معاون امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي از افزايش تناژ کالاهاي متروکه در بنادر خبر داد.
محمدعلي حسنزاده گفت: در سطح کشور در حدود 10 تا 12 درصد محوطههاي نگهداري کالا در اشغال کالاهاي متروکه و رسوبي است.
او گفت: افزايش تناژ کالاهاي متروکه بين سال گذشته و امسال متاسفانه روند افزايشي داشته است.
معاون امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي در ادامه تشريح کرد: حدود 15 درصد محوطههاي نگهداري کالا در بندر امام در اشغال کالاهاي متروکه و رسوبي است.
حسنزاده به لزوم کاهش کالاهاي متروکه در بندر امام تاکيد کرد و گفت: 225 هزار تن کالاي متروکه و 143 هزارتن کالاي رسوبي در بندر امام خميني وجود دارد که از زمان رسوب آنها گذشته است .
او گفت: 13 انبار و مخزن در بندر امام در اشغال کالاهاي متروکه است که بهرغم پيگيريهاي سازمان بنادر تاکنون تعيين تکليفي در اينباره نشده است.
عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: 95 هزار TEU کالاي کانتينري و حدود 3 ميليون تن کالهاي غيرکانتينري در بندر شهيدرجايي رسوب کردهاند.
حسنزاده گفت: مجموعا در حدود 121 هزار کانتينر 20 فوت در بنادر داريم و هنوز صاحبان کالا اميدوارند که بتوانند آنها را ترخيص کنند.
عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي تصريح کرد: براي تحقق حمل يکسره در بنادر کشور نياز است تا در بنادر کشور، محوطههاي مناسبي براي نگهداري انواع کالا وجود داشته باشد.
حسنزاده تاکيد کرد: يکي از امتيازاتي که محوطههاي حمل کالا دارند اين است که مجازيم، حداکثر ضريب اشغال انبار را تا 60 درصد نگه داريم و بيشتر از آن مجاز نيستيم.
او در ادامه تشريح کرد: بنادر کشور سه زمانِ دوئل تايم، زمان رسوب کالا و زمان متروکه شدن وجود دارد که به صاحبان کالا تعلق ميگيرد.
معاون امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: مدت زمان انجام تشريفات بندري وعمليات بندري به صاحبان کالا مي دهد و اين زمان، زمان ماندگاري موقت است که بين 5 تا 10 روز در بندر است، زمان رسوب کالا در بازه زماني 3 ماهه است و در اين زمان نيز صاحب کالا، هزينه کالا را به اپراتورها ميدهد.
حسنزاده درباره زمان متروکه شدن گفت: زمان متروکه شدن هرچه کوتاهتر باشد بهتري است و هرچه اين زمان طولانيتر باشد به معناي اشغال محوطههاي بندري و از دست رفتن، زمان است.
منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي