اخبار حمل و نقل بین المللی
 1400/06/28  تاریخ خبر
افزایش ۱۸۸ درصدی ترانزیت خارجی کالا از بندرامیرآباد به کشورهای حاشیه خزر
علي جعفري گرجي| مديرکل بنادر و دريانوردي اميرآباد گفت ترانزيت خارجي کالا از بندراميرآباد به کشورهاي حوزه درياي خزر در سال جاري 188 درصد افزايش پيدا کرده است.

محمدعلي اصل سعيدي پور  با اعلام اين خبر گفت از آغاز سال جاري تاکنون بيش از 50 هزار تن کالا به کشورهاي حوزه CIS ترانزيت شده ، که در مقايسه با تراز موجود در مدت مشابه سال قبل بيانگر رشد 188 درصدي مي باشد.

وي به ضرورت هم افزايي بنادر ايران و کشورهاي همسايه در حوزه درياي خزر اشاره کرد و تداوم رشد آمار عملياتي بندراميرآباد در ماههاي گذشته را حاکي از توجه ويژه بندراميرآباد به همکاري هاي بين المللي با بنادر تجاري کشورهاي ديگر دانست.

مديرکل بندراميرآباد در پايان به اهميت کريدور شمال _ جنوب به عنوان يکي از مهمترين مسيرهاي بين المللي تجاري اشاره و يادآور شد با بهره گيري از اين ظرفيت مهم ، کالاهاي بي شماري را مي توان از کشورهاي روسيه ، قزاقستان ، آذربايجان ، ترکمنستان و ... از طريق بندراميرآباد به کشورهاي شرق آسيا ، حاشيه جنوبي خليج فارس و اروپايي ترانزيت کرد.

منبع: تين نيوز

 1400/06/23  تاریخ خبر
حجم مبادلات تجاری ایران با اوراسیا به بیش از 1.6 میلیارد دلار رسید
حجم مبادلات تجاري ايران با کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا در چهار ماهه اول سال جاري با 93 درصد افزايش در ارزش از يک ميليارد و 600 ميليون دلار فراتر رفت.
 مهندس حسين کاخکي مديرکل دفتر همکاري هاي بين الملل گمرک ايران با اعلام اين خبر گفت: در 4 ماهه اول سال جاري صادرات کشورمان به کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا بالغ بر 358 ميليون دلار شده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 46 درصد رشد داشته است.
وي افزود: در اين مدت 5 کشور مقصد کالا هاي صادراتي کشورمان، به ترتيب فدراسيون روسيه با مبلغ 188 ميليون و 926 هزار  دلار؛ ارمنستان با 83 ميليون 43 هزار دلار؛ قزاقستان با 53 ميليون و 395 هزار دلار، قرقيزستان با 24 ميليون و 294 هزار دلار و بلاروس با 6 ميليون و 578 هزار دلار بوده اند.
کاخکي اظهار داشت: در همين مدت واردات کشورمان از کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا به يک ميليارد و 252 ميليون دلار رسيده است.
به گفته وي در مدت ياد شده، به ترتيب فدراسيون روسيه با مبلغ يک ميليارد و 62 ميليون و 723 هزار دلار؛ قزاقستان با 178 ميليون و 722 هزار دلار؛ بلاروس با 8 ميليون و 290 هزار دلار؛ ارمنستان با 2 ميليون و 239 هزار دلار و قرقيزستان با 216 هزار دلار اولين تا پنجمين مبدا کالاهاي وارداتي کشورمان بوده اند.

منبع: گمرک نيوز
 1400/06/16  تاریخ خبر
صادرات بیش از ۱۸۹ هزار TEU کانتینر در بندر تجاری کشور

مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان با اشاره به افزايش 28 درصدي صادرات کالاهاي کانتينري از بندرشهيد رجايي در پنج ماهه سال جاري گفت: طي اين مدت 129 هزار و 189 TEU کانتينري از اين بندر به کشورهاي مقصد صادر شده است.

 عليرضا محمدي کرجي‌ران در تشريح فعاليت پنج ماهه بندر شهيد رجايي درحوزه کانتينري اظهارداشت: از ابتداي سال جاري تا پايان مردادماه 129 هزار و 189 TEU کانتينر ازبندر شهيدرجايي  صادر شده که در همسنجي با مدت مشابه سال قبل آمارها رشد 28 درصدي را نشان مي‌دهد .

وي با بيان اينکه  در ميزان واردات کالاهاي کانتينري نسبت به مدت مشابه سال گذشته(99) تغييري حاصل نشده است گفت: ميزان واردات کالاي کانتينري در بندر شهيد رجايي طي مدت ياد شده 172 هزار و 182 TEU کانتينر بوده است.

مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيدرجايي افزود: همچنين طي اين مدت به ميزان 112 هزار و 827 TEU کانتينر ترانزيت صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش قابل توجه 100 درصدي را نشان مي‌دهد.

محمدي کرجي‌ران اضافه کرد: در پنج ماهه نخست امسال نيز 675 کشتي کانتينري به بندر شهيد رجايي تردد داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزايش به ثبت رسيده است .  

بندر شهيد رجايي به عنوان بزرگترين بندر کانتينري کشور با ظرفيت سالانه  6.5 ميليون TEU يکي از بنادر مهم منطقه بشمار مي‌آيد.

 اين بندر تجاري با دارا بودن 10 پست اسکله کانتينري در مجموع به طول 2 هزار و 500 متر با بهره‌گيري از تجهيزات پيشرفته بندري مهمترين بندر تجاري کشور و يکي از کانون‌هاي مهم تجارت دريا برد منطقه‌اي و بين المللي قلمداد مي‌شود.

منبع: تين نيوز

 1400/06/16  تاریخ خبر
رشد ۲۴۱ درصدی ترانزیت کالا در بندرانزلی
ترانزيت کالا در بندر انزلي و در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 241 درصد رشد داشته است و از سوي 52 درصد کشتي‌هايي که از بندر انزلي به مقاصد کشورهاي حاشيه درياي خزر رفتند، دو سر بار بودند.
براساس گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، پنج ماهه امسال ميزان کل ترانزيت کالادر بنادر انزلي و آستارا  771 هزار تن که به تفکيک در بندر انزلي به ميزان 677 هزار تن و در بندر آستارا 94 هزار تن بوده است.

بدين ترتيب رشد 3 و 10 درصدي تخليه و بارگيري کالا به ترتيب در بنادر انزلي و آستارا ثبت شده است.

عملکرد مجتمع بندر انزلي در پنج ماهه ابتداي سال جاري در بخش صادرات کالاي غير نفتي به ميزان 153 هزار تن با رشد قابل توجه 91 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است که عمده اين کالاها شامل کالاي ساختماني، مواد شيميايي، پارچه و الياف و مواد معدني بوده که به ترتيب اولويت به مقاصد روسيه، قزاقستان، آذربايجان و ترکمنستان حمل شده است.

در بخش واردات و تخليه کالاي غير نفتي به ميزان 515 هزار تن بوده که از اين مقدار 363 هزار تن مربوط به کالاي اساسي (غلات)، 42 هزار تن روغن خوراکي و 95 هزار تن مربوط به چوب و تخته است و در بخش ترانزيت نيز شاهد رشد 241 درصدي هستيم که عمده کشورهاي مبدا کالا نيز به ترتيب اولويت کشورهاي روسيه، قزاقستان، آذربايجان و ترکمنستان بوده است.

به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، عمليات تخليه و بارگيري کانتينر پر و خالي در بنادر انزلي و آستارا در پنج ماه نخست امسال به تعداد 2 هزار و 773 TEU بوده که رشد 14 درصدي داشته است.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 1400/06/16  تاریخ خبر
صادرات از پایانه مرزی میرجاوه ۱۶۰ درصد رشد داشته است
رييس اداره ترانزيت اداره کل راهداري و حمل ونقل جاده‌اي سيستان و بلوچستان از رشد160 درصدي صادرات کالا از پايانه مرزي ميرجاوه به کشور پاکستان در سالجاري خبر داد.

مسعود نکودري اظهارداشت: 350 هزار و 239 تن کالا در اين مدت توسط 15 هزار و 584 دستگاه کاميون از پايانه مرزي ميرجاوه به کشور پاکستان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 134 هزار و 501 تن کالا و پنج هزار و 869 دستگاه رشد 160 درصدي در تناژ و 166 درصدي در ناوگان را نشان مي‌دهد.

 وي گاز مايع، قير و هيدروکربن را از عمده کالاهاي صادراتي از پايانه مرزي ميرجاوه در اين مدت ذکر کرد و افزود: پايانه مرزي ميرجاوه همواره يکي از پايانه‌هاي فعال کشور در حوزه صادرات، واردات و ترانزيت بشمار مي‌رفته بطوري که علاوه بر رشد 160 درصدي صادرات با عملکرد بسيار مطلوب رشد 133 درصدي در ترانزيت کالا در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته براي استان رقم زده است.


منبع: خبرگزاري ايرنا

 1400/06/07  تاریخ خبر
رشد ۹۵ درصدی ترانزیت از قلمرو ایران در پنج ماهه سال‌جاری/ صادرات ۶۳ درصد افزایش یافت

مجموع تجارت خارجي جمهوري اسلامي ايران در پنج ماهه نخست سال‌جاري به 59 ميليون و 300 هزار تن به ارزش 34 ميليارد دلار رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن 14 درصد و از حيث ارزش 38 درصد رشد نشان مي‌دهد.
رئيس کل گمرک ايران با بيان اين مطلب گفت: صادرات کالاهاي غيرنفتي در اين مدت 45 ميليون و 500 هزار تن به ارزش 17 ميليارد و 661 ميليون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 20 درصد و از لحاظ ارزش 63 درصد افزايش داشت.

مهدي ميراشرفي افزود: در پنج ماهه نخست سال‌جاري همچنين 13 ميليون و 800 هزار تن کالا به ارزش 16 ميليارد و 631 ميليون دلار وارد کشور شد که در مقايسه با مدت مشابه سال 99 از لحاظ وزن 5 دهم درصد کاهش و از حيث ارزش 21 درصد رشد داشت.

وي اظهار داشت: بدين ترتيب تراز تجاري پنج ماهه ابتدايي سال 1400 بيش از يک ميليارد دلار  بود.

رئيس کل گمرک ايران پنج مقصد اول کالاهاي صادراتي کشور را چين با 12 ميليون و 300 هزار تن به ارزش 5 ميليارد و 900 ميليون دلار، عراق با 12 ميليون تن به ارزش 3 ميليارد و 163 ميليون دلار، امارات با پنج ميليون تن به ارزش يک ميليارد و 900 ميليون دلار، ترکيه با يک ميليون و 375 هزار تن به ارزش يک ميليارد و يکصد ميليون دلار و افغانستان با 2 ميليون و 165 هزار تن به ارزش 885 ميليون دلار برشمرد و گفت: 10 قلم عمده صادراتي ايران را در اين مدت متانول، گاز طبيعي، پلي‌اتيلن، محصولات نيمه تمام آهني، شمش آهن، بنزين، پروپان مايع شده، ميله‌هاي آهني، اوره و قير نفت تشکيل مي‌داد.

معاون وزير اقتصاد همچنين پنج کشور عمده مبدأ واردات کالا از ايران را امارات با 4 ميليون و 436 هزار تن به ارزش 5 ميليارد و 391 ميليون دلار، چين با يک ميليون و يکصد هزار تن به ارزش 3 ميليارد و 600 ميليون دلار، ترکيه با يک ميليون و 578 هزار تن به ارزش يک ميليارد و 800 ميليون دلار، آلمان با 431 هزار تن به ارزش 668 ميليون دلار و سوئيس با 692 هزار تن به ارزش 572 ميليون دلار اعلام کرد و گفت: 10 قلم عمده کالاهاي وارداتي ايران در مدت مذکور شامل تلفن همراه، ذرت دامي، دانه سويا، روغن آفتابگردان، جو، گندم، کنجاله سويا، روغن پالم، شکر و الکترودهاي ذغالي بود.

مهدي ميراشرفي با اشاره به تداوم رشد ترانزيت خارجي کالا از قلمرو جمهوري اسلامي ايران، اظهار داشت: در پنج ماهه نخست سال‌جاري 4 ميليون و 727 هزار تن کالا از خاک ايران ترانزيت خارجي شد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 95 درصد رشد نشان مي‌دهد.

منبع: خبرگزاري ايلنا

 1400/06/07  تاریخ خبر
رفع مشکل عبور کامیون ها از مرز ارمنستان
مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت : مسير اصلي ترانزيتي قاپان ـ گوريس در مرز ايران و ارمنستان بعدازظهر ديروز باز شد و تردد کاميون‌هاي ترانزيتي به حالت عادي درآمد .

محمدجواد هدايتي درباره محور ترانزيتي قاپان - گوريس که مسير ترانزيتي بين ايران و ارمنستان است گفت :‌ در واقع مرز ايران و ارمنستان بسته نشده بود اما در مقطعي محور قاپان ـ گوريس دچار مشکل شده بود که طرف مقابل يک محور ديگر را در اطراف اين جاده معرفي کرد که البته از نظر کيفيت جاده‌ساز مناسب نبود .

وي گفت : در اين مسير فرعي که طرف ارمني معرفي کرد امکان تردد کاميون‌هاي 6 و 10 چرخ وجود داشت اما امکان تردد تريلي وجود نداشت . از بعدازظهر ديروز هم محور اصلي باز شد و تردد به حالت عادي درآمد و امکان عبور همه کاميون‌هاي ترانزيتي فراهم شد .

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت : باز شدن اين محور اثر به نتيجه رسيدن مذاکرات آذربايجان و ارمنستان انجام شد .

بنابراين گزارش مسير ترانزيتي قاپان ـ گوريس در منطقه نوردوز جلفا به آذربايجان محوري ترانزيتي است .

منبع : خبرگزاري فارس

 1400/05/31  تاریخ خبر
دلیل تشکیل صف‌های کیلومتری کامیون در مرز بازرگان

مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي علت تجمع و تشکيل صف‌هاي کيلومتري کاميون‌ها در مرز بازرگان را پايين بودن عملکرد اين پايانه مرزي دانست.
طي روزهاي گذشته تصاوير و کليپ‌هايي در فضاي مجازي منتشر شد که نشان مي‌داد صف‌هاي طولاني در مرز بازرگان از کاميون‌ها تشکيل شده است و از معطل شدن در اين پايانه مرزي براي تردد ناراضي هستند.

در يکي از فيلم‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي، فردي که خود را از کاميون‌داران منتظر در مرز بازرگان معرفي ميکند، مدعي مي‌شود که اين صف حدود 10 کيلومتر بوده و تقريبا 10 روز طول مي‌کشد که هر کاميون از اين پايانه مرزي و گمرک آن عبور کند. او علت اين معطلي را کم کاري گمرک بازرگان اعلام ميکند.  

جواد هدايتي -مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: مرز بازرگان جزو کليدي‌ترين، فعال‌ترين و پرترددترين مرزهاي کشور و پل ارتباطي با اروپاست. به همين دليل به صورت مقطعي و فصلي در ايام پيک صادرات و واردات شاهد حجم بالاي تقاضا و شکل گيري صف‌هاي کيلومتري هستيم.

وي افزود: در اين ايام 700 تا 800 کاميون در اين مرز به صورت روزانه تردد مي‌کنند و به همين علت صف‌هاي کيلومتري کاميون‌ها را شاهد هستيم. البته بخشي از اين صف ها نيز مربوط به عزاداري‌ها بوده و مردم در اين ايام مي‌خواهند به شهرهايشان بازگردند و ورود و خروج در مرز بازرگان بالاتر از حد معمول مي‌شود.

هدايتي با بيان اينکه در اين روزها حدود 450 کاميون خارج و 350 دستگاه کاميون از طريق مرز بازرگان وارد مي‌شود، ادامه داد: واقعيت اين است که شرايط کنوني مرز بازرگان نشان از يک نکته کليدي دارد و آن هم شرايطي است که در طول ساليان متمادي در پايانه هاي مرزي ايجاد شده و تمرکز بر برخي مرزها و عملکرد پايين آن‌ها نسبت به پتانسيل‌هاي ايجاد شده براي اين مرزها سبب رسوب و ازدحام کاميون‌ها مي‌شود.

مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: اين درحالي است که در مرز همتراز ترکيه در اين منطقه روزانه بيش از 3500 دستگاه کاميون تردد مي‌کند و اين نشان مي‌دهد در مقام مقايسه با ساير مرزهاي ديگر ترکيه عملکردمان در اين مرز يک سوم و يک چهارم است.

هدايتي تاکيد کرد: اگر توسعه روابط تجاري و همگرايي با همسايگان براي ما اهميت دارد. يکي از گلوگاه‌هايي که براي تغيير ساختار عملکردش بايد به آن توجه شود پايانه‌هاي مرزي است به نحوي که مرز به سمت و سويي برود که تشريفات، اقدامات، کنترل‌ها و نظارت‌هايي که در نقطه صفر مرزي است را در صورت امکان به پسکرانه‌ها انتقال دهيم تا ظرفيت عملکردي مرز افزايش پيدا کند.

وي اظهار کرد: اتفاقاتي مانند تشکيل صف‌هاي کيلومتري کاميون‌ها به شکل واضحي نشان مي‌دهد نياز به تغييرات ساختاري در پايانه‌هاي مرزي داريم و اين‌ مشکلات ما را در پايانه‌هاي مرزي زمين گير مي‌کند. بنابراين اگر بخواهيم تجارت با ترکيه را بر اساس توافقات و مذاکرات صورت گرفته به ?? ميليارد دلار در سال برسانيم بايد ظرفيت تردد کاميون‌ها در مرز بازرگان را به روزانه 2500 دستگاه افزايش دهيم.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1400/05/31  تاریخ خبر
شکسته شدن رکورد ترانزیت عبوری از کشور در تیرماه / بر اساس قانون مسئول ارائه آمار تجارت خارجی گمرک است
سخنگوي گمرک گفت :  از مجموع تجارت پنجاه ميليون و 841تني  به ارزش 28ميليارد و 914ميليون دلاري کشوردر چهار ماه نخست  امسال 12ميليون و 462هزار تن کالا به ارزش هشت ميليارد و 12 ميليون دلار مربوط به تير ماه بوده است  که نسبت به تيرماه سال گذشته از لحاظ وزني 10 درصد و از لحاظ ارزش 39درصد رشد داشته است.

سيد روح اله لطيفي ، سخنگوي گمرک اظهار داشت: آمارتجارت کشور(سرجمع صادرات و واردات)  در تيرماه از لحاظ وزني 12ميليون و 462 هزار تن به ارزش 8ميليارد و 12 ميليون دلار بوده است که سهم صادرات در اين ماه (31روز)، هشت ميليون و 364هزار تن به ارزش سه ميليارد و 649 ميليون دلار بوده است که نسبت به صادرات کشور در تيرماه سال 99 از لحاظ وزني بدون تغيير و از لحاظ ارزش 53 درصد رشد داشته است.

وي در واکنش به ارائه آمارهاي تجارت خارجي توسط بانک مرکزي  گفت: بر اساس بند "خ" ماده سه قانون امور گمرکي، مسئول ارائه آمار رسمي تجارت خارجي گمرک است، بنابراين همانطور که پيشتر نسبت به آمارهاي اين حوزه بيان شد، بهتر است بانک مرکزي در حوزه وظايف خود تمرکز کند و در صورت نياز به اعلام  آمار  تجارت خارجي به آمار گمرک  استناد کند تا مشکلي پيش نيايد.

 لطيفي در خصوص مقاصد کالاهاي ايراني افزود: چين با دو ميليون و 780 هزار تن به ارزش يک ميليارد و 252ميليون دلار ، عراق با يک ميليون و 331 هزار تن به ارزش 473ميليون دلار، امارات با 843هزار تن به ارزش 352ميليون دلار، ترکيه با 350 هزار تن به ارزش 328ميليون دلار و افغانستان با 415هزار تن  به ارزش 258ميليون دلار پنج مقصد اصلي صادرات کالاهاي ايراني در تيرماه بودند.

وي افزود: چين در اين ماه نسبت به تير99 ،19درصد ازلحاظ وزني و 94درصد از لحاظ ارزش کالاي بيشترياز ايران خريداري کرده است، عراق کاهش هشت درصدي در وزن و دو درصدي در ارزش را در خريد کالاي ايراني  نسبت به تيرماه 99را تجربه کرده، امارات  در وزن کاهش 31 درصدي و درارزش افزايش 39 درصدي داشته ، ترکيه افزايش هشت درصدي در وزن و 110درصدي درارزش کالاي خريداري شده از ايران  را  نسبت به تيرماه 99 تجربه کرده و نهايتا افغانستان با وجود کاهش 37درصدي در وزن کالاهاي ايراني 18 درصد  ارزش  کالاها نسبت به تيرماه سال 99 بيشتر بوده است .
لطيفي ياداور شد :  آمار اعلام شده  در بالا صرفا مربوط به تيرماه 1400 در مقايسه با تير سال99بوده   درصورتيکه بخواهيم روند تغييرات در صادرات 4ماهه  را بررسي  کنيم  چين 15 درصد در وزن و 78 درصد در ارزش،عراق 70 درصد در وزن و 43 درصد در ارزش، امارات منفي هفت درصد در وزن و مثبت 33درصد در ارزش، ترکيه 16درصد در وزن و 122 درصد در ارزش و افغانستان منفي 15 درصد در وزن و مثبت دو درصد در ارزش را نسبت به 4ماهه نخست سال قبل  تجربه کرده است.

سخنگوي گمرک در خصوص ميزان واردات دريک ماهه تير گفت: در31 روز تيرماه امسال چهارميليون و 98 هزارتن کالا به ارزش  چهارميليارد و 363ميليون دلار وارد کشور شد که نسبت به واردات در تيرماه سال 99 از لحاظ وزن 41درصد و از لحاظ ارزش 29درصد افزايش داشته است.

وي  در خصوص کشورهاي مبدا خريد کالاهاي وارداتي کشورمان گفت: امارات با يک ميليون و 551 هزار تن به ارزش يک ميليارد و 510 ميليون دلار 371درصد رشد در وزن و 90 درصد رشد درارزش را نسبت به تيرماه سال گذشته داشته است ، چين با 333هزارتن کالا به ارزش يک ميليارد و 96ميليون دلار  نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 14 درصدي در وزن و 23درصدي در ارزش داشته است ، ترکيه با 428هزار تن کالا به ارزش 487ميليون دلار افزايش  26درصدي در وزن و 30 درصدي در ارزش را تجربه کرده است ، آلمان با 112هزار تن کالا به ارزش 149 ميليون دلار رشد 28 درصدي در وزن و کاهش چهار درصدي در ارزش داشته  وسوييس با 200 هزار تن به ارزش 155 ميليون دلار 100 برابر وزن بيشتر و 278درصد ارزش بيشتر نسبت به تيرماه سال 99، کالا به ايران صادر کردند.

لطيفي درخصوص ترانزيت کالا از ايران افزود: درتيرماه امسال يک ميليون و 11هزارتن کالا ي خارجي از مسير ايران عبورکرده است که نسبت به کالاي عبوري ازکشورمان درتيرماه 99 که 682هزار تن بوده است رشد 48 درصدي داشته است. و اين ميزان  عبورکالا از کشورمان در مدت يک ماه ،  طي سه سال گذشته يک رکورد به شمار مي آيد که اميدواريم با توجه به موقعيت کشورمان و مزيت ترانزيتي ، اين رکورد افزايش پيدا کند.
 1400/05/18  تاریخ خبر
هدایتی: رشد تردد کامیون‌های ترانزیتی از خاک ایران

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از افزايش 157 درصدي تردد کاميون‌هاي ترانزيتي از خاک ايران در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه 1399 خبر داد.

در چهار ماهه ابتدايي سال جاري 3 ميليون و 753 هزار تن حجم ترانزيت زميني و جاده‌اي کشور اعم از سوختي و کالا، بوده است؛ اين در حالي است که در مدت مشابه سال گذشته 1 ميليون و 919 هزار تن ترانزيت جاده‌اي رخ داده که نشان دهنده افزايش 95.56 درصدي ترانزيت در مدت مذکور در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته است.

پيش بيني مي‌شود ترانزيت کالا از خاک ايران در سال جاري به 11 ميليون تن برسد؛ سال گذشته ترانزيت زميني از کشور 7.5 ميليون تن بود؛ در 4 دهه اخير، بيشترين ميزان ترانزيت از خاک ايران به سال 1393 با عبور 13 ميليون تن انواع کالا، برمي‌گردد.

مديرکل ترانزيت سازمان راهداري: رشد 157 درصدي ترانزيت کاميون‌ها در 4 ماهه 1400 نسبت به 4 ماهه 1399

جواد هدايتي درباره حجم رشد ترانزيت در چهار ماهه ابتدايي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزايش 157 درصدي ترانزيت خبر داد و گفت: اين ميزان ترانزيت مقايسه تردد کاميون‌هاي ترانزيتي از مرزهاي کشور در مقايسه با سال گذشته است.

وي با بيان اينکه علت اين رشد بالا نبود تردد در ماه‌هاي نخست سال جاري به دليل شيوع کرونا بود، افزود: با اين حال ميزان ترانزيت کاميون‌ها از مرزهاي زميني کشور در چهار ماهه نخست امسال نسبت به چهار ماهه نخست سال 98 که از کرونا خبري نبود رشد 12 درصدي را نشان مي‌دهد.

تنها فعاليت مرزهاي اينچه برون و باجگيران با ترکمنستان متوقف است

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره آخرين وضعيت مرزها افزود: در حال حاضر همه مرزهاي زميني ما براي انجام صادرات، واردات و ترانزيت فعال هستند، فقط دو مرز باج گيران و اينچه برون در مرز با ترکمنستان که فعاليت در آنها متوقف است؛ با ترکمنستان 4 پايانه مرزي داريم که دو پايانه آن متوقف و دو پايانه لطف آباد و سرخس فعال است.

هدايتي درباره ورود کاميون‌هاي ايراني به خاک کشورهاي همسايه تصريح کرد: در مرزهاي عراق و پاکستان عمدتاً شاهد تخليه و بارگيري کاميون‌ها در مرز هستيم و از ورود کاميون‌هاي ايراني به داخل خاک اين کشورها جلوگيري مي‌شود و اگر ترددي هم باشد بسيار محدود است. مثلاً در مرز ايران و عراق در منطقه اقليم کردستان عراق شاهد ورود برخي کاميون‌هاي ايراني به شهرهاي سليمانيه و اربيل هستيم که عمدتاً به کالاهاي نفتي اختصاص دارد ولي کالاهاي غيرنفتي در داخل مرزها با کاميون کشورهاي همسايه تخليه و بارگيري مي‌شود.

کاهش تردد متقاضيان واکسيناسيون از مرز نوردوز به ارمنستان

هدايتي درباره کاهش ترددهاي مسافري به خاک ارمنستان از طريق مرز نوردوز اظهار کرد: در ماه گذشته به دلايلي که مهمترين آن زدن واکسن در ارمنستان بود، ايراني‌ها به اين کشور تردد مسافري از طريق مرزهاي زميني داشتند اما پس از آنکه ارمنستان اعلام کرد کساني که براي زدن واکسن وارد اين کشور مي‌شوند بايد حداقل ?? روز اقامت داشته باشند و همچنين روند رو به رشد واکسيناسيون در داخل، حجم تردد مسافري به اين کشور کاهش يافته و ترددها به حالت عادي برگشته است.

ترکيه خواهان بازگشايي مرز زميني مسافري است / ستاد کرونا بايد تصميم بگيرد

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره مذاکره با ترکيه براي از سر گيري ترددهاي زميني مسافري ميان دو کشور گفت: بعد از شيوع کرونا مذاکرات ما با ترکيه به صورت ويدئو کنفرانسي برگزار مي‌شود و درباره موضوعات ترددهاي زميني اعم از مسافري و کالا مذاکراتي داشته‌ايم که اميدواريم به زودي امکان تردد مسافري ميان دو کشور فراهم شود؛ ترکيه يکي از مهمترين کشورهاي طرف مقابل ما در حوزه حمل و نقل و ترانزيت است.

وي تصريح کرد: اخيراً ترکيه براي از سر گيري تردد مسافري اعلام آمادگي کرده است اما صدور مجوز تردد زميني مسافر با ترکيه نيازمند تصويب ستاد ملي مقابله با کروناست، در حال حاضر تنها گروه‌هاي چند گانه ديپلمات، دانشجو، اتباع مقيم، دو تابعيتي‌ها، رانندگان کاميون، بيماران و… از طرف ستاد کرونا مجاز به تردد زميني به ترکيه هستند اما ترکيه‌اي ها مشکل خاصي براي پذيرش مسافران توريستي و گردشگري ندارند و اعلام آمادگي کردند تا مسافران ايراني مثل گذشته بتوانند به راحتي از مرزها وارد ترکيه شوند. نگراني‌هاي ستاد مقابله با کرونا وجود برخي شرايط در ترکيه است از جمله اينکه اخيراً اين کشور يک موج سهمگين کرونا را در چند ماه گذشته پشت سر گذاشته و اگر نياز به تصميم گيري مجدد باشد از طرف ترکيه با مشکل مواجه نخواهيم شد.

علت صفوف طولاني کاميون‌ها در مرز آستارا چيست؟

هدايتي در پاسخ به پرسشي درباره مشکلات کاميون‌هاي ترانزيتي و عبوري از مرز آستارا به جمهوري آذربايجان تصريح کرد: در حال حاضر صف کاميون‌ها در مرز آستارا کم شده است، معمولاً علت تشکيل صفوف کاميون‌ها در مرز آستارا در فصول صادرات محصولات کشاورزي ايران از طريق خاک آذربايجان به روسيه است که از مهر يا آبان ماه تا ژانويه (اواخر دي ماه و اوايل بهمن) به طول مي‌انجامد در اين برهه از سال به دليل سرما در کشورهاي حاشيه خزر محصولات صيفي کشت نمي‌شود که روس‌ها خريدار اين محصولات از جنوب ايران هستند.

روس‌ها مرز خود با آذربايجان را محدود کرده‌اند / آذربايجان هم از پذيرش کاميون‌هاي ايراني جلوگيري مي‌کند

وي ادامه داد: توقف کاميون‌ها در مرز آستارا در نيمه دوم سال چند علت دارد که يکي از علل آن به محدوديت تردد مرزي آذربايجان با روسيه برمي گردد که در مرز محرم کندي (حد فاصل آذربايجان با روسيه) به دليل ساخت و ساز مرزي از طرف روس‌ها پذيرش کاميون به شدت کاهش يافته است. لذا جمهوري آذربايجان از سمت آستارا ميزان پذيرش کاميون‌ها را کاهش داده تا بتواند تعادل در تردد را برقرار کند. ما در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به دنبال مذاکره سه جانبه ايران، آذربايجان و روسيه هستيم تا تردد در اين محور را افزايش دهيم چون بخشي از کريدور شمال-جنوب محسوب مي‌شود؛ آذري‌ها نيز قول همکاري در اين خصوص را به ما داده‌اند.

تعدد مراکز تصميم گير داخلي؛ عامل کندي تردد کاميون‌ها از مرزها

هدايتي با تاکيد بر اينکه قرار است به زودي مرز دومي به نام آذربايجان و روسيه افتتاح شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه از طرف مرز داخلي خودمان هم به دليل آنکه با ساختار متمرکز و سنتي که همه چيز اعم از تشريفات اداري، کنترل و نظارت بر کاميون‌ها، انبارداري و مجوز خروج را بايد در داخل مرز انجام دهد رو به رو هستيم. همچنين هر دستگاهي از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد سوخت، هيأت دولت، يا شوراهاي عالي ديگر مجوزهايي براي اعمال کنترل شخصي اخذ کرده است که در کندي تردد مرزها مؤثر بوده است.

حجم عبور کاميون‌ها از مرز سارپ (گرجستان و ترکيه) از کل مرزهاي ايران بيشتر است!

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي يادآور شد: متوسط عبوردهي کاميون‌ها از مرزهاي 26 گانه کشور در سال گذشته 114 کاميون در هر شبانه روز بوده است. اين در حالي است که مرز سارپ ميان گرجستان و ترکيه به تنهايي روزانه 138 تردد کاميون را ثبت مي‌کند که از مجموع تردد کاميون از همه مرزهاي ما بيشتر است.

گمرک و شرکت نفت؛ دو دستگاهي که در مديريت يکپارچه مرزي اخلال مي‌کنند

هدايتي درباره واگذاري مديريت يکپارچه مرزها از گمرک به سازمان راهداري تاکيد کرد: از زماني که رئيس جمهور سابق دستور داد تا مديريت مرزها به وزارت راه منتقل شود حداکثر پنج تا شش ماه مي‌گذرد. طرحي را براي اداره يکپارچه مرزها آماده کرديم و اين طرح در شوراي ساماندهي مرزها به رياست وزير راه به تصويب رسيد. در اين نشست مقرر شد مرز بازرگان به عنوان مهمترين مرز ايران و به عنوان پايلوت طرح اجراي مديريت يکپارچه مرزي انتخاب شود ولي متأسفانه دو دستگاه گمرک ايران و شرکت نفت همکاري خوبي با ما نداشتند و از اجراي اين طرح تاکنون سر باز زده‌اند.

آخرين وضعيت مرزهاي ايران با افغانستان / ‌10 هزار پناه جوي افغان از ترس درگيري‌ها به ايران آمدند

سيد روح الله لطيفي سخنگوي گمرک نيز درباره آخرين وضعيت مرزهاي افغانستان اظهار داشت: در حال حاضر فعاليت در پايانه مرزي ميلَک و بازارچه مرزي گَمشاد متوقف است.

وي افزود: پايانه‌هاي مرزي دوغارون و ماهيرود با افغانستان باز هستند؛ ترددها در مرز دوغارون کاهش ولي در ماهيرود افزايش يافته است.

لطيفي درباره ورود افغانستاني‌ها به ايران از مرز ميلک ادامه داد: بيش از 10 هزار پناهجوي افغانستاني وارد کشور شده‌اند و ما در اتفاقي انسان دوستانه آنها را پذيرش کرده‌ايم؛ اکثر افغان‌هايي که خواهان ورود به ايران هستند، کساني هستند که در نيمروز سيستان و بلوچستان اقوام و خويشاني دارند و به اقوام خود پناه برده‌اند.

به گفته اين مقام مسئول، اگرچه طالبان به آنها گفته است که در خانه‌هاي خود بمانيد و ما با شما کاري نداريم، اما از ترس بروز درگيري طالبان با نيروهاي دولتي، به ايران پناه آورده‌اند.

منبع: خبرگزاري مهر


 1400/05/09  تاریخ خبر
رشد آمارهای تجارت خارجی کشور در ۴ماهه نخست امسال/ رشد صادرات ۶۵درصد، واردات ۳۲درصد

کارنامه تجارت خارجي کشور در چهارماهه نخست سال ???? حاکي از بهبود وضعيت اين بخش و رشد آمارهاي صادرات و واردات است.

 در چهارماهه نخست سال 50 ميليون و 800 هزار تن کالا به‌ارزش 29 ميليارد دلار بين ايران و کشورهاي مختلف مبادله شد که مقايسه آن با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده رشد 21درصدي در وزن و 47درصدي در ارزش کالاها است.
 سهم صادرات کالاهاي غيرنفتي از مجموع تجارت خارجي 38 ميليون و 300 هزار تن به‌ارزش 14 ميليارد و 300 ميليون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 27 درصد و از حيث ارزش 65 درصد رشد داشته است.
در اين خصوص رئيس‌کل گمرک ايران گفت: عمده کالاهاي صادرشده در اين مدت شامل گاز مايع‌شده، پلي‌اتيلن، محصولات نيمه‌تمام از آهن، متانول، بنزين، شمش آهن و فولاد و صنايع فولادي، ميله‌هاي آهني، پروپان مايع، قير و کاتد از مس بود.
ميراشرفي کشورهاي مقصد کالاهاي صادراتي ايران را به‌ترتيب چين با حدود 10 ميليون تن به‌ارزش 4 ميليارد و 300 ميليون دلار، عراق با 10 ميليون و 900 هزار تن به‌ارزش 2 ميليارد و 800 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 4 ميليون و 300 هزار تن به‌ارزش يک ميليارد و 600 ميليون دلار، ترکيه با يک‌ميليون تن به‌ارزش 923 ميليون دلار و افغانستان با يک‌ميليون و 800 هزار تن به‌ارزش 728 ميليون دلار اعلام کرد.
وي  درخصوص آمار واردات در چهارماهه نخست سال جاري نيز گفت: در اين مدت 12 ميليون و 500 هزار تن کالا به‌ارزش 14 ميليارد و 500 ميليون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حيث وزن 5 درصد و از نظر ارزش 32 درصد رشد داشت.
وي افزود: نکته قابل توجه اين است که 9.4 ميليون تن از کالاهاي واردشده کالاي اساسي است که 8.4 ميليون تن آن 6 قلم کالايي است که شامل ارز ترجيحي است و با وجود بيش از  4.6 ميليون تن کالاي اساسي موجود در اماکن بندري، حدود 400هزار تن در حال تخليه در لنگرگاه‌ها و بيش از يک‌ميليون تن کالاي اساسي در شناورهايي که منتظر تخليه هستند نزديک به 15ونيم ميليون تن ذخاير کالاهاي اساسي است که نسبت به گذشته ميزان مناسبي براي کشور است.

تلفن همراه، ذرت دامي، روغن آفتابگردان، جو، کنجاله، گندم، دانه سويا، شکر و برنج عمده‌ترين کالاهاي وارداتي به کشور بود که به‌جز تلفن همراه ساير اقلام وارداتي در زمره کالاهاي اساسي و ضروري قرار دارد و پس از مصوبات ترخيص درصدي و اعتباري سرعت ترخيص کالاهاي اساسي نيز افزايش چشمگيري داشته است به‌گونه‌اي که از متوسط روزي 47هزار تن در بندر امام(ره) در سه‌ماهه اول سال به روزي 62هزار تن در روز در تير ماه رسيديم که افزايش 32درصدي ترخيص کالاهاي اساسي را در تيرماه نشان مي‌دهد.

امارات متحده عربي با صادرات 4 ميليون تن کالا به‌ارزش 4 ميليارد و 700 ميليون دلار به ايران در جايگاه نخست و چين با يک‌ميليون تن کالا به‌ارزش 3 ميليارد و يکصد ميليون دلار، ترکيه با يک‌ميليون و 300 هزار تن به‌ارزش يک‌ميليارد و 500 ميليون دلار، آلمان با 351 هزار تن به‌ارزش 563 ميليون دلار و سوئيس با 672 هزار تن به‌ارزش 539 ميليون دلار در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

رئيس‌کل گمرک ايران همچنين با اشاره به بهبود وضعيت ترانزيت کالا از قلمروي کشورمان اظهار داشت: در چهارماهه ابتداي امسال 3 ميليون و 753 هزار تن کالا از مرزهاي زميني جمهوري اسلامي ايران وارد شد و کانتينرهاي حامل کالا پس از انجام تشريفات گمرکي و طي مسيرهاي گوناگون، مرزهاي خروجي را به‌طرف کشورهاي مقصد ترانزيت ترک کردند.
مقايسه ميزان ترانزيت کالا در چهارماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکي از رشد 95درصدي است و به‌نظر مي‌رسد در صورت ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب و رفع برخي از مشکلات اين حوزه مي‌توان افزايش بيشتري را در اين زمينه انتظار داشت.

منبع: خبرگزاري تسنيم

 1400/05/09  تاریخ خبر
صادرات بیش از ۵۰۰ هزار تن کالا از پایانه های مرزی شمال سیستان و بلوچستان طی چهار ماهه امسال

عمليات توسعه محوطه پايانه مرزي ميلک به منظور استفاده هر چه بهتر از ظرفيت تخليه و بارگيري کاميون هاي صادراتي و ترانزيتي در مرز اين استان و کشور افغانستان و طرح توسعه سالن مسافري پايانه مرزي ميرجاوه با هدف تسهيل و سرعت بخشي به جابجايي و تردد مسافران ، ترانزيت و حمل و نقل بين المللي کالا توسط اين اداره کل در حال انجام است .
معاون حمل و نقل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان از صادرات 572 هزار و 331 تن کالا توسط 25 هزار و 4 دستگاه ناوگان باري در چهار ماهه امسال از پايانه هاي مرزي ميلک و ميرجاوه اين استان خبر داد .

تيمور باقري اظهار داشت : 290 هزار و 777 تن کالا در اين مدت از طريق پايانه مرزي ميلک و 281 هزار و 554 تن کالا از طريق پايانه مرزي ميرجاوه صادر شده است . همچنين در اين مدت 209 هزار و 454 تن کالا با 9 هزار و 415 دستگاه از طريق پايانه هاي مرزي اين استان ترانزيت شده است .

معاون حمل و نقل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي سيستان و بلوچستان با بيان اينکه مواد غذايي ، مواد سوختي ، گاز مايع ، قير و هيدروکربن عمده کالاهاي صادراتي در چهار ماهه امسال از پايانه هاي مرزي ميرجاوه و ميلک را تشکيل مي دهند ، افزود : با توجه به اينکه مبادلات تجاري مرزي يکي از شاخص هاي اصلي در برقراري ارتباط با کشوهاي همسايه و توسعه اقتصادي منطقه اي است ، اين اداره کل به منظور افزايش داد و ستد مرزي و گسترش همکاري متقابل اقتصادي با کشورهاي افغانستان و پاکستان طرح جامع توسعه پايانه هاي مرزي را مورد توجه ويژه قرار داده است .

وي گفت : عمليات توسعه محوطه پايانه مرزي ميلک به منظور استفاده هر چه بهتر از ظرفيت تخليه و بارگيري کاميون هاي صادراتي و ترانزيتي در مرز اين استان و کشور افغانستان و طرح توسعه سالن مسافري پايانه مرزي ميرجاوه با هدف تسهيل و سرعت بخشي به جابجايي و تردد مسافران ، ترانزيت و حمل و نقل بين المللي کالا توسط اين اداره کل در حال انجام است .

باقري اصلي ترين قابليت توسعه سيستان و بلوچستان را تجارت خارجي ، ترانزيت و حمل و نقل عنوان کرد و گفت : در حال حاضر به طور متوسط روزانه 570 دستگاه کاميون در پايانه مرزي ميلک و ميرجاوه تردد مي‌نمايند که اين امر نشان از اهميت اين مرزها با وجود شيوع ويروس کرونا دارد .

منبع: پرتال حمل ونقل

 1400/05/03  تاریخ خبر
حمل و نقل دو میلیون تن کالا میان ایران و روسیه

رئيس بنياد مستضعفان از توافق با روسيه براي توسعه همکاري ها در زمينه هاي تجاري، اقتصادي و حمل و نقل و بکارگيري ظرفيتي معادل 2 ميليون تن براي حمل و نقل کالا در کريدور شمال به جنوب در گام نخست اين توافق خبر داد.

سيد پرويز فتاح در حاشيه ديدار هياتي از استان آستراخان روسيه و سفير فدارسيون روسيه در ايران و استاندار اين استان با وي ، با اشاره به دستاوردهاي مذاکرات انجام شده ميان بنياد مستضعفان و هيئت روسي گفت : اين توافقات ، ارز آوري خوبي براي کشور خواهد داشت و روسيه نيز از اين تعاملات سود خواهد برد.

ماه هاي گذشته مذاکراتي ميان بنياد مستضعفان و مسئولان آستراخان روسيه انجام شد که پس از انجام مذاکرات، هيئتي از اين استان به دعوت بنياد مستضعفان با حضور استاندار آستراخان که از نزديکان آقاي پوتين است، به تهران سفر کردند.

رئيس بنياد مستضعفان با بيان اينکه در اين سفر مذاکرات نهايي براي امضاي تفاهم نامه اي ميان بنياد مستضعفان و هيئت اعزامي از روسيه انجام شد و اين تفاهم نامه ميان مديران بنياد و مسئولان بلندپايه آستراخان به امضا رسيد گفت: جلسات مذاکرات تا فردا در تهران ادامه و خوشبختانه تعاملات بسيار خوبي ميان دو طرف وجود دارد.

وي ادامه داد: در مذاکرات صورت گرفته مقرر شد تا پروتکلي همه جانبه ميان بنياد مستضعفان و مسئولان آستراخان تدوين شود و پس از آن، پروتکل مذکور به امضاي مقامات رسمي دو کشور برسد و با قيد فوريت ، مقدمات اجراي تعاملات ميان بنياد مستضعفان و مسئولان اين استان فراهم شود.

فتاح با بيان اينکه اين مذاکرات در چارچوب تعاملات رسمي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه انجام گرفته است افزود: با توجه به ظرفيت هاي بسيار زياد دو طرف، اراده دو طرف بر تقويت همکاري ها و تعاملات تجاري و اقتصادي است و توسعه همکاري ها در بخش هاي مختلف از جمله کريدور شمال به جنوب که به امضاي سران دو کشور رسيده مي تواند منافع طرف ها را تضمين کند.

رئيس بنياد مستضعفان با اشاره به ظرفيت منطقه آزاد لوتوس در آستراخان روسيه براي حضور بيشتر ايران در اين منطقه گفت: در اين مذاکرات ظرفيت طرفين در حوزه هاي حمل و نقل، امکانات بندري و همچنين توانمندي ها در بخش هاي تجاري، کشاورزي و ساير بخشها بررسي و قرار شد تا جلسه بعدي در استان گيلان و در شهر رشت برگزار شود.

وي ادامه داد: بنياد مستضعفان در بندر شهيد رجايي داراي امکانات بي نظيري در حوزه تخليه و بارگيري است و با توجه به حضورش در بندر چابهار و همچنين دارا بودن امکان کشتيراني در درياي خزر و امکانات ريلي، توانمندي هاي خوبي در حوزه حمل و نقل کالا دارد.

به گفته فتاح، در اين مذاکرات مقرر شد تا براي شروع تعاملات در حوزه حمل و نقل، ظرفيتي معادل نقل و انتقال 2 ميليون تن کالا از شمال به جنوب و برعکس مورد استفاده قرار گيرد و اين ظرفيت مي تواند در گام هاي بعدي تا 5 ميليون تن و پس از آن تا 20 ميليون تن توسعه يابد.

استاندار آستراخان روسيه نيز در حاشيه ديدارش با رئيس بنياد مستضعفان از حضور 150 شرکت با سرمايه ايراني در آستراخان خبر داد و گفت : دورنماي خوبي براي توسعه تعاملات با بنياد مستضعفان وجود دارد.

ايگور بابوشکين استاندار آستراخان ضمن تشکر از دعوت مسئولان بنياد مستضعفان براي حضور هيئت روسي در تهران و بررسي توسعه همکاري هاي مشترک اظهار کرد: در حال حاضر استان آستراخان روسيه همکاري هاي خوبي با شرکت هاي تجاري و اقتصادي ايران دارد و هم اکنون شرکت هايي با سرمايه ايراني در اين استان مشغول به فعاليت هستند و علاوه بر اين، اتاق بازرگاني ايران و همچنين يک بانک ايراني نيز در اين استان فعاليت دارند.

استاندار آستراخان روسيه اضافه کرد: مذاکرات در زمينه همکاري هاي کشاورزي، صنايع تبديلي و کشتي سازي و مواردي از اين دست انجام شد و خوشبختانه دورنماي خوبي از توسعه تعاملات مشترک وجود دارد.

وي گفت: من بابت روحيه عملگرايانه رئيس بنياد مستضعفان در خصوص توسعه روابط مشترک و ايجاد کارگروهي ميان دو طرف تشکر مي کنم چراکه مقرر شد تا فاصله تصميم گيري و عملياتي کردن تصميمات کوتاه باشد.


منبع: صدا و سيما

 1400/04/26  تاریخ خبر
برقراری تجارت مرزی با افغانستان و لغو ممنوعیت تردد مرزی

مدير کل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از حل مشکل تجارت مرزي با افغانستان از مرزهاي ماهيرود و دوغارون خبر داد و گفت: طي روزهاي گذشته کاميونداران افغانستاني در حال تردد در اين دو مرز هستند و در هفته آتي با ادامه داشتن اين وضعيت، ممنوعيت ترددي که اعلام کرده بوديم لغو خواهد شد.

در پي سقوط مرزهاي ماهيرود و دوغارون افغاستان توسط طالبان و متواري شدن مسئولان افغانستاني اين دو مرز مشترک با ايران، يکشنبه گذشته سازمان راهداري در بخشنامه‌اي ابلاغ کرد که «با توجه به تحولات مرزي به وجود آمده در مرزهاي مشترک کشور افغانستان با جمهوري اسلامي ايران و ساقط شدن مديريت مرزهاي جاده‌اي ماهيرود و دوغارون از دولت مرکزي کشور افغانستان خواهشمند است دستور فرماييد اطلاع‌رساني به تشکل‌هاي صنفي، شرکت‌هاي حمل و نقل و رانندگان معمول نمايند»

در ادامه اين بخشنامه آمده است: «شايان ذکر است با توجه به عدم امکان تردد از مرزهاي مذکور، در صورت صدور سند حمل و اعزام ناوگان و سرگرداني رانندگان در مرز مذکور مسئوليت تبعات بعدي با شرکت حمل و نقل صادرکننده سند حمل مي‌باشد. خاطرنشان مي‌گردد در حال حاضر امکان تردد به افغانستان صرفا از پايانه مرزي ميلک و با کسب اطلاع قبلي از وضعيت مرز امکان‌پذير مي‌باشد. »

جواد هدايتي - مدير کل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي -  درباره آخرين وضعيت اين پايانه مرزي مشترک اظهار کرد: به دليل بروز مشکلات امنيتي و جهت احتياط اين بخشنامه صادر شد اما در حال حاضر اين مشکل برطرف شده و جريان تجاري بين ايران و افغانستان برقرار شده است.

وي افزود: اگر اين بخشنامه صادر شد به دليل اين بود که به غير از مسائل امنيتي و حفاظت از سلامت رانندگان کاميون، عوامل اجرايي طرف افغانستان، مرزهاي ماهيرود و دوغارون را ترک کردند و اطلاع‌رساني به اين دليل بود که اين مشکلات تشديد نشود و صاحبان کالا و کاميون‌داران بيش از اين معطل و متضرر نشوند چرا که در اين صورت بايد حق خواب، توقف و خسارت زيادي پرداخت کنند.

مدير کل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي  ادامه داد: از زماني که مرزهاي ماهيرود و دوغارون به دست طالبان افتاد نتنها کاميونداران ايراني پس از چند روز به ايران برگشتند و ممانعتي نداشتند بلکه در حال حاضر مسير تردد از ايران به افغانستان در اين دو مرز باز شده و هم اکنون ماشين به آنجا اعزام مي‌شود. البته عمدتا کاميون‌هاي افغانستاني به اين کشور اعزام مي‌شود اما بدون مشکل مي‌روند و مي‌آيند و جريان تجاري برقرار شده است.

هدايتي با بيان اينکه طي روزهاي آتي تجارت مرزي ايران و افغانستان به حالت عادي بر مي‌گردد، گفت: در هفته آينده بررسي خواهيم کرد و اگر تا آن زمان مشکلي براي کاميون‌داران افغانستاني و ايراني که به اين کشور مي‌فرستيم پيش نيايد، ممنوعيت تردد ابلاغ شده به طور کلي لغو خواهد شد.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1400/04/26  تاریخ خبر
ورود ۴۴ هزار تن کالا از پایانه مرزی پرویزخان در سه ماهه نخست امسال

ميزان ترانزيت ورودي کالا به پايانه پرويزخان 44 هزار تن بوده که توسط يک هزار و 665 کاميون داخلي و 165کاميون خارجي انجام شده است .
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان کرمانشاه درباره آمار ترانزيت و حمل کالا از پايانه مرزي پرويزخان اظهار داشت : در سه ماهه امسال مجموع275 هزار تن کالا توسط هشت هزار و 894 کاميون ايراني و چهار هزار و 224 کاميون خارجي ترانزيت شده است .

فريبرز کرمي درباره آمار ترانزيت و حمل کالا از پايانه مرزي پرويزخان اظهار داشت : در سه ماهه امسال مجموع 275 هزار تن کالا توسط هشت هزار و 894 کاميون ايراني و چهار هزار و 224 کاميون خارجي ترانزيت شده که 52 هزار تن کالا توسط دو هزار و 17 کاميون در پايانه مرزي پرويزخان به داخل کشور بارگيري شده است .

کرمي از ترانزيت خروجي يک هزار و 549 تن کالا به وسيله 86 کاميون ايراني خبر داد و گفت : 143 هزار تن کالا توسط سه هزار و 320 کاميون داخلي و يک هزار و 973 کاميون خارجي به صورت ترانزيت وارد شده است . ميزان ترانزيت ورودي کالا به پايانه پرويزخان 44 هزار تن بوده که توسط يک هزار و 665 کاميون داخلي و165 کاميون خارجي انجام شده است .

منبع: پرتال حمل و نقل