اخبار حمل و نقل بین المللی
 1399/11/05  تاریخ خبر
ضرورت تبدیل مزیت جغرافیایی ترانزیت ایران به مزیت رقابتی

ما يک سري مسير ترانزيت از شمال به جنوب و از شرق به غرب داريم که همسايگان ما هم دارند موازي اين مسير ترانزيتي ، کارهايي انجام مي دهند . بسياري از اين مسيرها از سال‌ها قبل احداث شده‌اند . به خاطر داشته باشيم که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراين ضروري است که ما هم بايد به دنبال منافع خودمان باشيم .
مديرکل تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي بر ضرورت تبديل مزيت جغرافيايي ترانزيت کشورمان به مزيت رقابتي تاکيد کرد و خواستار جدي گرفتن هشدارهاي ترانزيتي و رويدادهاي منطقه‌اي در حوزه حمل‌ونقل شد .

امين ترفع با اشاره به نگراني‌هاي اخير مردم در شبکه‌هاي مجازي ، به دليل تلاش کشورهاي چين و ترکيه و ديگر همسايگان مبني بر ايجاد مسير ترکيبي ترانزيتي موازي با ايران ، اظهار کرد : اينکه به تازگي عموم مردم کشورمان به ترانزيت به عنوان يک دغدغه مشخص توجه مي‌کنند و آن را پيگيري مي نمايند ، نشانه بسيار خوبي است و بايد از آن استقبال کرد . جنبه مهم اين است که تا به امروز به ترانزيت به عنوان يک موضوع ملي و مزيت ملي نگاه نشده است ، به‌طوري که حتي در دوره‌هاي مختلف شاهد بوده‌ايم که به واسطه نگراني‌هايي که در اين زمينه وجود داشت ، با ترانزيت برخورد درستي نمي‌شد و آن را محدود نيز  مي‌کردند .

ترفع با بيان اينکه عمده نگراني‌هايي که در خصوص ترانزيت مطرح مي‌شد ، مربوط به نگراني‌هاي اقتصادي ، امنيتي و قاچاق کالا بودند ، افزود : با توجه به چنين پيشينيه‌اي ، اکنون که همه نسبت به ترانزيت حساس شدند ، من به عنوان يک نفر که نسبت به اين موضوع مسئوليت و دغدغه دارد ، بسيار خوشحالم .

رويدادهاي ترانزيتي منطقه ، هشدارند نه تهديد

مديرکل تجاري‌سازي وتشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي گفت : صرف‌نظر از استقبال عموم مردم نسبت به موضوع ترانزيت ، حال بايد ديد که چه اتفاقي در وراي مرزهاي ايران افتاده است و آيا اين اتفاقات که در اطراف کشورمان روي مي‌دهد ، جنبه تهديد دارند يا خير ؟ من به اين اتفاقات هشدار مي‌گويم ؛ چون اين رويدادها با تهديد که معناي ترس را تداعي مي‌کنند ، فرق دارند . ما نبايد از اين مسير موازي ترانزيت که براي ايران ايجاد شده بترسيم . اين موضوع به ما هشدار مي‌دهد که اگر با آن اختياري که امروزه داريم کاري نکنيم ، يعني منفعل باشيم ، به زودي با تهديد جدي مواجه خواهيم شد ؛ اما اگر از امکانات‌مان به درستي استفاده کنيم ، مي‌توانيم از هشدارهاي موجود ، بهترين استفاده را ببريم .

ترفع گفت : ما يک سري مسير ترانزيت از شمال به جنوب و از شرق به غرب داريم که همسايگان ما هم دارند موازي اين مسير ترانزيتي ، کارهايي انجام مي دهند . بسياري از اين مسيرها از سال‌ها قبل احداث شده‌اند . به خاطر داشته باشيم که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراين ضروري است که ما هم بايد به دنبال منافع خودمان باشيم .

وي گفت : اينکه ما کنترل کنيم که در مسيرهاي رقيب ما چه اتفاقاتي مي افتد ، خيلي مهم است ؛ اما مهم‌تر اين است که ببينيم آن‌ها چه کار مي‌کنند تا ما بهترش را انجام دهيم. وضعيت جغرافيايي ما يک مزيت نسبي است ، ولي سوال مهم اين است که ما چگونه مي‌توانيم اين مزيت جغرافيايي را تبديل به مزيت رقابتي کنيم .

چهار فاکتور تاثيرگذار در ترانزيت ؛ زمان ، هزينه ، دسترسي خدمات و امنيت

ترفع عنوان کرد : چهار فاکتور باعث رقابتي شدن مزيت جغرافيايي مي‌شوند . اين چهار فاکتور شامل زمان ، هزينه ، دسترسي خدمات و تسهيلات و امنيت است . ما هر چقدر بتوانيم روي اين چهار فاکتور کار کنيم ، مزيت جغرافي‌مان براي ترانزيت ، به مزيت رقابتي تبديل خواهد شد . همانطور که ما مختار هستيم که مسيرهاي مختلف را امتحان کنيم ، بقيه نيز مي‌توانند همين کار را بکنند . مسير چين به ترکيه ، هنوز مسير تجاري نيست و هنوز نمي‌تواند رقابتي باشد .

مديرکل تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي خاطرنشان کرد : ما الان کاميون‌ها و بارهاي ترکيه را داريم که از مسير ايران عبور مي‌کنند و اکنون همسايه‌هاي ما نيز به همين کار مشغولند . به خاطر داشته باشيم که تجارت را دولت‌ها انجام نمي‌دهند . تجارت را فعالان بخش خصوصي انجام مي‌دهند و همواره بايد به ياد داشته باشيم که بخش‌هاي خصوصي هم مطابق آن چهار فاکتور انتخاب مي‌کنند . هر چقدر آن چهار فاکتور کامل‌تر و با کيفيت‌تر باشند ، تجار نيز آن مسير را انتخاب مي‌کنند . بنابراين نبايد فريب سياه نمايي ، تبليغات و مسائل سياسي را خورد ؛ بلکه بايد در اين شرايط هشدارهاي ترانزيتي منطقه جدي گرفته شوند و نسبت به تقويت فاکتورهاي ياد شده ، اقدامات لازم را انجام داد .

منبع: پرتال حمل ونقل



 1399/11/04  تاریخ خبر
خط ترانزیتی ایران به عراق و سوریه‌ وصل می‌شود

وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اهميت مبادلات اقتصادي با کشورهاي محور مقاومت گفت: مذاکرات براي انجام ترانزيت از خاک عراق و اتصال ايران به خطوط ريلي اين کشور به مراحل خوبي رسيده و در حال پيگيري است.
محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در‌ برنامه «حديث ايستادگي» راديو مقاومت، در پاسخ به سؤالي درباره‌‌ اهميت اقتصادي کشورهاي محور مقاومت، بيان کرد: يکي از اهداف ايالات‌متحده و هم‌پيمانان و گروه‌هاي وابسته به آن‌ها در طول جنگ‌هايي که در منطقه ايجاد کردند علاوه بر ايجاد ناامني، نابودي زيرساخت‌هاي اقتصادي کشورها با برنامه‌ريزي دقيق بود تا امکان همکاري و تبادلات اقتصادي بين آن‌ها را از بين ببرند، از جمله آن‌ها زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي و ريلي است‌ از طرفي براي حمل‌ونقل دريايي هم تا جاي ممکن ايجاد مزاحمت مي‌کنند.

وي در پاسخ به اين سؤال که با توجه به تصويب قانون ترانزيت در مجلس عراق، چه اقداماتي براي اجرايي شدن و استفاده ايران از اين ظرفيت انجام‌شده است، ‌ گفت: با توجه به بي‌ثبات شدن دولت‌ها در عراق براي انجام اين کار با مشکل مواجه شديم. آخرين مذاکره ما با هيئت عراقي اخيراً در کميسيون مشترک انجام شد، در اين جلسه گفت‌وگوهاي خوبي انجام و مقرر شد که ظرف دو ماه آينده مذاکرات وارد جزئيات شود و به تفاهم‌نامه برسيم که از قبال آن حمل‌ونقل يکسره براي دو کشور بتواند به‌صورت مساوي اتفاق بيفتد.

اسلامي اظهار کرد: عراقي‌ها بيان مي‌کردند که تجارت ايران يک‌طرفه است و منافعي براي عراق ندارد، در پاسخ ما بيان کرديم که به دنبال متوازن کردن تراز تجاري هستيم و به‌صورت مساوي جابجايي ماشين‌ها اتفاق بيفتد و اين موضع ما موجب تحرک مذاکرات شد، جمع‌بندي ما اين است که اين مذاکرات خواهد توانست اين مشکل را حل کند و بحث ترانزيت برقرار شود.

وي در پاسخ به اين سؤال که دو کشور سوريه و عراق توافق‌هايي باهم براي اتصال خطوط ريلي به يکديگر انجام داده‌اند اما ما همچنان پس از سال‌ها، ?? کيلومتر راه‌‌آهن شلمچه به بصره متصل نشده است، چه برنامه‌اي براي تحقق آن وجود دارد، اظهار داشت: همکاري‌هاي حمل‌ونقل سه‌جانبه ايران، عراق و سوريه را ما بنيان‌گذاري کرديم و مذاکراتي در سطح وزرا و معاونين وزير تشکيل داديم که اولين اجلاس آن سال گذشته در تهران بود.

وزير راه و شهرسازي بيان کرد: تفاهمات کلي انجام شده که اين خطوط ريلي متصل شود، براي بخش ايران بحث اتصال شلمچه به بصره تابه‌حال مشکل اساسي آن در حوزه سياسي بوده که محقق نشده است.

اسلامي افزود: در سفر اخيري که وزير خارجه ايران داشتند گام بزرگي برداشته شد، در طي سال‌هاي گذشته رياست‌جمهوري شخصاً حداقل ?? بار اين موضوع را از رئيس‌جمهور و نخست‌وزير عراق پيگيري کردند و در آخرين ديدار با آقاي الکاظمي براي اين موضوع تفاهم شد و ايشان يک نماينده ويژه براي اين کار تعيين کردند و در ادامه‌ آن آخرين اتفاق، سفر آقاي ظريف بود که مذاکرات نهايي را انجام دادند.

وي بيان کرد: چند دور مذاکرات انجام شد و آخرين آن هفته گذشته اتفاق افتاد که منطقه شلمچه مورد بازديد عراقي‌ها قرار گرفت و مقرر شد که اصلاحاتي در آرايش و امکانات مرزي ما صورت گيرد. اين موضوعي بود که مانع اصلي اجراي پروژه بود و تقريباً حل‌وفصل ‌و مقرر شد پس از انجام اصلاحات توسط ما، هيئت نهايي حضور پيدا کند و پس از تائيد آن‌ها زمين تحويل پيمانکار شود، قرارداد با پيمانکار منعقدشده و منتظر تحويل زمين است.

وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سؤال که درزمينه حضور شرکت‌هاي ايراني براي انجام پروژه‌هاي بازسازي در سوريه و عراق چه اقداماتي انجام‌شده است، گفت: مذاکرات و صحبت‌هاي زيادي براي حضور شرکت‌هاي ايراني در پروژه‌هاي اين کشورها وجود دارد اما مشکل اصلي براي انجام پروژه‌ها تأمين مالي، تضامين و روابط بانکي بين کشورها است.

اسلامي گفت: براي اين موضوع مذاکرات مفصلي انجام‌شده و اميدواريم که بانک مرکزي سريع‌تر توافقات خود با آن‌ها را نهايي کند و همکاري‌هاي بانکي و مبادله پول صورت گيرد. تعدادي از شرکت‌هاي ما تفاهم‌نامه‌هايي را امضا کردند و به‌محض اينکه مسئله بانکي حل شود، کارهاي اجرايي را شروع خواهند کرد.

وي توضيح داد: متأسفانه مذاکرات بانکي و تعاملات پولي خيلي زمان‌بر است، اميدواريم که دوستان مسئول در اين زمينه تحرک بيش‌تري از خودشان نشان دهند و حرکتي اتفاق بيفتد.

اسلامي‌ گفت: ايالات‌متحده آمريکا به‌هيچ‌وجه کوتاه نمي‌آيد و برنمي‌تابد که ما کشورمان را در راستاي منافع ملي خود اداره کنيم، راه پيشرفت ما اين است که جغرافياي اقتصادي کشور را در همه محورهاي مختلف گسترش دهيم.

وزير راه و شهرسازي بيان کرد: ظرفيت اقتصادي ايران خيلي فراتر از ظرفيت جغرافيايي کشور است، لازم است با افزايش تعاملات دو و چندجانبه، زيرساخت‌هاي اين کار را مستحکم کنيم‌ و يکي از اين فرصت‌هاي خوب کشورهاي محور مقاومت هستند.

منبع: خبرگزاري برنا

 1399/11/04  تاریخ خبر
افزایش دوبرابری کرایه صادرات به‌دلیل بازگشت بدون بار کامیون‌ها
رئيس کنفدراسيون صادرات ايران اظهار کرد: در تجارت فرامرزي به‌خصوص با اتحاديه اروپا به‌دليل محدوديت‌هاي وارداتي و کاهش واردات، کرايه حمل‌ونقل صادراتي عملا دو برابر شده است؛ به نوعي صادرکنندگان کرايه برگشت کاميون‌ها را نيز پرداخت مي‌کنند.

محمد لاهوتي درباره آخرين وضعيت تجارت کشور اظهار کرد: آمار 9 ماهه منتشرشده از سوي گمرک، حکايت از کاهش 20 درصدي صادرات و 16 درصدي واردات نسبت به سال گذشته دارد؛ به‌نحوي‌که تا امروز، حجم کل صادرات 24 ميليارد دلار و واردات 25 ميليارد دلار بوده؛ بنابراين تراز تجاري يک ميليارد دلار منفي است.

وي افزود: هنوز رفع تعهد ارزي سال 98 و 99 تعيين تکليف نشده، همچنين ابلاغيه جلسه 177 ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، توسط معاون اقتصادي رياست‌جمهوري که به تاييد رئيس‌جمهور نيز رسيده، بيش از دو ماه است که ابلاغ شده؛ اما از آنجا که بيشتر رويکرد آن واردات‌محور است، ابهاماتي در حوزه صادرات وجود دارد.

لاهوتي ادامه داد: به‌رغم نشست‌هايي که در کميته اقدام ارزي در سازمان توسعه تجارت برگزار شده و پيش‌نويس تکميل اين ابلاغيه آماده شده، متاسفانه بعد از گذشت دو هفته هنوز در کميته ماده 2 به تصويب نرسيده و واردات در مقابل صادرات، به‌رغم تاکيد در ابلاغيه 177 عملا مي‌توان گفت از هفته گذشته عملياتي شده است.

او در ادامه سخنانش گفت: هزار قلم کالاي متشکل از 700 قلم کالاي اعلامي وزارت صمت و 300 قلم کالاي اعلامي وزارت جهادکشاورزي نيز، مورد تاييد واردکنندگان و صادرکنندگان نيست؛ ضمن اينکه ممکن است يک واحد توليدي 10 قلم کالاي وارداتي نياز داشته باشد، بخشي از آن، در ليست اعلامي وزارت صمت و جهادکشاورزي است و بخشي هم نيست؛ پس نمي‌تواند آنها را از طريق واردات در برابر صادرات خود تامين کند. وي با انتقاد از بخشنامه‌هاي متعدد صادرشده از نهادهاي گوناگون گفت: بخشنامه‌هاي متعددي که طي يک سال و نيم گذشته توسط بانک مرکزي، وزارت جهادکشاورزي، وزارت صمت و ستاد تنظيم بازار ابلاغ شده عملا تجارت خارجي ما را تحت تاثير قرار داده است. اين درحالي است که تعليق کارت‌هاي بازرگاني نيز يکي از مشکلاتي بود که باعث شد بسياري از صادرکنندگان حتي نتوانند رفع تعهد ارزي کنند. عضو اتاق بازرگاني ايران با اشاره به گلايه اکثر صادرکنندگان در روز ملي صادرات گفت: به‌نظر مي‌رسد گلايه‌مندي صادرکنندگان بحق است؛ گرچه دستگاه‌هاي اجرايي نيز تلاش خود را کردند تا اين موارد تک به تک حل شود و الان کارت‌ها رفع تعليق‌شده و رفع تعهد ارزي امکان‌پذير است؛ اما تا وقتي که رفع تعهد ارزي انجام نشود، اجازه واردات و صادرات داده نمي‌شود؛ ضمن اينکه به‌نظر مي‌رسد اين موارد نوعي بلاتکليفي براي توليدکنندگان و صادرکنندگان ايجاد کرده و باعث نوعي سرخوردگي شده؛ درحالي‌که امسال براي جهش توليد بود، به‌نظر مي‌رسد دولت کمترين توفيق را در اين مورد به‌دست آورده است. لاهوتي با اشاره به مشکلاتي که کاهش نرخ ارز مي‌تواند براي صادرکنندگان ايجاد کند، تصريح کرد: نوسانات نرخ ارز باعث شده بسياري از واردکنندگان که کالاهاي خود را با ارز گران‌تري وارد کرده‌اند با ضرر مواجه شوند. وي خاطرنشان کرد: در تجارت فرامرزي به‌خصوص با اتحاديه اروپا به‌دليل محدوديت‌هاي وارداتي و کاهش واردات، کرايه حمل‌ونقل صادراتي عملا دو برابر شده است؛ به نوعي صادرکنندگان کرايه برگشت کاميون‌ها را نيز پرداخت مي‌کنند؛ چراکه به‌دليل محدوديت‌هاي وارداتي، براي برگشت بار ندارند و اين موضوع روي قيمت تمام‌شده تاثير زيادي مي‌گذارد. بنابراين با همه اين شرايط بيشتر در حوزه تجارت ابهام ديده مي‌شود تا تسهيل فضاي تجارت. لاهوتي ادامه داد: در خوش‌بينانه‌ترين حالت پيش‌بيني صادرات غيرنفتي تا پايان سال حدود 33 تا 35 ميليارد دلار خواهد بود که عملا رشد منفي حدود 15 درصدي را نسبت به سال گذشته خواهد داشت. اين فعال اقتصادي افزود: مديريت واردات در شرايط تحريمي باعث شده است که واردات کاهش پيدا کند؛ ضمن اينکه بايد توجه داشت حدود 85 درصد از واردات ايران، واردات کالاهاي واسطه‌اي توليد هستند و هر چقدر واردات کاهش پيدا کند توليد نيز تحت‌تاثير قرار مي‌گيرد.

منبع: خبرگزاري ايلنا
 1399/11/01  تاریخ خبر
کامیون‌های ایرانی از فردا وارد آذربایجان می‌شوند

مديرکل ترانزيت سازمان راهداري از امکان ورود کاميون‌هاي ايراني به خاک آذربايجان از هفته جاري خبر داد.

جواد هدايتي درباره مذاکرات روز گذشته هيئت آذربايجاني به رياست معاون نخست‌وزير اين کشور با هيئت ايراني به رياست وزير راه و شهرسازي گفت: نوع تردد کاميون‌هاي ايراني به جمهوري آذربايجان به دو صورت ترانزيتي و صادراتي به مقصد آذربايجان است.

وي افزود: در مدل اول، کاميون‌هاي ايراني وارد قلمروي آذربايجان شده و با هدف سفر به اتحاديه اوراسيا که عمدتاً روسيه و بلاروس است، از مرز ديگر در اين کشور خارج مي‌شوند.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: در حال حاضر ترانزيت ناوگان ايراني از خاک آذربايجان با اسکورت انجام مي‌شود؛ به اين معنا که ناوگان ما وارد خاک آنها شده و تحت شرايطي که عمدتاً رعايت کنترل‌هاي بهداشتي است، با همراهي چند خودروي پليس و به صورت دسته ?? تا ?? تايي کاميون‌ها از مرز خارج مي‌شوند. نقش خودروهاي اسکورت براي نظارت بر کاميون‌ها جهت خارج نشدن از مسير و نيز رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي است که ناوگان ما را تحت‌الحفظ از يک مرز تحويل گرفته و تا خروج از مرز ديگر همراهي مي‌کنند.

هدايتي يادآور شد: نوع ديگر تردد کاميون‌هاي ايراني به آذربايجان با هدف صادرات کالاهاي ايراني به مقصد آذربايجان و حمل محموله‌هاي صادراتي است که از ابتداي پاندمي کرونا، اجازه ورود به قلمرو آذربايجان به ناوگان ايراني داده نمي‌شود.

وي تصريح کرد: در حال حاضر در مرزهاي آستارا و بيله‌سوار، آذري‌ها شرايطي ايجاد کردند که کاميون‌ها اجازه ورود به داخل قلمرو را نداشته و در محدوده‌اي در داخل پايانه مرزي مبادرت به تخليه کالاي ما مي‌کنند و از آنجا با ناوگان آذري به داخل آذربايجان حمل مي‌شود.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تأکيد کرد: اين موضوع مورد اعتراض هم بخش حمل و نقل و هم بخش صنعت و توليد بود چون تخليه و بارگيري مجدد کالاها از کاميون‌هاي ايراني به کاميون‌هاي آذري، آسيب جدي به کالاها وارد مي‌کند و هزينه بالايي براي بخش حمل و نقل و توليد دارد چرا که اين موضوع از سوي آذري‌ها با مبالغ بالايي به ما تحميل شده بود.

وي خاطرنشان کرد: روز گذشته معاون نخست‌وزير آذربايجان در جلسه‌اي با وزير راه و شهرسازي در اين خصوص مذاکراتي داشت که البته مذاکرات کارشناسي از شنبه آغاز شده بود و ديروز مذاکرات نهايي انجام شد. در اين جلسه که با موضوع اختصاصي حمل و نقل جاده‌اي، دريايي و ريلي برگزار شد، محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي به طور جد پيگير اين موضوع بود و قرار شد طرف آذري محدوديت مذکور را بردارد بخصوص که ايران توانسته کرونا را در هفته‌هاي اخير کنترل کند.

هدايتي گفت: قرار شد طرف آذري تا دو روز آينده مقدمات ورود ناوگان ايراني به خاک آذربايجان را فراهم کند که ممکن است اين موضوع تا آخر ژانويه هم به طول بينجامد.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره علت شلوغي‌هاي اخير مرز آستارا و ايجاد صف طولاني کاميون‌ها در پايانه مرزي آستارا گفت: مرز آستارا عمدتاً صادراتي است و يکي از مرزهايي است که کالاهاي ما را به اتحاديه اوراسيا و عمدتاً روسيه مي‌رسانند. اين کالاها بيشتر محصولات باغي و کشاورزي ما هستند.

وي ادامه داد: در حال حاضر در فصل باردهي باغات کيوي و پرتقال استان‌هاي شمالي و گوجه‌فرنگي و فلفل‌دلمه‌اي استان‌هاي جنوبي، اين محصولات در هفته‌هاي منتهي به ژانويه با استقبال خوبي در روسيه و بلاروس مواجه مي‌شوند که تقاضاي خريد آنها از ايران افزايش مي‌يابد، بنابراين کاميون‌هاي يخچالي ما براي صادرات اين محصولات در مرز آستارا متوقف مي‌شوند که علت آن، عدم کشش زيرساخت‌هاي گمرک آذربايجان و پيچيده بودن فرآيند تشريفات ورود کاميون به اين کشور است که سبب ايجاد صفوف طولاني کاميون‌ها در آستارا مي‌شود.

هدايتي يادآور شد: از سوي ديگر، ناوگان يخچالي روسيه و آذربايجان در کنار ناوگان يخچالي ايراني نيز وارد آستاراي ايران مي‌شوند تا اين محصولات را بارگيري و به روسيه منتقل کنند. در جلسه‌اي که با پيگيري‌هاي سفير ايران در آذربايجان داشتيم، قرار شد پذيرش کاميون‌هاي ايراني از سوي آذري‌ها افزايش يافته و تردد بيشتر شود. محدوديت‌هاي ساختاري و تشريفات پذيرش کاميون در مرزهاي اين کشور بالاست و هر سال اين اتفاق رخ مي‌دهد.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خاطرنشان کرد: بر اساس بررسي‌هاي سازمان راهداري، تردد از مرزهاي آستارا در ماه‌هاي منتهي به ژانويه امسال نسبت به سال‌هاي گذشته ?? درصد افزايش داشت که همين موضوع از ديگر علل تشکيل صف کاميون‌ها در مرز آستارا بود.

ورود کاميون‌هاي ايراني در خاک عراق در دست بررسي است

وي در بخش ديگري از اظهارات خود درباره مذاکرات کميسيون مشترک اقتصادي ايران و عراق با حضور وزير راه و شهرسازي گفت: هفته گذشته وزير صنعت عراق به عنوان رئيس عراقي کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور با وزير راه و شهرسازي جلسه‌اي برگزار کرد و در جريان اين مذاکرات، موضوع امکان ورود کاميون‌هاي ايراني به داخل خاک عراق مطرح شد.

هدايتي گفت: اين موضوع جزو خواسته‌هاي ما بود ولي طرف عراقي به دو دليل شرايط کرونايي و همچنين اشتغال رانندگان کاميون عراقي، اجازه ورود کاميون‌هاي ما به اين کشور را نمي‌دهد.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بيان کرد: رانندگان عراقي سهم خودشان مي‌دانند که از فرصت افزايش صادرات کالا از ايران به عراق استفاده کنند و اگر اين اتفاق رخ ندهد، بيکار خواهند شد.

وي افزود: علي‌رغم قول طرف عراقي براي بررسي اين موضوع، اما قول نهايي براي اجرا و همچنين زمان آغاز ورود کاميون‌هاي ايراني به عراق داده نشد. وزير راه و شهرسازي نيز به طرف عراقي اعلام کرد که روش فعلي، روش مناسبي نيست و تخليه و بارگيري که در مرزها رخ مي‌دهد، آسيب جدي به کالاهاي ايراني وارد کرده، هزينه‌هاي زيادي براي شرکت‌هاي توليدکننده ما داشته و برندهاي ايراني را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

چرا ترانزيت خودروي دست دوم کم شد؟

هدايتي در پاسخ به اين پرسش که چرا ترانزيت خودرو از خاک ايران کاهش يافته است؟ گفت: خودرو نيز مانند ساير کالاها بستگي به شرايط اقتصادي کشورهاي خريدار دارد. مرکز توزيع و فروش خودروهاي نو و دسته دوم ترانزيتي براي فروش به کشورهاي همسايه ايران معمولاً در کشورهاي حاشيه خليج‌فارس قرار دارد که سفارش خريد را از همسايگان شمالي يا شرقي و غربي ما دريافت کرده و از خاک ايران براي ترانزيت اين خودروها استفاده مي‌کنند.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تأکيد کرد: معمولاً در ايام قبل از ژانويه، تقاضاي خريد خودروي دسته دوم از شرکت‌هاي حاشيه خليج‌فارس افزايش مي‌يابد و در مقاطع پس از آن کم مي‌شود، بنابراين نمي‌توان يک قاعده کلي براي ثابت بودن حجم ترانزيت خودروي دسته دوم از ايران تعيين کرد.

منبع: خبرگزاري مهر

 1399/10/29  تاریخ خبر
رشد ۱۲۵ درصدی ترانزیت کالا از بندر امیرآباد در سال جاری
مديرکل بنادر و دريانوردي اميرآباد با بيان اينکه در 9 ماهه سال جاري ميزان تخليه و بارگيري کالا در بندر اميرآباد بيش از يک ميليون و 850هزار تن کالا بوده است ، اظهار داشت : در مدت ياد شده ، بيش از 61 هزار و 200 تن کالا توسط ناوگان ريلي جابه جا شده است .

محمدعلي اصل سعيدي پور درباره عمليات تخليه و بارگيري بندر اميرآباد ، تصريح کرد : از حجم کلي عمليات بندري ، بيش از يک ميليون و 430 هزار تن تخليه و بيش از 426 هزار تن کالا از بندر اميرآباد به کشورهاي حوزه CIS صادر شده است .

وي گفت : در سال جاري يک ميليون و ??? هزار تن کالاهاي اساسي از قبيل گندم ، جو ، ذرت و روغن خوراکي در بندر اميرآباد تخليه و به بازار هدف ارسال شده است .

مديرکل بندر اميرآباد با بيان اينکه در 9 ماهه سال جاري ميزان تخليه و بارگيري مواد نفتي در بندر اميرآباد 72 درصد رشد داشته و به 71 هزار و 500 تن رسيد ، گفت : ترانزيت کالا در سال جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ، رشد 125 درصدي داشته است .

منبع: پرتال حمل ونقل

 1399/10/29  تاریخ خبر
جنگ قره باغ بر صنعت ترانزیت ایران چه تأثیری داشت؟

مديرکل ترانزيت وزارت راه و شهرسازي گفت: تصميم گرفتيم تا در پي جنگ قره باغ، شراکت‌هاي جديد چندجانبه در منطقه تعريف و کريدورهاي قديمي را تکميل و وارد چرخه تجارت منطقه کنيم.

مديرکل ترانزيت وزارت راه و شهرسازي گفت: تصميم گرفتيم تا در پي جنگ قره باغ، شراکت‌هاي جديد چندجانبه در منطقه تعريف و کريدورهاي قديمي را تکميل و وارد چرخه تجارت منطقه کنيم.

 امين ترفع در خصوص نشست مشترک وزارت راه و شهرسازي با وزارت امورخارجه با موضوع بررسي تحولات قره‌باغ بر وضعيت حمل و نقل و ترانزيت منطقه جهت بهره‌گيري از فرصت‌هاي ايجادشده براي کشور و اهداف آن نشست، گفت: فرصت‌هاي ايجاد شده در کشور به ويژه در حوزه‌هاي حمل و نقلي و ترانزيتي و چگونگي استفاده از اين فرصت‌ها در نشست مشترک مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وي با اشاره به اينکه تمامي دستگاه‌هاي تأثيرگذار از جمله بخش‌هاي حمل و نقلي وزارت راه و وزارت امور خارجه و دفتر توسعه تجارت، موضوعات مرتبط را موشکافانه بررسي کردند، افزود: در اين نشست، بر تکميل و فعال کردن کريدور شمال-جنوب و کريدور خليج فارس- درياي‌سياه تاکيد شد. اين موارد از جمله مواردي هستند که در تحولات قره‌باغ مي‌توان از آنها استفاده کرد.

ترفع توضيح داد: تصميم اين است که بتوانيم با اتخاذ سياست‌هاي هوشمندانه وزارت راه و شهرسازي، شراکت‌هاي جديد چندجانبه را در منطقه تعريف و کريدورهايي که سابقه چندين ساله دارند را تکميل کرده و آنها را وارد چرخه تجارت کنيم.

وي تصريح کرد: وزارت راه و شهرسازي به ويژه در دو سال گذشته که موضوع ديپلماسي حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي را تهيه کرده و نقشه آن را در دست تدوين دارد، آن پروژه‌هاي اولويت‌داري که جنبه ملي داشته و در عين حال کارکرد بين‌المللي دارند و اتصال کشور را با کشورهاي همسايه برقرار مي‌کنند، در اولويت قرار داده است.

مديرکل ترانزيت، تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: پروژه‌هاي حمل و نقلي اولويت دار در سطوح مختلف مطرح و تأييد شده است تا در قالب بودجه‌اي به جريان افتاده و تکميل شود.

ترفع بر تعامل وزارت راه و شهرسازي و وزارت امور خارجه در ترانزيت تاکيد کرد و گفت: وزارت امور خارجه از جنبه سياسي به وزارت راه و شهرسازي، کمک مي‌کند تا بتواند شراکت و ائتلاف‌هاي چندجانبه حمل و نقلي را شکل داده و از اين فرصت براي ارتقاي کشور، استفاده کند.

گفتني است، نهمين جلسه از سلسله نشست‌هاي ديپلماسي حمل و نقل به منظور بررسي تأثير تحولات قره‌باغ بر وضعيت حمل و نقل بين‌الملل و ترانزيت منطقه جهت بهره‌گيري از فرصت‌هاي ايجاد شده براي کشور، 17 ديماه با حضور مديرکل دفتر تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي و نمايندگاني از وزارت امورخارجه، دفتر ترانزيت گمرک جمهوري اسلامي ايران، دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ايران، دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، ترانزيت و لجستيک و توافق‌نامه‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي، بازرگاني خارجي و بين‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي، برگزار شد.

منبع:وزارت راه و شهرسازي

 1399/10/29  تاریخ خبر
افزایش ۴۹ درصدی حمل و نقل بین المللی کالا

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از افزايش 49 درصدي کاميون‌هاي عبوري از پايانه‌هاي مرزي کشور در آذر نسبت به آبان خبر داد.
 جواد هدايتي افزود: آذر امسال، 159 هزار و 996 دستگاه کاميون از پايانه‌هاي مرزي جاده‌اي کشور تردد کردند که نشان دهنده رشد عبور و مرور 49 درصدي از مرز‌هاي زميني کشور است.
وي افزود: 37 هزار دستگاه کاميون به منظور صادرات کالا، 10 هزار دستگاه کاميون براي واردات کالا و 7 هزار و 500 دستگاه کاميون هم به منظور ترانزيت با حمل مستقيم يا يکسره از مرز‌ها عبور کرده اند.
هدايتي افزود: در ماه ياد شده، مرز بازرگان جايگاه نخست صادرات و واردات را به خود اختصاص داد و مرز جلفا در رتبه دوم واردات قرار گرفت و مرز آستارا نيز رتبه دوم صادرات از طريق حمل يکسره را بدست آورد.
مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزود: فعالترين مرز کشور در زمينه ترانزيت کالا، پايانه مرزي باشماق در استان کردستان و پس از آن پايانه مرزي دوغارون بوده است، همچنين بيشترين صادرات به صورت ترانشيپمنت در مرز پرويزخان صورت پذيرفته است.
وي بيشترين مبادلات و تردد کاميون‌ها را در پايانه‌هاي مرزي با کشور‌هاي عراق و افغانستان دانست و گفت: يکي از اقدامات شاخص در آذر ماه، افزايش 49 درصدي خروج از پايانه‌هاي مرزي و در نتيجه کاهش 20 درصدي تعداد کاميون‌هاي متوقف در پايانه‌هاي مرزي کشور بوده است.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما

 1399/10/29  تاریخ خبر
از انتقال عملیات ترانشیپ کالاهای صادراتی به خاک عراق ممانعت شود

حصول شرايط اقتصادي ناپايدار در شرايط کاري کارگران و شاغلان حوزه هاي مختلف ترانشيپ در مرزهاي مشترک با کشور عراق سبب اختلال در معيشت جمعيت قابل توجهي از خانواده هاي ايراني خواهد شد .
رئيس اتاق خرمشهر با اشاره به اخبار غير رسمي مبني بر اينکه مقامات عراقي به دنبال انتقال امور مربوط به حمل و نقل ، تخليه و بارگيري و ترانشيپ کالاهاي وارده از ايران به محدوده داخلي عراق هستند ، رايزني براي ممانعت از انجام اين تغيير را خواستار شد .

هاني فيصلي گفت : اخبار غير رسمي از فعالان اقتصادي کشور عراق حاکي از اين است که مقامات اين کشور به صورت جدي پيگير انتقال امور مربوط به حمل و نقل ، تخليه و بارگيري و ترانشيپ کالاهاي وارده از ايران به محدوده داخلي اين کشور در مرزهاي مشترک هستند که طبعاَ انجام اين امر مضرات و عواقب بدي براي فعاليت هاي صادراتي کشورمان در پي خواهد داشت . از جمله عواقب حاصل از اين تصميم ميتوان به بيکاري تعداد کثيري از شرکت هاي لجستيکي ، کارکنان و کارگران شاغل در باراندازهاي تجاري مربوط به آنها اشاره کرد ، که با انتقال امور مربوط به حيطه تخليه و بارگيري در خاک عراق ، شاهد از دست دادن جايگاه شغلي و منبع کسب و درآمد آنها خواهيم بود .

رئيس اتاق خرمشهر ادامه داد : اين در حالي است که با وجود شرايط سخت اقتصادي و فشارهاي تحريم ، اتخاذ سياست هاي اشتغالزايي و حفظ جايگاه شغلي نيروي کار فعال ، يکي از اولويت هاي اصلي نظام اقتصادي کشور در بهبود سطح معيشت ، تداوم مقاومت اقتصادي و کاهش فشارهاي تحريم از دوش اقشار کم درآمد کشور در نظر گرفته شده است .

او ضمن اشاره به آسيب هاي اجتماعي ناشي از بيکاري کارگران زحمتکش و کم برخوردار شاغل در حوزه هاي حمل و نقل و بازرگاني ، در مرزهاي مشترک با کشور عراق ، بيان کرد : حصول شرايط اقتصادي ناپايدار در شرايط کاري کارگران و شاغلان حوزه هاي مختلف ترانشيپ در مرزهاي مشترک با کشور عراق سبب اختلال در معيشت جمعيت قابل توجهي از خانواده هاي ايراني خواهد شد .

فيصلي تصريح کرد : با در نظر گرفتن موارد فوق و در راستاي حفظ حقوق فعالان اقتصادي و نيروهاي کار فعال در اين حوزه و همچنين حمايت از بنگاه هاي اقتصادي کوچک ، لازم است ، تدابير لازم جهت بهره مندي از نفوذ و قدرت ديپلماسي کشور در جهت رايزني با همتايان عراقي و ممانعت از اتخاذ تصميم موصوف ، صورت گيرد . از اين رو با مکاتبه با وزارت امور خارجه خواستار ان شديم تا پيگيري لازم در اين زيمنه صورت گيرد .

رئيس اتاق خرمشهر در پايان ابراز اميدواري کرد: با حل مشکل فوق ، شاهد تداوم رونق اقتصادي در نقاط مرزي و اشتغال پايدار براي کارکنان فعال در آن باشيم .

منبع:
پايگاه خبري اتاق ايران

 1399/10/29  تاریخ خبر
امضا تفاهم‌نامه حمل‌و‌نقل جاده‌ای بین ایران و عراق برای تردد کامیون‌های حمل بار بین دو کشور
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه تفاهم‌نامه حمل و نقل جاده‌اي بين ايران و عراق براي تردد کاميون‌هاي حمل بار بين دو کشور به امضا مي‌رسد از فراهم شدن مقدمات آغاز احداث و تکميل خط آهن شلمچه - بصره خبر داد .

محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي کشورمان در حاشيه ديدار با علاء الجبوري وزير تجارت عراق در خصوص اين ديدار اظهار داشت : در ديدار با وزير تجارت عراق گفتگوهايي داشتيم که کميته‌هاي فني حوزه‌هاي حمل و نقل ، مذاکرات فراواني در اين خصوص داشتند .

اسلامي ادامه داد : در خصوص راه‌آهن شلمچه - بصره گفت و گوهاي فني مناسبي انجام شد که تقريبا مي‌توان اعلام کرد مقدمات براي تنظيم برنامه اجرايي راه آهن شلمچه - بصره فراهم شده است . گام مهم باقيمانده اين است که از نظر سياسي ، مراجع دو کشور تفاهم نهايي را انجام دهند تا عمليات اجرايي اين خط آهن آغاز شود .

وي خاطرنشان کرد : در موضوع حمل و نقل ، گفت و گو مناسبي انجام شد که اميد است موانع رفع شوند . يکي از مشکلات تجار ما اين است که بار در مرز تخليه مي‌شود و آسيب مي بيند که تجار از اين نظر با مشکلاتي مواجه هستند . توافق شد تا به شکل متوازن کاميون داران ايراني و عراقي بتوانند در کشور همسايه تردد داشته باشند . همچنين مقرر شد تا کميته فني اين موضوع را تعريف کند و بتوانيم تفاهم نامه حمل و نقل جاده اي بين دو کشور را به امضا برسانيم .

منبع: پرتال حمل ونقل

 1399/10/29  تاریخ خبر
ابراز تمایل قرقیزستان برای ترانزیت کالا از بنادر ایران

با توجه به بسته شدن شدن مرز بين چين و قرقيزستان ، ترانزيت کالا از طريق بنادر جنوبي ايران به مرز سرخس و قرقيزستان اهميت قابل توجهي دارد و اميد است که بتوان از اين ظرفيت استفاده کرد .
در ديدار سفير قرقيزستان با مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ، بر توسعه همکاري‌هاي راهبردي حمل‌ونقل و ترانزيت کالا از بنادر ايران به اين کشور تاکيد شد .

محمد راستاد در  نشست دو جانبه با آواز بيک عبدالرزاق اف ؛ سفير جمهوري قرقيزستان در ايران با استقبال از توسعه همکاري‌هاي دوجانبه در عرصه‌هاي مختلف ، اظهار داشت : سازمان بنادر و دريانوردي ؛ آمادگي دارد تا ظرفيت هاي بندري ، دريايي و آموزشي خود را براي بهره مندي دو جانبه با کشور قرقيزستان ارتقا دهد .

وي ظرفيت هاي بندري در نوار ساحلي جنوب و شمال ايران را قابل توجه دانست و افزود : با توجه به حضور فعال اپراتورها و تجهيزات مناسب در شمال و جنوب کشور ، امکان ارائه خدمات با بيشترين کيفيت و کمترين هزينه به صاحبان کالا وجود دارد و از سوي براي تشويق صاحبان کالا تخفيف هاي براي کالاهاي ترانزيتي درنظر گرفته شده است .

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به توسعه بندر چابهار و راه اندازي راه آهن زاهدان - چابهار ، اظهار داشت : اين بندر پتانسيل بسيار خوبي براي ترانزيت کالا به کشورهاي آسياي ميانه از جمله قرقيزستان دارد .

راستاد درباره تفاهم نامه سه جانبه ايران ، هند و افغانستان براي توسعه بندر ترانزيتي چابهار ، تصريح کرد : اين تفاهم نامه به گونه اي است که ساير کشورها مي توانند به آن ملحق شوند و از ويژگي هاي منحصر به فرد آن استفاده کنند ، از اين رو در مبحث ترانزيت کالا اين موضوع فرصت مناسبي براي تجار قرقيزستان است . توصيه مي کنم صاحبان کالا قرقيزستان از زيرساخت ها و امکاناتي که در بنادر ايران وجود دارد بازديد کنند تا از نزديک متوجه شوند که اين بخش چه خدماتي را ارايه مي دهد .  

آواز بيک عبدالرزاق اف ؛ سفير جمهوري قرقيزستان در ايران نيز با تأکيد بر علاقه اين کشور براي ترانزيت کالا از طريق بنادر ايران ، گفت : با توجه به بسته شدن شدن مرز بين چين و قرقيزستان ، ترانزيت کالا از طريق بنادر جنوبي ايران به مرز سرخس و قرقيزستان اهميت قابل توجهي دارد و اميد است که بتوان از اين ظرفيت استفاده کرد .

همچنين در اين نشست دو جانبه مقرر شد ، کارگروه فني براي بررسي بيشتر همکاري بين دو کشور ايران به قرقيزستان با هدف ترانزيت کالا از بنادر جنوبي ايران تشکيل شود .

منبع: پرتال حمل ونقل

 1399/10/29  تاریخ خبر
ایجاد بزرگ‌ترین منطقه ترانزیتی اروپا و آسیا با گسترش همکاری‌های حمل و نقلی

در چارچوب سازمان همکاري شانگهاي پايه حقوقي همکاري‌هاي چندجانبه در زمينه‌هاي يادشده شکل گرفته و ساختار منطقه‌اي ضدتروريسم سازمان همکاري شانگهاي ، شوراي بازرگاني و اتحاديه بين بانکي سازمان همکاري شانگهاي ايجاد شده است .
دبير کل سازمان همکاري شانگهاي گفت : گسترش همکاري هاي متقابل در زمينه حمل و نقل در فضاي سازمان همکاري شانگهاي به ايجاد بزرگ‌ترين منطقه ترانزيتي بين اروپا و آسيا کمک خواهد کرد .

ولاديمير ناروف گفت : گسترش همکاري‌هاي متقابل در زمينه حمل و نقلي در فضاي سازمان همکاري شانگهاي به ايجاد بزرگ ترين منطقه ترانزيتي بين اروپا و آسيا کمک خواهد کرد .

وي در مورد نقش سازمان همکاري شانگهاي در سياست جهاني افزود : سازمان همکاري شانگهاي طي 20 سال فعاليت خود در سيستم روابط بين المللي جايگاه شايسته خود را کسب و خود را به عنوان يک سازمان معتبر در تنظيم و اجرايي برخوردهاي همه جانبه در زمينه حفظ و تحکيم ثبات جهاني و منطقه‌اي معرفي کرد . مقابله با ستيزه جويي‌ها و تهديدات غيرمرسومي امنيت بين‌المللي مانند تروريسم ، افراط گرايي و جدايي خواهي به عنوان تهديدي براي تماميت ارضي کشورها، قاچاق مواد مخدر، جرائم سازمان يافته در کانون توجه سازمان قرار دارد .

وي خاطرنشان کرد : در چارچوب سازمان همکاري شانگهاي پايه حقوقي همکاري‌هاي چندجانبه در زمينه‌هاي يادشده شکل گرفته و ساختار منطقه‌اي ضدتروريسم سازمان همکاري شانگهاي ، شوراي بازرگاني و اتحاديه بين بانکي سازمان همکاري شانگهاي ايجاد شده است .  

دبير کل سازمان همکاري شانگهاي همچنين بر لزوم ارائه توجه خاص براي تحکيم همکاري‌هاي حمل و نقلي - لجستيکي در فضاي سازمان که نه تنها به توسعه روابط اقتصادي و بازرگاني بين کشورها ، بلکه ايجاد بزرگ‌ترين منطقه ترانزيتي بين اروپا و آسيا کمک خواهد کرد ، تاکيد کرد . سال جاري ميلادي به عنوان سال فرهنگ کشورهاي سازمان همکاري شانگهاي اعلام شد که برنامه ريزي شده در چارچوب آن مراسم‌هاي عملي براي تحکيم گفت‌وگوي بين تمدني سازماندهي شود .

سازمان همکاري شانگهاي يک سازمان بين المللي بين دولتي است که در تاريخ 15 ژوئن سال 2001 ميلادي در شانگهاي چين از سوي قزاقستان ، چين ، قرقيزستان ، روسيه ، تاجيکستان و ازبکستان تاسيس شده است .

در نشست سازمان که ماه ژوئن سال 2017 ميلادي در شهر آستانه پايتخت قزاقستان برگزار شد ، هندوستان و پاکستان عضو دائمي سازمان همکاري شانگهاي‌ شدند .

اکنون جمهوري اسلامي ايران ، افغانستان ، مغولستان و بلاروس اعضاي ناظر اين سازمان هستند .

ترکيه ، سريلانکا ، ارمنستان ، آذربايجان ، نپال و کامبوج شريک گفت وگو با اين سازمان هستند .

منبع: خبرگزاري فارس

 1399/10/20  تاریخ خبر
ناظر گمرکات استان خراسان رضوی عنوان کرد: تلاش برای تسریع روند خروج کامیون ها از مرز دوغارون در مذاکره با افغانستان

ناظر گمرکات استان خراسان رضوي گفت: در رايزني با هيات اقتصادي هرات افغانستان، تلاش کرديم تا بحث خروج کاميون ها از مرز دوغارون را سامان داده و در اين حوزه تسريع ايجاد نماييم.

«اميد جهانخواه» در حاشيه برگزاري کارگروه مشترک حمل و نقل (ذيل در چهارمين نشست کميته مشترک اقتصادي خراسان رضوي و ولايت هرات باستان افغانستان) به خبرنگار ما گفت: ساماندهي ترافيک موجود در دوغارون، مسئله‌اي است که نيازمند همکاري و تعامل مشترک طرفين مي باشد. کشور افغانستان بايستي همکاري لازم را در خصوص ترخيص کالا انجام  دهد، در حال حاضر طرف افغان صرفا کاميون ها را پذيرش مي کند اما تشريفات گمرکي آن را به روز بعد موکول مي کند، لذا مطالبه ما اين است که پذيرش کاميون و تشريفات گمرکي به صورت توامان و در اسرع وقت انجام بگيرد تا ترافيک موجود، رفع شود و خروج کاميون ها از مرز دوغارون و ورود آن ها به خاک أفغانستان سرعت بگيرد.

وي يادآور شد: با طرف افغان توافق کرديم تا تشريفات گمرکي 600 دستگاه کاميون در طول يک روز انجام بگيرد و به بيان ديگر در هر ساعت 60 دستگاه کاميون بايد پذيرش شوند و همزمان نيز تشريفات گمرکي آنان انجام گيرد.

جهانخواه به مطالبات طرف مقابل نيز اشاره و خاطرنشان کرد: تجار افغانستاني که وارد ايران مي شوند، گواهي نامه بين المللي دارند و طرف افغانستاني تقاضا دارد که گواهي نامه آنان در ايران مورد پذيرش قرار گيرد، در اين خصوص نيز مقرر گرديد تا پيگيري هاي لازم توسط وزارت امور خارجه انجام پذيرد، چرا که اين مبحث در حيطه اختيارات گمرک نبوده و ارتباطي با شرح وظايف اين سازمان نداشت.

وي افزود: يکي ديگر مطالبات ما تامين زيرساخت هاي موجود در گمرک اسلام قلعه و فراهم سازي امکانات رفاهي براي رانندگان بود. علاوه بر اين افزايش باسکول ها از ديگر مطالبات ما از کشور افغانستان بود که طرف افغان عنوان کرد در حال حاضر دو باسکول موجود را تجهيز خواهد کرد تا کار بهبود پيدا کرد.

وي ابراز اميدواري کرد که تعاملات دو کشور در بخش هاي مختلف به نتايج مطلوب و کاهش مشکلات بيانجامد.

منبع:  اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي

 1399/10/20  تاریخ خبر
ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت

وزير راه و شهرسازي خواستار فراهم کردن زيرساخت‌هاي لازم به منظور نقش‌آفريني چابهار به عنوان هاب بين‌المللي ترانزيت در منطقه شد.


محمد اسلامي در سومين نشست ستادي شوراي سواحل مکران  تصريح کرد: توسعه سواحل مکران به ويژه چابهار بر سه محور اصلي شامل محروميت‌ زدايي از منطقه جهت دستيابي مردم به راه، توسعه زيرساخت‌ها و فراهم کردن شرايط نقش آفريني چابهار به‌عنوان هاب بين‌المللي ترانزيت، ضرورت دارد.
 
او گفت: احداث راه آهن چابهار به زاهدان، ايجاد کريدور بزرگراهي جنوب در محدوده عملياتي سواحل مکران (پسابندر، چابهار، کنارک، کاروان، جاسک، ميناب)، طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار و احداث شهر جديد تيس از جمله موضوعاتي است که وزارت راه و شهرسازي پيگيري مي‌کند.
 
وزير راه و شهرسازي همچنين بر ضرورت مطالعه جهت احداث بندر کوه مبارک در شرق هرمزگان و مطالعه احداث راه آهن جاسک – جيرفت و جابه‌جايي شهر جديد مکران در جاسک تأکيد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
 1399/10/20  تاریخ خبر
تداوم صادرات و ترانزیت کالا از مبدأ و مقصد بندر چابهار به رغم محدودیت های تجاری

به رغم مشکلات و محدوديت‌هاي ايجاد شده در مسير مبادلات تجاري کشور ، صادرات ، واردات و ترانزيت کالاها به مقصد ايران، بندر چابهار توانسته فعالانه عمل کند ، از اين رو حجم قابل توجهي کالا از طريق اين بندر به کشور وارد و همچنين به کشورهاي همسايه از جمله افغانستان ارسال مي شود .
معاون اول رئيس جمهور تاکيد کرد : طرح هاي توسعه‌اي در دست اجرا در بندر چابهار براي آينده منطقه به ويژه براي کشورهاي همسايه بسيار مفيد است .

اسحاق جهانگيري در آيين آغاز به کار عمليات اجرايي 4 پروژه زيربنايي بندري و دريايي در بندر شهيد بهشتي چابهار ، خاطرنشان کرد : بيش از 3 هزار ميليارد تومان طرح هاي سرمايه گذاري و عمراني در بندر چابهار ، در دست اجراست که اين امر بسيار قابل توجه است .

وي افزود : به رغم مشکلات و محدوديت‌هاي ايجاد شده در مسير مبادلات تجاري کشور ، صادرات ، واردات و ترانزيت کالاها به مقصد ايران، بندر چابهار توانسته فعالانه عمل کند ، از اين رو حجم قابل توجهي کالا از طريق اين بندر به کشور  وارد و همچنين به کشورهاي همسايه از جمله افغانستان ارسال مي شود .

وي با اشاره به طرح هاي توسعه اي بندر چابهار ، تأکيد کرد : اين طرح ها براي اعمال حاکميت سازمان بنادر و دريانوردي و همچنين براي اطمينان از سلامت کامل دريانوردان به هنگام تردد در دريا لازم و کاربردي است.

رئيس شوراي توسعه سواحل مکران اجراي پروژه پوشش کامل راديويي سواحل سيستان و بلوچستان و احداث ساختمان مرکز جستجوي نجات دريايي را طرح هاي بسيار مهم سازمان بنادر در حوزه تردد ايمن دريايي براي دريانوردان برشمرد .

منبع:پرتال حمل ونقل

 1399/10/20  تاریخ خبر
امسال ۱.۲ میلیون تن کالا در مرز تمرچین پیرانشهر جابجا شده است
مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: امسال با وجود شرايط تحريم و شيوع بيماري کوويد 19، يک ميليون و 222 هزار تن کالا در مرز تمرچين پيرانشهر جابجا شده است.

جواد هدايتي روز پنجشنبه در جلسه ساماندهي سايت هاي تخليه و بارگيري واقع در پايانه مرزي تمرچين پيرانشهر افزود: از اين  ميزان662 هزار تن مربوط به کالاهاي وارداتي و 560 هزار تن مربوط به کالاهاي صادراتي بوده است.

وي اضافه کرد: طي سال جاري براي حمل اين ميزان کالا، 23 هزار تردد ناوگان باري در مرز تمرچين ثبت شده است.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: يکي از اهداف مهم سازمان، روان‌سازي ترانزيت در پايانه هاي مرزي است که اين هدف جز با حذف بروکراسي اداري، تسريع در صدور بارنامه، ايجاد جاده هاي امن و مناسب و سازماندهي در عبور و مرور از پايانه‌هاي مرزي ميسر نخواهد بود.

هدايتي اظهار کرد: در صورت تصويب طرح پيشنهادي ساماندهي مبادي ورودي و خروجي پايانه مرزي تمرچين شاهد تسهيل تردد کاميون‌هاي ورودي و خروجي و برطرف شدن حل مشکل اين پايانه خواهيم بود.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان غربي نيز در اين جلسه بيان کرد: ساخت پايانه مرزي تمرچين 13 سال پيش به لحاظ موقعيت آن زمان انجام و به صورت ابتدايي جانمايي شد که با توجه به شرايط کنوني داراي نواقص زيرساختي است و بايد براي رفع آن ها تدابير لازم انديشيده شود.

نادر صادقي گفت: پايانه مرزي تمرچين طي زمان با افزايش تردد بار به طور نامتوازن و ناموزون رشد کرده که مطلوب نبوده و همين امر اعتراض اهالي منطقه، رانندگان، صادر کنندگان و وارد کنندگان را در پي داشته است.

وي با بيان اينکه پايانه مرزي تمرچين به لحاظ ترانزيتي داراي رويکردهاي جديدي است، افزود: در برگزاري مناقصه‌ها براي شرکت هاي مستقر و پيمانکار بايد اهليت سنجي مالي، دانشي و فني در اين مرز لحاظ شود.

مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه با اشاره به اهميت پايانه مرزي تمرچين اظهار کرد: سهم ناوگان ورودي پايانه مرزي تمرچين بيش از 34 هزار و خروجي بيش از 33 هزار دستگاه است که از نظر تعداد ناوگان ورودي با اختصاص 5.5 درصد کل ناوگان ورودي به کشور در رتبه 9  و از نظر تعداد ناوگان خروجي با اختصاص 5 درصد در رتبه 10 کشوري قرار دارد.

ارسلان شکري اضافه کرد: ترافيک و توقف وسايل نقليه در جاده منتهي به محدوده پايانه مرزي و عدم استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود در مسير محور پيرانشهر به مرز تمرچين براي ساماندهي ترافيک از عمده مشکلات اين پايانه مرزي به شمار مي رود.

وي پايانه مرزي تمرچين را به عنوان يکي از ظرفيت هاي بزرگ ترانزيتي غرب کشور عنوان کرد و ادامه داد: واردات و صادرات از منطقه تمرچين مورد تأييد است و ما نيز از موضوع رونق اقتصادي مردم مرزنشين استقبال مي‌کنيم و حل مشکلات موجود رويکرد اصلي سازمان و به تبع آن اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان است.

 پايانه مرزي تمرچين به لحاظ جغرافيايي و قرارگيري در کريدور شرق به غرب مسير مناسبي براي ورود به کشور سوريه، دسترسي به درياي مديترانه و قاره آفريقا از اهميت بسزايي برخوردار است.

طرحي براي بهسازي مسير ورودي پايانه مرزي تمرچين در جهت ساماندهي ورودي اين مرز پيشنهاد شده که گامي موثر در جهت رفع عمده مشکلات موجود در جهت فعاليت هاي اقتصادي آن خواهد بود.

مرز تمرچين يکي از پنج مرز رسمي در آذربايجان غربي و تنها مرز رسمي اين استان با شمال عراق است.

منبع: خبرگزاري ايرنا