ قرارداد في ما بين و برگ معافيت کاهش عوارض بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان است که هر برگ آن معادل 100 دلار است .

وي سهميه سال 2018 دوزبلاغ استان اردبيل را 14 هزار برگ عنوان کرد و افزود : با هدف حمايت از توسعه ناوگان صادراتي و کاهش هزينه هاي حمل و نقل ، افزايش سهميه برگ معافيت عوارض در دستور کار قرار گرفت و اين مهم با رشد 40 درصدي در سال 2019 به 19 هزار برگ افزايش يافت .

مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اردبيل با بيان اينکه اين مهم در جهت حمايت از صادرات کالاي ايراني در بين رانندگان موقع عبور از مرز در پايانه مرزي بيله سوار توزيع مي شود تصريح کرد : از زمان شروع طرح پرداخت برگ معافيت کاهش عوارض مرزي از سال 94 تاکنون 40 هزار برگ دوزبلاغ به ارزش 4 ميليون دلار توزيع شده است .

رحمتي افزايش 42 درصدي ورود و خروج مسافران اتباع خارجي به کشور از پايانه مرزي بيله سوار در فصل بهار را خاطر نشان کرد و گفت : در مدت ياد شده 368 هزار و 266 نفر از اين پايانه تردد کرده اند که از اين ميزان بيش از 333 هزار نفر اتباع خارجي و 34هزار و 775 نفر مسافر ايراني است .

وي از صادرات 101 هزار و 413 تن کالا توسط 4 هزار و 581 دستگاه کاميون از مرز بيله سوار صادر در سه ماه نخست سال جاري خبر داد و تصريح کرد : اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 78 هزار و 236 تن بود ، حدود 30 درصد رشد نشان مي دهد .

منبع: پرتال حمل ونقل

 1398/04/20  تاریخ خبر
۲۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در گمرک دوغارون کشف شد
بزرگترين محموله سوخت قاچاق در سالجاري به ميزان 23 هزار و 700 ليتر نفت گاز از يک دستگاه کاميون ترانزيتي در گمرک دوغارون شهرستان تايباد کشف شد.

مدير کل گمرک دوغارون تايباد گفت: ديشب يک دستگاه کاميون ترانزيت با محموله مواد غذايي23 هزار و 700 ليتر سوخت قاچاق را در داخل گالن و بشکه جاسازي کرده بود که از طريق دستگاه ايکس ري گمرک کشف شد.

محمد کوه گرد با بيان اينکه ارزش اين محموله يک ميليارد و 300 ميليون ريال است افزود: اين کاميون توقيف و يک متهم افغانستاني در اين ارتباط دستگير و راهي مرجع قضائي شد.

وي اظهار داشت: اين محموله بزرگترين محموله سوخت قاچاق کشف شده در سال جاري است و پيش از اين نيز21هزار و 500 ليتر سوخت به ارزش بيش از 907 ميليون و 484هزار ريال در اين گمرک کشف شده و 70 متهم ايراني و افغانستاني در اين ارتباط دستگير شده اند.

دوغارون در18 کيلومتري تايباد قرار دارد و اين شهرستان نيز در225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1398/04/20  تاریخ خبر
چالش صادرات محصولات پتروشیمی به دلیل کمبود ناوگان حمل

مهدي شريفي نيک‌نفس، معتقد است با توجه به کمبود ناوگان حمل‌ونقل محصولات پتروشيمي و افزايش شديد هزينه حمل، بهتر است ايران براي ايجاد ناوگان اختصاصي خود با 60 فروند کشتي سرمايه‌گذاري کند.

  عضو هيات نمايندگان اتاق تهران از چالش شرکت‌هاي پتروشيمي در صادرات اين محصولات به دليل کمبود ناوگان حمل خبر داد و گفت: در حالي که ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي فارغ از ميزان توليد ميعانات به حدود20 ميليون تن محصول رسيده است، متاسفانه در سال‌هاي گذشته، سرمايه‌گذاري شايسته‌اي در بخش ناوگان حمل مواد شيميايي، تانکري و گازي متناسب با اين افزايش ظرفيت توليد صورت نگرفته است. به همين سبب، در حال حاضر يکي از معضلات ما براي رساندن مواد شيميايي به بازارهاي هدف، کمبود وسيله حمل و نقل و کشتي است.

مهدي شريفي نيک‌نفس افزود: بنابراين اين ضرورت وجود دارد که يک سرمايه‌گذاري در زمينه خريد ناوگان کشتي براي حمل مواد شيميايي صورت گيرد؛ به اين دليل که هم توليد اين محصولات قابل توجه است و هم بازار آن وجود دارد.

شريفي به روابط عمومي اتاق تهران گفت: برآورد ما اين است که حداقل60 فروند کشتي بايد تامين شود که تامين اين ناوگان ‌مي‌تواند براي حدود 10 هزار نفر اشتغال مستقيم ايجاد کند. از ديگر مزاياي سرمايه‌گذاري در اين بخش آن است که امنيت حمل و نقل محصولات ايراني در هر شرايطي تامين ‌مي‌کند و درعين حال هزينه‌هايي که اکنون به بروکرهاي خارجي پرداخت ‌مي‌شود، ‌مي‌تواند براي تملک و ايجاد ناوگان جديد براي کشور هزينه شود.

او با بيان اينکه هزينه ايجاد ناوگان جديد از طريق اختصاص خط اعتباري ويژه در صندوق توسعه ملي و بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان و شرکت‌هاي حمل بزرگ نظير کشتيراني جمهوري اسلامي قابل تامين است، ادامه داد: در حال حاضر هزينه حمل محصولات پتروشيمي به شدت افزايش يافته است. چنانکه براي مثال اگر تا شش ماه پيش، هزينه حمل هر تن محصول پتروشيمي 10 تا 20 دلار بود اما اکنون اين هزينه به 80 دلار رسيده که تحريم‌ها نيز در اين افزايش قيمت موثر بوده است.»

مهدي شريفي نيک‌نفس توضيح داد: تعداد شناورهاي حمل محصولات شيميايي در دنيا محدود است؛ اما ايران به عنوان يکي از صادرکنندگان بزرگ در اين بخش بايد بتواند اين شناورها را به صورت بلندمدت در اختيار داشته باشد. وقتي توليد اين محصولات، به طور مستمر در حال انجام است، حمل آن نيز بايد به صورت مستمر انجام پذيرد.

نايب‌رييس کميسيون تسهيل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: با توجه به نياز کشور به ارز حاصل از محصولات پتروشيمي، اين انتظار وجود دارد که دولت خط اعتباري ويژه براي خريد ناوگان اختصاص دهد؛ البته اين اعتبارات با توجه به حجم صادرات در کوتاه‌مدت قابل تسويه است. اما در صورت تداوم کمبود ناوگان، شرکت‌هاي پتروشيمي نه تنها بازار خود را از دست خواهند داد که ادامه اين ميزان توليد نيز ميسر نخواهد بود.

منبع: پايگاه خبري اتاق بازرگاني تهران

 1398/04/18  تاریخ خبر
بیش از یک میلیارد دلار کالا از مرز باشماق کردستان ترانزیت شد
مرز رسمي باشماق مريوان تنها مرز ترانزيتي کردستان بوده که امسال در ان بيش از يک ميليارد و 151 ميليون دلار کالا از اين مرز ترانزيت شده است.

مرز رسمي باشماق مريوان تنها مرز ترانزيتي کردستان و يکي از مهمترين مرزهاي رسمي زميني ايران با اقليم کردستان عراق به شمار مي‌آيد که گمرک آن در زمينه ترانزيت، صادرات، امور مسافري و مقدار قابل توجهي در بخش واردات فعال است.

مديرگل کمرکات کردستان اظهار داشت: ميزان ترانزيت داخلي مبداء از مرز باشماق در سه ماهه امسال 13 هزار و332  تن به ارزش سه ميليون و 595 هزار و 953 دلار بوده است.

بختيار رحماني پور اضافه کرد: 156 هزار و771 تن کالا به ارزش 87 ميليون و 128 هزار و 892 دلار ترانزيت خارجي مبداء از گمرک باشماق در اين مدت انجام شده است.

وي ميزان ترانزيت خارجي مقصد از اين گمرک را هم 258 هزار و 699 تن به ارزش يک ميليارد و 60 ميليون و 883 هزار دلار اعلام کرد و افزود: در مجموع 428 هزار و 802 کالا به ارزش يک ميليارد و 151 ميليون و608 هزار دلار در استان ترانزيت شده است.

مديرگل کمرکات کردستان گفت: ميزان ترانزيت انجام شده در سه ماهه امسال در اين گمرک در مقايسه با مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر وزني که504 هزار و 212 تن بوده 15 درصد کاهش پيدا کرده است.

رحماني پور اظهار داشت: از لحاظ ارزش دلاري هم که در سه ماهه سال گذشته يک ميليارد و 160 ميليون و610 هزار دلار بود يک درصد کاهش يافت.

گمرکات استان کردستان با شعبه هاي فعال در سنندج، باشماق مريوان، سيرانبند بانه به فعالان اقتصادي خدمات گمرکي ارائه مي کند.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1398/04/18  تاریخ خبر
قوانین و تعرفه‌ها در همه مرزهای ایران و عراق، یکسان می‌شود

يحيي آل‌اسحاق، رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق مي‌گويد: رابطه ايران و عراق روزهاي خوبي را سپري مي‌کند؛ مجموعه صادرات کالا و خدمات فني و مهندسي ايران به عراق 13 برابر صادرات به مجموع کشورهاي اروپايي است. ايران چشم‌انداز رابطه 20 ميليارد دلاري با عراق را تصور و براي آن تلاش مي‌کند.

تجارت با همسايگان به ويژه در دوران تحريم براي ايران اولويت دارد؛ پيرو اين استراتژي، کشورهاي همسايه از جمله عراق، افغانستان و ترکيه در فهرست شرکاي درجه اول تجاري و اقتصادي ايران در منطقه قرار گرفته‌اند. عراق يکي از مهم‌ترين مقاصد صادراتي ايران است که در مقابل صادرات محدود به ايران، خريدار و واردکننده بخش قابل‌توجهي از کالاهاي غيرنفتي و خدماتي ايران است.
به گفته يحيي آل‌اسحاق، رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق روابط اقتصادي ايران با عراق به‌رغم همه مشکلات موجود رشد خوبي دارد؛ بر اساس آمار به‌دست‌آمده از گمرک ايران، در سال 97، ارزش صادرات ايران به عراق در مقايسه با سال قبل 36 درصد رشد داشته است.
آل اسحاق در گفت‌وگو با پايگاه خبري اتاق ايران مي‌گويد: مجموعه صادرات کالا و خدمات فني و مهندسي ايران به عراق حدود 13 ميليارد دلار در سال 1397 بوده است؛ درصورتي‌که حجم صادرات ايران با کل کشورهاي اروپايي کمتر از يک ميليارد دلار است؛ يعني عراق به‌تنهايي بيش از 10 برابر کشورهاي اروپايي با ايران رابطه اقتصادي دارد. اگرچه کشور آمريکا و خيلي از عوامل ديگر سعي مي‌کند رابطه تجاري ايران با عراق را به حداقل ميزان ممکن برساند ولي روابط ما با عراق در مقايسه با ترکيه، چين، هندوستان و غيره بهتر است. البته ايران چشم‌انداز رابطه 20 ميليارد دلاري با عراق را تصور مي‌کند و براي آن تلاش مي‌کند.

قوانين گمرک يک‌دست مي‌شود
تاجران ايراني از وضعيت قوانين و مقررات گمرک براي صادرات به عراق گله‌ دارند. آل‌اسحاق در کنار نقشه راه تجارت ايران و عراق به موانع و مشکلات اشاره مي‌کند: مهم‌ترين مشکل تجار ايران، قوانين و مقررات متعدد در مرزهاي ايران با اقليم کردستان و دولت مرکزي عراق بود؛ طوري که در اقليم نرخ و تعرفه‌ها متفاوت از استان‌هاي جنوبي بود. اما الآن قرار بر اين است که قانون واحدي در مرزها حاکم باشد.
او ادامه مي‌دهد: البته نرخ گمرک و تعرفه‌ها در مرزهاي اقليم پايين‌تر از مرزهاي ديگر بود؛ ولي قرار است بعدازاين قوانين و تعرفه‌ها در همه مرزها واحد باشد. بااينکه تعرفه‌ها در مرزهاي اقليم کردستان پايين بود ولي براي ارسال کالا از کردستان عراق تا دولت مرکزي، تجار بايد مجددا هزينه گمرک پرداخت مي‌کردند که اين درنهايت به ضرر تاجران ايراني بود؛ اما اگر مقصد نهايي کردستان باشد وضعيت تفاوت مي‌کند.
آل اسحاق ادامه مي‌دهد: برخي از استانداران استان‌هاي هم‌جوار به دليل اختياراتي که دارند، هزينه و عوارضي‌هايي غير از تعرفه‌ها به تجار ايران تحميل مي‌کنند و قرار است که اين مسئله هم در قانون واحد برطرف شود.

ريسک سرمايه‌گذاري در عراق شديدتر است
سرمايه‌گذاري مشترک در عراق چه وضعيتي دارد؟ براي سرمايه‌گذاري در عراق بايد شريک محلي انتخاب کرد تا ريسک کار پايين باشد؛ اين را رئيس کميسيون حمل‌ونقل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق گفته است. اما رئيس اتاق بازرگاني اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق خوش‌بين است و مي‌گويد: عراق کشوري است که مزاياي فعلي آن براي ايراني‌ها نياز اين کشور به بازسازي مجدد است. جنگ تحميلي حزب بعث با ايران تا جنگ عراق با کويت، جنگ اول و دوم خليج‌فارس و درنهايت سقوط صدام حسين و حمله داعش به عراق همه اين‌ها درنهايت ويراني اقتصادي، ويراني زيرساخت‌هاي اقتصادي و عمراني و شهري را به همراه داشته است. همه واحدهاي صنعتي، اقتصادي، ساختماني و عمراني تا پالايشگاه و نيروگاه‌هاي عراق نياز به بازسازي دارد. عراق با 38 ميليون نفر جمعيت، امکان صادرات نفت بالا، وضعيت خوبي دارد؛ اين‌ها پول دارند؛ نياز به سرمايه‌گذاري هم هست ولي به دليل ناامني تابه‌حال اين پروژه‌ها انجام‌نشده است. در شرايط حاضر عراق فرصت‌هايي زيادي براي کار دارد.
او درباره نحوه اعلام اين پروژه‌ها مي‌گويد: اين فرصت‌ها يا از طريق مزايده و مناقصه با اعلام عمومي به پيمانکارها واگذار مي‌شود. جداي از فرصت‌هاي ملي برخي از استان‌ها اختيار استاني دارند، مثلاً بصره، کربلا و اقليم بودجه‌هاي عمراني دارند؛ پروژه‌هاي دسته سوم مربوط عتبات عاليات هم هست که مجموعه‌اي از پروژه‌هاست.
او ادامه مي‌دهد: اگرچه در عراق حجم و تعداد و تنوع پروژه‌ها بالاست ولي برخي از پروژه‌ها انحصاري است؛ مثلاً سرمايه‌گذاران آمريکايي يا عربستان محدوديت‌هايي را اعمال مي‌کنند؛ آن‌ها براي سرمايه‌گذاري خود شرايط انحصاري طرح مي‌کنند. يا دولت آمريکا با شرايطي خاص در حوزه انرژي، برق و نفت سرمايه‌گذاري مي‌کند. اين به دليل سرمايه و تکنولوژي اعمال قدرت مي‌کنند.
به گفته آل اسحاق، فضا براي ايراني‌ها هم باز است ولي بايد ما بتوانيم موانع را از سر راه برداريم. او موانع را چنين تبيين مي‌کند: ما براي صدور کالا نياز به ضمانت‌نامه داريم؛ هر کار عمراني نياز به ضمانت‌نامه دارد که پيمانکار بر حسن اجراي کار ضمانت بدهد؛ اين را يا بايد بانک‌هاي ايراني صادر کنند يا بايد بانک‌هاي عراقي يا بانک خارجي؛ ولي ما در حوزه ضمانت‌نامه‌ها مشکل‌داريم. صندوق ضمانت صادرات سرمايه حداقلي دارد. با 300 ميليون دلار سرمايه نمي‌شود چند پروژه ميليارد دلاري را تضمين کرد.
او تصريح مي‌کند: مثلاً پيمانکاران ايراني در شرايط حاضر در مناقصه‌اي 4.5 ميليارد دلار برنده شده‌اند ولي به 2 ميليارد دلار اين تعهد عمل کرده‌اند. مشکلات اين حوزه از ويزا تا عمل به تعهد، از بيمه، حمايت‌هاي سياسي و امنيتي، خدماتي تا ضمانت‌نامه و نقل‌وانتقال پول، و حمايت‌هاي حقوقي ديده مي‌شود. دولت بايد بسترهاي لازم را براي حضور سرمايه‌گذار ايراني در عراق فراهم کند. بايد به اين توجه کرد زمينه براي کار آماده است ولي دولت ايران هم بايد زمينه را براي حضور فعالان اقتصادي فراهم کند.
او درباره امنيت سرمايه‌گذاري در عراق مي‌گويد: بحث امنيت موضوع ديگري است؛ در قوانين سرمايه‌گذاري خارجي به داشتن شريک محلي اشاره نشده است اما با توجه به بافت و ساختار عراق حتماً حضور شريک محلي کارساز است ولي جزو الزام‌ها نيست. سرمايه‌گذارها بايد قبل از سرمايه‌گذاري شرکتي را در عراق ثبت کنند.
او درباره اتفاقي که براي شرکت کاله افتاده مي‌گويد: در همه‌جاي دنيا چنين اتفاق‌هاي مي‌افتد؛ بايد صاحبان سرمايه، کار خود را بيمه کنند. به‌هرحال ريسک سرمايه‌گذاري همه‌جا هست ولي در عراق شديدتر است. امن‌تر از ايران نداريم ولي وقتي سرمايه‌گذار شريک ايراني دارد، کار راحت‌تر جلو مي‌رود.

وضعيت رواديد عراق
 وضعيت رواديد عراق براي تاجران ايران چگونه است و اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق چگونه اين موضوع را پيگيري مي‌کند؟ آل‌اسحاق پاسخ مي‌دهد: مردم عادي و زوار براي ورود به عراق مشکلي ندارند، قبلاً 40 دلار پرداخت مي‌کردند ولي الآن اين هزينه‌ها برداشته‌شده است. اتاق مشترک ايران و عراق تلاش مي‌کند اين رواديد براي تاجران ايراني و عراقي هم حذف شود. دولت ايران آمادگي دارد ولي عراقي‌ها اين موضوع را پيگيري مي‌کنند. قدم اول حذف پول ويزا است.
او ادامه مي‌دهد: ما در گام اول مي‌خواهيم ويزاي فعالان اقتصادي و سرمايه‌گذاران از يک ماه به شش ماه تغيير کند. اما اصلاح اين روند به کندي پيش مي‌رود. البته اگر تاجران و فعالان اقتصادي از طرف اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق معرفي شوند، زودتر ويزاي مولتي دريافت مي‌شود.

تجارت با دلار، ريال يا دينار؟
چند درصد از تجارت ايران با عراق مستقل از دلار انجام مي‌شود؟ آل اسحاق پاسخ مي‌دهد: قسمت اعظم تجارت ايران با عراق با دينار انجام مي‌شود نه دلار؛ گاهي هم با يورو و ريال تجارت مي‌کنند. نقل‌وانتقال پول يا با مبادله کالا است يا انتقال دينار، که از طريق صرافي‌هايي که بانک مرکزي معرفي کرده‌ انجام مي‌شود.

منبع: پايگاه خبري اتاق ايران

 1398/04/18  تاریخ خبر
واردات از محل اظهارنامه‌های بازارچه‌های مرزی امکان‌پذیر شد + سند

يک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: واردات کالا از گمرکات رسمي و از محل اظهارنامه‌هاي صادراتي بازارچه‌هاي مرزي با رعايت قوانين و مقررات مربوطه بلامانع است.

  سيد مهدي نيازي مديرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: واردات کالا از گمرکات رسمي و از محل اظهارنامه‌هاي صادراتي بازارچه‌هاي مرزي با رعايت قوانين و مقررات مربوطه بلامانع است.

در اين نامه عنوان شد:‌ بازگشت به نامه شماره 114/01/22604  مورخ 98/3/19 در خصوص امکان واردات کالا از طريق گمرکات رسمي با استفاده از اظهارنامه صادراتي بازارچه‌هاي مرزي به استحضار مي‌رساند، با توجه به اين که رعايت کليه ضوابط و قوانين حاکم بر صادرات جهت صدور کالا از بازارچه‌هاي مرزي الزامي بوده و براي آن کوتاژ صادراتي ارائه مي‌گردد، چنانچه اطلاعات صادرات مورد تاييد گمرک قرار گرفته و براي رفع تعهد صادر کننده به بانک مرکزي منعکس شود، لذا ممانعتي براي انجام اين موضوع وجود ندارد. لازم به ذکر است موضوع جهت کارسازي در سامانه جامع تجارت به بانک مرکزي و واحد مربوطه منعکس خواهد شد.

منبع: خبرگزاري فارس

 1398/04/18  تاریخ خبر
معافیت سوخت کامیون‌های ترانزیتی خروجی از مرز باشماق کردستان

مدير شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه کردستان گفت: در راستاي کمک به تسهيل روند صادرات، رونق کسب و کار و حمايت از رانندگان کاميون‌هاي ترانزيتي خروجي از مرز باشماق مريوان طرح اعطاي معافيت پرداخت مابه التفاوت نفتگاز جهت کاميون‌هاي خروجي از اين مرز آغاز شد.

فريدون ياسمي اظهار کرد: از تاريخ 16 تيرماه برنامه اجراي معافيت اخذ مابه التفاوت نرخ سوخت "نفت گاز" در جايگاه مرزي باشماق به مقدار 200 ليتر براي کاميون‌هاي ايراني خروجي از کشور اجرايي شد.

وي با اشاره به فعاليت جايگاه مرزي باشماق از تردد ميانگين روزانه 400 دستگاه کاميون ترانزيت از اين مرز خبر داد و افزود: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته اين شرکت با سازمان راهداري، با ثبت کد راه‌نامه بين المللي رانندگان در سامانه فروش مرزي، اين معافيت به کاميون‌هاي خروجي به سوي اقليم کردستان عراق تعلق مي‌گيرد.

مدير شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه کردستان همچنين در خصوص اطلاع رساني صورت گرفته در اجراي اين طرح، خاطرنشان کرد: نسبت به طراحي و نصب بنر در نقاط مختلف و ورودي مرز و داخل بازارچه اقدام شده است.

منبع: خبرگزاري ايسنا
 1398/04/16  تاریخ خبر
کشف ۲۰۳ کیلوگرم هروئین از کامیون ترانزیتی به مقصد اروپا

مأموران گمرک نوردوز در استان آذربايجان شرقي به کمک سگ‌هاي موادياب موفق به کشف بزرگترين محموله مواد مخدر در سال‌جاري به ميزان بيش از 200 کيلوگرم شدند.
گروه سگ‌هاي موادياب مستقر در گمرک نوردوز موفق به کشف 203 کيلو و 700 گرم هرويين خشک از يک کاميون ترانزيتي شدند که قرار بود به کشورهاي اروپايي ترانزيت شود.

اين مقدار مواد مخدر در انتهاي دو کاميون ترانزيتي جاسازي شده بود که ماموران با برش بدنه کاميون اين مقدار مواد مخدر را کشف و ضبط کردند.

در اسناد گمرکي، مقصد نهايي اين کاميون‌ها ارمنستان قيد شده است.

اين کاميون‌ها با پلاک يکي از کشورهاي همسايه به رانندگي دو تبعه از کشور خارجي به ايران وارد شده بود و قرار بود که از طريق گمرک نوردوز به گرجستان عزيمت کنند.

منبع: گمرک نيوز

 1398/04/16  تاریخ خبر
امضاي يادداشت تفاهم توسعه همكاري‌هاي حمل و نقل بين المللي جاده‌اي في‌مابين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه
 تفاهم نامه  توسعه همكاري‌هاي حمل و نقل بين المللي جاده‌اي في‌مابين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه با حضور مسئولين حوزه ترانزيت و حمل و نقل بين المللي دو كشور در ازمير جمهوري تركيه  امضاء شد.
منوچهرسلمانزاده مدير كل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اين سازمان كه رياست هيات ايراني را در اين اجلاس دو روزه بر عهده داشت، بيان كرد: نشست كميته مشترك حمل و نقل جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران و تركيه، به منظور توسعه هرچه بيشتر روابط حمل و نقل بين المللي جاده‌اي في‌مابين طي روزهاي 11 الي 12 تيرماه برگزار شد و در زمينه تبادل اطلاعات و آمار،بررسي مسائل و مشكلات حمل و نقل كالا و مسافر بين دو كشور، و ساير موارد مذاكره شد كه پس از دو روز طرفين به توافقاتي دست يافتند.
سلمانزاده افزود: طرفين ضمن ابراز خشنودي از روند روبه رشد همكاري‌هاي حمل و نقل بين المللي جاده‌اي آمار تردد ناوگان جاده‌اي كالا و مسافر بين دو كشور در سال 2018 ميلادي، آمار مربوط به پنج ماهه 2019ميلادي رامبادله نموده و همچنين براي اتخاذ تدابير لازم در راستاي توسعه مناسبات حمل و نقل بين‌المللي در حوزه جاده‌اي به تفاهم رسيدند.
وي تصريح كرد :در اين اجلاس موضوعات مختلفي از جمله درخصوص ميزان سوخت داخل باك ناوگان ترانزيتي درسفر از قلمروكشور مقابل، اقدامات لازم درخصوص منطقي سازي زمان سفرناوگان ترانزيتي دوكشور ازكليه مبادي ورودي، مشكلات مربوط به سفرهاي غيرمنظم اتوبوسهاي ايراني به/ و ازقلمرو تركيه، تاكيد برخدمات رساني 24 ساعته در هفت روز هفته درپايانه هاي مرزي مشترك بين دوكشور براي كليه   رويه هاي گمركي مورد بررسي قرارگرفت. 
اين گزارش حاكي است دو طرف موافقت نمودند اجلاس آتي در سال 2020 ميلادي به منظور پيگيري موضوعات در  تهران برگزار گردد.
براساس اين گزارش محمت گورسس مديركل دفترحمل ونقل جاده اي وزارت حمل ونقل و زيرساخت تركيه، رياست هيئت تركيه را برعهده داشت و در اين اجلاس نمايندگاني ازبخش خصوصي دوطرف نيز حضور داشتند .
  در پايان اين نشست دو روزه  دوطرف با ابراز خرسندي از مناسبات روبه رشدحمل و نقلي بين دو كشور ، ادامه روند مذاكرات في‌مابين را خواستار شدند.

منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي
 1398/04/13  تاریخ خبر
پایانه لجستیکی جهت توسعه ترانزیت در پایانه مرزی میلک اجرا خواهد شد
معاون برنامه ريزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در جريان سفر به استان سيستان و بلوچستان و بازديد از پايانه مرزي ميلک در شهرستان هيرمند، بر ساماندهي تردد در اين پايانه مرزي مهم و استراتژيک تاکيد  و  از  اجراي پايانه لجستيکي در اين منطقه به دليل تردد زياد و توقف بيش از حد ترانزيت در اين پايانه خبر داد.
 خداداد مقبلي معاون برنامه ريزي اين سازمان در بازديد از پايانه مرزي ميلک، اين منطقه را براي رونق اقتصاد کشوربسيار مهم دانست و اظهار داشت:
پيرو بازديد ماه هاي گذشته از پايانه مرزي ميلک و به منظور بررسي ميزان تحقق مصوبات جلسات قبلي در خصوص مسائل مرتبط با اين پايانه مهم و استراتژيک، بازديد مجدد از منطقه در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه پاره اي از مشکلات مرتبط با تردد هاي غير مجاز در اين پايانه مرزي، با استقرار مرزباني برطرف شده و وضعيت کلي تردد و امنيت بهبود يافته است .
معاون برنامه ريزي با اشاره به اهميت پايانه هاي مرزي ميلک و ميرجاوه در توسعه ترانزيت از بندر اقيانوسي چابهار گفت: اقدامات لازم بر روي طرح هاي توسعه اي و اصلاحي و اجراي پايانه لجستيکي از طريق انتخاب مشاور جهت انجام مطالعات راهبردي در حال انجام است که بر مبناي نتايج آن، تصميمات لازم در اين زمينه اتخاذ خواهد شد.
مقبلي افزود: اجراي پارکينگ هاي مناسب و ساماندهي مسير هاي خاکي و راه هاي ارتباطي ورود و خروج به اين پايانه در دست اقدام مي باشد.
خانقائي مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان که در اين بازديد  معاون برنامه ريزي سازمان راهمراهي مي کرد گفت: با اقدامات دولت در زمينه احداث زيرساخت هاي لازم در پايانه هاي مرزي جهت تسهيل ترانزيت و صادرات کالا ، پيشنويس توافقنامه احداث پل دوم ميلک به امضا رسيده است که با نهايي شدن آن، احداث اين پل در دستور کار قرار خواهد گرفت.  
اين گزارش حاکي است حاجي اسماعيلي مدير کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان با انجمن هاي صنفي بخش حمل و نقل مسافري زاهدان تشکيل جلسه داد و مسائل و مشکلات مربوط به رانندگان حمل و نقل عمومي برون شهري مورد بررسي قرار گرفت.
گفتني است محسن حاجي اسماعيلي مدير کل دفتر حمل و نقل مسافر ، فرهاد مهرياري معاون دفتر توسعه ايمني راه و حريم سازمان كه در سفر به استان سيستان و بلوچستان، معاون برنامه ريزي را همراهي مي کردند از پايانه هاي مرزي ميلک و ميرجاوه، پايانه مسافربري انقلاب و پايانه بار زاهدان، محورهاي مواصلاتي و راهدارخانه هاي نيمه شمالي استان بازديد کردند.

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي