اخبار
 1397/01/22  تاریخ خبر
چهار پیش‌نیاز نوسازی ناوگان سنگین کشور
در حال حاضر با توجه به وضعيت دلالي و باربري‌ها و شرکت‌هاي حمل‌ونقل حتي مشاهده مي‌شود فقط يک سوم دريافتي از صاحب کالا را به ناوگان و مالک بابت کرايه داده‌اند، در اين شرايط آيا باربري داشتن بهتر است يا مالک ناوگان بودن؟

اگر چه اواخر اسفند سال گذشته موضوع نوسازي ناوگان باري کشور به طور گسترده رسانه‌اي و از سوي مسئولان مختلف اطلاع‌رساني شد اما اين موضوع با استقبال خوبي از سوي فعالان بخش ناوگان باري مواجه نشد و آنان با طرح پرسش‌هايي در اين مورد به بيان دغدغه‌هاي خود پرداختند.

به گزارش تين‌نيوز، 24 اسفند سال گذشته در خبري که از قول مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)  منتشر شد وي از نوسازي  202 هزار خودرو سنگين در سه سال آينده خبر داد و گفت: براي انجام اين کار به 10 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز داريم.

منصور معظمي در پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودروي ايران گفت: بخش قابل‌توجهي از اين مبلغ توسط وزارت نفت و سيستم بانکي تأمين خواهد شد و 20 درصد هم توسط مالک خودروي سنگين فرسوده تأمين مي‌شود.

اين اظهارات معظمي در حالي مطرح شد که رئيس‌جمهور هم در همان روز در نشست استانداران از جديت دولت در نوسازي ناوگان سنگين کشور خبر داده بود و خواستار جديت وزارت صنعت در تحقق اهداف اين برنامه شده بود.

 در اين بين يکي از کاربران تين‌نيوز، با ارسال پيامي به اين شبکه خبري در مورد اين اظهارات مقامات مسئول کشورمان نوشت: نوسازي با چه برندي؟ همان برندهاي بي کيفيت‌ چيني چند سال قبل که اکنون ظرف سه سال خودشان از ناوگان 50 ساله فرسوده‌تر شده و سوخت مصرف و آلايندگي بالا داشته و از بدو ورود لوازم يدکي مصرف مي‌کنند؟ 

 مهدي سامغاني در ادامه پيام خود افزود: نوسازي به چه قيمتي؟ با قيمت هنگفت نيم ميلياردي حتي بالاتر؟ با اين شرايط آيا سرمايه‌گذاري در اين بخش مقرون به صرفه است که بخواهد مالکي سرمايه مهمتر چون عمرش را بگذارد ولي آينده‌ و تاميني براي خود متصور نباشد؟

اين کاربر تين‌نيوز خاطرنشان کرد: آيا با نرخ کرايه توافقي و نبودن تعرفه بين‌المللي که دردنيا مرسوم است، نوسازي براي مالک ناوگان مقرون به صرفه است؟

او يادآور شد: در حال حاضر با توجه به وضعيت دلالي و باربري‌ها و شرکت‌هاي حمل‌ونقل حتي مشاهده مي‌شود فقط يک سوم دريافتي از صاحب کالا  را به ناوگان و مالک بابت کرايه داده‌اند، در اين شرايط آيا باربري داشتن بهتر است يا مالک ناوگان بودن؟

اين کاربر تين‌نيوز با بيان اين‌که در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد حمايت دولت از شرکت‌ها بيشتر است تا مالکان خود راننده در اين صنف، گفت: هر زماني نرخ کرايه تعرفه تن بر کيلومتر و وضعيت دلالي و آشفته بازاري در قسمت حمل حل شد و سالن اعلام بار پايانه‌ها با کرايه تن برکيلومتر راه‌اندازي شد و آينده بازنشستگي و سختي کار تاييد شد ماندن در اين صنف و فعاليت در آن عاقلانه است.