اخبار
 1401/03/31  تاریخ خبر
افزایش ۵۰ درصدی حمل‌ونقل بین ایران و ترکمنستان
‌با بازنگري در تعرفه‌هاي حمل‌ونقل و انجام توافقات ميان دو کشور مي‌توان ميزان تردد ميان دو کشور را افزايش داد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به افزايش 50 درصدي حمل‌ونقل بين ايران و ترکمنستان با توجه به توافقات قبلي ميان دو کشور، گفت: ‌با بازنگري در تعرفه‌هاي حمل‌ونقل و انجام توافقات ميان دو کشور مي‌توان ميزان تردد ميان دو کشور را افزايش داد.

به گزارش تين نيوز به نقل از وزارت راه و شهرسازي، «رستم قاسمي» در ديدار با «مامتخان چاکي‌يف» مديرکل آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات وابسته به کابينه وزراي ترکمنستان و هيات همراه که امروز در محل وزارت راه و شهرسازي برگزار شد،  خاطرنشان کرد:  بر اساس آمارها پس از توافقات قبلي، ميزان حمل‌ونقل ايران و ترکمنستان 50 درصد افرايش يافته است و اين رقم مي‌تواند با توافقات ميان دو طرف جهشي و افزايشي شود.

وي افزود:  افزايش اين رقم نيازمند اقداماتي در همه حوزه‌هاي حمل‌ونقل است که دو طرف بر آن توافق کنند و بازنگري در تعرفه‌هاي حمل‌ونقل زميني مي‌تواند منجر به افزايش ميزان حمل‌ونقل،  تردد و ترانزيت شود.

قاسمي تاکيد کرد:  ايران هيچ‌گونه محدوديتي براي حمل‌ونقل از طريق ترکمنستان با کشورهاي همسايه نداشته و امکان ترانزيت ترکيبي همه‌جانبه با کشور ترکمنستان وجود دارد.

قاسمي با اعلام اينکه آمادگي برگزاري کميسيون مشترک حمل‌ونقل ايران و ترکمنستان را در عشق‌آباد يا تهران داريم، گفت: ايران، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و حتي ترکيه در شرايط خوبي قرار داشته و مي‌توان ترانزيت ترکيبي و همه جانبه برقرار کرد.

وزير راه و شهرسازي با اعلام آمادگي ايران براي مذاکره در همه زمينه‌هاي حمل‌ونقلي و برطرف کردن موانع موجود تاکيد کرد: نبايد به افزايش 50 درصدي سال قبل قانع بود و با توجه به شرايط منطقه بايد از فرصت افزايش حمل‌ونقل بين کشورها استفاده کرد.

وي ادامه داد: با توجه موقعيت جغرافيايي دو کشور امکان راهيابي به کشورهاي درياهاي جنوبي مثل خليج‌فارس، درياي عمان، بنادر جنوبي تا کشورهاي شمالي و روسيه وجود دارد و اعضاي کريدور جنوب به شمال که کشورهاي متحد با يکديگر هستند مي‌توانند با افزايش نقش ترانزيتي خود ميلياردها دلار در سال از منابع کشورها را تامين کنيم.

قاسمي تاکيد کرد: بايد عمليات اجرايي 10 ميليون تن ترانزيت در سال را ميان دو کشور آغاز کنيم و به اين ترتيب قطعاً کشورهاي ديگر هم به ما مي‌پيوندد.

هيچ محدوديتي در زمينه حمل‌ونقل بين دو کشور وجود ندارد

مامتخان چاکي‌يف مديرکل آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات وابسته نيز در اين ديدار با تاکيد بر اينکه در زمينه حمل‌ونقل بين دو کشور هيچ محدوديتي وجود ندارد، گفت: در آينده نزديک امکان برقراري تردد از ساير مرزها نيز وجود دارد.

وي گفت: افزايش تردد ريلي در مرز سرخس به بالاي 200 واگن پيش از اين مورد توافق قرار گرفته است و آمادگي تردد از مرزهاي ديگر هم به‌صورت گام به گام وجود دارد.

مديرکل آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات ترکمنستان ضمن تاکيد بر موقعيت جغرافيايي و ظرفيت‌هاي بالاي حمل‌ونقل ميان ايران و ترکمنستان، گفت: هيچ محدوديتي در زمينه حمل‌ونقل از سوي ما وجود نداشته و در زمينه تردد جاده‌اي و کاميوني نيز برخي اقدامات آغاز شده است.

منبع: تين نيوز