اخبار حمل و نقل بین المللی
 1399/07/07  تاریخ خبر
نقش ویژه ایران در ترانزیت جهانی چگونه محقق می‌شود؟

تکميل راه‌آهن رشت-کاسپين-انزلي و راه‌آهن رشت-آستارا موجب گسترش مبادلات با کشور روسيه مي‌شود.

مهدي کوچکيان، سرکنسول ايران در آستراخان روسيه با بيان اينکه تکميل پروژه‌هاي راه‌آهن موجب گسترش مبادلات با کشور روسيه مي‌شود، خاطرنشان کرد: سراي تجاري ايرانيان در آستراخان به‌همت استان گيلان در آستراخان راه‌اندازي شده و براي تقويت ارتباط تجار گيلاني و ديگر استان‌ها بسيار موثر است.

يک کارشناس حمل ونقل ريلي در اينباره به خبرنگار ما گفت: اقدامات فوق، خوب است اما ترکيه با سرعت بيشتري در حال ربودن گوي سبقت از ايران در زمينه ترانزيت است.

مهرداد فرشيدي اضافه کرد: در جنوب کشور نيز کشورهاي حاشيه خليج فارس با سرعت در حال افزايش سرعت سير در بخش مسافري و دور زدن ايران از طريق ظرفيت هاي خود هستند.

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: ما در طول سال هاي اخير بوِيژه با کشورهاي حوزه سي آي اس روابط تجاري ريلي داشته ايم و رشد و توسعه ريلي در اين سال ها اتفاق افتاده اما اين رشد و روند کافي نيست و کند هم هست.

گفتني است که امسال هدف‌گذاري صادرات غيرنفتي 600 ميليون دلاراز طريق گيلان ممکن خواهد شد. تکميل راه‌آهن رشت-کاسپين-انزلي و رشت-آستارا نيز در گسترش تعاملات تجاري با ديگر کشورها موثر خواهد بود. ضمن اينکه تکميل پروژه‌هاي راه‌آهن و احداث اسکله “رو – رو” در منطقه آزاد انزلي در کاهش هزينه، زمان و گسترش تعاملات تجاري با ديگر کشورها تاثير شگرفي خواهد داشت.

در بنادر جنوبي کشور نيز هند با1.4ميليارد جمعيت و يکي از پنج اقتصاد بزرگ جهان و فدراسيون روسيه با همه توانمندي‌ها و ظرفيت‌ها اقتصادي و سياسي توافق کرده‌اند مراودات خود را از يک بندر چابهار انجام دهند. اين بندر به دليل موقعيت استراتژيک خاص و به شرط تسريع پروژه هاي توسعه اي مي‌تواند مهمترين کريدور تجاري جنوب به شمال جهان باشد.

منبع: پايگاه خبري تين نيوز

 1399/07/06  تاریخ خبر
ترانزیت خروجی گمرک دوغارون افزایش یافت

مديرکل گمرک دوغارون گفت: در نيمه نخست امسال 457 هزار تن انواع کالا از اين گمرک مرزي به افغانستان ترانزيت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 65 درصد افزايش داشته است.
محمد کوه‌گرد افزود: در اين مدت افزون بر يک ميليون و 300 هزار تن انواع کالا به ارزش دو ميليارد و 200 ميليون دلار نيز از گمرک دوغارون به بازارهاي هدف در داخل افغانستان صادر شد.

وي ادامه داد: در نيمه نخست امسال سه هزار و 50 تن انواع کالا به ارزش 2 ميليون و 700 هزار دلار از طريق گمرک دوغارون وارد ايران شده که از نظر وزن 35 درصد کمتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

مديرکل گمرک دوغارون گفت: مهمترين اقلام صادراتي از اين گمرک به افغانستان را انواع مصالح ساختماني و فرآورده هاي نفتي تشکيل مي‌دهد و در حال حاضر روزانه 550 دستگاه کاميون از طريق اين گمرک صادرات و ترانزيت انواع کالا به افغانستان را انجام مي‌دهند و همين تعداد کاميون نيز از افغانستان وارد گمرک دوغارون مي‌شوند.

وي افزود: 90 درصد کالاهاي صادراتي از گمرک دوغارون به مقصد شهر هرات دومين بازار اقتصادي افغانستان منتقل مي‌شود و در مجموع يک سوم کالاهاي مورد نياز بازارهاي کشور همسايه از طريق گمرک مرزي دوغارون تامين مي‌گردد.

کوه‌گرد با بيان اينکه در حال حاضر بيش از 200 شرکت حمل و نقل و تجاري در مرز دوغارون فعاليت دارند ادامه داد: هم اکنون 100 درصد فعاليت گمرکي در مرز دوغارون از طريق سامانه جامع امور گمرکي انجام مي‌شود.

وي گفت: در حال حاضر 60 درصد کالاهاي صادراتي استان خراسان رضوي از اين گمرک به افغانستان صادر مي‌شود.

مديرکل گمرک دوغارون افزود: به منظور رصد دقيق کالاهاي وارداتي از افغانستان 100 درصد اقلام وارد شده به مقصد ايران از طريق گمرک دوغارون با دستگاه ايکس ري کنترل مي‌شوند.

گمرک دوغارون در 18 کيلومتري شهر تايباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت 100 ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترين گمرک خراسان رضوي پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در اين استان محسوب مي‌شود که تمام ترانزيت کالا به افغانستان از طريق آن صورت مي‌گيرد.

بيشترين حجم کار اين گمرک، ترانزيت کالا از طريق بندرعباس است و کالاهاي تجار افغانستاني، پاکستاني و گاه هندي و ديگر ملل همسايه افغانستان از طريق کشورهاي حوزه خليج فارس به گمرک‌هاي بندرعباس، بندر لنگه و ديگر گمرکات مرزي آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمي دوغارون ترانزيت مي‌شوند.

تايباد در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1399/07/05  تاریخ خبر
تردد بیش از ۵۴ هزار دستگاه کامیون طی نیمه اول سال از مرز بازرگان
مدير پايانه مرزي بازرگان با اشاره به اينکه اين مرز يکي از پايانه‌هاي مهم زميني کشور است، گفت: از ابتداي امسال تاکنون 54 هزار و 547 دستگاه کاميون از اين مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعاليت تجاري بين‌المللي در اين خطه از کشور با شروع فعاليت مجدد است.

جابر اکبرزاده متوسط تردد روزانه کاميون از اين مرز به علت کنترل‌هاي بهداشتي را 376 دستگاه عنوان کرد و افزود: در اين مدت 30 هزار و 619 دستگاه کاميون از کشور خارج شده که به علت شيوع بيماري کرونا و محدوديت‌هاي تجاري ناشي از آن، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 54 درصد کاهش نشان مي‌دهد.

وي  ادامه داد: تعداد کاميون ورودي به کشور از اين پايانه نيز امسال 23 هزار و 928 دستگاه بوده در حالي که سال گذشته در اين مدت 85 هزار و330 دستگاه بود.

وي اظهار داشت: عمده کالاهاي صادراتي در اين مدت شامل محصولات کشاورزي و پتروشيمي و مصنوعات سنگي و فلزي بود که به کشورهاي آسيايي و اروپايي صادر شد.

مدير پايانه مرزي بازرگان همچنين عمده کالاهاي وارداتي از طريق اين پايانه مرزي را انواع ماشين آلات صنعتي، MDF، موز، رنگ، اسکلت فلزي، انواع پارچه، لوازم و قطعات يدکي عنوان کرد.

گمرک بازرگان از روز پنجشنبه 15 خرداد ‌سال جاري پس از  پيگيري‌ هاي متعدد مسوولان فقط براي تردد کاميون‌ها به صورت 24 ساعته فعال شده است.

آذربايجان‌غربي داراي پنج پايانه مرزي شامل بازرگان ماکو، رازي خوي و سرو اروميه در مرز ترکيه، صنم بلاغي پلدشت در مرز نخجوان و تمرچين پيرانشهر در مرز عراق است.

کل پايانه‌هاي مرزي کشور 22 مورد است که حدود يک چهارم آنها در آذربايجان غربي قرار دارد؛ گمرک بازرگان يکي از مبادي سه گانه تجارت مرزي ايران و ترکيه به شمار مي‌رود و در شمال آذربايجان‌غربي واقع است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1399/07/05  تاریخ خبر
تردد ۵۰۰ کامیون انواع کالا از مرزهای نوردوز و جلفا در هر شبانه روز

سرپرست  گمرک جلفا گفت: در هر شبانه روز 500 کاميون از مرزهاي نوردوز و جلفا تردد دارند که 300 دستگاه مربوط به گمرک نوردوز و 200 دستگاه مربوط به گمرک جلفا مي‌باشد.

 سرپرست  گمرک جلفا در ابتدا با تبريک شروع هفته دفاع مقدس، عنوان کرد: گمرک به هيچ وجه در مقابل توليد و توليدکنندگان نيست و شعار گمرک نيز در راستاي تقويت کنندگي ثبات براي مردم و شکوفايي اقتصادي حمايت از بخش توليد مي باشد.

خليلي ابراز داشت: با شيوع بيماري کرونا مرزهاي ايران نيز همچون ساير کشورها بسته شده که تاامروز تردد مسافر همچنان ممنوع ولي تجارت در حال انجام است.

وي گفت: در اين دوران با هماهنگي فرمانداري و مسوولين استاني و ساير مراجع مقادير قابل توجهي الکل از طريق اين مرز وارد کشور شده که علاوه بر نياز شهرستان و استان خود، نياز استان هاي همجوار نيز تامين گرديده است.

خليلي با اشاره به ميزان مبادلات تجاري در گمرکات شهرستان گفت: در هر شبانه روز 500 کاميون از مرزهاي نوردوز و جلفا تردد دارند که 300 دستگاه مربوط به گمرک نوردوز و 200 دستگاه مربوط به گمرک جلفا مي‌باشد.

سرپرست گمرک جلفا در ادامه در مورد عملکرد پنج ماهه گمرک اذعان داشت: در پنج ماه اول سال جاري 81 هزار تن کالا به ارزش 178 ميليون دلار از طريق گمرک جلفا وارد کشور گرديده و نيز 46 هزار تن کالا به ارزش 103 ميليون دلار صادرات گرديده است.

وي در مورد محصولات و مقاصد صادراتي گفت: اکثر موارد صادراتي را محصولات گلخانه‌اي، مصالح ساختماني، مصنوعات فلزي و پلاستيکي، فرآورده هاي نفتي، کفش و... تشکيل مي‌دهند و به کشورهاي آذربايجان، ارمنستان، عراق، ترکيه، قزاقستان، افغانستان و پاکستان صادر مي‌شود.

خليلي با بيان اينکه کشفيات قاچاق در گمرکات شهرستان 53 درصد کاهش داشته است ، افزود: وجود سگهاي موادياب را در گمرک در مبارزه با پديده شوم قاچاق بسيار مثمر ثمر است .  وي عنوان کرد:  در پنج ماه گذشته پنج پرونده به ارزش 83 ميليارد ريال کشف و به مراجع قضايي جهت رسيدگي ارجاع داده شده است.

سرپرست گمرک جلفا در خاتمه گفت: دو عدد دستگاه ايکس ري خودرويي در مرزهاي جلفا و نوردوز بزودي نصب خواهد شد و دستگاه ايکس ري کاميوني در مرز نوردوز نيز در شرف نصب است.

وي افزود:  هر هفته روزهاي سه شنبه ساعات 8:30 تا 12:30 ملاقات مردمي در اداره کل گمرک جلفا بصورت چهره به چهره  جهت بررسي و حل مشکلات مردم اختصاص يافته و درب مديريت به روي کليه مراجعان باز است.

منبع: خبرگزاري ايلنا

 1399/07/02  تاریخ خبر
آغاز حمل يكسره كالا از سمت جمهوری اسلامی ايران به عراق از طريق پايانه مرزي تمرچين
حمل يكسره كالا از سمت جمهوري اسلامي ايران به عراق از طريق پايانه مرزي تمرچين در استان آذربايجان غربي ازصبح امروز آغاز شد.
جواد هدايتي مديركل دفتر حمل و نقل بين المللي و ترانزيت اين سازمان با بيان اين خبر اظهار داشت : با عنايت به نشست في مابين وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و وزيرحمل و نقل جمهوري عراق در حاشيه سفر نخست وزير كشور جمهوري عراق به كشورمان  ، موضوع از سرگيري حمل يكسره كالا از ايران به سمت عراق به منظور تسريع و تسهيل فرايند صادارت، ترانزيت و حمل كالا بين دو كشور در دستور كار قرار گرفت كه در پي آن موضوع توسط سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و با همكاري وزارت امور خارجه و ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط با اولويت مورد پيگيري قرار گرفت ودر نهايت اين موضوع از طريق پايانه مرزي تمرچين عملياتي گرديد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط خاص شيوع ويروس كوويد19، تمامي پروتكل‌هاي بهداشتي نيز در اين زمينه پيش بيني و رعايت شده است.
هدايتي بيان كرد: عمده كالاهاي صادراتي و حمل شده از پايانه مرزي تمرچين به سمت عراق شامل مشتقات سوختي، محصولات پتروشيمي و شيميايي، تخته، آهن آلات، مصالح ساختماني و كشنده هاي سواري كش‌ مي‌باشد كه مشتقات سوختي با سهم حدود 70 درصدي بيشترين حجم را در بين كالاهاي صادراتي به خود اختصاص مي‌دهند.

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي
 1399/07/02  تاریخ خبر
حمل و نقل و ترانزیت محور رایزنی‌ وزرای خارجه ازبکستان و ترکمنستان
«عبدالعزيز کامل اف» وزير امور خارجه ازبکستان و «رشيد مرداف» معاون رئيس کابينه وزرا، وزير امور خارجه ترکمنستان در رايزني?هاي سياسي دوره?اي به صورت ويديويي بين وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو کشور علاقمندي خود را براي توسعه روابط در زمينه هاي حمل و نقل و ترانزيت ابراز کردند.

وزراي امور خارجه ازبکستان و ترکمنستان خواستار اجرايي سريع قرارداد «عشق آباد» در شکل گيري کريدور بين المللي حمل و نقلي «ازبکستان- ترکمنستان- ايران- عمان» شدند.  

طرفين در اين رايزني‌هاي سياسي دوره اي چگونگي و چشم انداز گسترش بيش از پيش همکاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و بازرگاني، علمي و فني، منابع آبي، فرهنگي و  انساني را بررسي کردند.

تاکيد شد که در نتيجه اراده سياسي و حمايت قطعي روساي جمهور دو کشور روابط ازبکستان و ترکمنستان به مرحله جديد و با کيفيتي وارد شد و جنبه پايدار روزافزون پيدا کرده است.   

وزراي امور خارجه همچنين روند اجرايي توافقات پيشتر به دست آمده در سطح عالي را تجزيه و تحليل و پيشنهاداتي در مورد مدت‌ برگزاري مراسم‌هاي مشترک از جمله مرحله دوره‌اي کميسيون بين دولتي ازبکستان و ترکمنستان در همکاري‌هاي اقتصادي و بازرگاني، علمي و فني و فرهنگي، نخستين نشست شوراي بازرگاني ازبکستان و ترکمنستان را بررسي کردند.

طرفين در اين رايزني‌هاي سياسي دوره‌اي همچنين همکاري‌هاي متقابل در چارچوب ساختارهاي چندجانبه و همچنين دستور کار بين المللي و منطقه‌اي را بررسي و براي موضوع افغانستان توجه خاص مبذول داشتند.

علاوه بر اين، طرفين از روي تلاش‌هاي مشترک در مبارزه با شيوع کروناويروس و کاهش تاثير آن بر همکاري‌هاي دوجانبه نيز تبادل نظر کردند.

مبادلات بازرگاني دو کشور در سال 2019 ميلادي با 78 درصد افزايش نسبت به سال قبل ميلادي در سطح 541 ميليون و 900 هزار دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 11 شرکت با سرمايه گذاري ترکمنان در زمينه‌هاي بازرگاني و خدمات، نساجي، توليد مصالح نماي ساختمان و مبل فعاليت مي‌کنند.

در ترکمنستان نيز دو شرکت با سرمايه سرمايه گذاران ازبک در زمينه صادرات فرآورده‌هاي صنعتي به ترکمنستان فعاليت مي‌کنند.  

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاريخ 7 ژانويه  سال 1993 ميلادي به رسميت شناخته و در همين تاريخ سال 1993 ميلادي بين اين دو کشور روابط سياسي برقرار شده است. 

منبع: خبرگزاري فارس

 1399/06/31  تاریخ خبر
برگزاری نشست مجازی حمل و نقل جاده ای دوجانبه میان ایران و جمهوری آذربایجان

توسعه مناسبات حمل و نقل جاده اي با جمهوري آذربايجان از اولويت کاري وزارت راه و شهرسازي و اين سازمان مي باشد و ما آماده توسعه همکاري ها در حوزه انتقال دانش و تجربيات در زمينه هاي مختلف حمل ونقلي ، نگهداري راه وتاسيسات بين راهي و حمل و نقل هوشمند هستيم .
نشست مجازي حمل و نقل جاده اي دوجانبه بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان ، به صورت ويديو کنفرانس در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور برگزار شد .

اين نشست به رياست جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي و حبيب حسن اف رئيس سرويس حمل و نقل جاده اي وزارت حمل ونقل ، ارتباطات و تکنولوژي هاي توين جمهوري آذربايجان برگزار و بر توسعه مناسبات حمل و نقلي جاده اي بين دو کشور تأکيد شد .

جواد هدايتي با اظهار خرسندي از برگزاري اين نشست و آرزوي سلامتي و سعادت براي ملت و دولت اين کشور در اين روزها و شرايطي که دنيا درگير ويروس کرونا مي باشد ، اظهار داشت : توسعه همکاري هاي فيمابين همواره مدنظر مقامات ارشد دو کشور بوده است . در اين راستا توسعه مناسبات حمل و نقل جاده اي با جمهوري آذربايجان از اولويت کاري وزارت راه و شهرسازي و اين سازمان مي باشد و ما آماده توسعه همکاري ها در حوزه انتقال دانش و تجربيات در زمينه هاي مختلف حمل ونقلي ، نگهداري راه وتاسيسات بين راهي و حمل و نقل هوشمند هستيم .

وي افزود : مناسبات حمل ونقل جاده اي در چارچوب موافقتنامه دوجانبه دو کشور ، در وضعيت مناسب ورو به رشد بوده و اميداست باتلاش هاي دو طرف مشکلات رانندگان ايراني که به علت ويروس کرونا مجبور به تخليه در پايانه هاي مرزي آذربايجان مي باشند به حداقل برسد و هرچه سريعتر امکان حمل يکسره کالا توسط ناوگان ايراني تا مقصد نهايي در جمهوري آذربايجان با رعايت کامل پروتکل هاي بهداشتي فراهم شود .

هدايتي با تاکيد براينکه ظرفيت دوکشور در بخش حمل ونقل جاده اي به مراتب بيش از ظرفيت فعلي است ، افزود : از اين رو بايد تلاش کنيم تا موانع ، هزينه ها و تشريفات غيرضرور حذف شود . از جمله موانع موجود مي توان به عوارض دريافتي از سوي طرف آذربايجاني اشاره کرد و افزايش مبادله پروانه هاي عبور معاف از بخشي از عوارض ، مورد درخواست طرف ايراني است .

حبيب حسن اف رئيس سرويس حمل ونقل جاده اي وزارت حمل و نقل ، ارتباطات و تکنولوژي هاي نوين جمهوري آذربايجان ، طي سخناني موافقت خودرا درخصوص افزايش مبادله پروانه عبور در صورت نياز بيشتر طرف ايراني اعلام کرد . همچنين درخصوص درخواست طرف ايراني مبني بر کاهش عوارض دريافتي ازسوي طرف آذربايجاني نيز مقرر شد ، موضوع از طريق مراجع ذي ربط پيگيري شود .

وي با تاکيد بر تلاش براي رفع موانع و مشکلات اعلام کرد : طرف آذربايجاني آماده هرگونه همکاري در چارچوب قوانين و مقررات موجود بوده و ضمن آرزوي سلامتي براي ملت و دولت ايران ، براهميت برگزاري نشست حضوري بعد از نابودي ويروس کرونا تأکيد کرد .

شايان ذکر است در نشست مذکور علاوه بر معاونين و کارشناسان ذيربط دو طرف ، نمايندگان سفارت دو کشور نيز به صورت دورسخني حضور داشتند .

منبع: پرتال حمل ونقل

 1399/06/22  تاریخ خبر
تجارت ایران و ترکیه با چند کامیون ۳۰ میلیارد می‌شود؟
مديرکل تزانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اعلام کرد که با توجه به هدف‌گذاري بلندمدت ايران و ترکيه براي تجارت 30 ميليارد دلاري در سال، بايد ظرفيت‌هاي حمل و نقل را توسعه دهيم و تقريبا بايد روزانه بيش از 2000 دستگاه کاميون از مرزهاي ايران و ترکيه عبور کند اما در حال حاضر فاصله زيادي بين کاميون‌هاي عبوري از مرزهاي جاده‌اي با اين هدف‌گذاري وجود دارد که در مذاکرات اخير با مقامات ترک در اين باره صحبت شده است.جواد هدايتي درباره آخرين وضعيت ترازيت و حمل و نقل جاده‌اي بين ايران و ترکيه اظهار کرد: ‌ترکيه پل عبوري ايران به اروپاست و به غير از آن که مي‌تواند به عنوان ترانزيت مورد استفاده قرار گيرد خود هدف صادراتي عمده‌اي براي ايران به شمار مي‌رود. بنابراين در جلسه اخير کميته مشترک حمل و نقل جاده‌اي درباره چگونگي تسهيل تجارت از طريق شيوه‌هاي مختلف حمل و نقل بحث و بررسي‌هاي فراواني صورت گرفت و در مذاکرات دو جانبه قرار شد در ادامه درباره تسهيل تردد کاميون‌ها در مرزهاي مشترک اقدامات مناسبي انجام شود.وي افزود: هدف‌گذاري تجارت ايران و ترکيه 30 ميليارد دلار در سال بوده است و براي رسيدن به اين هدف بايد بستر آن را که حمل و نقل است فراهم کنيم، اما ظرفيت‌هاي حمل و نقل بسيار متفاوت و کمتر از اين هدف‌گذاري است. در واقع يکي از دلايلي که ميزان تجارت ايران و ترکيه به اين عدد نرسيده همين مسئله بوده است.مديرکل تزانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: براي رسيدن به تجارت 30  ميليارد دلاري در سال بين دو کشور بايد حداقل يک ميليون تردد را در مرزهاي مشترک پذيرش کنيم و به عنوان مثال اگر هر کاميون ترانزيتي يا تجاري حدود 30 هزار دلار ارزش داشته باشد بايد روزانه بيش از 2000 دستگاه کاميون از مرزهاي ايران و ترکيه عبور کند. اين در حالي است که تعداد کاميون‌هاي عبوري فاصله بسيار زيادي با اين اعداد و ارقام دارد و به حدود 400 دستگاه مي‌رسد.هدايتي گفت: بخشي از اين مشکلات در حوزه تشريفات و بروکراسي‌هاي اداري است که بايد آن را تسهيل کنيم و بخشي ديگر نيز به زيرساخت‌هايي است که بايد آن را در مرزهاي مشترک ايجاد کنيم. به عنوان مثال بايد براي رسيدن به اين هدف بلندمدت که مقامات عالي رتبه دو کشور در اين زمينه به توافق رسيده‌اند گيت‌هاي تردد کاميون‌ها افزايش پيدا کند  و از سوي ديگر تشريفات اداري بايد به گونه‌اي باشد که کاميون‌ها حداقل توقف را در مرزها داشته باشند.وي با تأکيد بر اينکه مرزهاي هر کشور محل عبور و مرور است نه توقف، گفت: بايد تشريفات اداري براي کاميون‌داران و بازرگان در پس کرانه‌هاي ايران و ترکيه انجام شود و با افزايش هماهنگي‌هاي دو جانبه کاري کنيم که سرعت عبور و مرور کاميون‌ها و تعداد گيت‌هاي تعبيه شده در هر يک از مرزها بيشتر شود تا حداقل تعداد عبور و مرور کاميون‌ها را تا 2000 دستگاه در روز افزايش دهيم.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1399/06/22  تاریخ خبر
نخستین محموله تجاری ایران از طریق جاده وارد ترکمنستان شد
مدير پايانه مرزي سرخس گفت: با بازگشايي اين مرز زميني در شمال شرقي خراسان رضوي پس از 6 ماه و نيم، نخستين محموله تجاري ايران از طريق جاده وارد کشور ترکمستان شد.

محمدمهدي رضايي  افزود: اين مرز زميني که با شيوع ويروس کرونا بسته شده بود پس از 6 ماه و نيم روز دوشنبه 17 شهريور ماه بطور موقت بر روي ناوگان باري ايران بازگشايي شد و امروز سه تريلي محموله خود را در عمق 100  متري خاک ترکمنستان تحويل کشنده‌هاي اين کشور دادند.

وي ادامه داد: محموله ترانزيتي مورد نظر 24 دستگاه خودرو سواري بود که از بندر لنگه به مقصد ترکمنستان بارگيري شده بود.

مدير پايانه مرزي سرخس گفت: براساس توافق‌هاي اخير مقامات دو کشور، طي مدت توافق شده، ناوگان باري ايراني وارد نقطه صفر مرزي سرخس مي‌شود تا روزانه بار 10 کاميون بدون يدک‌کش را تحويل خودروهاي ترکمنستان دهند. رانندگان ترکمن هم اين بار را به مقصد نهايي حمل کرده و سپس گاري خالي کاميون را به رانندگان ايراني در سرخس تحويل مي‌دهند.  

وي در خصوص علت عدم استقبال صاحبان کالا از اين روش نقل و انتقال افزود: مالکيت کاميونها در ايران به صورت خرده ‌مالکي يعني متعلق به افراد حقيقي است لذا رانندگان تمايلي براي تحويل بار خود به راننده ديگر را ندارند بنابراين با وجود باز شدن مرزي زميني سرخس اين روش مورد استقبال قرار نگرفته است.  

پايانه مرزي سرخس در نقطه صفر مرزي ايران و ترکمنستان و 185 کيلومتري شرق مشهد قرار دارد.  

کشور ترکمنستان با حدود هفت ميليون نفر جمعيت، در آسياي مرکزي با کشورهاي ايران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زميني دارد.

خراسان رضوي از شمال و شمال شرق به طول تقريبي 531 کيلومتر داراي مرز مشترک با ترکمنستان است که اين مرز در محدوده شهرستانهاي قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه پارسال در پي شيوع ويروس همه‌گير کرونا هر دو مسير زميني و ريلي گذرگاه مرزي سرخس با ترکمنستان بسته شد تا اينکه مسير ريلي اين گذرگاه اواخر خرداد ماه گذشته بازگشايي گرديد.

ترکمنستان داراي چهار گذرگاه مرزي با ايران است،  پس از شيوع کرونا و بسته شدن مرزهاي زميني، فقط تبادلات تجاري از طريق دو مرز ريلي سرخس و اينچه برون در خراسان رضوي و گلستان انجام مي‌شد.  

مسير زميني گذرگاه مرزي سرخس بين ايران و ترکمنستان طي اين مدت بسته بود.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1399/06/17  تاریخ خبر
امضا توافقنامه هشتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری حمل ‌و نقل جاده‌ای میان ایران و افغانستان
هشتمين اجلاس کميته مشترک همکاري‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي افغانستان ، با حضور معاونان وزراي حمل‌و نقل دو کشور ، مديران و کارشناسان بخش‌هاي دولتي ، خصوصي و صنفي ذي‌ربط ، در روزهاي 11 تا 13 شهريور 1399 در تهران به ميزباني سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي برگزار شد .

اين نشست که به رياست عبدالهاشم حسن‌نيا معاون وزيرراه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌‌ونقل جاده‌اي و حسني مبارک عزيزي معين وزارت ترانسپورت دولت افغانستان برگزار شد ، دو طرف با توجه به اهميت جايگاه دو کشور در منطقه و لزوم همکاري‌هاي منطقه‌اي در حوزه حمل‌ونقلي بين دو کشور دوست ، مسلمان و هم زبان ، به خصوص در شرايط خاص بوجودآمده به دليل شيوع بيماري کرونا و انسداد برخي از مرزها ، پس از سه روز مذاکرات فشرده در حوزه‌هاي کارشناسي ، به توافقاتي در جهت کاهش موانع و تسهيل تردد ناوگان دو کشور دست يافتند .

شايان ذکر است ، در اين مذاکرات دو طرف در خصوص رفع برخي از موانع در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي بين دو کشور از جمله لزوم افزايش ساعات کاري در مرزها ، امکان لغو عوارض متقابل حمل‌ونقلي ، تجهيز مرزهاي افغانستان به باسکول‌هاي کاليبره‌ شده ، ضرورت تسهيل دولت افغانستان در خروج بموقع کاميون‌هاي ايراني ، ساخت پل دوم ميلک ، همچنين تسهيل ترانزيت از قلمرو دو کشور به توافقاتي دست يافتند و سند اين توافقنامه در فرودگاه بين‌المللي حضرت امام به امضاي معاونين وزراي دو کشور رسيد .

گفتني است در روز سوم اجلاس ، هيات افغان از مراحل ساخت آزادراه تهران ـ شمال بازديد به عمل آورد .

منبع: پرتال حمل و نقل

 1399/06/17  تاریخ خبر
افزایش قابل‌توجه صادرات و میزان درآمدهای گمرکی وصول‌شده در گمرک باشماق در ۵ ماهه نخست سال جاری
فريدحق پناه مديرکل گمرک باشماق از افزايش قابل‌توجه صادرات و ميزان درآمدهاي گمرکي وصول‌شده در گمرک باشماق در 5 ماهه نخست سال جاري خبر داد .

 حق پناه افزود : در سالي که از سوي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) به سال جهش توليد مزين شده است عليرغم شيوع بيماري ويروس منحوس کرونا، کارکنان گمرک باشماق با زحماتي شبانه‌روزي و تلاشي خستگي‌ناپذير، توانستند از ابتداي سال جاري تا پايان مردادماه، تشريفات تعداد 71963 محموله صادراتي به وزن 1303066000 کيلوگرم و ارزش 535081998 دلار را انجام که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، از حيث وزني با افزايش 91 درصد و از حيث ارزشي 22 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

وي در خصوص عملکرد گمرک باشماق در رويه واردات در سال جاري و سال گذشته اظهار داشت : علي‌رغم کمبود نيرو و زيرساخت‌هاي مورد نياز، همکاران خدوم اين گمرک با تلاش مستمر و شبانه‌روزي توانستند رشد چشمگير 54 درصدي از نظر وزني را در پنج ماهه نخست سال جاري در مقايسه با سال گذشته را ثبت کنند . همچنين اين گمرک رشد 204 درصدي وزني واردات مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي کشور در سال 98 به نسبت سال ماقبل را کسب و تجربه کرد . بر همين اساس نيز آمار درآمدهاي گمرکي نيز در 5 ماهه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از رشدي معادل 292 درصد و با رقمي قريب به 479 ميليارد ريال برخوردار بوده، اين در حالي است که درآمدهاي وصول‌شده توسط اين گمرک در سال 98 نسبت به سال قبل آن نيز 55 درصد رشد داشته است و آن را نيز مي‌توان اقدام موفق کارکنان اين گمرک در حوزه تجارت خارجي کشور قلمداد کرد که در جاي خود قابل‌تقدير و تحسين مي‌باشد.
حق پناه همچنين در خصوص تردد مسافرين از اين مرز در سال گذشته عنوان نمود که تعداد 583195 نفر مسافر از طريق اين مرز در سال گذشته وارد و تعداد 598900 نفر نيز از اين مرز از کشور خارج‌شده‌اند که آمار قريب به يک ميليون و يک‌صد و هشتاد هزار نفر مسافر متردد از اين مرز با خودروهاي مربوطه که بالغ بر 16320 خودرو در طول سال گذشته بوده حاکي از افزايش 66 درصدي مسافرين ورودي، 69 درصدي مسافرين خروجي و 39 درصدي خودروهاي حامل مسافرين به نسبت سال قبل از آن بوده است.
وي همچنين در خصوص انجام تشريفات گمرکي محمولات ترانزيتي با مبدا و مقصد اين گمرک اعلام نمود : در سال گذشته تشريفات 77510 محموله ترانزيتي به ارزش بالغ بر 4014723109 دلار انجام شده که از رشد 10 درصدي وزني محمولات ترانزيتي مقصد به نسبت سال قبل آن حکايت دارد. وي گفت : در 5 ماهه سال جاري نيز تشريفات تعداد 22680 کاميون محموله ترانزيتي به ارزش 1015826014 دلار در اين گمرک انجام شده که به نسبت سال گذشته 28 درصد وزني کاهش را نشان مي دهد.   
حق پناه همچنين تلاش کارکنان اين گمرک در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ستودني دانست و افزود : ارزش کالاهاي قاچاق کشف‌شده در 5 ماهه نخست سال جاري از رشد284  درصدي به نسبت مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

منبع: گمرک نيوز
 1399/06/16  تاریخ خبر
انتظار ۲۵۰۰ کامیون در مرز دوغارون تایباد برای ورود به افغانستان
مديرکل گمرک مرزي دوغارون در اين خصوص گفت: معطلي کاميونهاي حامل کالاهاي ترانزيت در مرز دوغارون ناشي از نبود زيرساخت لازم براي پذيرش خودروهاي سنگين حامل انواع کالا در گمرک کشور افغانستان است و اين تعداد کاميون متوقف شده در صف انتظار مربوط به پايانه مرزي دوغارون، منطقه ويژه اقتصادي دوغارون و بازارچه مرزي است.

محمد کوه گرد افزود: هم اکنون تردد کاميونهاي حامل انواع بار صادراتي و ترانزيتي و خودروهاي مسافربر در محور تايباد به سمت دوغارون به سختي انجام مي شود و در برخي از ساعات تردد انجام نمي شود.
 
وي ادامه داد: همچنين تعطيلات تاسوعا و عاشوراي حسيني، افزايش تقاضاي خريد انواع کالاهاي ايراني از سوي تجار افغاني، بسته بودن مرزهاي ايران و ترکمنستان و کاهش فعاليت مرز ميلک در استان سيستان و بلوچستان و همچنين گذرگاه مرزي ماهي‌رود خراسان جنوبي را از ديگر علتهاي افزايش شمار کاميونهاي معطل مانده در پايانه مرزي دوغارون شهرستان تايباد خراسان رضوي برشمرد.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما
 1399/06/16  تاریخ خبر
توافق با افغانستان برای تسهیل تردد ناوگان جاده‌ای

مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از مذاکره و توافق با مسئولان کشور افغانستان براي تسهيل تردد ناوگان جاده اي و تبادلات تجاري و ترانزيتي بين دو کشور ايران و افغانستان خبر داد.
جواد هدايتي درباره آخرين مذاکرات و توافقات صورت گرفته با مقامات افغانستاني در زمينه تقويت ترانزيت و تسهيل تبادلات تجاري اظهار کرد: افغانستان به عنوان يکي از کشورهاي هدف صادراتي ايران همواره مطرح بوده و کشورمان تامين کننده کالاهاي بسياري از جمله مواد نفتي، سيمان، مصالح ساختماني، مواد غذايي و ... براي مردم و کشور افغانستان بوده است. بنابراين با توجه به ضرورت توسعه صادرات غير نفتي و تقويت روابط با کشورهاي همسايه هشتمين اجلاس کميته دو جانبه حمل ونقل ايران افغانستان طي روزهاي گذشته در ايران برگزار شد و مسائل مهمي را براي تسهيل در روابط تجاري و اقتصادي بين دو کشور پيگيري شد.

وي افزود: از آنجا که هدف گذاري هاي اقتصادي و توسعه مناسبات تجاري در بستر حمل و نقل اتفاق مي افتد و شرايط از اين نظر پس از مشکلات ناشي از شيوع ويروس کرونا نياز به تسهيل داشت، در اين اجلاس درباره روند تسهيل تردد ناوگان در سه مرز مشترک با افغانستان مذاکرات فشرده اي داشتيم.

مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ادامه داد: يکي از مهمترين مسائلي که در اين زمينه با افغانستان مورد بحث و بررسي قرار داديم کاهش هزينه هاي عبور و مرور ناوگان و نحوه اعمال آن بود. چرا که اين مسئله اهميت بسياري براي ناوگان جاده اي و کاميون داران دارد. بنابراين در اين جلسه تاکيد بسياري روي اين موضوع داشتيم. از سوي ديگر نيز درباره تسهيل عبور و مرور و افزايش ظرفيت پذيرش مرزها مذاکره کرديم. چرا که همواره به ويژه در مرزهاي ميلک و دو قارون انباشتي از وسايل نقليه وجود داشته و دارد. بنابراين اين مسئله نيز از اهميت بسياري برخوردار است.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1399/06/12  تاریخ خبر
کشف محموله بزرگ هروئین در کامیون حامل ادوات کشاورزی
سخنگوي گمرک : بيش از 324 کيلوگرم هروئين که به صورت ماهرانه اي در  پروفيل شخم زن تراکتور در کاميوني به مقصد قزاقستان جاسازي شده بود توسط پرسنل گمرک آستارا کشف شد.

سيد روح اله لطيفي سخنگوي گمرک اظهار داشت: اين محموله که به صورت کاملاً حرفه اي  در دو کاميون حامل تعداد 44 بسته به وزن 13تن کالا تحت عنوان شخم‌زن‌پشت تراکتور( چيزل) ذيل‌تعرفه 84321090  براي صادرات به کشور قزاقستان  از طريق گمرک جلفا اظهار شده بود.

وي در خصوص نحوه کشف اين مواد از اين کاميون گفت:پس از بررسي  کاميون،  توسط واحد ايکس ري و ارجاع به گروه سگ هاي مواد ياب گمرک آستارا، به جاسازي حرفه اي مواد مخدر در داخل  پروفيل‌هاي آهني دستگاه شخم زن پشت تراکتور مشکوک و پس از بررسي، سوراخ کردن و برش پروفيل‌ها، مشخص شد که مقدار 324کيلو و 100 گرم هروئين به طرز ماهرانه اي در داخل پروفيل ها جاسازي شده است. اين محموله در گمرک جلفا اظهار و از مبداء تبريز در داخل کاميون بارگيري شده بود .
 
لطيفي در خصوص ميزان کشفيات مواد مخدر در سال 98 گفت:علاوه بر پيش ساز و مواد مخدر صنعتي بيش از1900کيلوگرم هروئين، 462.5کيلوگرم ترياک و بيش از 50کيلوگرم بذر شاهدانه، وبيش از 4.8کيلوگرم ماري‌جوانا و حشيش در سال 98 توسط پرسنل گمرک کشف شده است، اين در حالي است که در سال 97نيز هزار و632کيلوگرم هروئين، 415.8کيلوگرم ترياک، بيش از40کيلوگرم بذرشاهدانه و8.2کيلوگرم کوکائين،حشيش و ماري‌جوانا کشف شده بود.

وي افزود: پيش از کشف محموله 324کيلوگرمي هروئين در پنج ماهه نخست امسال بيش از 434.4کيلوگرم ترياک، 4.5کيلوگرم هروئين، حدود 1.6کيلوگرم کوکائين و حشيش، 5.8کيلوگرم بذر شاهدانه کشف شد و با اين کشف بزرگ ميزان کشفيات هروئين در سال جاري به 328.6کيلوگرم رسيده است.  
   
لطيفي تاکيد کرد:گمرک علاوه بر  مرزباني اقتصادي کشور،  بر اساس کنوانسيون هاي بين المللي، سلامت جامعه بشري را  نيز  از مسئوليت هاي خود مي داند و پرسنل گمرک  براي ممانعت از ورود مواد مخدر به کشور و يا به کشورهاي ديگر ايثارگرانه و جان برکف، همه مساعي خود را به کار مي بندند. برهمين اساس به دليل قرار گرفتن جمهوري اسلامي در همسايگي کشورهاي توليد کننده مواد مخدر و بازار مصرف اين مواد درآسياي ميانه، اروپا و غرب آسياو شگردهاي پيچيده و جاسازي هاي هوشمندانه مواد در محموله هاي تجاري و کاميون ها،  فراهم ساختن زير ساخت هاي کنترلي  از جمله دستگاههاي ايکس ري کاميوني ، پالتي ، چمداني ، سگ هاي مواد ياب، پانسيون محل استراحت سگ هاي مواد ياب، ايجاد پست سازماني تخصصي مبارزه با مواد مخدر در گمرکات اجرايي ، پيش بيني رديف بودجه ساليانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سرفصل هاي بودجه اي  گمرک جمهوري اسلامي ايران و فعال کردن و حمايت قانوني از گارد حفاظت گمرکات کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر در مبادي رسمي کشور، ضروري به نظر مي رسد.  

وي افزود:در حال حاضر به دليل گستردگي مرزها و تعداد بالاي گذرگاه هاي مرزي و تعدد عبور و مرور کاميون هاي تجاري در رويه هاي صادرات، واردات و ترانزيت علاوه بر افزايش تجهيزات کنترلي و تقويت رصدهاي اطلاعاتي، تعداد سگ هاي موادياب موجود نيز  کفاف انتظارات را ندارد و اين تعداد بايد افزايش يابد.

منبع: گمرک نيوز
 1399/06/12  تاریخ خبر
خلف وعده چندباره ترکمنستان برای بازگشایی مرز اینچه‌برون؛ صادرات گلستان به شدت اُفت کرد

با اينکه مسئول نمايندگي امور خارجه در استان گلستان از بازگشايي مرز جاده‌اي اينچه‌برون در روز ?? شهريورماه خبر داده بود اما ترکمنستان براي چندمين بار به وعده‌اش عمل نکرد.

 شيوع کرونا سبب شد تا کشورها براي کنترل اين بيماري گذرگاه‌هاي مرزي خود را به روي همسايگانشان ببندند اما اوضاع آن گونه که بايد و شايد پيش نرفت تا اينکه دولت‌ها به اين نتيجه رسيدند که بايد تجارت را با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در دستور کار قرار دهند. براي همين مرزهاي زميني و ريلي يکي يکي بازگشايي شد.

در استان گلستان که دروازه ورودي ايران به منطقه آسياي ميانه است اما اوضاع با تصميمات و خلف وعده‌هاي ترکمنستان متفاوت و پيچيده است. اين گذرگاه مرزي تقريبا از اوايل اسفندماه پارسال و در پي همه‌گيري کرونا بسته شد و با اينکه در چند نوبت اعلام شد که اين مرز بازگشايي مي‌شود اما هر بار ترکمنستان از زيربار قولي که داد شانه خالي کرد.

اين در حالي است که اين کشور در چند سال اخير همواره يکي از بزرگترين شرکاي تجاري استان گلستان بوده؛ قرابت فرهنگي و قوميتي با ترکمن‌هاي استان گلستان، کشور ترکمنستان را تا چند سال قبل نخستين شريک تجاري استان گلستان کرده بود اما بدقلقي اين همسايه شمالي سبب شد تا عراق و افغانستان جايش را در فهرست مقاصد صادراتي تجار و بازرگانان گلستاني بگيرند.

اما همه دغدغه‌ها براي بازگشايي مرز اينچه برون براي صادرات به کشور ترکمنستان خلاصه نمي‌شود، تزانزيت کالاهاي ايراني به مقصد کشورهايي مانند قزاقستان، ازبکستان و حتي چين و روسيه از اين گذرگاه مرزي بر اهميت بازگشايي آن افزوده است.

ذوالفقار اميرشاهي مسئول نمايندگي وزارت امور خارجه در استان گلستان مردادماه امسال از بازگشايي مرز جاده‌اي اينچه‌برون از يازدهم شهريورماه خبر داده و گفته بود: اين نمايندگي تلاش و پيگيري زيادي براي بازگشايي مرز اينچه‌برون انجام داده و اين گذرگاه طبق قول مسئولان ترکمنستاني در تاريخ اعلام شده بازگشايي خواهد شد.

اين در حالي است که بسياري از کارشناسان و حتي نمايندگان مجلس از جمله رمضانعلي سنگدويني عضو کميسيون انرژي مجلس از انفعال اين نمايندگي انتقاد کرده‌اند. سنگدويني در اين باره گفته است که بود و نبود اين دفتر نمايندگي الان که بيشتر از 6 ماه از تعطيلي مرز اينچه برون مي‌گذرد چه عايدي براي استان داشته و چقدر توانسته پيگير مشکلات تجار و بازرگانان گلستاني باشد.

براي اطلاع از چند و چون بازگشايي گذرگاه جاده‌اي اينچه برون به سراغ سيدابراهيم حسيني مديرکل گمرکات استان گلستان رفتيم که وي در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: طبق آخرين رايزني‌هايي که انجام شد قرار بود 11 شهريورماه (اول سپتامبر) مرز جاده‌اي اينچه برون بازگشايي و محدوديت‌هاي صادرات و واردات از سوي کشور ترکمنستان برداشته شود اما تاکنون اتفاقي رخ نداده است.

مديرکل گمرکات استان با بيان اينکه صادرات استان به علت بسته بودن مرز به شدت افت کرده است گفت: تقريبا صادراتي از استان انجام نمي‌شود و بازرگانان ما براي بازگرداندان ارز حاصل از فروش کالاهاي ايراني از اين کشور با مشکل روبه‌رو هستند.

وي درباره صادرات ريلي از مرز اينچه برون هم بيان داشت: در حوزه ريلي هم جابه‌جايي واگن‌ها همه روزه انجام نمي‌شود و هر چند روز يک بار بين 5 تا 10 واگن بارگيري مي‌شود.

حسيني ابراز داشت: هيچ چيزي درباره بازگشايي مرز اينچه برون مشخص نيست چون رفتار ترکمنستان را نمي‌توان پيش‌بيني کرد.

خلف وعده‌هاي ترکمنستان در حالي 7 ماه ادامه پيدا کرده که هزينه زيادي براي استقرار تونل‌هاي ضدعفوني براي کاميون‌ها و واگن‌ها در مرز اينچه برون انجام شده و مسئولان اين کشور هم در مذاکرات خود با طرف‌هاي ايراني چند بار قول بازگشايي مرز را داده بودند.

منبع: خبرگزاري تسنيم