اخبار حمل و نقل بین المللی
 1399/04/09  تاریخ خبر
تضعیف ترانزیت مغایر با اهداف نظام است

مديرکل تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي تضعيف ترانزيت و مرتبط دانستن آن با موضوع قاچاق را مغاير با اهداف نظام دانست و از کاهش 30 درصدي ترانزيت در سال گذشته خبر داد.

 امين ترفع با اشاره به اهميت نقش ترانزيت در اقتصاد کشور اظهار کرد: متاسفانه برخي به دنبال مطرح کردن اين موضوع هستند که ترانزيت عامل قاچاق کالا در کشور است و با اين عنوان در پي کمرنگ کردن يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي حمل و نقل کشورند. اين درحالي است که در تمام برنامه‌هاي کلان کشور از جمله برنامه ششم توسعه و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به اين حوزه اشاره شده است.

او با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص نقش ترانزيت در حمل و نقل کالا يادآور شد: براي مثال ايشان در نوروز سال 93 در حرم امام رضا(ع) عنوان نمودند «حمل و نقل ترانزيت يکي از فرصت‌هاي بزرگ کشور است که از جنوب به درياي آزاد و از شمال به آب‌هاي محدود منتهي مي شود. همسايه‌هاي ما 370 ميليون نفر جميعت دارند و ميزان ارتباط با کشورهاي همسايه براي رونق اقتصادي کشور ما بسيار مهم است.»

مدير کل تجاري‌سازي وتشکل‌هاي وزارت راه و شهر سازي در ادامه آماري در باره ميزان ترانزيت کالا در دو سال گذشته ارايه کرد و گفت: سال 97 حدود 10.4 ميليون تن ترانزيت در کشور انجام شد که اين ميزان در سال 98 به 7.6 کاهش يافته است.

او تصريح کرد: بر اساس اين آمار کاهش 30 درصدي در ترانزيت کالا داشته ايم بنابراين نيازمند يک اراده جدي در سطح ملي براي جبران و تقويت مزيت‌هاي رقابتي ترانزيتي هستيم و 24 دستگاهي که در اين حوزه تاثيرگذارند بايد اين آمار را به عنوان هشدار در نظر بگيرند تا مزيت کشور در حوزه ترانزيت کمرنگ نشود.

او ادامه داد: همچنين در بند 4 ابلاغيه برنامه ششم توسعه آمده است« توسعه پيوندهاي اقتصادي و تجاري متقابل و شبکه اي کشور به ويژه کشورهاي آسيايي جنوب غربي و تبديل شدن به قطب تجاري و ترانزيتي بايد اجرايي شود.» در ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيز توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقلي با توجه به نگرش شبکه اي توسعه محور،آمايش سرزمين، ملاحظات دفاعي و سودآوري ملي و موقعيت ترانزيتي کشور مورد تاکيد قرار گرفته است.

ترفع ادامه داد: تاکيد مکرر بر ترانزيت در قوانين بالادستي بر اهميت ترانزيت و نقش آن در امنيت ملي و افزايش توان ژئوپليتيکي اشاره دارد، بنابراين ضربه زدن به ترانزيت کشور مغاير با سياست‌هاي کلان کشور است.

او با بيان اين که موقعيت جغرافيايي کشور باعث شده تا ترانزيت به يکي از مهمترين ابزارهاي ايجاد چسبندگي اقتصادي با کشورهاي همسايه تبديل شود، گفت: بايد به گونه‌اي روابط خود را در حوزه ترانزيت توسعه دهيم که حتي در شرايط بحراني مانند کرونا نيز اين روابط قطع نشود، همان طور که اين اتفاق افتاد و ارتباط ما با برخي کشورهاي همسايه علي رغم تمام محدوديت‌ها رخ داد.

ترفع با اشاره به تاريخ ترانزيت در کشور گفت: ترانزيت در کشور ما تاريخ ديرينه اي دارد، در دوران صفويه با هدف افزايش نقش کشور در جاده ابريشم، برنامه ريزي شد تا هزار و يک کارونسرا در کشور ساخته شود و هدف اين بود در مسير جاده ابريشم که تجار از مليت‌هاي مختلف تردد مي کنند، تردد و تبادلات تجاري با حداقل هزينه و حداکثر تسهيلات رخ دهد. از سوى ديگر در مجاورت کاروانسراها، بازار و مسجد ساخته مي شد و اين آميختگي فرهنگي، اجتماعي و مذهبي از قرن‌هاي گذشته در بحث ترانزيت ايران وجود داشته است.

او ادامه داد: امروز نيز براي توسعه اين روابط و نيز به منظور ارتقاء موقعيت ژئوپليتيک همواره بايد مزيت نسبي جغرافيايي موجود را به مزيت رقابتي تبديل کنيم و اين امر با کاهش هزينه‌ها، کاهش زمان سفر و توسعه کنترل‌هاي هوشمند بجاي نظارت هاي مداخله گر و هزينه زا به دست مي آيد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 1399/04/08  تاریخ خبر
سند ترانزیتی ایران تنظیم می‌شود

سازمان توسعه تجارت خبر از تدوين برنامه جامع توسعه صادرات خدمات ترانزيت کشور داده است، برنامه‌اي که پس از سال‌ها مي‌تواند، خلل موجود در برنامه‌ريزي ترانزيتي کشور را برطرف کند.

 با وجود موقعيت خاص جغرافيايي ايران و قرار گرفتن در مسير اتصال کشورهاي آسياي ميانه و شرق اروپا به اقيانوس هند و آسياي ميانه به اروپا، با توجه به نبود سياست کلان در عرصه ترانزيت، نتوانسته ميزان درآمد بالقوه موجود در اين زمينه را به دست بياورد.

در اين بين اتحاد ترانزيتي برخي کشورهاي همسايه و کشورهاي حاضر در منطقه با يکديگر نيز باعث شده، بعضا ايران در رقابت ترانزيتي با اين کشورها با مشکل مواجه شود و همين امر، باعث شده بسياري از فعالان اقتصادي از نبود يک سند جامع ترانزيتي و دستگاه متولي که در اين زمينه پاسخگوي همه نيازها باشد، انتقاد کنند.

اما پس از سال‌ها گمانه‌زني حالا سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که سند ترانزيتي کشور تدوين خواهد شد. بر اساس اعلام اين سازمان، اين برنامه با مشخص کردن يک متولي واحد در حوزه ترانزيت و با تأکيد بر نقش سازمان توسعه تجارت ايران به عنوان فرمانده اصلي تجارت خارجي کشور، ضمن تدوين سياست‌ها، اهداف و استراتژي‌ها با همکاري ساير دستگاه‌ها نسبت به نظارت و اجراي مفاد سند ارائه شده با هدف توسعه صادرات خدمات ترانزيت از کشور اقدام مي‌کند. فقدان يک سند جامع که قادر به هم‌افزايي و هم‌راستايي بين نهادهاي تصميم‌گير در حوز? ترانزيت باشد، همواره محسوس بوده است که خوشبختانه تهيه اين سند با رويکردي جامع مي‌تواند از طريق کاهش زمان و هزينه حمل و نقل، منجر به افزايش صادرات خدمات ترانزيت از کشور شود.

در اين رابطه جلال ابراهيمي – رييس خانه اقتصاد ايران و ترکيه – در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به مشکلاتي که نبود يک سند ترانزيتي در مسير فعاليت‌هاي اقتصادي کشور به وجود آورده، بيان کرد: نزديک‌ترين مثالي که مي‌توان در اين زمينه به آن اشاره کرد، مشکلي است که ما در ايام کرونا با ترکيه داشتيم. ترکيه از سالها پيش در تلاش بوده که در حوزه ترانزيت با ما رقابت کند و شيوع کرونا به اين هدف کمک کرد.

وي ادامه داد: تعدادي از کشورهاي همسايه و منطقه مانند ترکمنستان و گرجستان نيز همراستا با ترکيه تلاش کرده‌اند در حوزه ترانزيت قدرتمند شوند و اگر ما فکري به حال اين موضوع نکنيم با مشکل مواجه مي‌شويم. نبود يک دستگاه متولي ترانزيت در ايران و برنامه‌اي کلان که بتواند به محدوديت‌ها در اين حوزه پاسخ دهد، حائز اهميت است.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1399/04/07  تاریخ خبر
درخواست بخش خصوصی از دولت: بازنگری در بخشنامه ممنوعیت ترانزیت سوخت

 رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي کشور خواستار بازنگري در بخشنامه ممنوعيت ترانزيت سوخت از کشور شد.

در نامه غلامحسين شافعي به محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي عنوان شده است: برابر بخشنامه شماره ...مورخ 31 ارديبهشت 99 هيئت وزيران در خصوص ممنوعيت ترانزيت مشتقات نفتي و هيدروکربن‌ها از قلمرو کشور تا پايان سال 99، محمولاتي که قبل از صدور اين بخشنامه وارد کشور و پروانه ترانزيت براي آنها صدر شده است نيز مشمول مفاد بخشنامه موصوف شده‌اند.

در بخش ديگري از اين نامه تاکيد شده است: صدور بخشنامه مزبور بدون در نظر گرفته شدن قراردادهاي منعقده موجب شده تا شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي فعال در حوزه ترانزيت با هزينه‌هاي زيادي بابت اجاره مخازن و ناوگان حمل مواد سوختي مواجه شوند و در عين حال صاحبان کالاهاي خارجي نيز ادعاي ضرر و زيان از شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايراني مرتبط با موضوع داشته باشند...

در اين نامه همچنين  آمده است: خواهشمند است به منظور جلوگيري از ضرر و زيان‌هاي احتمالي و به خطر افتادن جايگاه و موقعيت ترانزيتي کشورمان نزد صاحبان کالاهاي خارجي، دستور فرماييد بخشنامه مورد بحث بازنگري شود تا منافع اين ممنوعيت متوجه کشورهاي همسايه نشود.

 بر اساس بخشنامه پيوست ترانزيت مشتقات نفتي و هيدروکربن‌ها از کشور تا پايان امسال ممنوع شد.

منبع: تين نيوز

 1399/04/04  تاریخ خبر
بررسی راهکارهای افزایش همکاری‌های دو جانبه ایران و ازبکستان در حوزه حمل و نقل

عوارض دريافتي از رانندگان ترانزيت مشکلي است که مدتهاست بين دو کشور وجود دارد و آمادگي داريم تا اين مانع نيز هر چه زودتر برطرف شود . ضمن اينکه مبلغ عوارض در دو طرف بايد کاملا يکسان و به يک اندازه باشد .
در ديدار معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با سفير ازبکستان در ايران ، راهکارهاي افزايش همکاري‌هاي دو جانبه در حوزه حمل و نقل بررسي شد .

شهرام آدم‌نژاد با تاکيد بر افزايش همکاري‌هاي دو جانبه در حوزه حمل و نقل گفت : ايران و ازبکستان ارتباط حمل و نقلي موثري با يکديگر دارند و هنوز هم امکان افزايش جابه‌جايي کالا بين دو کشور وجود دارد و خوشبختانه شيوع کرونا هم نتوانست تاثيري بر روابط دو طرف بگذارد .

آدم‌نژاد در اين جلسه ، پيشنهاد امضاي تفاهمنامه پروتکل‌هاي بهداشتي را مطرح کرد و گفت : بعد از شيوع ويروس کرونا با برخي کشورهاي همسايه تفاهمنامه اجراي پروتکل‌هاي بهداشتي را امضا کرده‌ايم و آمادگي خود را براي امضاي اين تفاهمنامه با ازبکستان اعلام مي کنيم . اين پيشنهاد با استقبال «بهادر عبدالله اف» سفير ازبکستان رو‌به‌‌رو شد .

در ادامه جلسه موضوع انعقاد تفاهمنامه جديد در حوزه حمل و نقل جاده اي مطرح و نتيجه اين شد که روساي سازمان‌هاي حمل و نقل جاده‌اي دو کشور ظرف ? هفته آينده برنامه‌ريزي‌هاي لازم را براي برگزاري يک ويدئوکنفرانس انجام دهند و در خصوص کاهش عوارض متقابل ، بحث و تبادل نظر کنند تا ترانزيت در دو کشور با حداقل هزينه انجام شود .

در اين خصوص همچنين ضرورت کاهش عوارض دو کشور مورد تاکيد قرار گرفت . آدم‌‌نژاد در اين باره توضيح داد : عوارض دريافتي از رانندگان ترانزيت مشکلي است که مدتهاست بين دو کشور وجود دارد و آمادگي داريم تا اين مانع نيز هر چه زودتر برطرف شود . ضمن اينکه مبلغ عوارض در دو طرف بايد کاملا يکسان و به يک اندازه باشد .

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به موافقتنامه سه‌جانبه ايران - ازبکستان - افغانستان که حدود چهار سال است تاريخ آن به اتمام رسيده است ، گفت : براي اين که بتوانيم مسيرهاي جايگزين دسترسي دو کشور را فعال کنيم ، لازم است تا اين توافقنامه مجددا تمديد شود ؛ البته محتواي اين توافقنامه قبلا فقط جاده‌اي بود اما اکنون نياز به اصلاحات دارد و مي‌توان بخش ريلي را نيز در آن گنجاند . سفير ازبکستاني نيز اين پيشنهاد را پذيرفت و قرار شد آن را با مسوولان کشورش در ميان بگذارد و نتيجه در يک ويدئوکنفرانس سه‌جانبه مورد بحث و بررسي قرار گيرد .

بهادر عبدالله‌اف ، سفير ازبکستان نيز خواستار توسعه حمل و نقل اين کشور تا بندر چابهار شد ؛ اين موضوع نيز مورد استقبال معاون وزير راه و شهرسازي قرار گرفت و آدم‌نژاد در اين باره گفت : تمايل داريم ازبکستان محوطه اختصاصي خودش را براي تخليه بار در بندر چابهار داشته باشد و حاضريم امکانات مورد نياز را برايشان فراهم کنيم . در نهايت قرار شد طبق توافق قبلي در اسرع وقت که امکان سفر مهيا شود ، طرف ازبکستاني ضمن بازديد از بندر چابهار در خصوص محوطه‌اي که قرار است در اختيارشان قرار گيرد با سازمان بنادر و دريانوردي بحث و تبادل‌‌نظر کنند .

منبع: پرتال حمل و نقل

 1399/04/04  تاریخ خبر
بازگشایی مرز ریلی "اینچه برون" با ترکمنستان بعد از 4 ماه توقف
سخنگوي گمرک : با پذيرش  ??واگن سيمان صادراتي  به مقصد ترکمنستان در ساعت 19:15عصر سه شنبه 3 تيرماه پس از چهار ماه مسير ريلي اينچه برون با ترکمنستان بازگشايي شد .

سيد روح اله لطيفي ، سخنگوي گمرک اظهار داشت :پس از توقف چهار ماهه فعاليت مرزي، در "اينچه برون" گلستان با کشور ترکمنستان در مسيرهاي ريلي و جاده اي،  عصرامروز ??واگن سيمان به وزن هزار  و950 تن از طريق مرز ريلي به  کشور ترکمنستان صادر شد.

وي افزود: امروز 6 واگن ديگر  کالاي صادراتي کشورمان نيز از مسير ريلي گمرک لطف آباد خراسان رضوي نيز پس از توقف طولاني مدت به ترکمنستان صادر شد و با بازگشايي مسير ريلي مرز تجاري اينچه برون سومين گذرگاه مشترک بين ايران و ترکمنستان بعد از توقف طولاني بازگشايي شد.
لطيفي در ادامه اظهار داشت: از پنجشنبه  گذشته نيز بيش از120واگن کالاي صادراتي از مرز سرخس به ترکمنستان صادر شد.

سخنگوي گمرک افزود: با عبور واگن ها از   داکت و تونل هاي ضد عفوني در مرز، کالاها به سمت ترکمنستان انتقال مي يابد.

لطيفي خاطرنشان کرد:  ??? واگن ديگر حامل سيمان ، رول پلاستيک ،کاشي و سراميک ، ظرف شيشه اي، وسايل پارک بازي ، ميلگردوسنگ معدني  در صف انتظار براي صادرات به مقاصد ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان از مرز اينچه برون هستند.

 وي افزود: صادرات مواد غذايي به ترکمنستان همچنان متوقف است و کالاهاي صادراتي  مورد پذيرش اين کشور فاسد نشدني و کالاهاي غيرخوراکي است.

گفتني است با بازگشايي مسيرهاي ريلي بين ايران و ترکمنستان و افتتاح پل خودرويي" دوستي" در سرخس،  انتظار مي رود مسير هاي جاده اي نيز توسط عشق آباد بازگشايي شود.
 1399/04/04  تاریخ خبر
همکاری های تجاری و گمرکی بین ایران و افغانستان شتاب گرفت
 همکاري هاي تجاري و گمرکي بين ايران و افغانستان در پي ديدار روز گذشته رئيس کل گمرک کشورمان و معين عوايد و گمرکات وزارت ماليه افغانستان شتاب گرفت.
به گزارش روابط عمومي گمرک ايران، مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران در ديدار با "محمد عيسي قدرت"، معين عوايد و گمرکات وزارت ماليه افغانستان با اشاره به اشتراکات فرهنگي دو کشور گفت: بايد از اين اشتراکات به نفع گسترش تجارت و تقويت روابط اقتصادي في‌مابين استفاده کنيم.
وي افزود: براساس شعارقبلي سازمان جهاني گمرک، مرزها جداکننده و گمرکات پيوند دهنده کشورها هستند و ما بايد در اين راستا حرکت کنيم و تجارت را با همکاري يکديگر گسترش دهيم.
ميراشرفي با بيان اينکه سند همکاري‌هاي جامع تجاري دو کشور درحال تدوين است ، اظهارداشت: انتظار مي رود موارد همکاري هاي گمرکي نقش  پر رنگي در سند مذکور داشته باشد و پيگيري و عملياتي شدن آن بصورت جدي در دستور کار قرار گيرد.
وي انتقال محموله گندم از هند به افغانستان از طريق گمرک چابهار و تلاش مستمر ايران براي انجام بهينه اين فرآيند را از نمونه‌هاي خوب همکاري گمرکي بين دو کشور در حوزه ترانزيت خواند و گفت: ما انتظار داريم شرايطي فراهم شود تا حجم ترانزيت افزايش يابد.
معاون وزير اقتصاد با اشاره به لزوم حرکت گمرکات به سمت الکترونيکي شدن و تجارت بدون کاغذ، بر آمادگي گمرک ايران براي انتقال تجارب خود در اين زمينه به گمرکات افغانستان تأکيد و ابراز اميدواري کرد که همکاري هاي مشترک گمرکي چه در سطح ستاد و چه گمرکات مرزي مشترک ادامه يابد.
بر پايه اين گزارش "محمد عيسي قدرت"، معين عوايد و گمرکات وزارت ماليه افغانستان نيز با ابراز خشنودي از انجام اين ديدار که در محل گمرک ايران صورت گرفت، آمادگي کشورش را براي الکترونيکي کردن فعاليت‌هاي گمرکي و تبادل اطلاعات با همکاري گمرک ايران اعلام کرد و اظهارداشت: لازم است کارشناسان دو کشور اين موضوع را که براي ما از اهميت زيادي برخوردار است نهايي کنند.
محمد عيسي قدرت افزود: ما تلاش مي‌کنيم تا از قابليت‌هاي صادراتي دو کشور که سبب افزايش مبادلات تجاري طرفين مي‌شود، استفاده کنيم و به طور قطع رعايت استانداردها در مورد کالاهاي صادراتي مي‌تواند به تحقق اين امر کمک کند.
معين عوايد و گمرکات وزار ت ماليه افغانستان همچنين ادامه داد: چنانچه موضوعات گمرکي مطرح شده در اين ديدار به‌خصوص مباحث صادرات و ترانزيت زمان‌بندي و در تاريخ مشخصي عملياتي شود، مي‌توانيم زودتر به اهداف مورد نظر دست يابيم.
مقام گمرکي افغانستان در بخش ديگري از اظهارات خود پيشنهاد تشکيل يک گروه کاري مشترک براي بررسي راه‌هاي افزايش همکاري‌هاي تجاري و گمرکي بين دو کشور را ارائه کرد که رئيس کل گمرک کشورمان با استقبال از اين پيشنهاد گفت: ايجاد دروازه مشترک تجاري که طبق آن فرآيندهاي گمرکي ازجمله کنترل‌ها، بازرسي‌ها و صدور تأييديه‌ها در يک طرف مرز مي‌تواند مورد قبول و پذيرش طرف ديگر قرار گيرد و باعث افزايش سرعت و کاهش هزينه عبور کالا از مرزهاي گمرکي و در نهايت تسهيل تجارت شود، از راهکارهاي مناسبي است که در قالب گروه کاري مذکور قابل بحث و تبادل‌نظر مي‌باشد.
ميراشرفي تأکيد کرد: ما زماني مي‌توانيم در زمينه توسعه همکاري گمرکي و تجاري در قالب کارگروه پيشنهادي به موفقيت بيشتري دست يابيم که قبل از آن مشکلات و چالش‌هاي موجود را به خوبي شناسايي و براي رفع آنها برنامه‌ريزي کرده باشيم و اگر اين کار صورت گيرد مطمئناً تجارت گسترش خواهد يافت.
وي همچنين ضمن اعلام آمادگي براي حضور فعال گمرک ايران در گروه کاري مزبور اظهارداشت: ما مايليم علاوه بر گمرک، نمايندگان ساير سازمان‌هاي مسئول در امر تجارت از جمله استاندارد، قرنطينه، بهداشت و... نيز در اين گروه کاري حضورداشته باشند تا هماهنگي و برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي توسعه و تسهيل تجارت صورت گيرد.
رئيس کل گمرک ايران گفت: سياست جمهوري اسلامي ايران در حوزه تجارت خارجي بر توسعه همکاري با کشورهاي منطقه، به‌خصوص همسايگان پايه‌ريزي شده است و اميدواريم در اين خصوص با کشور دوست و همسايه افغانستان به توافق هاي خوبي دست يابيم.
شايان ذکر است در اين ديدار حسين کاخکي مديرکل دفتر همکاري‌هاي بين‌الملل و تني چند از مسئولان گمرکي کشور افغانستان نيز حضور داشتند. شايان ذکر است معين عوايد و گمرکات وزارت ماليه افغانستان بالاترين مقام گمرکي کشور افغانستان محسوب مي شود که همراه هيئت بلندپايه از کشور افغانستان اخيرا به کشورمان سفر کرده است.

منبع: گمرک نيوز
 1399/03/31  تاریخ خبر
کاهش پذیرش کامیون‌ها در گمرک مرزی بازرگان به ۱۵۰ دستگاه در روز
مدير کل گمرک بازرگان از کاهش تردد کاميون‌ها در اين گمرک از 450 دستگاه به 150 دستگاه در روز خبر داد.

صادق نامدار شامگاه 29 خرداد در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه، گمرگ بازرگان قبل از شيوع ويروس کرونا در پي رايزني با گمرک گوربلاغ ترکيه، موفق به پذيرش روزانه 450 دستگاه کاميون از طرف کشور ترکيه مي‌شد، افزود: متاسفانه اين رقم بعد از شيوع بيماري به 150 دستگاه در روز تقليل يافته است.

وي با تاکيد براينکه گمرگ بازرگان به عنوان قطب اقتصادي منطقه نقش بسيار مهمي در معيشت و اقتصاد مردم منطقه دارد، ادامه داد: مديريت اين گمرک با توجه به اين موضوع تلاش‌هاي شبانه‌روزي را براي از سرگيري فعاليت و افزايش پذيرش کاميون‌ها انجام مي‌دهند.

به گفته مدير کل گمرک بازرگان، بعد از بازگشايي مرز و محدوديت‌هاي ايجاد شده توسط کشور ترکيه جهت کنترل رانندگان با انجام تست کرونا، موجبات طويل شدن صف کاميون‌ها در جاده منتهي به مرز فراهم شده است.

نامدار تاکيد کرد: اداره کل گمرک بازرگان براي کاهش مشکلات رانندگاني که بيش از دو روز در صف خروج قرار داشتند و براي کاهش هزينه‌ها و نارضايتي رانندگان تدابيري اتخاذ کرده است که در دستور کار قرار خواهد داد.

منبع: ماهنامه ترابران
 1399/03/31  تاریخ خبر
31خرداد مرز ریلی ترکمنستان به روی کالاهای ایرانی باز می‌شود
سخنگوي گمرک از باز شدن مرز ريلي با ترکمنستان به روي کالاهاي ايراني در تاريخ 31 خرداد خبر داد.

سيدروح الله لطيفي در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرين وضعيت مرز ترکمنستان اظهار داشت: سفير ايران در ترکمنستان طي تماسي با مديرکل گمرک سرخس از باز شدن مرز ريلي با ترکمنستان در تاريخ 31خرداد خبر داده است.

سخنگوي گمرک افزود: در حال حاضر تمامي پروتکل هاي بهداشتي در رابطه با کالاهاي ريلي اعم از تونل ضدعفوني و موارد ديگر فراهم شده است.

وي با تاکيد بر اينکه براي سومين بار است که ترکمنستان تاريخ به منظور باز شدن مرز اعلام مي کند، بيان داشت:‌  پيش از اين در تاريخ‌هاي 12 و 21 خرداد زمان بازگشايي اعلام کردند اما فعلا به 31 خرداد موکول شده است.

لطيفي با اشاره به اينکه هنوز در رابطه با تجارت جاده‌اي توافقي صورت نگرفته است، گفت:‌ در اين راستا موضوع کنترل سلامت و بهداشت رانندگان از قبيل تب سنجي، قرنطينه و شيوه بازگرداندن رانندگان مطرح است و هنوز نتيجه‌اي حاصل نشده است.

سخنگوي گمرک افزود: در حال حاضر770 واگن کالا در مرز سرخس، 131 واگن در مرز اينچه برون و 6 واگن در مرز لطف آباد متوقف است. اين کالاها عمدتاً اقلام ساختماني و فاسدنشدني هستند که طي چند ماه اخير به دليل بسته بودن راه ها همچنان متوقف است. همچنين 50 کاميون کالاي صادراتي در مرز بار خود را تخليه  کردند و منتظر باز شدن مرز هستند.

به گزارش فارس، برخي منابع غيررسمي گفته‌اند ترکمنستان به دليل رعايت نشدن پروتکل‌هاي بهداشتي در مرز خود با کشور ازبکستان، باز شدن مرز با ايران را به تاخير انداخته است.

منبع: ماهنامه ترابران
 1399/03/26  تاریخ خبر
سنگ‌اندازی شرکت‌های کشتیرانی در تحویل ترخیصیه
کميسيون حمل‌و‌نقل و لجستيک اتاق بازرگاني ايران با انتقاد از اينکه اخيرا نمايندگي شرکت‌هاي کشتيراني مبادرت به اخذ وجه التزام‌هاي سنگين و مبالغ ارزي بابت حق توقف کانتينر از صاحبان کالا کرده و از تحويل ترخيصيه به مشتريان خودداري مي‌کنند، فعالان اقتصادي، تشکل‌ها و انجمن‌ها را به بازخواني و مرور مصوبه 213 شوراي عالي هماهنگي ترابري کشور براي جلوگيري از پايمال شدن حقوق خود دعوت کرد.

اين کميسيون طي نامه‌اي با اشاره به اينکه «نمايندگان شرکت‌هاي کشتيراني به هنگام ارائه ترخيصيه به مشتري و صاحبان کالا، مبادرت به اخذ تعهدنامه‌هايي با شروط سنگين از جمله قبولي مبالغ ارزي مندرج در بارنامه به هر مبلغي بابت حق توقف کانتينر مي‌کنند»، آورده ‌است که اين نمايندگي‌ها «تا زماني که تعهدنامه‌ها يک طرف موردنظر خود را اخذ نکرده باشند، از تحويل ترخيصيه خودداري کرده و عملاً موجب استمرار توقف کانتينر و وارد آمدن خسارات سنگين بابت انبارداري کانتينر به صاحبان کالا مي‌شوند».

کميسيون حمل‌و‌نقل و لجستيک اتاق ايران در اين رابطه، با اشاره به مصوبه 213 شوراي عالي هماهنگي ترابري کشور در تاريخ 25 آذرماه سال 1398 و اينکه از تاريخ اول اسفندماه سال گذشته، وضعيت حق توقف کانتينر تعيين تکليف شده‌، تاکيد کرده است که «در صورت فقدان توافق در مرحله قبل از در اختيار گرفتن کانتينر خالي از مبدا بارگيري، صرفاً جداول حق توقف مصوب کميسيون ماده 20 وزارت راه و شهرسازي ملاک تعيين حق توقف کانتينر بوده و مبالغ حق توقف اعم از ارزي و ريالي مندرج در بارنامه‌ها، کان‌لم‌يکن تلقي مي‌شوند».

منبع: ماهنامه ترابران
 1399/03/26  تاریخ خبر
در دیدار سفیر افغانستان در تهران و رئیس کل گمرک ایران، بررسی شد؛ چگونگی توسعه همکاری‌های تجاری، گمرکی و ترانزیتی بین ایران و افغانستان
سفير افغانستان در تهران در ديدار با رئيس کل گمرک ايران، تمايل و آمادگي کشورش را براي توسعه همکاري‌هاي تجاري، گمرکي و ترانزيتي با جمهوري اسلامي ايران بين گمرکات دو کشور را اعلام کرد.
 مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران در ديدار با «عبدل‌‌الغفور ليوال»، سفير کشور افغانستان در ايران گفت: دو کشور، اشتراکات زيادي با يکديگر دارند و همين اشتراکات با همکاري طرفين منجر به افزايش سطح تجارت و ترانزيت کالا از مسير ايران مي شود.
وي افزود: با توجه به وجود زيرساخت‌هاي لازم در منطقه چابهار، مي‌توانيم در زمينه ترانزيت کالا به هند و بالعکس همکاري متقابل داشته باشيم.
رئيس کل گمرک ايران با اشاره به ظرفيت‌هاي موجود در گمرکات مرزي ايران و افغانستان اظهارداشت: چنانچه جاده‌هاي در حال ساخت در استان فراه افغانستان (هم مرز با گمرک ماهيرود) با سرعت بيشتري تکميل و آماده بهره‌برداري شود، حجم مبادلات تجاري دو کشور به نحو قابل توجهي افزايش خواهد يافت.
ميراشرفي همچنين به فعاليت بازارچه‌هاي مرزي بين دو کشور اشاره کرد و گفت: بازگشايي بازارچه‌هاي رسمي که داراي مصوبه قانوني دو کشور باشد سبب افزايش تجارت و دسترسي بهتر مرزنشينان به کالاهاي مورد نياز خواهد شد.
رئيس کل گمرک ايران تأکيد کرد: ساختارها در گمرکات مرزي مي بايست  توسعه يافته و تقويت شود، اين امر مي‌تواند به بهبود و گسترش تجارت دو کشور کمک کند.
ميراشرفي در ادامه به موضوع تکميل عمليات عمراني پل دوم ميلک- زرنج در منطقه مرزي 2 کشور اشاره کرد که طرف افغانستاني در اين زمينه قول همکاري داد.
براساس اين گزارش، عبدل الغفور ليوال، سفير افغانستان در تهران نيز در اين ديدار ضمن اعلام آمادگي کامل براي اجراي طرحهاي مشترک و اسناد امضا شده دو طرف بين گمرکات دو کشور که پيشنهاد آن ماه‌ها قبل از سوي گمرک ايران ارائه شده است، اظهار داشت: ما در مورد اهميت اين اقدام و نقش آن در بهبود همکاري‌هاي گمرکي اعتقاد راسخ داريم و اميدواريم هر چه زودتر زمينه اجراي اين طرح فراهم شود.
وي همچنين درخصوص فعاليت بازارچه‌هاي مرزي بين دو کشور گفت: با قانونمند شدن اين فعاليت‌ها، مشکلات موجود برطرف خواهد شد.
سفير افغانستان در تهران همچنين افزود: ما از همه سازمان‌ها و مسئولان ايراني که در بحث انتقال محموله‌هاي اهدايي هند به افغانستان از طريق گمرک بندر چابهار همکاري و مساعدت کردند، قدرداني مي‌کنيم.
اين گزارش حاکي است در اين ديدار طرفين درخصوص موضوعات مهم تجاري، گمرکي و ترانزيتي تصميماتي گرفتند ازجمله اينکه در بحث افزايش ترانزيت، مقرر شد جلسات کارشناسي و تخصصي با حضور کارشناسان دو کشور در دفتر ترانزيت گمرک ايران برگزار شود تا ضمن رفع مشکلات احتمالي، درخصوص تسهيل و تسريع ترانزيت از گمرکات شهيد رجايي و چابهار به مقصد افغانستان، اقدامات لازم صورت گيرد. همچنين مقرر شد تمام موارد مطرح شده در اين ديدار طبق يک زمانبندي مشخص پيگيري شود.
شايان ذکر است که حسين کاخکي، مديرکل دفتر همکاري‌هاي بين‌الملل گمرک ايران و  نماينده وزارت امور خارجه و تني چند از مسئولان تجاري و سفارت افغانستان در تهران نيز در اين ديدار حضور داشتند.

منبع: گمرک نيوز
 1399/03/20  تاریخ خبر
همکاری ها و روابط تجاری با کشور ترکمنستان گسترش می یابد
با افتتاح پل مشترک مرزي کشور ايران و ترکمنستان ، با عنوان پل دوستي ، همکاري ها و روابط تجاري با کشور ترکمنستان گسترش مي يابد
غلام عباس ارباب خالص سفير جمهوري اسلامي ايران در ترکمنستان در مراسم افتتاحيه اين پل گفت: ترکمن ها با ما نه تنها همسايه؛ بلکه خويشاوند هستند. 
وي افزود: اين پل دومين پروژه عمراني مشترک مرزي بين دو کشور ايران و ترکمنستان است که با هدف گسترش ترانزيت جاده اي و افزايش حمل و نقل جاده اي ايجاد شده است و اميد مي رود که پس از اين در کنار توسعه ترانزيت و حل مسائل مربوط به آن بتوانيم حمل و نقل مسافر را نيز از سربگيريم و مشکلات را برداريم. 
ارباب خالص افزود: پس از ريشه کن شدن ويروس کرونا ، قطعا شاهد جهش بزرگي در تمامي امور در کشور خواهيم بود که يکي از آن ها توسعه همکاري ها و روابط با کشور ترکمنستان است؛ موضوع ترانزيت، حمل و نقل جاده اي و برقراري تردد گردشگر و مسافر از جمله اين اقدامات خواهد بود. 
وي با اعلام اينکه ترکمنستان نگاهش به ايران و به ويژه خراسان رضوي به گونه اي است که بتواند تمامي نيازهاي خود را از طريق مرز مشترک موجود برطرف کند؛ اظهار داشت: ايران آمادگي کامل خود را براي از سرگيري همه جانبه روابط با کشور ترکمنستان را اعلام کرده است .
رضا اکبري معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور نيز در اين مراسم  اظهارداشت : افتتاح پل دوستي  ، توسعه همکاري هاي دو کشور به ويژه برنامه هاي اقتصادي را در پي خواهد داشت. 
وي با اشاره به اينکه حدود 27سال پيش ، پلي احداث شد که به صورت يک طرفه طراحي و ساخته شد و امروز با افتتاح پل دوستي هدف تداوم و گسترش همکاري هاي دو کشور را در پيش خواهيم داشت. 
اکبري تصريح کرد: اين پل قطعا متعلق به شهداي انقلاب، شهداي مرزباني ، جنگ تحميلي و دفاع از حرم است که در اين نقطه صفر مرزي ساخته شده و خون آن شهدا بود که پاسدار اين ديار و مرزو بوم بوده است و با بهره برداري از اين پل اميدواريم رويدادهاي  خوبي حادث شود. 
 بهشتي منفرد مشاوروزير و مسوول نمايندگي وزارت امورخارجه در شرق کشور نيز در مراسم افتتاحيه پل دوستي گفت: پل دوستي يا پل مشترک کاميوني مرزي بين سرخس ايران و سرخس ترکمنستان، راهي است که ترانزيت دو کشور را افزايش و گسترش خواهد داد.  
وي از رايزني هاي خوبي بين وزارتخانه هاي راه و شهرسازي و وزارت هاي کشور دو کشور خبر داد و افزود: اين رايزني ها موجب شد تا بتوانيم عمليات افتتاح رسمي اين پل را داشته باشيم. 
بهشتي منفرد اين پروژه مشترک راه را پروژه اي براي توسعه همکاري هاي دو کشور دانست و گفت: ترانزيت در منطقه به ويژه در ميان کشورهاي همسايه اهميت ويژه اي دارد که در استراتژي هاي دو کشور ترکمنستان و ايران قرار گرفته است. 
وي تصريح کرد: پل قبلي ظرفيت تبادل کاميون و حجم ترانزيتي پاييني داشت اما خوشبختانه پل دوستي در راستاي تامين منافع ملي و برطرف کردن کاستي ها و مشکلات ترانزيتي منطقه است و با ظرفيت ترانزيتي قابل قبولي به بهره برداري مي رسد.  
ابراهيم نصري مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان خراسان رضوي نيز در مراسم افتتاح اين پل ضمن قدرداني از تلاش هاي دوکشور براي ساخت و بهره برداري از اين پل اظهار داشت: افتتاح پل دوستي موجبات افزايش مبادلات تجاري و اقتصاد دو کشور را فراهم خواهد کرد و مي بايست از اين زيرساخت فراهم شده براي بهبود شرايط اقتصادي دو کشور بهره گرفت . 
وي اظهار اميدواري کرد که بتوانيم در آينده حجم ترانزيتي روزانه 500دستگاه کاميون و تريلر را شاهد باشيم و ساکنان مرزي دو کشور و همچنين در سطح کلان نيز مردم ايران و ترکمنستان از منافع اين پروژه عمراني اقتصادي استفاده کنند.  
رجبي مقدم فرماندار سرخس نيز در اين مراسم يکي از مبادلات بين کشورها را مبادلات جاده اي و ريلي دانست و اظهار خرسندي کرد که سرخس به عنوان يک شهر مرزي از هر دو اين زيرساخت هاي ترانزيتي برخوردار است. 
وي از وجود جاده ابريشم و اهميت جايگاه ويژه اين منطقه ياد کرد و افزود: پل دوستي ، سازه مهمي است که بر رودخانه تجن احداث شد و امروز به بهره برداري رسيد. 
رجبي مقدم اظهار اميدواري کرد: با پايان بيماري کرونا بتوانيم ارتباطات بين دو کشور را گسترش داده و از اين زير ساخت هاي مناسب براي توسعه همکاري ها بهره مند شويم.

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي
 1399/03/19  تاریخ خبر
تردد بیش از ۶۰۰ کامیون در مرز بازرگان ظرف ۳ روز گذشته
رئيس خانه اقتصاد ايران و ترکيه مي‌گويد: با بازگشايي مرزهاي زميني ميان دو کشور بار ديگر شرايط تجارت مشترک به وجود آمده و در طول سه روز گذشته بيش از 600 کاميون از مرز بازرگان عبور کردند.سيد جلال ابراهيمي  بيان کرد: با توجه به موضوع شيوع ويروس کرونا مرزهاي زميني مشترک ميان ايران و ترکيه در حدود سه ماه گذشته بسته شده بود و به همين دليل براي تجارت ما زمان از دست رفت و براي مثال صادرات برخي محصولات کشاورزي و جاليزي به ترکيه با توجه به گذشته فصل ديگر ممکن نيست.وي ادامه داد: با اين وجود با توجه به اينکه مرکز مشترک ميان دو کشور شاهراه ترافيکي و ترانزيتي به شمار مي‌رود، در روزهاي گذشته بخشي از ماشين آلات مورد نياز کارخانجات کشور و همچنين برخي مواد اوليه براي توليد محصولات جديد که پيش از اين بارگيري شده بود، وارد ايران شده و در اختيار کارخانه‌ها قرار گرفت.رئيس خانه اقتصاد ايران و ترکيه با بيان اينکه در کنار صادرات و واردات مستقيم فعال شدن مرزهاي مشترک به توسعه ترانزيت نيز کمک خواهد کرد، بيان کرد: صادرات کالاهاي ايراني به کشورهاي اروپايي و همچنين واردات محصولات آنها به ايران از طريق ترکيه انجام مي‌شود و از سوي ديگر کالاهاي ترک که قصد رسيدن به کشورهايي مانند افغانستان، امارات متحد عربي يا اعضاي سي آي اس در آسياي ميانه را دارند نيز از مرز ايران عبور مي‌کنند.به گفته ابراهيمي با بازگشايي مرزها در کنار فعال شدن حمل و نقل جاده‌اي فعاليت‌هاي مرتبط به ترانزيت، شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات و همچنين درآمدهاي پيش بيني شده در اين حوزه با سرعت بيشتري محقق خواهد شد.وي با اشاره به مشکلي که براي برخي رانندگان ترک در روزهاي گذشته به وجود آمده گفت: اسناد مربوط به حمل و نقل بار و شرکت فعال در اين حوزه در يک گواهي به نام تريپ پيک ثبت مي‌شود که با توجه به اينکه تنها 10 درصد از رانندگان ترکيه خودروي شخصي دارند و مابقي در اختيار شرکت‌هاي حمل و نقل است، در روزهاي گذشته بحث تاييد اين گواهي با مشکلاتي مواجه بود که با پيگيري مرز بازرگان بنا شده به زودي برطرف شود.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1399/03/17  تاریخ خبر
از سرگیری فعالیت تجاری ۲۴ ساعته مرز بازرگان با ترکیه
پس از پيگيري مستمر مقامات ارشد کشور مان با مقامات کشور ترکيه از امروز صبح ?? خرداد تردد کاميونهاي تجاري به حالت عادي برگشت .

همزمان با بازگشايي مرز بازرگان ملاقات مرزي بين مديران گمرک بازرگان گوربلاغ کشور ترکيه برگزار و مقامات محلي مرزي  ضمن بازيد ميداني از اقدامات تمهيدات بهداشتي انجام گرفته از  جمله تونل ضد عفوني و استقرار نماينده وزرات بهداشت در مرز( قرنطينه انساني) در مرز بازرگان ابراز رضايت کرده ومقرر شد کليه رانندگان ايراني وساير اتباع را  با رعايت پروتکل بهداشتي پذيرش نمايند
در اين بازديد طرف ايراني درخواست کرد که در خصوص پذيرش  مسافران و دانشجويان وتجار نيز تمهيداتي  بعمل آيد که
طرف ترک نيز مقررشد موضوع را ازطريق وزرات گمرک ترکيه پيگيري و متعاقبا اعلام نمايند .

منبع: گمرک نيوز
 1399/03/12  تاریخ خبر
بازگشایی مجدد مرزهای ایران و ترکمنستان به زودی

 در نشست کارگروه مشترک نظارت بر عمليات تجهيز مرزها با ترکمنستان که به شکل ويدئو کنفرانس برگزار شد، دو طرف آخرين اقدام‌هاي انجام شده در زمينه ساخت و تجهيز پايانه‌هاي مرزي به دستگاه‌هاي ضدعفوني کننده را ارايه کردند.

 امين ترفع در اين ويدئو کنفرانس از پايان عمليات تخريب پل سرخس خبر داد و گفت: عمليات تخريب پل سرخس به پايان رسيده و بستر رودخانه در حال بازگشت به حالت قبلي است.

او افزود: علاوه بر اين تجهيزات ضدعفوني کننده در پايانه‌هاي ريلي و جاده‌اي نصب شده و آماده بهره برداري است.

دراين نشست همچنين پروتکل همکاري في مابين دو کشور به منظور انجام اقدام‌هاي لازم براي بازگشايي مجدد مرزهاي دو طرف به امضا رسيد. بر اساس اين پروتکل دو طرف متعهد شدند گزارشي از برنامه‌هاي انجام شده در خصوص ضدعفوني و گندزدايي محموله‌هاي باري در مناطق مرزي را رسما به سازمان بهداشت جهاني ارايه کنند.

ترفع در حاشيه جلسه در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي اظهار کرد: بعد از شيوع ويروس کرونا و بسته شدن مرزها اکنون به دنبال اين هستيم تا مجددا مرزها بازگشايي شوند البته با ايجاد اين اطمينان که جلوي شيوع بيماري را خواهيم گرفت. در اين خصوص با کشور ترکمنستان همکاري‌هاي خوبي صورت گرفت تا تجهيزات ضدعفوني کننده و گندزدايي که در پايانه هاي ريلي و جاده اي مستقر شده است را با يکديگر مرور کنيم.

او افزود: درباره زمان بندي بازگشايي مرزها نيز با يکديگر به تفاهم رسيديم و به زودي مرزها بازگشايي مي شوند.همزمان پل جديد سرخس نيز به زودي افتتاح و به بهره برداري مي رسد.

منبع: خبرگزاري ايلنا

 1399/03/10  تاریخ خبر
اما و اگرهای ممنوعیت ترانزیت سوخت از ایران

اگرچه تصويب نامه اخير هيئت دولت مبني بر ممنوعيت ترانزيت سوخت از ايران تا پايان امسال با هدف جلوگيري از قاچاق سوخت بوده اما ترانزيت کم جان از مسير ايران را به شدت تحت الشعاع قرار خواهد داد.

 مهدي اشرفي مديرکل وقت دفتر سرمايه گذاري و امور تشکل‌هاي معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي در همايشي که شهريور ماه 1396 در وزارت راه و شهرسازي برگزار شده بود، نسبت به احتمال پايان صنعت ترانزيت در ايران تا سال 2030 هشدار داد.

در اين نشست اعلام شد بزرگ‌ترين اقتصاد شرق دنيا از چند مسير در حال دور زدن ايران است: يکي امضاي موافقتنامه سرمايه گذاري 745 ميليون دلاري لاجورد که از خاک افغانستان به ترکمنستان، بندر ترکمن باشي، بندر باکو (آذربايجان)، خط آهن باکو-تفليس-کارِس (ترکيه)، ديگري سرمايه گذاري سنگين 46 ميليارد دلاري در بندر گوادر پاکستان و حذف بندر چابهار ايران از پروژه يک کمربند يک راه، همچنين همکاري با روسيه در احداث خط آهن 850 ميليون دلاري شمال درياي خزر و اتصال چين به اروپا و نهايتاً سرمايه گذاري در خط آهن اتصال کشورهاي جنوب خليج فارس (عمان -امارات-عربستان) به اردن و سپس درياي سياه و راهيابي به اروپا.

به نظر مي‌رسد اگر پروژه‌هايي مانند خط آهن چابهار-زاهدان-سرخس، راه آهن بندر شهيدرجايي-آستارا (قطعه رشت-آستارا)، آزادراه بندر امام خميني (ره) -پايانه مرزي بازرگان، خط آهن خواف-هرات، راه آهن شلمچه-بصره-بندر لاذقيه (سوريه) و چند پروژه بزرگراهي ديگر هر چه سريع‌تر تکميل نشود، پيش بيني کارشناسان مبني بر حذف ايران از حلقه ترانزيت شرق به غرب و حتي شمال به جنوب محقق خواهد شد.

شکست تحريم داخلي؛ سخت‌تر از تحريم‌هاي خارجي

در اين ميان آنچه سبب مي‌شود تا تحقق اين پيش بيني تلخ تسريع شود، علاوه بر کندي اجراي پروژه‌هاي زيرساختي در کنار تحريم‌هاي ظالمانه، قوانين دست و پاگير و تعرفه‌هاي عجيب و غريب گمرکي به همراه برخي مصوبه‌هاي «ضد ترانزيتي» دولت و مجلس باشد.

هيئت دولت در واپسين روزهاي ارديبهشت ماه امسال تصويب نامه‌اي را به نهادهاي ذي ربط شامل وزارت خانه‌هاي نفت و اقتصاد تصويب و ابلاغ کرد که بر اساس آن ترانزيت فرآورده‌هاي نفتي از خاک کشورمان به کشورهاي همسايه تا پايان سال جاري ممنوع شده است.

تصويب نامه‌اي که به پيشنهاد وزارت نفت و تأييد ساير اعضاي دولت بوده است.

 

متن کامل ماده 125 قانون امور گمرکي مصوب 1390 به اين شرح است:

ماده 125. دولت مي‌تواند با صدور تصويب نامه، عبور خارجي، ورود موقت، عمل انتقال يا کران بري (کابوتاژ) هر کالايي را به اقتضاي مصالح اقتصادي يا امنيت عمومي يا بهداشتي منع يا مقيد به شرايطي کند.

مورد عجيب: سوخت موجود در مخازن بنادر هم مشمول اين ممنوعيت مي‌شود!

بر اساس اين تصويب نامه، آن دسته از محموله‌هايي که همچنان در انبارها و مخازن بنادر، منتظر حمل به کشورهاي همسايه هستند نيز مشمول اين ممنوعيت ترانزيت مي‌شوند.

به گفته برخي فعالان ترانزيت و حمل و نقل، عطف به ماسبق شدن اين تصويب نامه سبب شده تا بسياري از سفارش‌هاي حمل محموله‌هاي سوختي از کشورهاي همسايه که در بنادر هستند، روي دست سفارش دهنده باقي بماند.

پيگيري وزير نفت براي اجراي مصوبه دولت، بلافاصله در همان روز ابلاغ از سوي معاون اول رئيس جمهور

سند بالا نشان مي‌دهد، وزير نفت به حدي پيگير اجراي اين مصوبه بوده که در همان روز ابلاغ اين تصويب نامه از سوي معاون اول رئيس جمهور به وزارت نفت، بلافاصله دستور مستقيم و مؤکد اجراي آن را به معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي صادر مي‌کند.

به گفته برخي فعالان صنعت ترانزيت سوخت، دليل پافشاري وزارت نفت در تصويب اين ممنوعيت در هيئت دولت، تلاش براي فروش فرآورده‌هاي نفتي و سوخت مازاد بر نياز توليد داخل به افغانستان، عراق، ترکمنستان، آذربايجان و ترکيه بوده است.

به خصوص که قيمت تمام شده توليد انواع سوخت در پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌هاي داخلي نسبت به قيمت خريد اين محصولات در کشورهاي همسايه تفاوت فاحشي دارد و مي‌تواند با توجه به عدم تحريم خريد بنزين و گازوئيل از ايران از يک سو و کاهش 50 درصدي مصرف سوخت در داخل به دليل شيوع ويروس کرونا که به افزايش مازاد سوخت در داخل کمک بزرگي کرده است، بخش مهمي از کمبود بودجه امسال را جبران کند.

مديرکل ترانزيت سازمان راهداري: شخص وزير نفت، ممنوعيت ترانزيت سوخت را در دولت پيگيري مي‌کرد

در همين خصوص منوچهر سلمان زاده مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اظهار داشت: دليل اين ممنوعيت به وزارت راه و شهرسازي اعلام نشده است.

وي ادامه داد: ممنوعيت ترانزيت سوخت به کشورهاي همسايه با پيشنهاد وزارت نفت بوده است؛ شخص وزير نفت آن را در دولت پيشنهاد کرده بود.

سلمان زاده با بيان اينکه قرار است وزارت نفت با وزارت راه در اين خصوص مذاکراتي خواهد داشت، گفت: به نظر مي‌رسد اين تصويبنامه در راستاي افزايش صادرات سوخت توليد داخل به همسايگان در دولت به تصويب رسيده است.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري افزود: با توجه به اينکه سوختي که کشورهاي همسايه ما از ديگر کشورها خريداري کرده و از طريق خاک ايران منتقل مي‌کنند، رقيب فرآورده‌هاي نفتي توليد ايران است، احتمالاً وزارت نفت با هدف افزايش صادرات فرآورده‌هاي نفتي توليد داخل به همسايگان، پيشنهاد اين مصوبه را در دولت مطرح و پيگيري کرده است.

عضو کميسيون حمل و نقل اتاق تهران: وزارت نفت به دنبال تحت فشار گذاشتن کشورهاي همسايه براي خريد سوخت از ايران است

غلامحسين اميري عضو کميسيون حمل و نقل اتاق بازرگاني تهران نيز  درباره ممنوعيت ترانزيت سوخت از خاک کشورمان گفت: وزارت نفت همواره يکي از مخالفان ترانزيت سوخت از ايران بوده است ولي نمي‌توانست ممنوعتي ترانزيت سوخت را در دولت تصويب کند.

مديرکل اسبق دفتر ترانزيت سازمان راهداري افزود: زماني که من در وزارت راه اين سِمت را بر عهده داشتم، همواره در برابر تلاش وزارت نفت براي ممنوع کردن ترانزيت سوخت از ايران مقاومت مي‌کردم چون معتقد بودم اگر وزارت نفت بتواند جلوي ترانزيت سوخت را به بهانه فروش سوخت مازاد توليد داخل به همسايگان، ممنوع کند، وزارت جهاد کشاورزي هم به بهانه توليد مازاد خرما در کشور، به دنبال تصويب ممنوعيت ترانزيت اين کالا از خاک ايران مي‌افتاد.

وي علت تصويب اين مصوبه در دولت را فروش سوخت و فرآورده‌هاي نفتي توليدي پالايشگاه‌هاي کشورمان که مازاد بر نياز داخل است عنوان و اظهار کرد: نقطه ضعف اين مصوبه اين است که ما تا پيش از کرونا و کاهش سفرهاي داخلي، توليد سوخت مازاد نداشتيم و حتي واردکننده سوخت هم بوديم اما الان بخشي از محصولات نفتي توليد داخل روي دست پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها مانده است و مي‌خواهند با اين مصوبه، کشورهاي همسايه را وادار به خريد سوخت از ايران کنند.

فعال صنعت حمل و نقل يادآور شد: تصور مديران وزارت نفت مبني بر تحت فشار گذاشتن همسايگان براي خريد سوخت از ايران اشتباه است؛ چون آنها قطعاً به فکر واردات سوخت از مجاري ديگري غير از ايران خواهند بود. چون مي‌توانند همين فرآورده‌ها را از جاي ديگري با قيمت پايين‌تري خريداري کنند.

وي تصريح کرد: سال هاست که تلاش کرده‌ايم تا خاک ايران به عنوان قلمروي ترانزيتي منطقه شناخته شود؛ اما اين اتفاق سبب مي‌شود تا بي اعتمادي ميان کشورهاي منطقه نسبت به صنعت ترانزيت ايران رخ دهد.

اميري با انتقاد از اينکه در اين مصوبه، ممنوعيت ترانزيت سوخت، عطف به ماسبق شده، بيان کرد: همه محصولاتي که در مخازن بنادر مانده، مي‌بايست به توليدکننده اصلي که کشور ثالث است بازگردانده شود؛ اين در حالي است که پروسه ترانزيت از زمان خريد محصول در کشور توليدکننده تا زمان رسيدن آن به دست کشور مصرف کننده نهايي، حداقل 3 ماه طول مي‌کشد. بنابراين سوختي که بخش خصوصي در مخازن بنادر تخليه کرده، بلاتکليف مانده است؛ چون صاحب کالا بخش دولتي نيست.

وي از ديگر مضرات اين ممنوعيت را وارد آمدن خسارت به سازمان بنادر از محل کاهش درآمد اين سازمان از تخليه کالاهاي نفتي و همچنين وارد آمدن ضرر به شرکت ملي نفتکش به عنوان يکي از شرکت‌هاي حمل کننده اين محصولات به بنادر ايران عنوان و اظهار کرد: بر اساس ماده 125 قانون امور گمرکي، هيئت وزيران مسئول تعيين کالاهاي ممنوعه ترانزيتي هستند. اما در آئين نامه اجرايي همين ماده قانوني که در هيئت دولت تصويب شده، آمده است که پيش از تصويب کالاهاي ممنوعه در هيئت وزيران، بايد ابتدائا در شوراي امنيت کشور (شاک) به رياست وزير کشور درخواست ممنوعيت بررسي و در صورت تأييد، به هيئت وزيران ارسال شود. ولي براي تصويب نامه جديد، اين روند طي نشده و نشان مي‌دهد دولت حتي مصوبات خود هيئت دولت را هم رعايت نمي‌کند.

منبع: خبرگزاري مهر